LSG 3 - BSV Bennekom 4-4

Alles op schaakgebied bij BSV

Re: LSG 3 - BSV Bennekom 4-4

Berichtdoor eagle » za 19 maart 2016, 20:50

thiemewj schreef:Bennekom nog steeds ongeslagen, maar wel gezakt naar de 2e plaats met een half bordpunt achterstand op WSC. Op 2 april de titanenstrijd BSV Bennekom - WSC in de Commanderij.

Een bijzonder goede prestatie! LSG is een zeer sterke tegenstander. Gefeliciteerd mannen met dit gelijkspel.
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: LSG 3 - BSV Bennekom 4-4

Berichtdoor eagle » zo 20 maart 2016, 11:52

Het verslag door LSG:

En daar hebben we helemaal niks aan. We moesten winnen. Er waren kansen genoeg. Toch lukte het niet. Op 4 zwartborden werd een half punt gehaald, waar minimaal 1,5 terecht was geweest. Bij een 3,5-3,5 stand werd een zetherhaling geaccepteerd terwijl er nog water in steen zat wat eruit kon worden geperst. Kennelijk was de echte wil om te winnen niet sterk genoeg. Tot slot deed Bennekom het gewoon erg goed. Ik neem mijn hoed af voor het team dat elke wedstrijd weer geheel compleet en met een glimlach aan de start verschijnt.
Het leukste aan de middag was dat stadionspeaker Binnendijk de belofte deed dat een mobiele telefoon op een donkere plek zou verdwijnen bij een bepaalde speler als deze opnieuw zou afgaan. Korte tijd heb ik overwogen snel in het nabijgelegen winkelcentrum een telefoontoestel te kopen, het alarm op 14.00 uur te zetten, zeer subtiel het toestel in de jas van de betreffende speler die over zijn stoel hing te plaatsen en af te wachten. Het leek mij uiterst interessant of het inbrengen met of zonder vaseline … afijn, de partijen.

De wedstrijd zelf was wit tegen zwart. Aan beide zijdes werd de strijd met 3,5 – 0,5 gewonnen. Ons bord 7 speelde remise en zijn korte samenvatting mag helaas niet geplaatst worden op deze site, daar we anders eerst de vraag moeten stellen of je al ouder bent dan 18. Van ’t Hof overspeelde aanvankelijk zijn tegenstander maar moest door een aantal grafzetten zelfs nog knokken en wat geluk hebben voor het halfje. Ons bord 3 was de andere remise. Maar daar was de teamleider niet helemaal blij mee want ondanks dat zetherhaling vanuit schaaktechnisch perspectief wellicht te begrijpen was, kon het vanuit de 3,5 – 3,5 stand op dat moment niet uitgelegd worden.

Van onze zwartnederlagen waren er twee vrij kansloos en 1 vrij kansvol. Van Dorp en Fructuoso troffen de mannen in vorm bij Bennekom. Bij beiden werd iets te enthousiast spel stevig afgestraft. Fructuose opende het centrum te vroeg en Van Dorp stuurde zijn dame naar het verkeerde veld. Al blijf ik bij mijn stelling dat een vroeg b6 ook niet voor herhaling vatbaar is. Gevers liep ook tegen een 0 op maar dit had zomaar een halfje of zelfs één kunnen zijn. Kort na de opening had hij het beste van het spel. In het middenspel ging het mis met als gevolg dat Gevers na afloop van de match ieder kwartier bij al zijn teamgenoten excuses kwam maken. Oh, er komt er zojuist weer een binnen. Misschien moeten wij de excuses maar eens gaan accepteren in plaats van elke keer de eindstand en de mogelijke eindstand terug te sturen als hij gewoon op zet 23

Dan naar de witpartijen die werden gewonnen. Dat ging allemaal buitengewoon soepel. Albert offerde enkele pionnen voor open lijnen, zwarte velden, loperpaar, dame in de aanval, etc. Nou, dan weet je het wel. Wellicht kon de winstvoering nog wat efficiënter, maar het was weer fraai allemaal voor onze man die pionnen beschouwt als hinderlijke machten bij mooie aanvallen en dus zo snel mogelijk opgeofferd moeten worden.

Zelf speelde ik tegen een oud-clubgenoot. Het enige verschil met vroeger was dat qua rating ik wat zwakker en hij wat sterker was geworden. Toch eens vragen welke doping hij gebruikt. (Ik laat overigens fysieke verschillen even buiten beschouwing, bij vrouwen helemaal taboe maar bij mannen in de midlife ook niet vanzelfsprekend). De partij was in computertermen tot pakweg het middenspel redelijk in evenwicht maar na een te vroeg opheffen van de spanning op de damevleugel kon ik mijn favoriete bezigheid inzetten: winnen op twee vleugels. Het was erg sympathiek dat ik Pxf7 stikmat mocht uitvoeren.

Ook Chris Roosendaal won soepel, al baalde hij dat hij niet sneller na de opening de genadeslag kon toedienen. Uiteindelijk moest het in een paardeindspel gebeuren die zijn tegenstander wat lang bleef doorspelen terwijl wij toch allemaal weten dat 3 pionnen meer in een paardeindspel heel veel is.
Bennekom is denk ik tevreden met het gelijkspel want ze houden het kampioenschap in eigen hand. Wij hebben alleen nog een theoretische kans, daar we 2 matchpunten achter staan op de koplopers Bennekom en WSC. Die treffen elkaar in ronde 8 en hebben nog een aardige tegenstander in ronde 9. De theoretische kans zou Schut in 1992 op 10% hebben geschat denk ik. Ongeveer even groot als de theoretische kans dat we volgend jaar bij LSG 2 in de poule zitten. En dan bedoel ik de 3de klassen ja.
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron