Bennekom 2 - schaakmaat 2 J... Wat als...

Alles op schaakgebied bij BSV

Bennekom 2 - schaakmaat 2 J... Wat als...

Berichtdoor aesculaapje » ma 20 apr 2009, 10:48

Wat als...

Zo zou je dit seizoen, maar vooral ook deze wedstrijd kunnen samenvatten. Wat als de OSBO duidelijker regels met betrekking tot jeugdteams had vastgelegd... Wat als we de wedstrijd tegen Veenendaal niet hadden vergooid in Tijdnood, wat als we Martin Markering het remiseaanbod vorige ronde in hadden laten aannemen... Wat als Schaakmaat de vorige ronde wel gewonnen had van Zutphen?...


door het belabberde seizoen begonnen we met een vrijwel uitzichtloze missie. Winnen van de schaakmaat, het jeugdteam wat 3e stond, en tegelijk hopen dat Veenendaal verliezen zou. Door alle perikelen over aanvangstijdstip etc was er een hoop tumult over deze wedstrijd ontstaan, wat Eip Janssen nog (naar mijn mening totaal ongepast) benoemde tijdens zijn welkomstwoordje door te laten doorschemeren dat er teams zijn die de ''mazen in de reglementen' opzoeken... Helaas meneer Janssen, Bennekom heeft een verzoek neergelegd bij de wedstrijdleider van de Osbo om de theoretische eindtijd gelijk te trekken, waar uiteindelijk deze niet zo heel geweldige oplossing voor bedacht werd. Bennekom zocht dus helemaal niet 'de mazen in de regelementen' op...
Maar goed, een half uur later dan de rest ving onze wedstrijd aan, maar wel met de score 2-0 op het bord. Schaakmaat bleek geen spelers te hebben kunnen vinden/motiveren om deze laatste wedstrijd nog naar Ede te komen. Heel veel van de andere partijen heb ik helaas niet gezien, ik was redelijk druk met mijn eigen partij. Een schuin oog naar opzij liet me op het bord van Noel een 'aparte' partij zien, waarin Noel zijn stukken vele malen beter neerzette dan zijn tegenspeler. Een pion achterstand was daarvoor de prijs, maar de stelling bleek een pion ruim waard, door het gebrek aan samenwerking aan de witte zijde stortte het geheel vrij snel in. Ook Jo Decker speelde volgens mij zo'n partij, waarbij de witte stukken duidelijk beter samenwerkten dan de zwarte... 4-0 dus vrij snel. Gerhard en Rene wonnen ook razendsnel (niets van gezien helaas). Ikzelf speelde een merkwaardige gesloten siciliaan, waarbij zwart snel met f5 antwoorden en ook snel op pionnenjacht ging op de damevleugel (de klassieke b2 pion werd door de dame verorberd, even later gevolgd door de a-pion. De prijs daarvoor: de gefianchetteerde loper werd geruild voor een paard en een enorme ontwikkelingsvoorsprong voor wit. Toen de dam ook nog eens terugtrok naar de e-lijn ipv via a5 naar c7/d8 was het pleit eigenlijk al beslecht. Door voortdurend lijnen te openen werd een kwaliteit gewonnen ten koste van een 3e pion, maar werd ook de resterende stelling verder opengebroken. Toen ik nog 2 pionnen terugwon bij verder hopeloze stelling (er stonden nog enkele houtjes op de nominatie) was het pleit beslecht. 7-0 en alleen Hans Gillet vocht een op het oog verloren strijd tegen zijn jeugdige tegenstander. Die partij ging dan ook verloren (toch goed gedaan Hans, bedankt voor je komst!) zodat er niet een hatelijk 8-0 op het uitslagebord verscheen...

helaas voor Bennekom bleek deze monsterzege van generlei waarde toen Veenendaal vrij eenvoudig won van Wageningen. Dat ASV uiteindelijk verloor van Cirkel maakt het voor Bennekom extra zuur, gezien de eindstand en de wetenschap dat de 4-4 vorige ronde in Arnhem gewoon op tafel lag...

Klasse 2C Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8
1. Zutphen 2 13 35½ x 7 4 4½ 4½ 4½ 5½ 5½
2. De Cirkel 11 32 1 x 5 4 5 6 5 6
3. PSV DoDO 2 8 29½ 4 3 x 3 4½ 5½ 4 5½
4. De Schaakmaat 2 j 7 28 3½ 4 5 x 3½ 5½ 1 5½
5. Veenendaal 3 6 28½ 3½ 3 3½ 4½ x 3 4½ 6½
6. ASV 7 6 25 3½ 2 2½ 2½ 5 x 4½ 5
7. Bennekom 2 4 27½ 2½ 3 4 7 3½ 3½ x 4
8. Wageningen 4 1 18 2½ 2 2½ 2½ 1½ 3 4 x
Zutphen 2 kampioen
Bennekom 2 en Wageningen 4 degraderen


Nadere evaluatie van dit dramatische seizoen zal ik komende week wel op het teamforum doen, met een gedachte over hoe we dit 2e team weer snel krijgen waar het thuishoort, namelijk in de bovenste helft van de 2e klasse...

Martijn
Laatst bijgewerkt door aesculaapje op vr 08 mei 2009, 11:51, in totaal 1 keer bewerkt.
aesculaapje
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 29 okt 2008, 11:00

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor Feestbeest » ma 20 apr 2009, 21:06

Het valt me op dat de aktie van Bennekom door velen als zeer negatief worden ervaren.
Ik ben benieuwd waarom Bennekom dit verzoek bij de wedstrijdleider heeft ingediend. Er is geen noodzaak om te bewerkstelligen dat alle wedstrijden op tijd eindigen. Immers, op voorhand is bekend dat Bennekom de laatste wedstrijd MOET winnen om nog een kans te maken om degradatie te voorkomen. Het tijdstip waarop de wedstrijd begint doet daarmee eigenlijk niet terzake. Daarbij ontneemt Bennekom de Schaakmaat de gelegenheid om in de sterkste/gebruikelijke opstelling te spelen.
Feestbeest
BSVnewbie
BSVnewbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 20 apr 2009, 19:04

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor aesculaapje » di 21 apr 2009, 11:25

Feestbeest schreef:Het valt me op dat de aktie van Bennekom door velen als zeer negatief worden ervaren.
Ik ben benieuwd waarom Bennekom dit verzoek bij de wedstrijdleider heeft ingediend. Er is geen noodzaak om te bewerkstelligen dat alle wedstrijden op tijd eindigen. Immers, op voorhand is bekend dat Bennekom de laatste wedstrijd MOET winnen om nog een kans te maken om degradatie te voorkomen. Het tijdstip waarop de wedstrijd begint doet daarmee eigenlijk niet terzake. Daarbij ontneemt Bennekom de Schaakmaat de gelegenheid om in de sterkste/gebruikelijke opstelling te spelen.

Zeker is het wel belangrijk. Naast 2 matchpunten liepen we ook bordpunten achter en zou Veenendaal bij een kleine overwinning voor Bennekom met een aantal remises in iets betere stelling ook met een kleine nederlaag het klassebehoud kunnen veiligstellen. Daarnaast (maar dat is een persoonlijke mening) vind ik het principieel onjuist dat teams met gelijke belangen een ongelijk eindtijdstip van hun wedstrijd hebben tijdens zo'n gezamelijke slotronde.
Overigens is het argument dat Bennekom de schaakmaat wat ontneemt ook maar relatief: het gebruikelijke speeltempo is 1.45 uur voor jeugdteams BIJ AANVANG OM 20.00 UUR (ik kan nergens vinden dat er een afwijkend aanvangstijdstip gehanteerd wordt). De andere teams zijn dus voor het gebruikelijke aanvangstijdstip begonnen (Hollands polderwerk zullen we maar zeggen). Daarnaast gaf de teamleider van schaakmaat aan dat de thuisgebleven spelers wrsch wel hadden gespeeld als er nog iets voor hen op het spel stond. Het is sterk de vraag of die spelers wel hadden gespeeld als het aanvangstijdstip 19:30 was.
aesculaapje
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 29 okt 2008, 11:00

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor Feestbeest » di 21 apr 2009, 13:56

Het verschil in bordpunten voor de wedstrijd bedroeg 1,5. In aanmerking nemend dat Veenendaal moet verliezen betekent dit dat Bennekom in ieder geval met 5-3 dient te winnen om in bordpunten gelijk te komen, er vanuitgaande dat Veenendaal met het kleinst mogelijke verschil verliest. Gezien het wedstrijdverloop had Veenendaal bij een 3-1 voorsprong feitelijk al op 4-4 aan kunnen sturen om klassebehoud veilig te stellen. Deze situatie was al voor elven bereikt.

Het punt wat je maakt over het gelijk eindigen van wedstrijden heb je in wezen de hele competitie door, aangezien geen van alle verenigingen dezelfde speelavond hebben. Bij de voorlaatste speelronde kun je er eveneens profijt van trekken wanneer de concurrent eerder in de week speelt, maar daar heb ik ook nog nooit iemand over horen klagen.

Maar het kan in ieder geval geen kwaad om naar aanleiding van deze gebeurtenissen na te denken over een reglement dat voorziet in de slotrondes waar jeugdteams bij betrokken zijn.
Feestbeest
BSVnewbie
BSVnewbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 20 apr 2009, 19:04

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor htj » di 21 apr 2009, 14:39

Beste Feestbeest,

Het lijkt me meer dan logisch dat een gezamelijke eindronde ook een gezamelijke begintijd en eindtijd heeft. Dit is heel normaal. Dit is ook het geval in de meeste andere sporten zoals het voetbal in de eredivisie.

Voor de jeugdteams worden al zeer veel uitzonderingen gemaakt om de jeugd te stimuleren. Dit is een goede zaak voor het schaken. Veel van deze uitzonderingen zijn in het voordeel van de jeugdteams. (kortere speelduur, thuiswedstrijden)
Omdat het nog steeds een COMPETITIE is het niet meer dan logisch om in de slotronde de jeugdteams aan te laten passen aan de competitie. Dus een eindronde met gezamelijke begintijd en ook eindtijd.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor htj » di 21 apr 2009, 14:55

Beste Feestbeest(2)

p.s. De score van BSV doet zelfs helemaal niet ter zake. Elke wedstrijd in de slotronde die van invloed is op de einduitslag van de COMPETITIE. (degradatie of promotie wedstrijd) moet op dezelfde tijd beginnen en eindigen.

Wanneer er geen invloed op de einduitslag is van de competitie dan KAN aan de wensen van het jeugdteam worden voldaan. Dit is echter een GUNST en geen verplichting.

Competitie.
Het is geen jeugdcompetitie maar een competitie met jeugdteams.
Dit is een groot verschil.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor Feestbeest » di 21 apr 2009, 15:15

Om maar met het laatste te beginnen, volgens mij heb ik nergens beweerd dat het om een jeugdcompetitie gaat.
Het betreft een (senioren)competitie waarbij jeugdteams de mogelijkheid hebben om mee te spelen en daarbij een voorkeursbehandeling krijgen in de zin van een kortere speeltijd en alleen thuiswedstrijden (op de slotronde na blijkbaar).
Wanneer je dit team als tegenstander treft is het een gegeven dat de wedstrijd korter duurt en dat je normaliter wat eerder klaar bent.

Het idee om bij de slotronde gelijke begin- en eindtijden na te streven onderschrijf ik ook, het gaat echter niet op wanneer er een jeugdteam meedoet. In dat geval kun alleen de begintijd of alleen de eindtijd gelijktijdig met de overige wedstrijden samenvallen. Ondanks alle reacties (ook van mij uiteraard) ben ik nog steeds benieuwd waarom Bennekom het verzoek indient om de wedstrijden tegelijk te laten eindigen. Ik denk nog steeds dat je daardoor de tegenstander niet de mogelijkheid hebt gegeven om in de sterkst mogelijke samenstelling te spelen.
Feestbeest
BSVnewbie
BSVnewbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 20 apr 2009, 19:04

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor Osito » di 21 apr 2009, 15:26

much ado about nothing
Osito
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 19:51

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor htj » di 21 apr 2009, 15:51

Osito schreef:much ado about nothing


:) :)
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Bennekom 2 - schaakmaat 5 J... Wat als...

Berichtdoor webmaster » di 21 apr 2009, 21:34

Leuke discussie. Ik wil daar het volgende over zeggen. Prima zaak om de seniorencompetitie toegankelijk te maken voor jeugdspelers. Vooral in de lagere klassen lijkt het me alleszins redelijk om rekening te houden met de jeugdige leeftijd. Maar ik ben van mening dat er vanaf de tweede klasse je jeugdspelers die daarin spelen zich waarschijnlijk behoorlijk gaan ontwikkelen en in die klasse en er aan moeten wennen dat er dan een ander speeltempo wordt gespeeld. Dat gebeurt in toernooien immers ook. Dat ze dan op vrijdag mogen spelen vind ik al heel wat, maar dan ook nog het speeltempo gaan inkorten slaat nergens op. Op zaterdag kunnen de meesten uitslapen. Dus vind ik dat je vanaf de tweede klasse en hoger geen jeugdtempo moet hanteren. Punt uit!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Volgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron