Hoofdklasser Apeldoorn maatje te groot voor Bennekoms

Alles op schaakgebied bij BSV

Hoofdklasser Apeldoorn maatje te groot voor Bennekoms

Berichtdoor MartinM » za 11 feb 2017, 21:41

Uw jongste verslaggever mocht een keer met de grote jongens meedoen en dat heb ik geweten. Op bijna volle oorlogssterkte was Apeldoorn naar Bennekom gekomen om de derde ronde van de KNSB beker te spelen. Met een gemiddelde rating van tegen de 2400 aan de overkant van de borden leek het een onmogelijke opgave en dat was het ook. Gevochten hebben we wel, met name op de witte borden, maar het werd 'gewoon' 4-0. Was het dan helemaal kansloos? Voor Martijn Bakker en mijzelf eigenlijk wel, maar Hotze en John hadden zeker kansen in echte partijen. Ik heb niet al te veel gezien, maar zal toch proberen wat karakteristieken van de partijen te melden. Ikzelf speelde op bord 4 met zwart tegen Nico Zwirs (2387) en had het gelijk al moeilijk. Ik dacht toch een wat minder gebruikelijke Fransman te spelen, maar hij kende het allemaal. Na 10 zetten had ik 30 minuten verbruikt en mijn tegenstander slechts 1. Op dat moment had hij al een vervelend paard op h5 staan en was ik al aan het verdedigen. Ik deed dat wel creatief, op een gegeven moment had ik op de dame na alle stukken weer op de onderste rij staan, maar in moeilijke stelling greep ik mis en moest een pion inleveren. Ik kwam nog wel een beetje terug en misschien zelfs wat kansjes gehad op gelijk(er) spel, maar dat kwam er niet van. Na een uurtje of twee spelen was ik klaar met een nul. Niet veel later werd ik gevolgd door Martijn B., die op bord 2 tegen Thomas Beerdsen (2412) naar eigen zeggen kansloos van het bord gemept werd. Iets met een pionoffer met nul compensatie hoorde ik Martijn nog zeggen. Iets langer hield Hotze het uit tegen Stefan Kuijpers (2408). Hij had een mooie combinatie gezien die een belangrijke pion zou opleveren, maar ja, dan moet je die wel spelen. Nu ging er ergens een kwaliteit vanaf en ook hier moest Bennekom een nul noteren. Op bord 1 had John in Merijn van Delft (2344) duidelijk de zwakste schakel (grapje) in het Apeldoornse team getroffen en hield het dus ook het langste vol. Niet heel veel gezien, maar volgens mij heeft John gewoon een goede partij gespeeld. In het aangenomen dame-gambiet wel een pionnetje achter, maar hij speelde het erg actief en daarmee zeker goede kansen op meer gehad. Uiteindelijk had hij naar eigen zeggen h3 van de tegenstander wel gezien, maar onderschat. Het bleek de winnende zet voor zwart te zijn. Wedstrijdleider Noel kon zo ruim voor sluitingstijd de handtekeningen verzamelen. Natuurlijk werd er nog wat gevluggerd en bier gedronken zodat het uiteindelijk nog best een vermakelijke middag werd.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron