De kijk van Soest op de realiteit der dingen

Alles op schaakgebied bij BSV

De kijk van Soest op de realiteit der dingen

Berichtdoor MartinM » wo 01 nov 2017, 00:42

Het eerste wint 1e bekerwedstrijd

Op 27 oktober kwam Bennekom op bezoek voor de bekerwedstrijd tegen ons eerste. We dachten dit varkentje wel even te gaan wassen, immers zij spelen ‘slechts’ in de derde klasse. Het ging anders dan we verwachtten. Om tien uur stond Carl ongeveer gelijk en stonden Gerrit, Eric en ondergetekende slecht tot verloren. Gerrit had zijn stukken ietwat onhandig neergezet na de opening en verloor een stuk tegen twee pionnen, en dat was onvoldoende compensatie. Hij probeerde een derde pion voor zijn stuk te krijgen, maar de pion was giftig en Gerrit verloor nog meer materiaal en moest opgeven. De tegenstander van Carl speelde actief maar Carl kon de vijandelijke dame midden op het bord bijzonder knap opsluiten en de dame ging verloren. De tegenstander van Carl kreeg nog twee stukken en een paar lastige vrijpionnen voor de dame, maar Carl speelde de technische fase ook sterk en won. Dat was een meevaller voor ons, het stond weer gelijk met nog twee slechte stellingen voor ons. Ik kwam Eric onderweg naar de bar tegen en hij grapte: zullen we doen wie de slechtste stelling heeft, net zoals vroeger in België?

Vervolgens wist Eric op bijzonder fraaie wijze een stuk weg te schwindelen, de aanval van de tegenstander bloedde toen ook direct dood en we konden een overwinning bijschrijven. Toen resteerde de slechte stelling van Arie, hij had een of twee onnauwkeurige zetten gedaan in de opening maar kon lange tijd voorkomen dat het voordeel van de tegenstander beslissende vormen aannam, wist de stelling te compliceren met een pionoffer maar bleef slecht staan. Toen de tijd krapper werd kon Arie toch nog wat tactische wendingen in de stelling vlechten, Arie stond geen materiaal achter en hoefde dus alleen maar alles af te ruilen om het halfje binnen te halen. Dat lukte uiteindelijk, de tegenstander moest winnen en speelde zelfs nog even door toen hij alleen nog een koning en een paard had, maar de remise was een feit en daarmee hadden we de 2,5 – 1,5 overwinning binnen!

Het zal de volgende bekerwedstrijden toch echt beter moeten, want als we straks tegenover spelers van 2400 – 2500 zitten gaan we het op deze manier niet redden.

Prettig weekend,
Arie (a.k.a. Boris Biehrbrauer)

Commentaar van uw jongste verslaggever: een schwindel is volgens mij dat je een mooie truc in de stelling brengt en de tegenstander verleidt om er op in te gaan. Mijn tegenstander deed in die zin de beste zet, maar ik maakte de blunder toch echt zelf. Fraaie schwindel is toch echt te veel eer. Maar ja, zal wel weer frustatie mijnerzijds zijn...... (maar dat mag wel in dit geval vind ik)
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: De kijk van Soest op de realiteit der dingen

Berichtdoor kreeft58 » do 02 nov 2017, 12:48

Je mag er zelf alles van vinden Martin M :D
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron