interne competitie 2009/2010

Alles op schaakgebied bij BSV

interne competitie 2009/2010

Berichtdoor webmaster » di 08 sep 2009, 01:08

Eerste ronde met een goede opkomst. De zaal zat vol. Nieuw is Martijn Bakker die al meteen de toon zette met een SOS opening tegen Pauwbase (e4-c5, Pa3 etc.) Spannend werd het maar toch remise. Spannend waren ook Verhoef-Dinsbach 1-0, Decker-Markering 1-0. Een mooie strijd werd gevoerd tussen Hofstra en Bovens. In het eindspel moest Hotze aantonen dat Koning met loper en paard tegen Koning binnen 50 zetten is te winnen. Hotze deed dat onberispelijk (36 zetten) en behaalde de overwinning. Suuring wint van Noud Vromans.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor htj » ma 28 sep 2009, 15:50

Ik speel vanavond niet mee. Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om dit door te geven.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor Pauwbase » ma 28 sep 2009, 17:03

htj schreef:Ik speel vanavond niet mee. Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om dit door te geven.

Ik geef het wel door.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor Pauwbase » zo 04 okt 2009, 20:54

Disclaimer 1: deze bijdrage is niet bedoeld als kritiek op de journalist
Disclaimer 2: deze bijdrage is niet bedoeld om onze eerbiedwaardige competitieleider (dat ie nog maar jaaaaaren in functie mag blijven) belachelijk te maken

Ik las het verslag van de 3e ronde van de interne, en ik herkende mijn partij er niet echt in. Ok, ik heet dan ook geen Martien, maar daar doen we niet lullig over. Ben allang blij dat ik geen Evert genoemd word.

Winst ook voor Martien Pauw. Hij had Cock Struijk als tegenstander en die is moeilijk te bestrijden. Pauw moest dan ook veel tijd uittrekken voor een winstplan. Er was een enkele valkuil, maar Struijk liet zich niet verleiden. Hij vond lang het beste tegenspel, maar moest toch terrein prijs geven. Voor Pauw genoeg voor de winst.


Als je dit leest denk je eerder aan Marinus-Bovens of aan enkele partijen die Ton Suuring onlangs speelde tegen eerste team spelers. Zeer lang uitstekend tegenstand bieden om uiteindelijk tegen twaalf uur toch nog tenonder te gaan. Mijn partij was anders. Het was een aanstamping, een verschrikkelijke pletting. Het komt waarschijnlijk door mijn tijdgebruik. Omdat ik altijd lang nadenk, denkt men dat ik het moeilijk heb. Een misvatting. Beter is om het aantal zetten te tellen en de waardering van de stelling. Maar oordeelt u zelf :-)

In de Engelse aanval tegen de Najdorf volgden we een tijdje theorie, tot Cock met 12.Pd5 afweek van de hoofdvariant (die verder gaat met 12.Pe2 op weg naar g3). Na het geforceerde 12..Pxd5 13.exd5 Lf5 ontstond onderstaande stelling.

Afbeelding

Nog een paar partijen in de database en die gaan verder met 14.Tg1. Cock speelde hier echter het passieve 14.Tc1? en met 14..a5 komt zwart duidelijk in het voordeel.

15.a4 bxa3 ep
16.bxa3 a4
17.Pa1

Afbeelding

Treurig. Een paard op a1 zonder toekomst en de witte koning kan ook nergens heen. Het nu is tijd om de stelling te openen.

17...h6!
18.Tg1 hxg5
19.Lxg5 Lxg5
20.Txg5

Afbeelding

20...Txh2! en dat is een pion.
21. De3 g6
22. Dg1 Tb8 (even de toren activeren, de toren op h2 staat indirect nog gedekt)
23. Kd1 Th1 (nu moet de toren geruild worden tegen die op g5)
24. Dxh1 Dxg5

Afbeelding

Oei, dat ziet er bepaald niet fris uit. Alle witte stukken teruggewaaid naar de onderste rij.

25.Dg2 De3
26.c3 Pc5 (paard nog even activeren)
27.De2 Df4
28.Pc2 (he, het leeft)
28....Tb2 (de druk is nu maximaal)

Afbeelding

Wat een fantastische stelling! Wit staat echt volkomen in zetdwang met een bord vol stukken. Je zult het misschien niet direct geloven, maar als je Rybka deze stelling geeft dan geeft hij hier als beste zet voor wit 29.De3

29. De3 (beste zet volgens Rybka!!)
29... Lxc2+

Het paard dat even de hoop heeft gehad te kunnen galloperen kan naar de slager. Bovendien verliest wit de dame.

0-1
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor htj » zo 04 okt 2009, 22:46

het ziet er inderdaad uit als een zeer fraaie en goed gespeelde partij.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor webmaster » ma 05 okt 2009, 00:05

Leuk verslag voor op de site, met de nieuwe gameviewer. Moet ik wel de hele partij hebben. Kan dat Pauwbase?
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor kreeft58 » ma 05 okt 2009, 00:59

Pauwbase schreef:Disclaimer 1: deze bijdrage is niet bedoeld als kritiek op de journalist
Disclaimer 2: deze bijdrage is niet bedoeld om onze eerbiedwaardige competitieleider (dat ie nog maar jaaaaaren in functie mag blijven) belachelijk te maken

Ik las het verslag van de 3e ronde van de interne, en ik herkende mijn partij er niet echt in. Ok, ik heet dan ook geen Martien, maar daar doen we niet lullig over. Ben allang blij dat ik geen Evert genoemd word.

Winst ook voor Martien Pauw. Hij had Cock Struijk als tegenstander en die is moeilijk te bestrijden. Pauw moest dan ook veel tijd uittrekken voor een winstplan. Er was een enkele valkuil, maar Struijk liet zich niet verleiden. Hij vond lang het beste tegenspel, maar moest toch terrein prijs geven. Voor Pauw genoeg voor de winst.


Als je dit leest denk je eerder aan Marinus-Bovens of aan enkele partijen die Ton Suuring onlangs speelde tegen eerste team spelers. Zeer lang uitstekend tegenstand bieden om uiteindelijk tegen twaalf uur toch nog tenonder te gaan. Mijn partij was anders. Het was een aanstamping, een verschrikkelijke pletting. Het komt waarschijnlijk door mijn tijdgebruik. Omdat ik altijd lang nadenk, denkt men dat ik het moeilijk heb. Een misvatting. Beter is om het aantal zetten te tellen en de waardering van de stelling. Maar oordeelt u zelf :-)

In de Engelse aanval tegen de Najdorf volgden we een tijdje theorie, tot Cock met 12.Pd5 afweek van de hoofdvariant (die verder gaat met 12.Pe2 op weg naar g3). Na het geforceerde 12..Pxd5 13.exd5 Lf5 ontstond onderstaande stelling.

Afbeelding

Nog een paar partijen in de database en die gaan verder met 14.Tg1. Cock speelde hier echter het passieve 14.Tc1? en met 14..a5 komt zwart duidelijk in het voordeel.

15.a4 bxa3 ep
16.bxa3 a4
17.Pa1

Afbeelding

Treurig. Een paard op a1 zonder toekomst en de witte koning kan ook nergens heen. Het nu is tijd om de stelling te openen.

17...h6!
18.Tg1 hxg5
19.Lxg5 Lxg5
20.Txg5

Afbeelding

20...Txh2! en dat is een pion.
21. De3 g6
22. Dg1 Tb8 (even de toren activeren, de toren op h2 staat indirect nog gedekt)
23. Kd1 Th1 (nu moet de toren geruild worden tegen die op g5)
24. Dxh1 Dxg5

Afbeelding

Oei, dat ziet er bepaald niet fris uit. Alle witte stukken teruggewaaid naar de onderste rij.

25.Dg2 De3
26.c3 Pc5 (paard nog even activeren)
27.De2 Df4
28.Pc2 (he, het leeft)
28....Tb2 (de druk is nu maximaal)

Afbeelding

Wat een fantastische stelling! Wit staat echt volkomen in zetdwang met een bord vol stukken. Je zult het misschien niet direct geloven, maar als je Rybka deze stelling geeft dan geeft hij hier als beste zet voor wit 29.De3

29. De3 (beste zet volgens Rybka!!)
29... Lxc2+

Het paard dat even de hoop heeft gehad te kunnen galloperen kan naar de slager. Bovendien verliest wit de dame.

0-1


Niet bedoelde of wel bedoelde kritiek op de journalist!? Ik draag het schrijven van stukjes over BSV's interne op dinsdagmorgen graag over aan een ander!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor Pauwbase » ma 05 okt 2009, 01:16

kreeft58 schreef:
Pauwbase schreef:Disclaimer 1: deze bijdrage is niet bedoeld als kritiek op de journalist

Niet bedoelde of wel bedoelde kritiek op de journalist!? Ik draag het schrijven van stukjes over BSV's interne op dinsdagmorgen graag over aan een ander!

Hoe duidelijk moet ik zijn? :roll:
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor eagle » di 13 okt 2009, 21:31

Je loopt het risico dat als je scherp speelt met g4 er ook hard af kunt gaan. In de siciliaan is het evenwicht maar wankel. Ik dacht echter een goede zet te zien (Pd5), speelde in mijn enthousiasme te snel. Had iets langer en beter moeten kijken. Vond achteraf Pd5 dus een slechte zet. Daardoor ging mijn centrum er aan. Dat was het begin van het einde. Wel vermeldenswaard is dat het oordeel van onze verslaggever nu veranderd is in vernietigend verslagen. Kijk, dan heeft Martijn toch succes gehad met zijn reaktie. Ik ben overigens benieuwd naar zijn partij tegen Hotze, daar kunnen we vast meer van leren. Ik heb verder af en toe gekeken naar de partij tussen Martijn2 en Rini, die zou ik ook wel eens willen zien, ik vond het verpletterend. ;)
Reken je verder niet te rijk met de interim wedstrijdleider, die stopt er 31 december definitief mee. Wie wil?
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: interne competitie 2009/2010

Berichtdoor webmaster » di 13 okt 2009, 23:19

Reken je verder niet te rijk met de interim wedstrijdleider, die stopt er 31 december definitief mee. Wie wil?


Dat is aan het bestuur!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Volgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron