bsv 1 wint nipt van de Toren

Alles op schaakgebied bij BSV

bsv 1 wint nipt van de Toren

Berichtdoor talktalk » zo 22 nov 2009, 01:24

Gered door de gong.
Ipv een derde nederlaag, winst!
De voortekens waren goed.
Ik was te laat en dat is meestal oke.
Teamcaptain Rini verbond zijn functie aan winst - op zijn
Louis van Gaals.

Ik voorzag dat ik moest winnen om de matchpunten binnen
te halen. Een hyper ingewikkeld eindspel schatte ik de uitkomst
Van mijn plan goed in. Loper tegen paard met pionnen is gecomplicieerd.
Zijn paard werd nooit echt sterk en dat was beslissend.

Snel naar huis want er wachte een berk feest.

It's my life - talk talk
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: bsv 1 wint nipt van de Toren

Berichtdoor kreeft58 » zo 22 nov 2009, 23:46

Zo is het naar de pers

Bennekomse schakers boeken eindelijk winst

BENNEKOM _ Het eerste schaap is bij het eerste team van de Bennekomse Schaakvereniging BSV over de dam. Zaterdag werd eindelijk in de promotieklasse van de OSBO een zege behaald. In een uiterst spannende ontmoeting werd in de derde ronde de ongeslagen koploper De Toren 2 uit Arnhem met 4,5-3,5 geklopt.

Het was voor de Bennekomse schakers er op of er onder tegen het talententeam uit Arnhem. Na twee opeenvolgende onnodige nederlagen moest er worden gewonnen. Bij nieuw verlies zou de toekomst er slecht uit zien. Niet alleen zou Bennekom vaster in de onderste regionen blijven hangen. Vooral zou de kans op promotie naar de landelijke klasse absoluut zijn verkeken. Dus zou het seizoen bij een nederlaag over zijn, zo hield teamcaptain Rini Kreeft zijn spelers voor. En er moest ditmaal echt worden geknokt!

Knokken deden ditmaal de Bennekomse schakers, al hielden de supporters naarmate de strijd en de middag vorderde in denksportcentrum De Commanderij hun hart vast over een goede afloop. Toch zag het er na drie uur spelen best goed uit voor Bennekom. Niemand stond minder en Teunis Bunt had in een mooie stelling een pion meer. Ook Jan Wouters had aanvalskansen, terwijl kopman Hotze Tette Hofstra wel precies moest spelen om zijn lichte voorsprong in materaal te kunnen verzilveren, maar tegen een kansrijke stelling aan keek. Wim Thieme had toen tegen Noud Lentjes al remise bereikt. Even werd gedacht dat dit resultaat te mager was, maar uit de analyse bleek dat dit niet zo was.

Een half uur voor de tijdcontrole (na vier uur spelen) bereikte Jan Wouters tegen Jorick Laan ook remise. Wouters offerde een toren en kreeg wat speelruimte. Uiteindelijk kwam een eindspel op het bord met een toren met een paard voor Wouters tegen dame en beide ook wat pionnen. De Bennekommer speelde het lastige spel precies en vond een uitweg in eeuwig schaak. Een tegenvaller was daarna het verlies van Mark van Lelieveld. Hij stond tegen Justin Gunther wellicht wat minder, maar gaf ineens materiaal weg. Teunis Bunt maakte weer gelijk door te winnen van Mees van Osch. En dat deed hij fraai. Bunt creëerde een vrijpion in het centrum en maakte het subliem af (2-2).

Vlak voor het einde van de eerste speeltijd sloeg Bennekom toe. Martijn Pauw had het lastig tegen Fabio Bravo, maar leek wat beter te staan. Beiden spelers zochten het in matdreigingen. Pauw zag één zetje over het hoofd en daardoor kon Bravo met remise ontsnappen. Tien minuten voor de tijdcontrole zette Hotze Tette Hofstra zijn ploeg wel op voorsprong. Zijn tegenstander Jeroen van Onzen offerde al snel een paard en kreeg dreigingen. Hofstra moest rekenen en rekenen, maar bewees weer zijn kracht. Het voordeel bleef en alle stukken stonden goed. Van Onzen moest capituleren (3,5-2,5).

Er volgden nog twee spannende uren, waarin de resultaten van partijen van Ed de Beule en Harry Verhoef de eerste winst voor Bennekom moest brengen. En dat lukte. De Beule wikkelde het lastige loper tegen paard eindspel met vrijpionnen onberispelijk af. Hij kon zelfs zijn loper nog geven en promoveerde zijn pion tot dame. Zover liet tegenstander Erik Minderman het niet komen. Voor Harry Verhoef was het vooral jammer dat hij tegen Sjoerd van Willigen zijn prima spel niet kon verzilveren met een mooi resultaat. In opperste tijdnood lukte het niet toe te slaan en betekende tijdoverschrijding verlies van de partij.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: bsv 1 wint nipt van de Toren

Berichtdoor aesculaapje » di 24 nov 2009, 09:17

Die gunther is er schijnbaar aardig op vooruit gegaan in 2 jaar... Toen ik hem bij het debuut van het 2e in de 1e klasse tegenover me vond lag hij na 17 zetten vanuit de caro-kann van het bord!
aesculaapje
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 29 okt 2008, 11:00


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron