BSV3 wint van Kasteel3 in bloedstollende tijdnoodfase!!

Alles op schaakgebied bij BSV

BSV3 wint van Kasteel3 in bloedstollende tijdnoodfase!!

Berichtdoor webmaster » di 08 dec 2009, 02:13

Oh oh, wat was het spannend vanavond! We moesten in de derde ronde tegen mede koploper en titelkandidaat Het Kasteel3. Als je een vergelijking maakte op grond van ratingpunten waren zij zwaar favoriet. Maar dat ratingpunten niet alles zeggen bewees deze avond!
Voorafgaand aan deze avond stonden we een half bordpunt voor op onze sympathieke tegenstanders. Bij een 3-3 gelijkspel zou dat zo blijven. Bovendien staan we op kop, maar elke ronde is weer de vraag hoe lang dit nog duurt.
Het antwoord na deze avond is: in ieder geval nog een ronde. Want BSV3 won vanavond glorieus met 3,5-2,5!
Samengevat:
Als eerste klaar was ikzelf. Op bord 6 speelde ik tegen hun topscorer, die omdat hij later arriveerde op bord 6 was gepost. Vanuit de opening kreeg ik ruimtelijk overwicht, maar wist dat niet te vertalen naar winst. Rond half elf werd de vrede getekend in een eindspel met beide 4 pionnen, een toren en ik een loper en hij een paard.
Redelijk snel daarna kreeg Noud op 5 een remise-aanbod in een stelling die gelijk was. 1-1 dus.
Daarna had Cock een kwal gewonnen maar had behoorlijk druk op zijn koningstelling. Ook hij kreeg een remise-aanbod en nam dat na rijp beraad aan.
3 partijen te gaan. Teun had op het eerste bord een prettige opening, maar moest veel tijd investeren om in de stelling te blijven. Op bord twee kreeg Rene een mega ingewikkelde positionele stelling op het bord. Beide spelers gaven lang geen krimp.
Op 3 verloor Martin in het middenspel een pion. Lang stond hij verloren.
Ondertussen had Teun afgewikkeld naar een remisestelling. 2-2 dus.
Rene en Martin kwamen beide in de tijdnoodfase terecht. De tegenstander van Martin had moeten winnen, maar zag het niet en gaandeweg verbruikte hij zoveel tijd dat het erom ging spannen!. Rene kreeg een remise-aanbod, maar op grond van de tussenstand speelde hij door, en hoe!
Beide klokken liepen binnen de 5 minuten toen Rene kleine plusjes in de stelling vlocht en tegen middernacht zijn tegenstander in stomende tijdnood mat wist te zetten op h8!
En tot ieders (in het kamp van BSV) verbazing bood de tegenstander van Martin , met nog 40 seconden op de klok remise aan! Iets wat natuurlijk meteen werd geaccepteerd! 5 remises en een overwinning! Wat een avond!
We staan nu comfortabel aan kop! Op naar de volgende ronde!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: BSV3 wint van Kasteel3 in bloedstollende tijdnoodfase!!

Berichtdoor webmaster » zo 13 dec 2009, 16:50

Ook onze tegenstanders hebben tijd gehad voor een verslag!

Verslag: OSBO 3de klasse E 3de ronde
Jos Steinmann

Bennekom 3 - Het Kasteel 3: 3½ – 2½
1: Teun Alting (z; 1679) - Albert Verhaaren (w; 1760) ½ - ½
2: Rene Bakker (w; 1575) - Henk Rutten (z; 1740) 1 - 0
3: Martin Maasse (z; ??) - Sjaak Laurant (w; 1708) ½ - ½
4: Cock Struijk (w; 1553) - Niels Radder (z; 1635) ½ - ½
5: Noud Vromans (z; 1584) - John Lansen (w; 1623) ½ - ½
6: Martien Smit (w; 1600) - Jos Steinmann (z; 1680) ½ - ½

Allereerst de felicitaties aan Bennekom! Ze hebben goed gespeeld en zich degelijk voorbereid. Zo hadden ze hun op papier 3e speler op bord 6 gezet. Toevallig kwam ik daar terecht.

Tja we hebben dus verloren! De druiven zijn natuurlijk zuur en we kunnen het alleen onszelf verwijten, maar helemaal verdiend was die nederlaag niet….

Om te beginnen konden we niet beschikken over de basiskrachten Joop en Louwrens: zij werden vervangen door Sjaak en John. (Dat is niet noodzakelijk een verzwakking). Daarnaast moest ik vrijwel zeker met tijdsachterstand beginnen, omdat ik niet tijdig uit mijn werk op locatie kon zijn.

Ondergetekende kwam dus een dik kwartier te laat. In een poging de tijdsachterstand in te lopen, heb ik [zwart op bord 6] misschien iets te snel op vervlakking gespeeld. Mijn tegenstander bood ergens nog remise aan (door mij geweigerd), maar kreeg wat meer ruimte. Toen zat er niet veel meer in dan een overgang naar een eindspel met 4 pionnen, Toren en Loper bij wit en 4 pionnen , Toren en Paard bij zwart. Dat eindspel was niet geheel duidelijk, maar waarschijnlijk remise. Vanwege de min of meer gelijke stand op de overige borden bood ikzelf maar remise aan: geaccepteerd. 0.5-0.5 om 22:30 uur.

Vrij snel daarna (22:45 uur) behaalde invaller John Lansen eveneens een remise: in een goed opgezette partij kreeg John (wit op bord 5) wel wat aanvalskansen, maar echt “erdoor komen” lukte niet.: 1-1

Niels (zwart op 4) verslikte zich in het middenspel en zag door een “dubbele aanval met het Paard” een kwaliteit verloren gaan. Hij vlocht echter zoveel (schijnbare?) dreiging in een tegenaanval op de koning, dat zijn tegenstander een tactisch geplaatst remiseaanbod niet voorbij durfde laten gaan. 23:00 uur: 1.5-1.5

Albert (wit op bord 1) kwam met ruimtevoordeel en een iets betere pionnenstructuur uit de opening en het middenspel. In een eindspel met wederzijds 4 pionnen en een Toren boekte hij echter geen vorderingen meer. Hij had wel een zee van tijd meer dan zijn opponent. Doorspelen tot de vlag zou vallen (of de tegenstander een fout zou maken….) ware niet heel sportief geweest, maar dient een volgende keer toch ernstig overwogen te worden…(zie de uitslag) 23:15 uur: 2-2

Inmiddels waren de verwikkelingen op de overige twee borden redelijk gunstig voor ons: Henk (zwart op 2) stond weliswaar gedrongen, maar had een soort “onneembare vesting” opgebouwd. Sjaak(wit op 3) had in het middenspel een belangrijke pion gewonnen en probeerde nu in een toreneindspel een centrale vrijpion naar voren te krijgen.

Situatie rond 23:30 uur:
Optimistische inschatting: Sjaak wint; Henk (minstens) gelijk: winst voor ons.
Pessimistische schatting: Henk en Sjaak beiden remise: een gelijk spel.

Het liep anders…

Vlak voor tijd ( de 4 spelers hadden samen wellicht nog een minuut of vijf op de klok) gebeurde het ondenkbare: Henk’s tegenstander offerde een centrumpion in een poging de stand open te breken en kreeg inderdaad een beetje “lucht” voor Loper en Dame langs de diagonaal a1-h8. Henk zag daarbij in vliegende tijdnood een matje (Dh8#) over het hoofd, waar in de zet daarvoor een simpel zijstapje van de Koning (Kf8) afdoende geweest was….

Bálen: wég overwinning, maar Sjaak kon nog winnen en een gelijk spel veilig stellen.

Niet dus: aanvankelijk opereerde hij heel secuur en (te?) voorzichtig, maar kwam niet veel verder. In een alles of niets poging de vrijpion te laten opstomen, offerde hij de pluspion, maar dat bleek teveel gevraagd van zijn stand. In een mogelijk zelfs verloren eindstelling werd (beide spelers hadden nog ongeveer 15 seconden!) tot remise besloten.

Eindstand om 24:00 uur: 3,5-2,5 voor Bennekom….

Daarmee zijn we qua kampioenskansen e.d. afhankelijk geworden van anderen.
Ik gun Bennekom van allles, maar hoop toch echt, dat zij ook een keer zo’n off-day meemaken. (Hup Wageningen! Hup OPC!)

Zo niet , dan wordt het volgend jaar opnieuw proberen uit de 3de klasse te komen...
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: BSV3 wint van Kasteel3 in bloedstollende tijdnoodfase!!

Berichtdoor kreeft58 » za 19 dec 2009, 15:05

martien schreef:Oh oh, wat was het spannend vanavond! We moesten in de derde ronde tegen mede koploper en titelkandidaat Het Kasteel3. Als je een vergelijking maakte op grond van ratingpunten waren zij zwaar favoriet. Maar dat ratingpunten niet alles zeggen bewees deze avond!
Voorafgaand aan deze avond stonden we een half bordpunt voor op onze sympathieke tegenstanders. Bij een 3-3 gelijkspel zou dat zo blijven. Bovendien staan we op kop, maar elke ronde is weer de vraag hoe lang dit nog duurt.
Het antwoord na deze avond is: in ieder geval nog een ronde. Want BSV3 won vanavond glorieus met 3,5-2,5!
Samengevat:
Als eerste klaar was ikzelf. Op bord 6 speelde ik tegen hun topscorer, die omdat hij later arriveerde op bord 6 was gepost. Vanuit de opening kreeg ik ruimtelijk overwicht, maar wist dat niet te vertalen naar winst. Rond half elf werd de vrede getekend in een eindspel met beide 4 pionnen, een toren en ik een loper en hij een paard.
Redelijk snel daarna kreeg Noud op 5 een remise-aanbod in een stelling die gelijk was. 1-1 dus.
Daarna had Cock een kwal gewonnen maar had behoorlijk druk op zijn koningstelling. Ook hij kreeg een remise-aanbod en nam dat na rijp beraad aan.
3 partijen te gaan. Teun had op het eerste bord een prettige opening, maar moest veel tijd investeren om in de stelling te blijven. Op bord twee kreeg Rene een mega ingewikkelde positionele stelling op het bord. Beide spelers gaven lang geen krimp.
Op 3 verloor Martin in het middenspel een pion. Lang stond hij verloren.
Ondertussen had Teun afgewikkeld naar een remisestelling. 2-2 dus.
Rene en Martin kwamen beide in de tijdnoodfase terecht. De tegenstander van Martin had moeten winnen, maar zag het niet en gaandeweg verbruikte hij zoveel tijd dat het erom ging spannen!. Rene kreeg een remise-aanbod, maar op grond van de tussenstand speelde hij door, en hoe!
Beide klokken liepen binnen de 5 minuten toen Rene kleine plusjes in de stelling vlocht en tegen middernacht zijn tegenstander in stomende tijdnood mat wist te zetten op h8!
En tot ieders (in het kamp van BSV) verbazing bood de tegenstander van Martin , met nog 40 seconden op de klok remise aan! Iets wat natuurlijk meteen werd geaccepteerd! 5 remises en een overwinning! Wat een avond!
We staan nu comfortabel aan kop! Op naar de volgende ronde!


Ronde: 3
UVS 5 - Wageningen 4 0 - 6
De Cirkel 3 - OPC 1½ - 4½
Bennekom 3 - Het Kasteel 3 3½ - 2½
ASV 8 - PION 4 2½ - 3½

Klasse 3E Mp Bp
1. Bennekom 3 6 12½
2. OPC 4 11½
3. Wageningen 4 4 11½
4. Het Kasteel 3 4 11
5. PION 4 4 9½
6. ASV 8 2 6½
7. De Cirkel 3 0 5½
8. UVS 5 0 4
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron