BSV1 De Toren3

Alles op schaakgebied bij BSV

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor Pauwbase » zo 28 maart 2010, 11:41

talktalk schreef:wim, ik ben geen kenner van het frans. Maar toen jij Dh4 speelde na Df4 was g5 ook geen alternatief?
Op Dxg5 dameruil en dan Pf5 x d4 en dreiging op c2.

Als wit de dame terugspeelt heb je ruimtevoordeel etc.
Wat zie ik over het hoofd?

Er staat nog wel een loper op d3 (als we het over dezelfde stelling hebben), dus dreiging op c2 is er niet.
In mijn database vind ik 2 partijen met 10...g5. Een keer winst voor zwart, een keer remise, scoort dus beter dan de hoofdvariant met 10...Dh4 :-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor talktalk » zo 28 maart 2010, 15:10

Dank je martijn
Is dezelfde stelling
Er is latente dreiging op c2 want zwart heeft een loper op f5
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor Pauwbase » zo 28 maart 2010, 20:33

talktalk schreef:Dank je martijn
Is dezelfde stelling
Er is latente dreiging op c2 want zwart heeft een loper op f5

In mijn variant staat er geen loper op f5 hoor :-) Het is Frans he? Dan spelen ze 1..e6 en staat Lc8 altijd lekker brak te wezen. Ik ben er niet goed in, maar tegen jou wil ik wel een keer blindschaken :lol:
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor talktalk » zo 28 maart 2010, 21:24

Je hebt gelijk martijn. Ik was twee dingen tegelijk aan het doen:
Nadenken over de stelling van Wim zonder bord en de schade van
de aanschaffen van ega in Voorburg aan het opmaken.
Laten we het deskundig commentaar afwachten van Wim.
Ik vind het leuk dat ik g5 heb gezien en jouw database aangeeft
dat zwart succesvol is met deze variant.

Overigens durf ik de blinduitdaging aan mede gelet op onze conversatie over
Jouw partij uit het blote hoofd.

Jammer voor bert dat er geen benoni op het bord kwam.
Ben wel benieuwd wat hij dan gespeeld zou hebben!
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor Pauwbase » zo 28 maart 2010, 23:45

ASV3 is al gedegradeerd
Pallas gaat in rechtstreeks duel met ESG uitmaken wie er degradeert (Pallas heeft aan 4-4 genoeg)
SMB2 staat op een degradatieplaats en ook Wageningen 2 kan nog degraderen
ASV2 staat 8e, maar de nummers 9 en 10 spelen tegen elkaar en dus zal ASV2 bij een nederlaag tegen de nummer 4 er ook uit vliegen
Het Kasteel staat laatste maar kunnen zich nog redden door tegen de nummer 8 te winnen en hopen dat de andere uitslagen gunstig zijn.

Het wordt volgend seizoen gezellig in de Promotieklasse, gelukkig spelen wij er dan niet meer ;-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor webmaster » zo 28 maart 2010, 23:49

de schade van de aanschaffen van ega in Voorburg aan het opmaken.


Een goeie whiskey? Of waren het sigaren?? :lol:

In het eerste geval moeten we eens praten! ;)
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor talktalk » ma 29 maart 2010, 00:26

Kleren, martien. Geen genotsmiddelen, jammer!
Wat is een goede whiskey. Ik ben alleen bekend met Etradour (omdat die naar cognac
neigt). Wat is een goede whiskey volgens jou?
Reageer ff via bsv bar. Dank!
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor kreeft58 » ma 29 maart 2010, 12:04

Zo is het naar de pers

Schakers Bennekom winnen zesde duel op rij

BENNEKOM _ De hoofdmacht van de Bennekom Schaakvereniging BSV heeft zaterdag in denksportcentrum De Commanderij voor de zesde maal op rij gewonnen in de promotieklasse van de OSBO. Het derde team van het Arnhemse de Toren werd met een 5,5-2,5 nederlaag op zak huiswaarts gestuurd. Bennekom heeft in de slotronde aan één punt genoeg om te promoveren.

Het duurde even voordat wat tekening in de strijd kwam. Toen dat eindelijk zo ver was, liep de spanning alleen maar op. Want, wel kregen enkele spelers aan Bennekomse kant in die tijd wat betere papieren, maar dat wilde nog niet zeggen dat dit ook tot winst zou lijden. Sterker, Bennekom moest een tegenvaller verwerken. Na ruim drie spelen kreeg Teunis Bunt wat onverwachts tegen Mathieu Roskam een nederlaag te slikken. Hij leek minimaal remise in handen te hebben, maar raakte een pion kwijt. Toen daar ook nog een kwaliteit bij kwam, was het pleit beslist.

Hotze Tette Hofstra trok kort daarna de zaak weer recht. Hij bouwde tegen Jan Willem van Willigen in een ingewikkelde stelling aan voordeel en begon net voor het derde uur met sloopwerk. Hofstra won wat materiaal en werkte de zaak onberispelijk af door op de damevleugel toe te slaan. Het is zijn achtste punt in deze competitie. Ook op wat andere borden begon het er goed uit te zien. Ze kreeg Wim Thieme het initiatief, won Bert Duijker twee pionnen en kreeg Martijn Pauw ook een pion te pakken. Wat onduidelijk leek de situatie nog bij Harry Verhoef, Ed de Beule en Jan Wouters.

Ronde de tijdnoodfase neemt Bennekom de leiding. Wim Thieme viel over een breed front aan en sloeg toe op de damevleugel. Tegenstander Rein Visee zat er bij en keek er naar. Thieme nam met de prima zege wat revanche op zich zelf en wilde dat ook terecht weten. Onder tussen kwam Martijn Pauw tegen Jeroen Kruiver met zijn vrijpion in tijdnood niet verder. Hij moest remise door zetherhaling accepteren. De vraag was nu of de wandelkoning van Harry Verhoef voor een derde punt ging zorgen of dat tegenstander Renze Post de koning pootje kon haken. Verhoef deed het goed door na de tijdnood even rust te nemen. Hij deed daarna in het volgende uur koel de goede zetten en won door zijn wandelkoning mooi de partij.

Het kon voor Bennekom bijna niet meer fout gaan, want Bert Duijker stond beter, Jan Wouters moest wel vechten voor remise en Ed de Beule had remise binnen bereik. Jan Wouters zorgde voor 4-2. Zijn tegenstander Ronald Engelen had twee pionnen meer. Echter, was sprake van lopers van ongelijke kleur. Wouters rechtte zijn rug en verdedigde zoals alleen hij dat kan. Engelen probeerde van alles, maar moest met remise genoegen nemen.

En Bert Duijker zag in tijdnood Ben McNab een toren prijs geven. Wellicht een offer om mat te kunnen geven. De koning van Duijker werd over het hele bord gejaagd, maar raakte uiteindelijk in de laatste minuut uit het schaak en won daardoor de slag. 5-2 kort voor het zesde uur. Ed de Beule had ondertussen een pionnetje meer tegen Michel Teunissen, maar deed het even minder goed. Teunissen had echter nog slechts 11 seconden op de klok en bood remise aan. En dat werd geaccepteerd.

Bennekom heeft door puntverlies van PSVDoDo uit Putten op 17 april tijdens de slotronde in Nijmegen tegen concurrent Zwolle aan een gelijkspel genoeg om promoveren naar de landelijke derde klasse.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor webmaster » ma 29 maart 2010, 17:39

Naast twee foto's heb ik nu ook voor het eerst een filmpje met een sfeerimpressie toegevoegd. Dit staat helemaal onderaan het bericht over de wedstrijd. Benieuwd wat jullie er van vinden! ;)
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: BSV1 De Toren3

Berichtdoor Mark » di 30 maart 2010, 13:27

Leuk hoor Martien ! Kun je dat ook niet live doen? :D Ik heb zaterdag vanuit Utrecht m'n nagels niet voor niets weggekloven met je verslag :P Mis alleen het geluid :mrgreen:

En nog gefeliciteerd heren !
Mark
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 169
Geregistreerd: di 30 sep 2008, 13:14

VorigeVolgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron