Verlies tegen ASV4

Alles op schaakgebied bij BSV

Verlies tegen ASV4

Berichtdoor webmaster » za 09 okt 2010, 23:19

ronde 2
De Toren Arnhem 3 - ZSG 5 - 3
Het Kasteel - De Toren Arnhem 2 4½ - 3½
SMB 2 - Wageningen 3 6 - 2
ASV 4 - Bennekom 5 - 3
Velp - ASV 3 2½ - 5½


Promotieklasse Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. ASV 4 4 11½ x . . 5 . . 6½ . . .
2. Het Kasteel 4 9½ . x . . . . . 4½ . 5
3. De Toren Arnhem 3 4 9½ . . x . 5 . . 4½ . .
4. Bennekom 2 9½ 3 . . x . 6½ . . . .
5. ZSG 2 7½ . . 3 . x . . . 4½ .
6. SMB 2 2 7½ . . . 1½ . x . . . 6
7. ASV 3 2 7 1½ . . . . . x . 5½ .
8. De Toren Arnhem 2 0 7 . 3½ 3½ . . . . x . .
9. Velp 0 6 . . . . 3½ . 2½ . x .
10. Wageningen 3 0 5 . 3 . . . 2 . . . x


Pijnlijk! Nog niks verloren! Hoe ging het vanmiddag boys???
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor kreeft58 » zo 10 okt 2010, 01:15

martien schreef:
ronde 2
De Toren Arnhem 3 - ZSG 5 - 3
Het Kasteel - De Toren Arnhem 2 4½ - 3½
SMB 2 - Wageningen 3 6 - 2
ASV 4 - Bennekom 5 - 3
Velp - ASV 3 2½ - 5½


Promotieklasse Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. ASV 4 4 11½ x . . 5 . . 6½ . . .
2. Het Kasteel 4 9½ . x . . . . . 4½ . 5
3. De Toren Arnhem 3 4 9½ . . x . 5 . . 4½ . .
4. Bennekom 2 9½ 3 . . x . 6½ . . . .
5. ZSG 2 7½ . . 3 . x . . . 4½ .
6. SMB 2 2 7½ . . . 1½ . x . . . 6
7. ASV 3 2 7 1½ . . . . . x . 5½ .
8. De Toren Arnhem 2 0 7 . 3½ 3½ . . . . x . .
9. Velp 0 6 . . . . 3½ . 2½ . x .
10. Wageningen 3 0 5 . 3 . . . 2 . . . x


Pijnlijk! Nog niks verloren! Hoe ging het vanmiddag boys???


Bloedstollend! Verschrikkelijk is het leven van een teamcaptain. En dan die spelers! Gelukkig hoeven we pas op 20 november weer!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor htj » zo 10 okt 2010, 01:39

Bloedstollend inderdaad.

Het balletje had zo de andere kant kunnen oprollen.

Het lijkt wel alsof we elk jaar het beste in ASV bovenhalen. :(
Met name Ruud Wille wist ook dit jaar(vorig jaar Teunis) Houdini te doen vergeten.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor Cyclist » zo 10 okt 2010, 10:03

htj schreef:Bloedstollend inderdaad.

Het balletje had zo de andere kant kunnen oprollen.

Het lijkt wel alsof we elk jaar het beste in ASV bovenhalen. :(
Met name Ruud Wille wist ook dit jaar(vorig jaar Teunis) Houdini te doen vergeten.


Scheisse, zoals de Duitsers zeggen.Is dit een constatering, of een extreem summier wedstrijdverslag. Dat kan niet in de krant.
graag iets minder bondig, want ik was er niet bij en de live borden werkten blijkbaar ook niet.
Even een link om jullie weer op te vrolijken. 1 foutje is nog niet het einde van de wereld: vorig jaar verloren we de 1e 2.
Walk on!


http://www.youtube.com/watch?v=MadOOxFit5Q
Cyclist
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 64
Geregistreerd: do 02 okt 2008, 12:54

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor Pauwbase » zo 10 okt 2010, 17:28

Goed, iets over mijn eigen partij dan. Met wit tegen Ruud Wille, die zich bediende van een zeer solide Caro-Kann. In deze variant moet wit erg nauwkeurig spelen om een klein plusje op te bouwen en dat lukte nog best aardig. Twintig zetten lang volgde ik (onbewust) de partij Van der Wiel - Kortsjnoi en Ruud leek heel wat beter op de hoogte van de theorie, wat hem al snel een aardige voorsprong op de klok gaf. Op zet 26 had ik inderdaad een mooi voordeeltje en kreeg ik een remiseaanbod. Na overleg met de teamleider mocht ik zelf kiezen wat ik zou doen. De positie op de andere borden was niet duidelijk, dus besloot ik door te spelen. Probleem was wel dat ik nog maar 17 minuten had en Ruud nog 45. Even later deed zwart een goede counteractie, die mij behoorlijk verraste. Ik raakte een pion kwijt en het zag er donker uit. In tijdnood gooide ik wat stukken richting de zwarte koning en daar bezweek zwart al snel. Ik won mijn pion terug en met een paardoffer ging ik dwars door zijn verdediging. In mijn laatste minuut voor 4 zetten had ik al een kwaliteit kunnen winnen, maar ik ging voor jacht op de koning. Zo ontstond na een hectische slotfase onderstaande stelling op het bord.

Afbeelding
Martijn Pauw-Ruud Wille na 40..Kf6

Aan de lezer de vraag: is er een winst voor wit te vinden? Antwoord in de volgende post.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor Pauwbase » zo 10 okt 2010, 17:48

Na enige nadenken begon ik met de beste zetten volgens Rybka: 41.Dh8+! Tg7 42.Tc8 h4.
En nu had ik de partij direct kunnen beslissen met 43.Tg1! Het idee is dat zwart nu geen tijd heeft voor de blokkadezet 43..Pg3 omdat h6 dan ongedekt is.
Ik speelde echter eerst 43.Tf8+? en pas na 43..Kg6 44.Tg1 (niet 44.Txf5? wat na afloop door diverse mensen gesuggereerd werd, want dan heeft zwart ijskoud 44...Txd4!) 44... Pg3 (h6 staat nu wel gedekt). Zwart heeft nu wel een verdediging en hoewel wit nog steeds iets beter staat is het moment voorbij.

De koning liep door wat schaaks naar voren, ik offerde nog een kwaliteit, maar had niet genoeg stukken en tijd meer om te winnen. In de slotfase, na 6 uur spelen, won ik met een schaakje nog een toren en ineens stond ik weer gewonnen. Er kwam direct een remiseaanbod, maar dat mocht ik niet aannemen ondanks dat ik nog maar 35 seconden op de klok had. Wim had inmiddels verloren, dus het stond 3-4. De tijd was uiteraard te kort om nog iets te kunnen, en 10 zetten later moest ik opgeven toen g-pion van zwart op promoveren stond. Op dat moment was ook zwart aan zijn laatste minuut bezig.

Kortom, twee keer remise moeten weigeren, diverse keren gewonnen gestaan en toch met een nul vanuit Arnhem terug naar huis. Maar net als afgelopen maandag tegen Teunis was het een buitengewoon fascinerende partij, eigenlijk alles wat het schaken zo mooi maakt. Ja, je kan ook 5 uur droog schuiven en op 1 tempo een eindspel met nog slechts een paar pionnen op het bord uittikken. Zaaaaaaaaaaaaaaaaai! ;-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor kreeft58 » zo 10 okt 2010, 18:50

Pauwbase schreef:Na enige nadenken begon ik met de beste zetten volgens Rybka: 41.Dh8+! Tg7 42.Tc8 h4.
En nu had ik de partij direct kunnen beslissen met 43.Tg1! Het idee is dat zwart nu geen tijd heeft voor de blokkadezet 43..Pg3 omdat h6 dan ongedekt is.
Ik speelde echter eerst 43.Tf8+? en pas na 43..Kg6 44.Tg1 (niet 44.Txf5? wat na afloop door diverse mensen gesuggereerd werd, want dan heeft zwart ijskoud 44...Txd4!) 44... Pg3 (h6 staat nu wel gedekt). Zwart heeft nu wel een verdediging en hoewel wit nog steeds iets beter staat is het moment voorbij.

De koning liep door wat schaaks naar voren, ik offerde nog een kwaliteit, maar had niet genoeg stukken en tijd meer om te winnen. In de slotfase, na 6 uur spelen, won ik met een schaakje nog een toren en ineens stond ik weer gewonnen. Er kwam direct een remiseaanbod, maar dat mocht ik niet aannemen ondanks dat ik nog maar 35 seconden op de klok had. Wim had inmiddels verloren, dus het stond 3-4. De tijd was uiteraard te kort om nog iets te kunnen, en 10 zetten later moest ik opgeven toen g-pion van zwart op promoveren stond. Op dat moment was ook zwart aan zijn laatste minuut bezig.

Kortom, twee keer remise moeten weigeren, diverse keren gewonnen gestaan en toch met een nul vanuit Arnhem terug naar huis. Maar net als afgelopen maandag tegen Teunis was het een buitengewoon fascinerende partij, eigenlijk alles wat het schaken zo mooi maakt. Ja, je kan ook 5 uur droog schuiven en op 1 tempo een eindspel met nog slechts een paar pionnen op het bord uittikken. Zaaaaaaaaaaaaaaaaai! ;-)


Tja, drie dubbel jammer :( En mooi dat je vindt dat dit soort partijen toch het schaken mooi maakt! Dat is de juiste mentaliteit. Die punten komen met zo'n instelling dan vanzelf!
Overigens: en ik wil niet zeuren, maar nog steeds ben ik benieuwd wat Ryka zegt na een andere paardzet dan Pa7! Dan gaat toch die zwarte toren er aan?
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor webmaster » zo 10 okt 2010, 22:15

Hoe diep heb je de kleine vis laten rekenen Pauw, bij mij komt hij rond 20 diep steeds met Pc6 en dan wel vervolgens Dh8.
Dat protest van Wageningen. Op de OSBOsite staat toch echt dat SMB om 12 uur begint dus ik snap dat niet helemaal. :shock:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor Pauwbase » zo 10 okt 2010, 22:16

kreeft58 schreef:Tja, drie dubbel jammer :( En mooi dat je vindt dat dit soort partijen toch het schaken mooi maakt! Dat is de juiste mentaliteit. Die punten komen met zo'n instelling dan vanzelf!
Overigens: en ik wil niet zeuren, maar nog steeds ben ik benieuwd wat Ryka zegt na een andere paardzet dan Pa7! Dan gaat toch die zwarte toren er aan?

Klopt. Met 38.Pb4+ of 38.Pe7+ win ik een kwaliteit (+3.90) en dat was zeker na de 40e zet makkelijker te spelen dan na 38.Pa7+ (+2.80), hoewel het na 43.Tg1! wel +7 was geweest.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Verlies tegen ASV4

Berichtdoor Pauwbase » zo 10 okt 2010, 22:23

martien schreef:Dat protest van Wageningen. Op de OSBOsite staat toch echt dat SMB om 12 uur begint dus ik snap dat niet helemaal. :shock:

Ja, en dat doen ze ook al heel lang. Het is dus wel een beetje sullig van ze. Aan de andere kant hebben wij het ook twee keer gehad dat de tegenstander zich had vergist in het aanvangstijdstip (dacht tegen Ede en Schaakstad) en toen hebben we netjes gewacht. Maar SMB staat in haar recht lijkt me om de klokken in te drukken, er zal ook wel een wedstrijd van SMB1 zijn geweest (met officiele wedstrijdleider?)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Volgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron