Bedrijfsschaken

Alles op schaakgebied bij BSV

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor webmaster » zo 08 nov 2009, 21:28

Pauwbase schreef:
martien schreef:Helaas! Net niet. :shock:
Ruud was kanonnenvoer voor Guus Homs. Ik verloor na een een tergend trage partij (a3,h3) in een eindspel toren, loper + 5 pionnen tegen 2 torens + 5 pionnen. Marco won omdat zijn tegenstander in razende tijdnood een stuk in de aanbieding deed. Aller ogen waren gericht op Martijn die in een Koningsgambiet een pion won en deze wist te houden. Partij kwam in een toreneindspel waarbij de tegenstander zijn torens in de stelling van Martijn plantte. Martijn verbruikte werkelijk al zijn tijd om een winnende voortzetting te vinden (dan zou het 2-2 zijn) Echter met het vallen van de (Garde) vlag moest hij berusten in remise. 2,5-1,5 verlies dus. :oops:
Volgende ronde hopelijk beter.


Journalisten zijn doorgaans beter in schrijven dan lezen ;-)


:mrgreen:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor webmaster » za 28 nov 2009, 02:24

Jullie zaten er al op te wachten! Ik moest eerste de deelnemerslijst van een toernooitje bijwerken.
Yess! We won! :lol:
Met supersub Martijn arriveerden we tegen kwart voor 8. (de weg vinden blijft een probleem in Arnhem). Bij aanvang een probleem. Onze derde speler was er niet. :twisted: Bijkomend voordeel was dat zij (Kema) ook maar 3 spelers konden opstellen. NO tegen NO werd aldus remise. Je weet niet wat je meemaakt soms. ;)
Goed van start. Op bord 4 speelde ik tegen een degelijke Henk Kuiphof met zwart. Vanuit de opening kwam ik wat beter, maar zoals vaker geef ik dat voordeel weg. Het is per slot van rekening Sinterklaastijd! :twisted:
Tot mijn verbazing kreeg ik een remiseaanbod. Na overleg leek het taktisch aantrekkelijk dit aan te nemen. Achteraf terecht. Er zat niets meer in de stelling.
Daarna was het wachten. Martijn was optimistisch over zijn stelling. Ik kon dat wel delen. Martijn veroverde een pion. Hij investeerde veel tijd. Lang bleef het remiseachtig, dat had hij van mij mogen aannemen als Ruud (op 1) zou winnen.
Ruud kwam in een partij met scherpe taktische verwikkelingen. Werkelijk! Niemand durfde een voorspelling te maken hoe dit zou aflopen.
Martijn wist kleine voordeeltjes uit te bouwen. In de tijdnoodfase ( in een dame-toren eindspel) vlocht hij trucjes in de stelling, en met het vallen van de vlag wist hij de dame van zijn tegenstander te veroveren!!
Ruud verbruikte al zijn tijd en wist op het scherpst van de snede het kleine voordeel naar winst te voeren!
De 3-1 winst staat! De derde ronde is eind januari!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor webmaster » za 30 jan 2010, 01:49

Vanavond (nee gister!) was de volgende ronde in het bedrijfsschaken. Als promovendus mochten we tevreden terugkijken na twee rondes. Hadden we in de tweede ronde met wat fortuin gewonnen van Kema, in de derde ronde wachtte Akzo Nobel. Een team waar nog weinig van bekend was.Wel hadden zij evenveel matchpunten, en een half bordpunt minder.
Na een gevaarlijke glibbertocht van subersub Martijn en ondergetekende arriveerden we op tijd in Velp bij ABT. Een onopvallende lokatie, maar met voldoende mogelijkheden.
Vanaf het begin ging het goed. Op 1 speelde Ruud met zwart een wat trage partij. Op 2 speelde Martijn een zeer agressieve opening, hij had na een half uur met wit al pionnen op g6 en h6!
Op 3 speelde ikzelf met zwart. In een Siciliaan kwam hij op de koningsvleugel. Ik dacht via een grapje een binnenkomend stuk te kunnen winnen. Hij verdedigde echter goed. Om te kunnen keepen ging ik een combinatie in waar ik twee stukken tegen een toren kon ruilen. Hij kreeg wel een sterke vrijpion, maar ik kon een soort van vesting opbouwen waar hij met twee torens niet doorheen kwam. Remise derhalve en aangezien Marco in een vliegende aanvalspartij op 4 won stond het 2,5 voor ons met de partij van Ruud nog te gaan. Martijn had namelijk zijn positionele voordeel op uitmuntende wijze weten om te zetten tot winst!
Zeer tegen mijn principes in zijn we toch richting Ede vertrokken, vanwege de weersomstandigheden. De winst was binnen. De derde plaats blijft strak onder controle. Misschien tweede. Nog twee ronden te gaan.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor webmaster » za 06 maart 2010, 02:34

Vanavond (lees gisteren) gold de wet van Murphy. We speelden tegen het met ons gepromoveerde team van Ohra/VGGP die onderaan stonden. Wat een signaal was, was dat zij hadden gelijkgespeeld tegen Arcadis!
Als we zouden winnen zouden we mee doen met het kampioenschap. Iets wat tevoren niet was ingecalculeerd. Maar in stilte hadden we enige hoop!
Het ging mis! En hoe!
Onze supersub Martijn won op onberispelijke wijze!
Daarna waren de punten op! Marco liet zich er af combineren. Ikzelf had in een dynamische pot lang gelijkspel, maar mijn tegenstander wist een miniem voordeel om te zetten naar winst,
Alle ogen waren gericht op Ruud, die het tweede bord had.
Het mocht niet baten. Ruud kreeg openings- en middenspel les van zijn tegenstander.
3-1 verlies! Het komt hard aan. Het kampioenschap is over. We zullen in de laatste ronde tegen de potentiële kampioen onze sportieve plicht vervullen!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor htj » za 06 maart 2010, 11:20

Jammer voor het missen van (de kans op) het kampioenschap. Wederom een leuk verslag :!: :)
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor webmaster » za 27 maart 2010, 02:05

Vrijdagavond was het tijd voor de laatste ronde waar op grond van de ranglijst voor ons niets meer op het spel stond. Vrijuit spelen en dat was een prettige gedachte, want de tegenstander was topfavoriet "Gemeente Arnhem", met op 1 en 2 de broertjes Wille. Na de totale offday in de vorige ronde was ons doel: winnen van dit sympathieke maar onverslaanbare team, en ze daarmee van het kampioenschap afhouden. Want Arcadis, wat op de tweede plaats stond zou dan bij winst kampioen worden.
Wat zijn we er dicht bij geweest!!!!!!!!!!!!! :twisted: :twisted: :twisted:
Rond de klok van tien stond supersub Martijn op 1 vanuit een onmogelijke opening licht beter tegen Erik. Ruud speelde op 2 tegen Ruud en had een remiseaanbod afgeslagen, omdat hij een pion had gewonnen en kon afwikkelen naar een technisch gewonnen eindspel.
Marco leek via een fraaie aanval met wit op de damevleugel zijn tegenstander via een paardoffer te overspelen.
Zelf was ik na een Siciliaan, waar mijn tegenstander het paard op c6 sloeg in de verdrukking maar had na een bevrijdende pionzet de stelling opengegooid met remisekansen!

Het mocht niet baten! :twisted: Erik wist met actieve torens een eeuwig schaak combinatie in te bouwen zodat Martijn in remise moest berusten. In een dame met loper eindspel kon ik het niet keepen en verloor vrij pardoes. Marco zag de aanval stranden en zag het stuk nooit meer terug. Ruud won uiteindelijk van Ruud zodat de eindstand op 2,5-1,5 voor Gemeente uitkwam. Een stand waar ze opnieuw kampioen mee werden. Achteraf gaf Ruud Wille ruiterlijk toe dat hij halverwege de avond pessimistisch gestemd was, maar wat koop je daarvoor.
We hebben onze positie in de hoofdgroep veilig gesteld. Maar met een beetje geluk had er wellicht meer ingezeten. Dat is een constatering die gelijktijdig een understatement is. We kijken toch terug op een goed tweede seizoen.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor aesculaapje » za 27 maart 2010, 11:13

toch een mooi seizoen gedraaid!
aesculaapje
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 29 okt 2008, 11:00

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor htj » za 27 maart 2010, 23:22

martien schreef:Jullie zaten er al op te wachten! Ik moest eerste de deelnemerslijst van een toernooitje bijwerken.
Yess! We won! :lol:
Met supersub Martijn arriveerden we tegen kwart voor 8. (de weg vinden blijft een probleem in Arnhem). Bij aanvang een probleem. Onze derde speler was er niet. :twisted: Bijkomend voordeel was dat zij (Kema) ook maar 3 spelers konden opstellen. NO tegen NO werd aldus remise. Je weet niet wat je meemaakt soms. ;)
Goed van start. Op bord 4 speelde ik tegen een degelijke Henk Kuiphof met zwart. Vanuit de opening kwam ik wat beter, maar zoals vaker geef ik dat voordeel weg. Het is per slot van rekening Sinterklaastijd! :twisted:
!


En toen begreep ik dat ik moest doorscrollen. Leuk seizoen en genoten van je verslagjes.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor webmaster » za 30 okt 2010, 00:29

Nieuw seizoen. Nieuwe kansen. Vrijdagavond was de eerste ronde van het bedrijfsschaken seizoen 2010-2011. Enige zorg vooraf of we nog wel een team op de been konden brengen. Ruud werkt sinds kort elders, maar gaf gelukkig enkele weken terug aan nog graag te willen meedoen.
De eerste ronde bracht ons het "killing" sterke team van Arcadis, met vriend Homs op bord 1.
De ambitie voor dit jaar is om kampioen te worden! Die ambitie is na de eerste ronde even weggezet. Met supersub Koen MvdB verloren we opnieuw met 2,5-1,5 :evil: :evil:
Koen liet zich verleiden tot een openingsfout, waardoor hij een pionnetje verloor. Koen spartelde nog lange tijd tegen maar Guus wist het kleine voordeel onberispelijk tot winst te brengen.
Ruud speelde op 2 met wit een wat tamme opening, waarin hij vroeg zijn dame in het spel bracht. Dat kan soms niet handig zijn. Ook in deze partij moest hij veel zetten met zijn jongedame doen. Dat kostte tempi, en zijn tegenstander, WL Kees Verkooyen, wist een pion te winnen. Ruud kon naar een stelling met dame plus twee torens, het pionnetje terugwinnen maar ging uiteindelijk naar een remiseeindspel.
Marco speelt het best in een taktische partij met complicaties. Die kreeg hij met zwart in een Wolgagambiet. Het was lang onduidelijk waar dit heen ging. Helaas ging het na 3 uur spelen de verkeerde kant op en moest Marco opgeven. :shock:
Ruud kwam overleggen of hij een remiseaanbod mocht aannemen. Aangezien de stelling supergelijk was en ik ook in een gelijke stelling zat kreeg hij toestemming.
Ikzelf op 4 speelde tegen dezelfde tegenstander van vorig jaar, de sympathieke Jaap van Velzen. Verleden jaar verloor ik in een partij waarin hij kleine positionele zetjes deed en ik te snel wilde. Ik had dat vanmiddag nog bekeken. Ik had nu wit en besloot geen overhaaste dingen te doen. Er werd wederzijds veel tijd verbruikt en de stelling ging lange tijd gelijk op. In het middenspel kwam van hem een paard vast te zitten op h3. Richting eindspel leek het wel pokeren. Ik kan wel zeggen dat ik genoot van de partij ondanks dat het lang gelijk opging.
Toen de tijdnood een rol ging spelen, en we op grond van de tussenstand niet meer konden winnen, bood ik remise aan. Hij had kansen, maar liet een toren in staan, die ik met boter en saus verorberde :lol: :lol:
In tijdnood draaide het mijn kant op. Hij gaf op toen we beiden nog ongeveer 2 minuten op de klok hadden. (Garde)
Een mooie revanche op vorig jaar!
Ik ga vannacht de partij eens door Rybka laten beoordelen.
De volgende ronde is op 26 november tegen Vggp/Ohra.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Bedrijfsschaken

Berichtdoor webmaster » za 27 nov 2010, 00:45

Zo! Sneller dan vanavond zullen we w.s. nooit meer een overwinning boeken! We speelden tegen VGPP/Ohra, en daar hadden we wat tegen goed te maken! Verleden jaar volkomen (on)terecht een 3-1 nederlaag wat de strijd om het kampioenschap verspeelde. Aangezien Ruud ziek was hadden we een tweede invaller nodig, en die werd gevonden in de persoon van Tje Wing Au, speler van ASV. En tje, wat een krankzinnige speelstijl zette hij op het bord. In een razend tempo gingen er over en weer stukken van het bord. Toen ik halverwege enigszins benauwd aan mijn mede teamleden vroeg of iemand dit kon volgen werd mij beweerd dat hij dat vermoedelijk zelf wel kon.
Er was een hevige strijd midden op het bord en nadat de kruitdampen waren opgetrokken stond Tje twee pionnen achter, maar had een kwal en een vreselijke aanval, waar je slecht van zou dromen! Koen speelde op 1 een zeer ingewikkelde strategische pot. Marco op 3 kreeg al snel aanval na de opening en ikzelf kwam gelijkwaardig uit de opening. Mijn stukken ontwikkelden mooi. Mijn tegenstander had alleen een nare eigenschap, wat hij kon ruilen ging van het bord. Hierdoor kwamen we snel in een dame eindspel met ik een paard en hij een loper. Aangezien de ontwikkelingen op de andere borden positief verliepen bood ik na 26 zetten remise aan, wat hij vrijwel direkt aannam.
En toen kon er geoogst! Koen wist beslissend voordeel te behalen, Tje overspeelde zijn tegenstander en hierna wist Marco snel beslissend voordeel te behalen.
Een 3,5-0,5 overwinning derhalve. Aangezien ik daarna redelijk snel naar huis ben gegaan, weet ik geen andere uitslagen, maar we doen weer mee en hebben de nederlaag van verleden jaar weggepoetst!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

VorigeVolgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten