Bennekom wint van De Toren 2

Alles op schaakgebied bij BSV

Bennekom wint van De Toren 2

Berichtdoor kreeft58 » za 10 maart 2012, 19:41

Bennekom heeft met 5-3 gewonnen van De Toren 2 en mag zich veilig rekenen. Hoe sterk dat is hangt af van alle uitslagen en die zijn op dit moment nog even niet beschikbaar. Wordt vervolgt?

Zo luiden de persoonlijke uitslagen:
Bennekom - De Toren Arnhem 2 5 - 3
1. (2186) Hofstra,H.T.J.(Hotze) 7335592 - Engelen,R.J.H.(Ronald) 7890575 1 - 0 (1881)
2. (2014) Beule de,E.C.A.(Eddy) 7261298 - Visee,R.C.(Rein) 7815533 0 - 1 (1858)
3.(1899) Thieme,W.J.(Wim) 6935027 - Beumer,F.(Fred) 7784172 0 - 1 (1792)
4. (1906) Duijker,J.H.(Bert) 6589264 - Willigen van,J.W.(Jan Willem) 6594819 1 - 0 (1829)
5. (1962) Markering,M.A.(Martin)5983615 - Puyman,J.(Jan) 7072747 1 - 0 (1998)
6. (1861) Wouters,J.T.M.(Jan) 6064861 - Nispenrode van,T.H.N.(Thomas) 7729271 0 - 1 (1992)
7. (1863) Bunt,T.(Teunis) 7165444 - Roskam,M.Y.(Mathieu) 7668496 1 - 0 (1911)
8. (1924) Bovens,N.L.A.(Noel) 7649224 - McNab,B.P.(Ben) 7803488 1 - 0 (1836)

Zo ging het liveverslag door teamleider Jeroen Kruiver van De Toren de lucht in:
12:30
Op papier zijn we de onderliggende partij, in de praktijk hopen we op een puntje waarmee handhaving weer een stapje dichterbij komt. De opstelling is aangepast aan die van de tegenstander, en we hopen dat dit ons wat extra bordpuntjes zal geven.

13:00
Alex Versteeg lijkt inmiddels de vaste supporter te zijn geworden van ons team en daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Hij is binnen dus we kunnen nu echt gaan beginnen.
Jan Puyman is als een raket uit de startblokken vertrokken en doet zijn eerste 12 zetten binnen de minuut. Zijn tegenstander heeft er wat meer problemen mee. Jan is na gisteravond sowieso blakend van het zelfvertrouwen want hij won het sterk bezette Tony Hogerhorst Snelschaaktoernooi.
Op bord 1 zit zoals verwacht Hotze Hofstra en tevoren is daar eigenlijk geen kruid tegen gewassen. Ron stelde zelf voor tegen hem aan te treden. Het eerste doel, spaans ontlopen is alvast prima gelukt door voor te bereiden op Becker (Koningsgambiet). Hotze in de denktank en Ron staat goed vanuit de opening.
Op het tweede bord vinden we Rein die inmiddels ook zeeën van tijd meer heeft en ook qua stelling prettig staat. Fred speelt tegen de Wim Thieme, die zoals zijn grijze haren ook aantonen ruimschoots zijn sporen heeft verdiend. Fred zal het zwaar krijgen.
Jan-Willem heeft de opening die hij wil hebben en hopelijk is vandaag de dag dat hij zijn topvorm terugvindt. Dat zal ook nodig zijn aangezien Bert Duijker hem anders met huid en haar zal oppeuzelen.
Thomas zal zijn monsterscore tegen Bennekom heel graag in stand willen houden (uit mijn hoofd 5 gespeeld, 5 gewonnen) en mag dit tegen Jan Wouters doen. Hier zien we zeker mogelijkheden.
Mathieu is Mathieu en al driemaal op rij de held van ons team geweest. Teunis Bunt zou zijn volgende slachtoffer moeten zijn. Over zijn opening heeft hij niets te klagen, ook nog niets te juichen overigens.
En op het laatste bord zit Ben tegen Noel Bovens. Ben is zeker niet lekker uit de opening gekomen en staat nu al erg in de verdrukking. Hier is de eerste vrees voor een nul nu al gerechtvaardigd? Ach welnee, Ben komt altijd slecht uit de opening :-)

13:25
De smiley bij Ben mag inmiddels gevoegelijk omgedraaid worden. Hij staat ronduit slecht en kan spreekwoordelijk met zijn plasje naar de dokter. Tegenstander Noel Bovens zal dit zich echt niet meer laten ontglippen. Zeeën van ruimte plus alle lijnen die je maar wilt hebben.
Jan-Willem staat inmiddels goed, tegenstander heeft een kleine finesse gemist en onze man kijkt tegen een gezonde stelling aan.
Bij Jan is het tijdvoordeel inmiddels verdwenen en wordt nu aan beide kanten hard gezwoegd. Martin speelt secuur, houdt zijn pionnetje voorsprong uit de opening en dus is de boel nog in een wankel evenwicht.
Waar Ron nog steeds positioneel de boventoon voert, is het voordeeltje wel aan het slinken. In de rokersruimte gaf Hotze al aan weliswaar een hekel te hebben aan het koningsgambiet, hij aan het eind vaak wel aan het langste eind te trekken. Hij begint nu in ieder geval voor het eerst tegenspel te bieden.
Mathieu's tegenstander Teunis Bunt was net al op zoek naar de spreekwoordelijke paraplu omdat hij de bui al aan voelt komen en inderdaad Mathieu is duidelijk de bovenliggende partij op dit moment en lijkt een mooie aanval voor te bereiden.
Fred speelt tot dusver een keurige partij en stijgt verder in mijn achting. Hij lijkt tot dusver goed te weten waar hij mee bezig is. Tegenstander Thieme staat bekend om zijn goede middenspeltactiek en dat moet dus nu gaan blijken.
En dan Reintje. Een slap spelletje van de witspeler wordt tot dusver nog moeiteloos opgevangen door onze man. Ook hij zit tegen een papier veel sterkere tegenstander en tot dusver kan ik ook daar niet anders als tevreden zijn.

13:40
Te Pijnlijk! Ron ketst en kan opgeven. En dan duurt de rest van de middag nog lang, erg lang!

14:00
De stelling van Mathieu wordt door tegenstander Bunt omschreven als "ronduit smerig", en hij heeft een punt. Toch zou hij al gewonnen hebben kunnen staan middels een eerder gespeeld Dh5 ipv c3. Thomas heeft het initiatief gepakt en heeft een plusje op het bord en ruim een half uur meer bedenktijd. Rein staat ook zeker niet minder en Fred heeft een pionnencentrum kunnen creëren waar je U tegen zegt. Jan-Willem staat ook nog steeds beter. Iedereen, zowel Torenaar als Bennekommer heeft medelijden met Ben. Er zijn aan zijn kant van het bord bijna geen stukken meer te bewegen. Jan heeft het zwaar, staat nog steeds een pionnetje achter en ik zie vooralsnog de compensatie nog niet.

14:30
Jan-Willem krijgt een remise-aanbod en hoewel dat al een mooi resultaat zou zijn kunnen we eigenlijk niet anders dan weigeren. Jan-Willem zelf wil ook liever doorspelen want staat nog steeds iets beter.
Ben is een pion kwijtgeraakt en zal zo een stuk gaan weggeven om ruimte te creeën. Maar we rekenen daar op een nul. Het is dus virtueel 2-0 en dus moeten we wat gaan gokken. Mathieu moet winnen, eigenlijk Thomas ook. Jan houd ik voorlopig op een remise, idem bij Rein. Fred staat beter maar zal wel echt tot het gaatje moeten gaan en daar zit ook de zwakte. De zenuwen in bedwang houden en de tegenstander het denkwerk laten doen is het devies.

14:50
Bij Mathieu wordt het een zwaar stukken-eindspel waarbij Teunis vooralsnog het initiatief heeft genomen. Bij Rein belooft het een spetterende tijdnood te worden. Met 26 zetten te gaan heeft Eddy de Beule nog 20 minuten op de klok staan. Rein moet alleen wel oppassen dat zijn Dame geen opgeschoten wild wordt want dan krijgt Eddy ineens grote kansen. Bij Jan Puyman is het beroemde "und jetzt kommen die grossen Kamelen" aangebroken. Met f5 wordt de aanval ingezet en wordt de verdediging van Martin Markering nogmaals getest.
De tegenstander van Thomas, Jan Wouters produceert een stukoffer waarvan ik het nut niet helemaal inzie. helaas zegt dat niets :-)

15:00
Rein's dame is opgejaagd wild geworden en dat gaat resulteren in kwaliteitsverlies. De enige troef is nu nog de tijd, maar met een toren tegen een paard is het toch prettiger spelen. Thomas staat gewonnen, het stukoffer doet geen pijn tot dusver. Mathieu zit zwaar in de denktank en zal vermoedelijk niet door de remise-grens heen gaan komen. Teunis pareert goed en heeft nu initiatief en speelt dat goed.

15:20
Om onduidelijke redenen heeft de tegenstander van Rein na lang nadenken besloten om niet voor de kwaliteitswinst te gaan. Positioneel staat hij nu weliswaar veel beter, maar zou hij echt zo zeker van zijn zaak zijn met slechts 7 minuten op de klok voor 20 zetten?
Mathieu moet nu ineens ook verdedigend alles uit de kast trekken en tegelijk zijn eigen kansen op waarde blijven inschatten. Lastig, erg lastig.
Ben is nu begonnen met het betere hak en zaagwerk en kan in elk geval weer bewegen met zijn Dame die nu het hele bord overstuift. De zwaarste partij is die van Jan. Voor mij niet te volgen maar wel reuze interessant. Mijn gevoel zegt dat er nog steeds sprake is van een minnetje maar wie weet.
Het voordeel lijkt ook een beetje verdwenen te zijn bij Jan-Willem. Tegenstander Duijker heeft wat meer positionele ruimte gepakt.
Fred's stelling is nog steeds in evenwicht maar een beslissing kan daar niet lang op zich laten wachten.

15:25
De tegenstander van Thomas gaat door de vlag, maar die stelling was eigenlijk al dik gewonnen, zeker nadat de dames van het bord waren gegaan.

15:35
De dood of de gladiolen bij Ben zijn geëindigd in gladiolen. Onze bloemenliefhebber zal toch met een kleine kater terugkijken op deze partij.

15:40
De tegenstander van Rein mag 14 zetten in een minuut gaan produceren, Fred lijkt een mataanval te hebben.

16:15
Net na de tijdnood, eerst maar eens het slechte nieuws. Jan-Willem gaat in gewonnen stelling de tijdnoodfase in om er met een stuk minder en een niet te stoppen vrijpion tegen. Opgave volgt dus.
Jan Puyman besluit om niet te gaan voor de eeuwig schaak variant en ziet in Ld6 de beslissende zet. In hogere zin waar want hij wordt aansluitend direct matgezet.
Mathieu Roskam speelt zeker niet zijn beste partij en zijn stelling is inmiddels kansloos geworden.
Terwijl de stand inmiddels 4-2 is geworden heeft Rein zijn tijdnood bijzonder goed benut en is van een kwaliteit tegen pion achter gekomen naar een stelling met twee gezonde vrijpionnen meer. Moet dus gewonnen worden. Rein's vraag om uit coulance remise te mogen aanbieden wordt dan ook door mij weggewuifd.
En dan was daar nog Fred. Fred heeft de partij van zijn leven gespeeld en die afgesloten met zijn beste combinatie van de laatste 20 jaar. Mat in 5, geniaal!

17:00
Mathieu heeft moeten opgeven en daarmee het eerste teleurstellende externe resultaat in drie jaar neergezet. Dus gewoon biertje op drinken en vrolijk weer verder gaan.
Rein speelt het soepel uit! 5-3 verloren, en dus met spanning uitkijken naar de andere resultaten.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Bennekom wint van De Toren 2

Berichtdoor talktalk » zo 11 maart 2012, 02:35

Gelukkig wint het team. Onze nieuwe strategie is simpel. Ed staat gewonnen, verprutst het, en dan wint het team.
Oké, kan ik mee leven. Of niet dan?

Ik week op zet 3 al af van mijn gebruikelijke openingsopzet. Achteraf niet echt handig want het vervolg koste me zeeën van tijd. Echter speelde ik de opening prima. De stukken gingen naar de goede velden. Met a3 en h3 beperkte ik de bewegingsvrijheid van de zwarte stukken. En vervolgens gebruikmaken van de vroege zwarte dameuitval. Op de eerste matige zet van tegenspeler Rein sloeg ik toe. Ik zag kwalwinst met als extra bonus een pion. Maar waarom meteen voor de gemakkelijke variant, eerst nog een slim tussenzetje. Niet dus, zwart kon met een simpele zet de eerste dreiging van materiaalverlies tegengaan. Echter stond ik meer dan prima. De zwarte stukken stonden bijna allemaal op de onderste rij, die van mij actief met vooruitgeschoven pionnen, en dat op zet 17.

Hier wreekte zich tijdnood. Met meer tijd en een positieve vibe ga je er eens goed voor zitten en rol je de zwarte stelling op. Nu speelde ik zetten om de tijdcontrole te halen. Rein kroop uit zijn schulp, en verbeterde zet voor zet zijn stelling.
Na een afruil van diverse stukken stond ik met de rug tegen de muur. Rein maakte het onberispelijk af.

It's getting late in the evening TalkTalk
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: Bennekom wint van De Toren 2

Berichtdoor u-boot » zo 11 maart 2012, 15:20

Wat een goede teamprestatie. Ik heb weinig gezien,maar toch enkele omerkingen. Martin won spectaculair tegen Puijman. Noel en Teun wonnen door goede techniek. Hotze kreeg het ineens cadaeu. Wim en Jan raakten de draad kwijt.
Enkele opmerkingen over mijn partij.
Na 3 weken geen gewone partij te hebben gespeeld, had ik het gevoel niet in de partij.
Met 2 gefianchetteerde lopers hoopte ik op druk. Wel een pion op e5, maar verder mislukte het plan.
Ik hield de stelling gesloten en hoopte op een riskante aanval van hem. Dat deed hij niet, want hij zette alleen zijn stukken goed neer en wachtte ook af.
Hij won 1 pion en trok zich weer terug. Wat is 1 pion in een Figurenspiel?
Toen kwam de tijnoodfase: 10 zetten in 3 minuten. Hij moest een tactisch plan in 8 minuten maken, wat voor hem jammerlijk mislukte. Hij vergaloppeerde een stuk in de afruiling op zet 40. Hij gaf al tamelijk snel op. Ik sta weer op 50%
u-boot
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: vr 16 okt 2009, 20:56

Re: Bennekom wint van De Toren 2

Berichtdoor htj » ma 12 maart 2012, 15:41

Inderdaad een super team prestatie.

- Noel die in eerste instantie niet voor kwaliteitswinst koos maar zijn tegenstander nog een aantal zetten liet spartelen terwijl hij rustig zijn stelling nog verder verbeterde. Nadat alles goed stond sloeg hij genadeloos toe.
- Teunis: Gaat verder met zijn prachtseizoen. 2 remises en de rest gewonnen!!!
- Martin Markering met meedogenloos mat.

In de beslissende snelschaakfase van Bert mocht ik noteren. Bert speelde dit erg secuur. Eerst Db4 met kleine problemen voor zijn tegenstander. Vervolgens Tc2 op een paardsprong waardoor zijn tegenstander verder onder druk kwam. Enkele zetten later volgde door Berts scherp spel de blunder met stukwinst. Met geen idee hoeveel tijd er resteerde op de klok maakte Bert het nog erg spannend voor de toeschouwer door zijn stuk winst combinatie 3x te controleren op mogelijke foutjes. De combi klopte en met 30 seconden op de klok ruim binnen de tijdcontrole.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron