interne comp 2012/13

Alles op schaakgebied bij BSV

interne comp 2012/13

Berichtdoor u-boot » wo 05 sep 2012, 15:23

De 1e ronde had een goede opkomst. Bij veel verenigingen loopt de interne terug, maar in B'kom valt het mee.
Ik zag Ed in een Leningrader tegen Chris lang nadenken. Ik weet dat Chris deze verdediging op z'n duimpje kent evenals Jan.
Ed kwam niet goed uit de opening. Het doel van zwart is om de loper op g2 te blokkeren met een pionnenrand. dat lukte bij Chris. Wat is openingskennis toch belangrijk.
Dat Rini tegen Noel er een remise uit wist te slepen is knap. Een toreneindspel met 1 pion minder is soms te houden.
Hoe de puntentelling werkt snap ik niet. Hoe kan Noel met een remise zo hoog staan. Enige uitleg van de wedstrijdleider kan geen kwaad.
u-boot
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: vr 16 okt 2009, 20:56

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor kreeft58 » za 08 sep 2012, 01:39

u-boot schreef:De 1e ronde had een goede opkomst. Bij veel verenigingen loopt de interne terug, maar in B'kom valt het mee.
Ik zag Ed in een Leningrader tegen Chris lang nadenken. Ik weet dat Chris deze verdediging op z'n duimpje kent evenals Jan.
Ed kwam niet goed uit de opening. Het doel van zwart is om de loper op g2 te blokkeren met een pionnenrand. dat lukte bij Chris. Wat is openingskennis toch belangrijk.
Dat Rini tegen Noel er een remise uit wist te slepen is knap. Een toreneindspel met 1 pion minder is soms te houden.
Hoe de puntentelling werkt snap ik niet. Hoe kan Noel met een remise zo hoog staan. Enige uitleg van de wedstrijdleider kan geen kwaad.


Hans Gillet geeft desgevraagd de volgende uitleg:
Uitgangspunt voor de begingranglijst van het nieuwe seizoen is de eindstand van het vorige seizoen. Noël Bovens eindigde op de tweede plaats en begint het nieuwe seizoen dus op de tweede plaats met 118 punten. In de loop van het seizoen verliest men zijn beginpunten anders zou niet iedereen dezelfde kansen hebben.
Noël speelt remise tegen Rini en krijgt dus de helft van zijn waarde (52), dus 26 punten erbij. 118 + 26 = 144. Na correctie i.v.m. de beginsituatie geeft dat Noël 133,7 punten.
Bert Duijker begint op de 16e plaats met 90 punten. Hij wint van Cock Struijk en krijgt er 43 punten bij; hij komt dus uit op 133 punten. Na correctie houdt hij 124 punten over.
Dit lijkt mij allemaal erg logisch.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor talktalk » ma 10 sep 2012, 00:22

Openingskennis is belangrijk maar niet zaligmakend! Maar dan wel als je het midden- en eindspel goed beheerst!
Chris speelde het lastige eindspel voortreffelijk en won daardoor.

Mijn spel in de opening zal niet volgens het boekje zijn geweest. Echter volgens computer wel creatief want een plus van 0,5 was mijn deel. Alleen slaan op d5 met dame ipv pion was beter. Stom eigenlijk dat je dat vooraf van plan bent, en toch naar de pion grijpt om terug te slaan.
Loper van b2 ruil je met loper van g7 met redelijk spel voor wit. Zeker als je f3 speelt om loper van g2 te bevrijden. De zet f3 vergat ik te spelen, met alle gevolgen van dien.

Talk Talk it's getting late in the evening
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor talktalk » di 11 sep 2012, 14:06

Die partij van Rini en Martijn was toch wel het hoogtepunt van gisteravond.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomst van de computeranalyse door Martijn.
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor kreeft58 » di 11 sep 2012, 17:10

talktalk schreef:Die partij van Rini en Martijn was toch wel het hoogtepunt van gisteravond.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomst van de computeranalyse door Martijn.


Beste Martijn
Jij stond tot jouw zet 23. Pd2 dik in de plus: 2.42. Mijn fout was 9. …. Lg4. Daar had ik c5 moeten spelen en pas later Lg4.
Na jouw 23. Pd2 is het uit , te weten: 23. ….., Th6 24. h4, Txh4! En niet Pg4 zoals ik deed! Vervolgens: 25. gxh4, Pg4 26. Kg1, Pxf2 enz. Na 25. Kg1 volgt 25. …., Pxd2 26. Lxd2, Ph5
Groet,
Rini

Antwoord Martijn:
Ja, ik had hem ook al in de computer gegooid afgelopen nacht. Mijn intuïtie was goed: gewonnen tot Pd2, daarna mogelijk verloren. En het was inderdaad geforceerd uit, als je het fraaie Txh4! had gevonden. Dan had je die partij bij het stukje in de krant kunnen plaatsen. Tja, je fifteen minutes of fame komt maar 1x voorbij 
Martijn
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor Pauwbase » di 13 nov 2012, 15:40

"Bovens was enigszins de bovenliggende partij"

Hmmm.....volgens Bovens ja. Niet volgens mij. En ook niet volgens Rybka! Nergens in de partij heb ik minder gestaan, wel duidelijk beter (+0.8) tot +0.2/+0.3 in de slotstelling.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor kreeft58 » wo 14 nov 2012, 02:35

Pauwbase schreef:"Bovens was enigszins de bovenliggende partij"

Hmmm.....volgens Bovens ja. Niet volgens mij. En ook niet volgens Rybka! Nergens in de partij heb ik minder gestaan, wel duidelijk beter (+0.8) tot +0.2/+0.3 in de slotstelling.


Tja, als je alles weet! Enne, ik heb je reactie verwerkt....
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor Pauwbase » wo 14 nov 2012, 10:09

kreeft58 schreef:
Pauwbase schreef:"Bovens was enigszins de bovenliggende partij"

Hmmm.....volgens Bovens ja. Niet volgens mij. En ook niet volgens Rybka! Nergens in de partij heb ik minder gestaan, wel duidelijk beter (+0.8) tot +0.2/+0.3 in de slotstelling.


Tja, als je alles weet! Enne, ik heb je reactie verwerkt....

Haha, goed zo! :-) Nu nog een retificatie in de krant ;-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor kreeft58 » wo 14 nov 2012, 12:00

Pauwbase schreef:
kreeft58 schreef:
Pauwbase schreef:"Bovens was enigszins de bovenliggende partij"

Hmmm.....volgens Bovens ja. Niet volgens mij. En ook niet volgens Rybka! Nergens in de partij heb ik minder gestaan, wel duidelijk beter (+0.8) tot +0.2/+0.3 in de slotstelling.


Tja, als je alles weet! Enne, ik heb je reactie verwerkt....

Haha, goed zo! :-) Nu nog een retificatie in de krant ;-)


Welke krant?
Enne, het is rectificatie....
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: interne comp 2012/13

Berichtdoor Pauwbase » wo 14 nov 2012, 19:50

kreeft58 schreef:
Pauwbase schreef:
kreeft58 schreef:
Pauwbase schreef:"Bovens was enigszins de bovenliggende partij"

Hmmm.....volgens Bovens ja. Niet volgens mij. En ook niet volgens Rybka! Nergens in de partij heb ik minder gestaan, wel duidelijk beter (+0.8) tot +0.2/+0.3 in de slotstelling.


Tja, als je alles weet! Enne, ik heb je reactie verwerkt....

Haha, goed zo! :-) Nu nog een retificatie in de krant ;-)


Welke krant?
Enne, het is rectificatie....

WELKE krant? Ik neem toch aan die stukjes in een krantje komen? Waar heb je anders die trofee voor gewonnen?
En dat JIJ mij gaat corrigeren op een typfoutje....tsssss. Lees dan eerst je eigen stukjes maar eens na, als je je toch druk wil maken over dat soort foutjes. Of bedenk een opstelling voor de kraker tegen Wageningen 2.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Volgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron