Bennekom verliest van Wageningen 3

Alles op schaakgebied bij BSV

Bennekom verliest van Wageningen 3

Berichtdoor kreeft58 » zo 16 dec 2012, 00:40

Het zat er zaterdag niet in voor de Bennekomse schakers bij hun bezoek aan Wageningen 3. Twee keer was er in de Vredehorst een voorsprong voor Bennekom, echter trok het thuisteam na zes uur spelen toch met 4,5-3,5 aan het langste eind.

Eerder dit seizoen hield Bennekom het tweede team van Wageningen en kampioenskandidaat knap op 4-4. Dus waren de verwachtingen vooraf voor het duel tegen Wageningen 3 positief. Een revanche voor de 4,5-3,5 nederlaag vorig jaar moet kunnen, dacht teamcaptain Rini Kreeft bij de start. Temeer daar Bennekom compleet was. Echter ging het in de wedstrijd vooral aan de staart mis. Drie spelers gingen daar onderuit. Teveel van het kwade, vond de teamcaptain achteraf.

Wel opende Bennekom na ruim drie uur spelen de score. Hotze Tette Hofstra, ditmaal aan bord 4, kreeg het even lastig tegen Richard Christians. Tot een combinatie in de stelling kwam. Christians werd hardhandig uitgeteld. Hofstra won een kwaliteit en dat werd zelfs een toren. De Wageninger, die intern kort geleden van Hofstra won, zei de combinatie te hebben gezien en te hebben doorgerekend. ,,Ik dacht dat het kon.’’ Niet dus.

Een klein uur later was het gelijk. Teunis Bunt moest toen de strijd staken tegen Marco Otte. De Bennekommer kreeg in een open stelling kansen. Otte verdedigde sterk en hield het hoofd boven water. In tijdnood leverde Bunt materiaal in en het punt. Een tegenvaller voor Bennekom. Ed de Beule bracht de bezoekers een kwartiertje later weer aan de leiding. Hij zette bij Frans Bonnier de koning onder druk en sloeg in tijdnood genadeloos toe. Mat was onvermijdelijk. Eindelijk een echt sterke partij van De Beule.

Ondertussen zag het er op enkele borden minder goed uit voor Bennekom. Bert Duijker deed zomaar een stuk cadeau aan Jan Hendrik Neuteboom en Martin Markering had alle moeite om overend te blijven tegen Audry Burer. Ook Martijn Pauw moest knokken. Hij leverde tegen John Stigter een kwaliteit in, maar hield wel twee lopers. Kort na de tijdcontrole kon Markering het niet houden, dus was het 2-2. En ook Duijker staakte de ongelijke strijd: 3-2 voor Wageningen.

Bennekom moest gaan vechten voor een 4-4 gelijkspel. Noël Bovens, op bord 1 tegen Maurice van Eijk, leek voordeel te krijgen. Het werd een randpionnetje en dat bleek te weinig. Van Eijk verdedigde prima en wikkelde af naar remise. Even kwam er hoop, toen Wim Thieme won van Co Wiersma. En hij deed dat fraai. Vocht terug na materiaalverlies en kreeg uiteindelijk een pion meer in een toreneindspel: 3,5-3,5. Alles hing nu af van Pauw. Kon hij de stelling remise houden of niet? Het lukte net niet. Dus ging de winst naar Wageningen.
Rini Kreeft


Bijdrage Talk Talk
Helaas nipte nederlaag met 4,5 tegen 3,5.

Won zelf wel. In een goed opgezette partij zette ik Bonnier onder druk. Kreeg een tempo in de opening en ging vol op de koning. Na een aantal prima zetten waarop Bonnier iedere keer maar een goede tegenzet had en ook uitvoerde pakte ik een pion mee.
Ik miste toch een vervolg voor meer voorsprong. (Hotze) ipv c4 eerst T g1 met dreiging van Tg7 schaak en dubbele aanval op f7. Dxh6 of Tg8 geeft plus 10 of mat. Alleen Tf8 kan. Dan Tg7 schaak. Kh8 en daarna Dh5 met drie keer aanval op f7, ondekbaar en plus 5. Zoals ik ik verder speelde pakte ook niet verkeerd uit.

TalkTalk

PS: heb dit bericht van Talk Talk overgezet uit Bennekom 2!

Uitslagen 5e ronde
PSV/DoDO – Voorst 3 – 5
Pallas 2 – PION 2 3½ - 4½
Wageningen 2 – De Toren 3 5 - 3
Wageningen 3 – Bennekom 4½ - 3½
Veenendaal 3 – ASV 4 3½ - 4½
Stand
1. Wageningen 2 9 - 26½
2. Voorst 9 – 25
3. Bennekom 5 - 20½
4. PSV/DoDo 5 - 20½
5. Pallas 2 5 – 20
6. Wageningen 3 5 – 19
7. De Toren Arnhem 3 3 - 19
8. Veenendaal 3 3 - 17½
9. PION 2 3 - 16½
10. ASV 4 3 – 15½
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV 1 verliest van Wageningen 3

Berichtdoor u-boot » zo 16 dec 2012, 15:12

Het kan vreemd gaan met een teamwedstrijd. Tegen w'gen 2 gelijk spelen en vervolgens verliezen van het veel zwakkere W'gen 3.
Er spelen meer factoren mee dan speelsterkte. Zij hadden iets te verliezen en wij moesten wel winnen na het goede gelijkspel tegen hun 2e.
Twee lichtpunten. Ed moest de nederlagen rechtzetten en Hotze moest uitgerekend tegen Christians, waar hij in de W'gense interne van had verloren. Zij hadden allebei psychologisch voordeel bij de indeling.
Noel won net niet, verkeerde pion/loper. Martijn vocht tegen zichzelf en verloor van de zwakkere Stigter. Teun stond gewonnen, maar uit een slechte stelling produceerde Otte ineens krachtzetten en weg was het voordeel. Martin moest tegen Audry. Ik ken Audry al 20 jaar en hij staat bekend om zijn degelijke openingskennnis. In een Franse partij had Audry tot het eind de betere stelling. Dit is echt pech voor Martin dat hij iemand treft die deze Franse variant nog beter kent. Dan mijn eigen partij. Op zet 22 zie ik, dat ik een pion kan winnen. DE comp geeft voor mij +1.68. Als je de comp volgt is het in alle varianten na 5 zetten +4 tot +5. Maar ik doe een paard in de aanbieding en sta meteen verloren. Ik kan het niet verklaren.
Gisteravond in een downe stemming besluit ik maar te stoppen met schaken. Wat gebeurt er in m'n hersens dat ik zomaar een stuk cadeau geef. Niet gecamoufleerd, maar "hier neem dit cadeautje aan". Twee maanden geleden iets dergelijks: Ik sta tegen Teunis gewonnen, zet mijn toren op C8 en kijk naar de loper en ik zie dat de toren gedekt staat. Ik voer de zet uit en zie dat de loper B8 dekt. Als dit vaker gebeurt, dan wordt het team te erg benadeeld en kan ik beter ophouden.
De laatste partij. Wim stond straal verloren. Terecht een kwal en een pion achter. Krijgt hij ineens de kwal terug en komt in een gewonnen eindspel. Een cadeautje van zijn tegenstander. Welk maf psychologisch spel zit hier achter?
Twee keer met zwart gewonnen en twee keer met wit verloren. Rini, als ik nog voor het 1e van B'kom speel, dan alleen maar zwart.
Zo dit moest ik even kwijt, misschien lucht het op
u-boot
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: vr 16 okt 2009, 20:56

Re: Bennekom verliest van Wageningen 3

Berichtdoor Pauwbase » ma 17 dec 2012, 15:36

Heel herkenbaar verhaal van Bert. Zelf ben ik al heel vaak gestopt. Voor een week, soms voor een jaar, een keer voor 5 jaar en soms ook maar voor enkele uren. Schaken is een ontzettend wrede sport, waar nederlagen veel meer pijn doen dan je plezier hebt van een overwinning. In Wijk aan Zee haalt Bert gewoon 6 uit 9, promoveert naar groep 3 en vijzelt zijn rating weer wat op. Dan is het plezier wel terug!

Zelf speelde ik ook een k-partij. Met zwart (wie heeft dat verzonnen??) tegen 1.Pf3 speelde ik een systeem dat ik wel globaal kende. Mijn tegenstander kende echter de details. Zo speelde hij 8.a3 en bood koffie aan. Heel vriendelijk, dacht ik nog. Nadat hij terug kwam van de bar, speelde ik (uiteraard) 8. ... a5. Dat paste in het globale concept. De details werden me duidelijk na zijn subtiele en a tempo gespeelde 9.a4! De witte paarden kwamen binnenfietsen op de velden b5 en c4. Uiteindelijk wist ik nog 15 zetten theorie te doen, al had ik dat zaterdag niet in de gaten. Hij verliet als eerste de gebaande paden, maar inmiddels had ik wel veel tijd verbruikt. We speelden wat met een zetherhaling, en ik vroeg Rini al toestemming om er op in te gaan. De vorige dag was ik behoorlijk ziek geweest en ik voelde me allesbehalve fit. Daarbij kwam dat ik ook geen echt idee had in deze stelling, die de computer beschouwt als een miniscuul plusje voor wit. Van Rini moest ik doorspelen, al zei hij dat niet letterlijk. Ik moest wel op mijn tijd letten. Toen John na wat heen-en-weer geschuif toch besloot met 25.h4 door te spelen, besloot ik snel een zet te doen om niet in grote tijdnood te komen (had nog 14 minuten). Deze zet was snel en hij was legaal. Daar houdt het dan ook op, want ik onderbrak de lijn van mijn dame naar mijn pion en zijn paard kon daarom inslaan op de ongedekte pion op b7. Maar het was niet alleen een pion, nee ineens hing alles en verloor ik geforceerd een kwaliteit. Daarna speelt hij zo tergend langzaam, dat ik pas op zet 70 met goed fatsoen kon opgeven. Ik ben opgehouden te tellen hoeveel winsten ik voor hem heb gezien, hij bleef op safe spelen. Aangezien ik geen enkel tegenspel had, kon hij dat ook wel doen. Maar fijn was het niet. Hoe kan ik nou 25...Pc7????? spelen? Volgende keer neem ik weer gewoon mijn tijd. Liever 10 zetten in 3 minuten dan in het middenspel even versnellen en een blunder maken.

Moraal van dit verhaal: luister niet naar Rini. Hij geeft verkeerde adviezen en geeft de verkeerde kleuren :lol:
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Bennekom verliest van Wageningen 3

Berichtdoor kreeft58 » ma 17 dec 2012, 15:51

Pauwbase schreef:Heel herkenbaar verhaal van Bert. Zelf ben ik al heel vaak gestopt. Voor een week, soms voor een jaar, een keer voor 5 jaar en soms ook maar voor enkele uren. Schaken is een ontzettend wrede sport, waar nederlagen veel meer pijn doen dan je plezier hebt van een overwinning. In Wijk aan Zee haalt Bert gewoon 6 uit 9, promoveert naar groep 3 en vijzelt zijn rating weer wat op. Dan is het plezier wel terug!

Zelf speelde ik ook een k-partij. Met zwart (wie heeft dat verzonnen??) tegen 1.Pf3 speelde ik een systeem dat ik wel globaal kende. Mijn tegenstander kende echter de details. Zo speelde hij 8.a3 en bood koffie aan. Heel vriendelijk, dacht ik nog. Nadat hij terug kwam van de bar, speelde ik (uiteraard) 8. ... a5. Dat paste in het globale concept. De details werden me duidelijk na zijn subtiele en a tempo gespeelde 9.a4! De witte paarden kwamen binnenfietsen op de velden b5 en c4. Uiteindelijk wist ik nog 15 zetten theorie te doen, al had ik dat zaterdag niet in de gaten. Hij verliet als eerste de gebaande paden, maar inmiddels had ik wel veel tijd verbruikt. We speelden wat met een zetherhaling, en ik vroeg Rini al toestemming om er op in te gaan. De vorige dag was ik behoorlijk ziek geweest en ik voelde me allesbehalve fit. Daarbij kwam dat ik ook geen echt idee had in deze stelling, die de computer beschouwt als een miniscuul plusje voor wit. Van Rini moest ik doorspelen, al zei hij dat niet letterlijk. Ik moest wel op mijn tijd letten. Toen John na wat heen-en-weer geschuif toch besloot met 25.h4 door te spelen, besloot ik snel een zet te doen om niet in grote tijdnood te komen (had nog 14 minuten). Deze zet was snel en hij was legaal. Daar houdt het dan ook op, want ik onderbrak de lijn van mijn dame naar mijn pion en zijn paard kon daarom inslaan op de ongedekte pion op b7. Maar het was niet alleen een pion, nee ineens hing alles en verloor ik geforceerd een kwaliteit. Daarna speelt hij zo tergend langzaam, dat ik pas op zet 70 met goed fatsoen kon opgeven. Ik ben opgehouden te tellen hoeveel winsten ik voor hem heb gezien, hij bleef op safe spelen. Aangezien ik geen enkel tegenspel had, kon hij dat ook wel doen. Maar fijn was het niet. Hoe kan ik nou 25...Pc7????? spelen? Volgende keer neem ik weer gewoon mijn tijd. Liever 10 zetten in 3 minuten dan in het middenspel even versnellen en een blunder maken.

Moraal van dit verhaal: luister niet naar Rini. Hij geeft verkeerde adviezen en geeft de verkeerde kleuren :lol:


Ben blij dat Martijn toegeeft: 1) dat ie ondanks spelen met zwart de opening goed heeft gespeeld, 15 zetten theorie! 2) dat ik niet heb gezegd dat ie de zetherhaling niet mocht doen 3)dat John besloot met 25. h4 geen zetherhaling aan te gaan 4) dat ie zelf op zet 25 de kennelijk doorslaggevende fout heeft gemaakt.

En verder: Martijn krijgt alleen nog wit, Bert alleen nog zwart. Althans, als ik niet de weg van Huub Stevens op wordt opgestuurd :lol:
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron