Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Alles op schaakgebied bij BSV

Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor kreeft58 » za 22 nov 2014, 20:01

BSV Bennekom heeft de eerste zege geboekt in de landelijke competitie. Bij het Amsterdamse ENPS werd een mooie 4,5-3,5 overwinning behaald.
Na drie uur spelen zag het daar nog niet naar uit. Tien minuten later stond het 2,5-2,5 en zat er ineens meer in het vat. En dat kwam er uit! Winst boekten: Benno van der Veen, Hotze Tette Hofstra, John Riksen en Martin Markering. Martijn Pauw kwam tot remise en Noel Bovens, Wim Thieme en Ed de Beule verloren hun partij.
Later meer!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor eagle » za 22 nov 2014, 21:14

kreeft58 schreef:BSV Bennekom heeft de eerste zege geboekt in de landelijke competitie. Bij het Amsterdamse ENPS werd een mooie 4,5-3,5 overwinning behaald.
Na drie uur spelen zag het daar nog niet naar uit. Tien minuten later stond het 2,5-2,5 en zat er ineens meer in het vat. En dat kwam er uit! Winst boekten: Benno van der Veen, Hotze Tette Hofstra, John Riksen en Martin Markering. Martijn Pauw kwam tot remise en Noel Bovens, Wim Thieme en Ed de Beule verloren hun partij.
Later meer!

Proficiat mannen!
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor talktalk » zo 23 nov 2014, 02:27

Korte indruk van de diverse partijen t.b.v. verslag captain.

Bord 1 Hotze Tette Hofstra winst

Halverwege stond het gelijk. Hotze had nog niet zoveel met wit bereikt. Stelling van zwart werd van zet tot zet beter. Totdat Hotze een stuk offerde voor 1 pion, misschien zullen het er twee geweest zijn wat hij terug kreeg voor zijn stuk. Maar het was erg speculatief. Het werkte wonderwel. Met listige zetjes bracht Hotze zijn tegenspeler in vertwijfeling. Die leek een winnende combinatie uit te voeren maar Hotze pareerde op de allerbeste manier waarbij wonderbaarlijk niets meer hielp voor Köhler.
Briljant. Met 3 uit 3 is Hozte goed bezig, en vooral de manier waarop: 3 keer met offers.

Bord 2 Noël Bovens verlies

Met zwart tegen de ijzersterke gelegenheidsspeler voor ENPS Clive Wismeyer had Noël het lastig. Noël leek aardig te staan in het middenspel maar had zijn koning nog niet in veiligheid gebracht. Door het open spel van beide kanten ging Noël in op een variant die hem niet alleen een kwaliteit kostte maar erger zijn stelling werd er niet beter van.
Vrij snel daarna was het gedaan.

Bord 3 Martijn Pauw remise

Tegen Tom Bottema - bijna 2200 rating - deed Pauw het fantastisch. Met de witte stukken kwam hij redelijk tot goed uit de opening. Zelfs qua tijdgebruik voorbeeldig. Hij zal misschien ergens een betere voortzetting hebben gemist want langzaam aan kroop de zwartspeler uit zijn schulp. Pauw verloor een pion, maar bleef nauwkeurig spelen en hield zijn hoofd koel.
Toen Pauw begreep dat remise genoeg was voor winst voor BSV, beet Pauw zich vast in de partij en wist met zetherhaling remise af te dwingen. Bravo. Achteraf denk ik de beslissende pot voor de volle 2 matchpunten voor BSV.

Bord 4 Martin Markering winst

Je biedt een pion aan als offer en die wordt geweigerd. Wat dan zal Martijn gedacht hebben? Want het zag er best snel vreemd uit in de opening, eigenlijk van beide kanten. Ik was niet zo gerust op de stelling van Martijn, maar met origineel spel wist hij twee pionnen te veroveren en een gewonnen eindspel te bereiken. Ook daar zag ik nog wat beren op de weg voor Martin, maar onverschrokken tikte hij dat uit.

Bord 5 Ed de Beule verlies

Na het nodige gemanoeuvreer waarvoor beide spelers veel tijd gebruikte, miste ik een betere voortzetting door niet mijn eerste ingeving te volgen maar een laf verdedigend zetje te doen. Voordat ik er erg in had, had ik mijn eigen dame opgesloten.
Briljant maar niet heus. Next.

Bord 6 Benno v.d. Veen winst

Benno zette de partij goed op. Rustig ontwikkelen en langzaam aan stukken voorwaarts bewegen. Met origineel spel wist hij materiaal te veroveren en de ongelijke strijd werd gestaakt.

Bord 7 John Riksen winst

Prima partij van onze kersverse aanwinst. Met de witte stukken overhaaste John niets. Hij bouwde een solide stelling op en begon langzamerhand de nodige gifpijltjes te schieten op de vijandelijke koning. Hoe het precies is gegaan heb ik niet gezien maarJohn was wel de winnaar.

Bord 8 Wim Thieme verlies

Gevochten als een leeuw. Wim verdiende echt de remise. Het stond lang gelijk. In het eindspel leek zijn tegenspeler het beste van het spel te hebben. Vanwege de stand op de andere borden moest hij op winst spelen. Dat ging geforceerd, en Wim kreeg een vrij pion. Als hij dat nauwkeurig had gespeeld dan kon hij die vrijpion weggeven met het ophalen van wat andere pionnen, en zou een pot remise stelling zijn ontstaan.
Helaas in het laatste speeluur zag Wim dit niet, en verloor. Jammer want zijn strijdvaardigheid had echt een remise verdiend.

Al met al een terechte overwinning op ENPS.
De eerste match punten van BSV in de KNSB. Na 3 ronden hebben we de nummers 1 en 2 in de stand al gehad dus als we de huidige vibe volhouden dan gaan er zeker meer matchpunten volgen.

Mirror man Talk talk
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor kreeft58 » zo 23 nov 2014, 02:35

ENPS 2018 3½-4½ Bennekom 1992
1. Aran Kohler 2179 0-1 Hotze Tette Hofstra 2195
2. Clive Wismayer 2081 1-0 Noël Bovens 1883
3. Tom Bottema 2182 ½-½ Martijn Pauw 2088
4. Peter Nitscke 1947 0-1 Martin Markering 1891
5. Peter Hoekstra 2049 1-0 Eddy de Beule 2039
6. Mark Hecker 1915 0-1 Benno van der Veen 1942
7. Pieter Oldenhove 1878 0-1 John Riksen
8. Kees Bakker 1913 1-0 Wim Thieme 1903

Uitslagen ronde 3
Zevenaar - Voorschoten 2 4½ - 3½
Boven IJ - LSG 3 4½ - 3½
HWP Haarlem 2 - Charlois Europoort 3 5 - 3
ENPS - BSV Bennekom 3½ - 4½
RSR Ivoren Toren 2 - ASV 2 4 - 4

Stand
Klasse 3E Mp Bp
1. HWP Haarlem 2 6 -15
2. Boven IJ 6 - 15
3. RSR Ivoren Toren 2 5 - 15½
4. Zevenaar 4 - 12
5. LSG 3 2 - 12½
6. Charlois Europoort 3 2 - 11
7. BSV Bennekom 2 -10½
8. ENPS 2 - 10
9. ASV 2 1 - 10½
10. Voorschoten 2 0 - 8
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor Osito » zo 23 nov 2014, 08:18

Gefeliciteerd mannen !
Osito
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 19:51

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor Mescheriakov » zo 23 nov 2014, 14:36

Hoi Mike, :D Ik zie dat jullie het ook redelijk doen in Almere.
Deze overwinning hadden we ook hard nodig, we zaten er al dichtbij tegen Haarlem, nu viel
alles goed op z`n plek. Het team speelde gefocust en dat leverde onze eerste overwinning op. :P

p.s. Het was niet zo`n wedstrijd als Ajax-Heerenveen waarbij scheidsrechter Blom
een gratis parkeerkaart voor het hele jaar in Amsterdam uitgereikt kreeg. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Mescheriakov
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 40
Geregistreerd: do 12 sep 2013, 12:24

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor Pauwbase » zo 23 nov 2014, 18:05

Een slechte tweede helft tegen ENPS en een dramatische eerste helft tegen Heerenveen. Maar wel twee keer de punten meegenomen :D
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor kreeft58 » zo 23 nov 2014, 18:26

En daar gaat het om Pauwbase :D
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor webmaster » zo 23 nov 2014, 19:40

Proficiat!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Eerste winst BSV Bennekom landelijk

Berichtdoor kreeft58 » ma 24 nov 2014, 02:35

Geplukt van website ENPS

KNSB: ENPS1 vs Bennekom

Voor beide teams een belangrijke wedstrijd. Bennekom had 2x verloren en wij hadden 2 punten weggesnoept bij het sterke ASV (onderstaand de beginopstellingen)
1 Boven IJ 826 Amsterdam 2071
2 ASV 2 404 Arnhem D 2048
3 LSG 3 1111 Leiden 2006
4 RSR Ivoren Toren 2 1440 Rotterdam 2005
5 Voorschoten 2 1118 Voorschoten 1997
6 Charlois Europoort 3 1409 Rotterdam 1984
7 HWP Haarlem 2 923 Haarlem 1975
8 BSV Bennekom 406 Bennekom P 1966
9 ENPS 814 Amsterdam P 1930
10 Zevenaar 459 Zevenaar 1930
Wij hadden wat personele aanpassingen.

Clive kon meedoen, hij nam het plekje over van Erik. Steve voelde zich ziek, hij werd vervangen door Tom.
Helaas had Pieter erge last van zijn rug, hij had het liefste vervangen geworden, maar zo snel lukte het ons niet om een invaller te vinden. Hoe dan ook, we haalden denk ik een rating record voor ENPS. 2018 gemiddeld. Jawel…. Boven de 2000! Ook bennekom was sterker dan de basisopstelling doet vermoeden. 1992 gemiddeld. Zeker voor Bennekom was deze wedstrijd heel belangrijk! Verliezen zou de degradatie nu al dichtbij brengen.

Bij winst…. Zouden wij al behoorlijk veiling zijn…. Dus ook voor ons meer dan een 4 punten wedstrijd!

Als eerste was Clive klaar. Al snel had zijn tegenstander een vreemde positie, Toren op A7 bijvoorbeeld. Maar ja…. Hoe dat te winnen. Ik zag het niet maar Clive gelukkig wel.
Clive met supporter Marike konden al snel een wandelingetje maken 1-0

Pieter kwam er niet echt aan te pas, hij sloeg wellicht niet handig met een pion naar d5 toe. Wellicht was dat onontkoombaar. Hoe dan ook, via een koningsaanval werd hij opgerold 1-1

Vlak daarvoor dachten we nog van Kees gelijk, Pieter slecht, Mark goed, Peter N goed, Peter H Prima, Tom prima, Clive al klaar en Aran ok.
Een redelijke zege dus.

Aran had dacht ik een aardige stand, offerde wat pionnen tegen een stuk. Heeft hij ooit gewonnen gestaan? Of niet? In het verre middenspel kwamen de zware stukken van de tegenstander zijn stelling in. Aran pleegde een fraai dame offer om dat tegen te houden dacht ik. Maar werkte het niet. Mi was de stelling al niet meer te verdedigen. 1-2 achter.

Peter H stelde zich degelijk op en wist plotseling de vijandelijke dame midden op het bord te vangen 2-2. Mark, waarvan we dachten dat ie goed stond vroeg of hij remise aan mocht bieden want hij dacht dat ie slecht stond. Doe maar, want ik vertrouwde die stand ook niet meer. Tegenstander weigerde. Niet lang daarna 2-3


Peter N stond aanvankelijk prima, maar helaas was het voordeel omgeslagen in nadeel. Uiteindelijk was het eindspel verloren 2-4

Jammer voor ons maar helemaal voor Peter. Als je zijn 3 competitiewedstrijden tot nu toe ziet, was 3 uit 3 heel redelijk geweest. Het kan niet anders of hij gaat zijn wedstrijden weer gewoon winnen!

Tom op 3, speelde uiteraard weer zijn systeem en kwam weer gewoon goed te staan. Gewonnen? Misschien wel, misschien niet. Feit is dat het uiteindelijk niet te winnen was 2,5-4,5 we verliezen.

Als laatste Kees, een lange gelijk opgaande strijd. -0,2 dachten we ooit…
Kees had echter de opdracht gekregen om te winnen gezien de standen op de andere borden. Uiteindelijk lukte dat!

Kortom een kleine maar dure nederlaag. Maar er is natuurlijk niets aan de hand. Volgende keer naar Rotterdam! Hopelijk weer met Clive, kan Marike haar zus opzoeken!

Ronald

ENPS 2018 3½-4½ Bennekom 1992

1. Aran Kohler 2179 0-1 Hotze Tette Hofstra 2195
2. Clive Wismayer 2081 1-0 Noël Bovens 1883
3. Tom Bottema 2182 ½-½ Martijn Pauw 2088
4. Peter Nitscke 1947 0-1 Martin Markering 1891
5. Peter Hoekstra 2049 1-0 Eddy de Beule 2039
6. Mark Hecker 1915 0-1 Benno van der Veen 1942
7. Pieter Oldenhove 1878 0-1 John Riksen
8. Kees Bakker 1913 1-0 Wim Thieme 1903
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron