BSV Bennekom 2 verliest in OSBO Cup

Alles op schaakgebied bij BSV

BSV Bennekom 2 verliest in OSBO Cup

Berichtdoor kreeft58 » wo 18 feb 2015, 01:45

BSV Bennekom 2 is dinsdag 17 februari op bezoek geweest in Doetinchem bij de club van die naam. Doel: wedstrijd voor de OSBO Cup. En dat liep niet goed af. Alleen Harry Verhoef bereikte een remise. De uitslagen:
SV Doetinchem 1850 Bennekom 2 1699 3½ - ½
1 Theo Goossen 1957 - Jan Wouters 1735 1 - 0
2 Roel Evertse 1968 - Harry Verhoef 1759 ½ - ½
3 Thomas Bijl 1886 - Teun Alting 1676 1 - 0
4 Iloy Timmerman 1587 - Rinus van der Molen 1626 1 - 0

Zo zag Doetinchem de wedstrijd


door Iloy Timmerman

Afgelopen dinsdag, 17 februari, stond een partij voor de OSBO-cup op het programma, SVD tegen Bennekomse SV 2. Anders dan in de competitie wordt de OSBO-cup in viertallen gespeeld. Alle spelers waren mooi op tijd en onder het genot van een lekker kopje koffie, kon er geloot worden voor de kleur op bord 1/3. De teamcaptain van BSV lootte wit, wat betekende dat bord 2/4 met zwart moesten. Voor SVD waren de kleuren precies andersom natuurlijk.

Vol moed en vertrouwen begon iedereen aan zijn partij, niet wetende dat het moeilijker werd dan dat we op voorhand dachtten.
Op bord 1 speelde Theo, van de opening heb ik vrij weinig meegekregen. Maar zag al snel dat Theo beter stond. Roel z’n opening (bord 2) verliep stroef, tot aan zet 15 vond het redelijke gelijkwaardig. Op bord 3 was Thomas met de Stonewall-variant begonnen, het ging niet helemaal op de manier zoals het moest, maar zijn tegenstander speelde het ook niet goed en Thomas had een licht voordeel. Zelf speelde ik aan bord 4, de eerste 6 zetten verliepen goed. Ik was tevreden dat ik de Capablanca kon spelen, totdat mijn tegenstander besloot om C5 te spelen. Ik koos de verkeerde voortzetting en stond één pion achter en had eigenlijk mijn hoop een winstpartij verloren.

Rond een uur of 9 kon ik dus concluderen dat Theo duidelijk beter stond, Roel gelijkwaardig, misschien een heel licht voordeel voor Thomas en ik stond eigenlijk hopeloos.
Rond een uur of tien werd voor wel duidelijk dat Theo zijn partij ging winnen, zijn pionnen stonden mooi opgesteld en de koning van de tegenstander verdrukt. Ook Roel zijn stelling was duidelijk verbeterd, na het afruilen van de torens had Roel een dame, een sterk paard en een loper op wit. Zijn tegenstander een dame en twee zwakke lopers door zijn pionnenstructuur. Ondertussen op bord 3 had Thomas een pion gewonnen, maar wist niet helemaal zeker of de een vergiftige pion was. Op bord 4 was mijn tegenstander 40 minuten na aan het denken over een goede voortzetting, nadat ik Df5 had gespeeld. Hierop speelde hij Ta7 en ik De5 en bood ik remise aan. In de tijd dat mijn tegenstander aan het nadenken was ging ik even naar het toilet. Toen ik terug kwam was de eerste overwinning van de avond een feit, de tegenstander van Thomas gaf na een combinatie een kwaliteit weg en kon opgegeven, 1-0.

Niet veel later haalde Theo de 2-0 binnen, zijn tegenstander dacht dat zijn c-pion vervelend genoeg was. Maar Theo gaf geen kick, immers zijn koning kon hem uiteindelijk ophalen op c-8, en haalde door zijn a-pion op te spelen de overwinning naar binnen.

Door het lange nadenken van mijn tegenstander, kwam deze in tijdnood. Ik dacht er aan om hem remise aan te bieden in verband zijn tijd. Alleen Thomas adviseerde om geen medelijden te hebben en door te spelen. Ondertussen had Roel de verkeerde voortzetting gekozen door zijn Dame naar d4 te spelen, in plaats van zijn paard op d6 te krijgen. Hierdoor ging zijn sterk ogende stelling te niet en resulteerde dit in remise. Stand 2,5 – 0,5.
Door tijdnood maakte mijn tegenstander de verkeerde keuzes, met nog 15 seconde op de klok en een toren achter moest hij wel de handdoek in de ring gooien. Waardoor ik zeer onverdiend heb gewonnen. Maar gewonnen is gewonnen. Eindstand 3,5 -0,5

Als team hebben een goed resultaat neer gezet en bekeren we weer een ronde verder.
Mijn speciale dank gaat uit naar Niels van der Mark, hij heeft ons als wedstrijdleider goed bijgestaan!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron