ONK Dieren

Alles op schaakgebied bij BSV

ONK Dieren

Berichtdoor webmaster » di 27 jul 2010, 23:49

Gisteren begon dit fraaie vakantietoernooi in Dieren. Aangezien ik op het laatste moment wat vrije dagen kon regelen, maandagmorgen besloten om mee te doen aan de zeskamp. Hans "scheermes" speelt ook mee (je moet wat met je vrije tijd :mrgreen: ) dus carpoolen was snel afgesproken. Maandag op tijd naar Dieren omdat ik me ter plekke moest aanmelden. Dat leverde geen enkel probleem op.
Eerste ronde meteen "omhoog" geloot tegen de op rating sterkste uit de groep Remy Sennema (1746) (nee geen Sonnema :mrgreen: ).
Ook nog zwart dus ik ging met nulverwachting de partij in. Opening: morragambiet! Ook dat nog! (Voor de oudleden: vandaag werd ErikJan Morren in Dieren waargenomen :mrgreen: ) Als ik ergens een hekel aan heb.... :twisted:
Maar goed, gambietpion na enkele zetten teruggegeven en me ingegraven. Hij moet winnen (ik droom ervan :mrgreen: )
Het ging lang goed. Ondanks dat hij met pionnen op d4 en e4 (ik e6 en d6) het centrum veroverde wist hij weinig overwicht te verkrijgen. Op zich heb ik achteraf een mindere torenzet gedaan wat hij miste. Na een dreigende schijnaanval van hem kon ik na een afruil een pion wegsnoepen en kwamen we in een paard (ik) tegen loper eindspel, met 5 tegen 4 pionnen.
We gingen richting 40 zetten en het adrenalinegehalte groeide naar enorme hoogtes! Angsthaas als ik was bood ik remise aan :?
Gelukkig weigerde hij :lol: Zijn reaktie: ik kom niet voor remises. In het eindspel gebeurde wat ik niet had verwacht. Hij moest zijn loper offeren tegen een vrijpion. Ik moest met mijn koning achter de zijne aanrennen om tijdig mijn laatste pion veilig te stellen. Met mat in 4 voor ogen gaf hij sportief op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hans speelde een keurige remise tegen een veel sterkere tegenstander!
Vandaag met wit aan bord 3 tegen een opnieuw 1700+ uit Haarlem. Ik ging vol vertrouwen na gisteren aan het bord. Er kwam een Hollandse verdediging (d4,e6;c4,f5;Pc3,Pf6 ets) op het bord. Lange tijd ging het gelijk op. Concentratie was goed, en ik kon afwikkelen naar een eindspel met Dame, twee lopers tegen Dame, loper, paard met beide een batterij pionnen. Hij speelde afschuwelijk nauwkeurig en kon een minimaal plusje uitbouwen naar winst. Niks op aan te merken. Gewoon opgebracht. :twisted:
Ook Hans ging er regelmatig af vandaag.
Woensdag wordt het spannend. Op rating moet ik met zwart kunnen winnen, maar dat zijn vaak voor mij de cruciale partijen.
We zien het wel! Hopelijk zien we nog supporters in Dieren! Dat zou leuk zijn!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: ONK Dieren

Berichtdoor webmaster » wo 28 jul 2010, 23:48

Het is pas gewonnen als je hebt gewonnen. Dat gold zeker voor mijn partij vandaag.
Zoals gezegd tegen een op rating zwakkere tegenstander. Hij opende met b4 en deed daarna enkele naar mijn idee zwakke zetten (b4, c6;Lb2, a5; c3,e6). Ik snap dat niet. Je speelt je loper naar b2 en speelt vervolgens c3?? Maar goed, ik ben ook maar een bescheiden schaker.
Desondanks het initiatief in het centrum gepakt, een sterke loper verorberd waarna alle stukken richting h2 werden geposteerd. Dat kon hij nog tegenhouden maar moest een zwakke pion op e3 accepteren. Dat werd met geduldig manoevreren een aanvalsobjekt. Hij nam veel bedenktijd en kon steeds keepen. Ik had zelf het gevoel, geduldig de druk opvoeren en dat lukte uiteindelijk. Dankzij mooi samenspel van mijn dame en torens behaalde ik stukwinst en dat was maar goed ook. Dat paard was irritant genoeg.
Desondanks met beide torens en dame op het bord moest ik steeds uitkijken voor mat op de onderste rij. Dat lukte! Doordat hij de laatste 10 zetten in de laatste minuut moest doen (irritant die 30 sec increment!) kon ik via een fraaie val de partij opeisen.
Afbeelding

Na 37....Le6 trapte hij in de val 38. Txe3,Txe3 39. Dxe3, Ld7....0-1

Is er een mooiere eindstand mogelijk?? Ik denk het niet. :mrgreen:
Morgen met wit tegen Dick vd Klis uit Apeldoorn. Dat is andere koek en dat bleek vandaag toen Hans tegen hem van het bord werd gespeeld. Toch zie ik kansen. Het spel is goed en hij staat ook pas op 2 punten. We zullen zien!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: ONK Dieren

Berichtdoor webmaster » do 29 jul 2010, 22:03

Over vandaag kunnen we kort zijn. Ten eerste had ik pas op het allerlaatste moment door dat ik niet met wit speelde (stomstomstom!!) Vervolgens gaat het in de opening al fout (haal zetten door elkaar) waardoor na 10 zetten ik een toren moet inleveren. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Zo de pest in dat ik meteen heb opgegeven. Aan de bar geprobeerd onder luid gemopper via een broodje kroket de ellende weg te eten. De dames achter de bar moeten echt training gaan geven in post traumatische stress verwerking: het is maar een "spelletje", of: je kan altijd nog gaan dammen........... :twisted:
Hans won vandaag in de "kelder" van een dreumes en heeft de weg omhoog gevonden!
Morgen herpakken. We zien het wel!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: ONK Dieren

Berichtdoor webmaster » zo 01 aug 2010, 23:21

Tja! Enigszins teleurgesteld na zo'n fantastische start was ik natuurlijk wel. Maar er zijn vele faktoren die een rol spelen natuurlijk. In de voorlaatste ronde na een zorgvuldige partij (opnieuw Hollands) via kwalwinst naar stukwinst, het stuk terug moeten offeren waarna ik twee pionnen had in een razend moeilijk eindspel. Over en weer dreigingen. Ik dacht dat ik het allemaal had gezien, maar miste een eeuwig schaak die hij eruit toverde. Remise dus. In de laatste ronde ook nog eens de pech dat ik voor de vierde keer zwart kreeg. Het kan allemaal in het Zwitsers :twisted:
Voor de tweede keer een Orang Oetang, maar deze man wist prima hoe het spel gespeeld moest worden. Er kwam een spannende pot met een open a-lijn. Die a-lijn werd ook het thema naar de winst. Helaas voor hem, maar hij deed dat keurig.
2,5 uit 6 gehaald. Van de 6 tegenstanders 3 met een 1700+ rating, 1 met een 1700-, 1 gelijk aan mij en 1 met een 1400.
Zoals gezegd 4 keer zwart, waarvan ik er wel 2 heb gewonnen.
Op naar het volgende toernooi!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron