Nieuwe FIDEregels

Alles op schaakgebied bij BSV

Nieuwe FIDEregels

Berichtdoor webmaster » za 26 apr 2014, 00:11

In het vandaag op de deurmat geplofte Schaakmagazine een interessant artikel over de veranderingen in de FIDE regels die per 1 juli ingaan. Het lijkt me niet verkeerd om dit goed te lezen want er gaat nogal wat veranderen.Ik noem er een paar:
Over pionpromotie (art 4.6 en 4.7)
Remise in het beruchte artikel 9.6. Hier is nogal wat veranderd.
Bij Fide toernooien is het na 1 juli verboden om een mobiele telefoon bij je te hebben. Ik ben benieuwd hoe we dat gaan organiseren.
De regel bij onreglementaire zetten verandert, Al bij de 2e onreglementaire zet moet een nul worden uitgedeeld.

Hier vind je een overzicht wat niet makkelijk leest.
Bij UVS staat een leesbaar artikel.

Overigens heb ik me aangemeld voor een workshop van de KNSB op 15 juni.

Ik hou jullie op de hoogte.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Nieuwe FIDEregels

Berichtdoor webmaster » ma 16 jun 2014, 14:28

Afgelopen zaterdag naar bijscholing Arbiters geweest in Utrecht. Deze bijscholing werd verzorgd door internationaal arbiter Paul Peters.
Als eerste mochten we aan de hand van opgaven "stoeien" met 3 kloktypes te weten de DGT XL, DGT2010 en de bij ons bekende DGT 2000.
Vooral met de XL had ik het soms lastig. Blij dat we die in Bennekom niet hebben. :lol:
Hierna een uur lang uitleg en discussie over de nieuwe FIDE regels. Ik zal hier na mijn vakantie uiteraard aandacht aan besteden. De volgende wil ik hier alvast noemen: In tegenstelling tot de oude regel dat bij een derde onreglementaire zet de partij verloren wordt verklaard, is dat vanaf nu bij de tweede onreglementaire zet. (artikel 7.5.b)
Daarbij sluit ik vast aan bij de vorige post van Pauwbase: Artikel 7.5.a beschrijft dat als men een pion naar het promotieveld heeft gespeeld, de klok heeft ingedrukt, maar de pion niet heeft vervangen door een nieuw stuk, dan is de zet onreglementair. De pion moet dan worden vervangen door een dame en geen andere stukken. Als je dus al eerder een onreglementaire zet hebt gedaan kan dit dus verlies van de partij betekenen. In de praktijk zal het nauwelijks voorkomen maar het is wel belangrijk dit te onthouden. En de vaak gebruikte omgekeerde toren is en blijft een toren en mag geen dame zijn! :mrgreen:
De discussie ging er zaterdag lang over wat in het geval deze promotie tot direct mat leidt. Daar bleven verschillende meningen over.
Wordt vervolgd. Als anderen willen bijdragen, graag!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron