BSV 1 heel dicht bij bekerstunt tegen ASV 1

Alles op schaakgebied bij BSV

BSV 1 heel dicht bij bekerstunt tegen ASV 1

Berichtdoor MartinM » vr 04 dec 2015, 02:21

Er moest vluggeren aan te pas komen. En wat waren we dichtbij. Maar daarover verderop meer, nu eerst de reguliere partijen. Rini had weer een mooie alternatieve opstelling bedacht waardoor ik op bord 1 tegen Otto Wilgenhof moest aantreden. Na een onschuldig ogende opening, bleek ik ineens in een stelling terecht te zijn gekomen waar ik gewoon een pion verloor en was het eigenlijk al snel gedaan. Ik probeerde nog wel wat met een schijnoffer en dat was misschien wel kansrijk geweest. Helaas zag ik een matspook en gaf een stuk weg. Snel klaar met een nul dus. Aan de andere borden ging het echter veel beter. Hotze speelde tegen Peter Boel, kwelgeest van vorig jaar, en had besloten deze keer degelijkheid voorop te zetten en dan te kijken of er kansen te creëren waren. Zo als zo vaak lukte dit. Na een paar goede manoeuvres en krachtige paardzetten beheerste Hotze ineens alle velden op de damvleugel. De zwarte dame die er stond kon geen kant op en dat leverde een volle toren op. Peter Boel spartelde nog wat, maar Hotze pareerde bekwaam alle dreiginkjes en kon snel het punt bijschrijven. Hiermee was de koek nog niet op. Martijn speelde tegen Michiel Blok een partij uit een stuk. 100% had Michiel Blok met de variant van het Siciliaans die op het bord kwam. Martijn kende het niet, maar dat was geen probleem. Met mooi stukkenspel kreeg Martijn het initiatief. Blok leek nog even de koningstelling van Martijn open te breken, maar na het koele Kh8 nam Martijn doodleuk de g-lijn over en met een prachtig schijnoffer van het paard op c3 maakte Martijn het af. Het leverde twee kwaliteiten op en Blok liet het zich niet verder bewijzen. Als laatste was Ed aan het zwoegen tegen de ons wel bekende Tom Bus. Hoewel de hele partij onder druk en tegen het einde zelfs een pion achter, bleef Ed creatief verdedigen. Op het moment dat de de toeschouwers dachten dat een stunt tot de mogelijkheden ging behoren koos Ed in gierende tijdnood helaas het verkeerde plan. De doorlopende vrije c-pion van Ed had geen schijn van kans tegen de witte soortgenoot van Bus op de f-lijn. 2-2, en dus vluggeren.

Bij mij kwam het Slavisch op het bord. Ik had geen zin om langzaam weggedrukt te worden en besloot ten koste van een pion vol voor de aanval en complicaties te gaan. Misschien heb ik echte kansen gehad, maar zoals het ging wist Wilgenhof alle aangebrachte valstrikken te omzeilen en in het proces eerst wat pionnetjes en later groter materiaal mee te nemen. Al met al was Wilgenhof gewoon een maatje te groot voor me deze avond. Dan me maar nuttig maken als verslaggever en chauffeur. Hotze was ongeveer gelijktijd klaar en won weer. Niet veel van gezien, maar volgens Hotze was het een heerlijke walk-over. Ed stond naar eigen zeggen goed tot gewonnen, maar gaf zijn koning weg in een stelling waar nog van alles mogelijk was. En toen was het weer aan Martijn om voor de stunt te zorgen. Ik kwam erin bij een stelling waar Martijn een stuk voor stond met ook nog een prachtige stelling. Het punt was al geteld. Helaas koos Martijn de verkeerde ruil en verloor zelfs het extra stuk en moest opnieuw beginnen. Martijn rechtte toen de rug en wist uit het niets toch weer dreigingen te creëren. De druk werd Blok te groot en Martijn kwam binnen met zijn toren en met een zielige koning op h8 leek het slechts een kwestie van een paar zetten voor Blok deze om zou moeten zeggen. Maar ere wie ere toekomt, Blok wist zelf ook nog wat matdreiginkjes in de stelling te vlechten. Martijn zag het wel, maar koos helaas het verkeerde verdedigingsplan. Dit leidde tot ruil van de dames en hiermee was de angel uit de witte stelling gehaald. Het resterende toreneindspel was simpel gewonnen voor Blok. Jammer, jammer, maar het is wel een bevestiging van het goede seizoen. Nadat Martijn een paar gaten in de muur van het Arnhemse clubgebouw had geslagen (ik stel voor dat onze penningmeester deze schade gewoon vergoedt), verliet het Bennekoms viertal daarom het Arnhemsche toch met opgeheven hoofd en gaan we vol goede moed op weg naar de volgende uitdaging, het tweede van Charlois Europoort.
Laatst bijgewerkt door MartinM op za 05 dec 2015, 14:47, in totaal 1 keer bewerkt.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: BSV 1 nipt onderuit bij ASV 1 met vluggeren

Berichtdoor htj » za 05 dec 2015, 13:44

@Martijn kan je er weer een diagram van maken.
Wit Hotze Zwart Peter Boel.
De partij ging erg gelijk op tot zwarts laatste zet Pf5.
3r2k1/1q1n1pb1/6pp/1p1Ppn2/1N6/1P2B1PP/5PBK/1QR5 w - - 3 33
d6 de loper op g2 gaat meedoen en hoe.
De zwarte dame heeft 8 vrije velden naast zich maar geen enkel vluchtveld.
e4?! dit is om te kunnen swindelen.
Db8 Pc6 Dxd6 Lxf5 Het paard kan voor meer probleempjes zorgen dan de toren.
xf5 Pxd8 wit staat een toren voor maar moet nog wel een aantal goede zetten spelen. Dit was geen probleem.

Vluggerpotje. (3+5sec)
Zwart had een pion geofferd voor druk met het loperpaar. De pion is inmiddels terug en ook heeft wit een toren gegeven tegen de monsterlijke wit-velderige loper.
f5 en a2 kunnen beide geslagen worden.
Met nog enkele seconden tegen meer dan een minuut speelde wit pd2??
4r1k1/2p2pp1/5b1p/3q1P2/pp1Pr3/4B1P1/PP1N1Q1P/4R1K1 b - - 1 1
Zwart aan zet wint.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: BSV 1 nipt onderuit bij ASV 1 met vluggeren

Berichtdoor Pauwbase » za 05 dec 2015, 16:01

htj schreef:@Martijn kan je er weer een diagram van maken.
Wit Hotze Zwart Peter Boel.
De partij ging erg gelijk op tot zwarts laatste zet Pf5.
Afbeelding
d6 de loper op g2 gaat meedoen en hoe.
De zwarte dame heeft 8 vrije velden naast zich maar geen enkel vluchtveld.
e4?! dit is om te kunnen swindelen.
Db8 Pc6 Dxd6 Lxf5 Het paard kan voor meer probleempjes zorgen dan de toren.
xf5 Pxd8 wit staat een toren voor maar moet nog wel een aantal goede zetten spelen. Dit was geen probleem.

Vluggerpotje. (3+5sec)
Zwart had een pion geofferd voor druk met het loperpaar. De pion is inmiddels terug en ook heeft wit een toren gegeven tegen de monsterlijke wit-velderige loper.
f5 en a2 kunnen beide geslagen worden.
Met nog enkele seconden tegen meer dan een minuut speelde wit pd2??
Afbeelding
Zwart aan zet wint.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV 1 heel dicht bij bekerstunt tegen ASV 1

Berichtdoor Pauwbase » za 05 dec 2015, 16:17

Ik speelde met zwart tegen Michiel Blok (2143). Ik kreeg een huisvariantje tegen, waarmee mijn tegenstander een heel goede score had opgebouwd ("nooit mee verloren, iets van 10 uit 10"). Ik had deze variant 1x eerder tegen gehad, toen ook uit tegen ASV (Ivo van der Gouw). Toen verloor ik, nu deed ik het beter. Al lag dat niet aan mijn toegenomen kennis van de variant, want ik moest opnieuw achter het bord de zetten verzinnen. Dat ging echter wel goed, en ik kwam op het juiste moment met een tegenstoot in het centrum. Het werd scherp, zelf dacht ik tijdens de partij dat ik toch iets te vroeg was geweest, maar de computer geeft het voordeel al aan zwart. In een stelling die al prettig speelt voor zwart ging mijn tegenstander in de fout.

Afbeelding
Stelling na 23.Tad1?

Met een leuk zetje kon ik de partij beslissen. Michiel dacht nu na tot zijn tijd bijna op was, maar moest een paar zetten later opgeven in een stelling die hopeloos was.

In de snelschaakpartij kwam ik prettig uit de opening, en ik nam op een gegeven moment een volle toren mee. Kort daarna kon ik mat zetten, maar in plaats daarvan verloor ik de kwaliteit. Toen werd het wat lastiger, zeker toen ik een stuk verloor. In een stelling die al niet meer beter was (beide T+D) wist ik mijn h-pion op h6 te krijgen, waarna ik weer een winnende aanval had. Hoe ik dat niet wist te benutten snap ik zelf ook nog niet, maar de dames werden geruild en toen stond ik verloren. Exit beker.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV 1 heel dicht bij bekerstunt tegen ASV 1

Berichtdoor MartinM » za 05 dec 2015, 16:24

Voor hen die de leuke zet niet kunnen vinden, het antwoord staat in het geüpdate stukje bovenaan.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: BSV 1 heel dicht bij bekerstunt tegen ASV 1

Berichtdoor kreeft58 » za 05 dec 2015, 16:34

Mannen toch een geweldige prestatie. Jammer dat het net mis ging. Zoals gezegd, volgende keer beter. ASV, wij komen er echt aan!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV 1 heel dicht bij bekerstunt tegen ASV 1

Berichtdoor Dogfriend » zo 06 dec 2015, 11:57

Knap gedaan mannen. Proficiat.
Dogfriend
BSVnewbie
BSVnewbie
 
Berichten: 17
Geregistreerd: di 29 sep 2015, 00:27


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron