Wim Thieme OSBO kampioen, broedermoord hoofdklasse

Hier verslag over toernooien.

Wim Thieme OSBO kampioen, broedermoord hoofdklasse

Berichtdoor MartinM » zo 27 maart 2016, 14:36

Wim Thieme is er met een uiteindelijk redelijk solide remise in geslaagd het OSBO veteranenkampioenschap te veroveren (naar ik meen voor de derde keer?).

Toen Hotze en ik aankwamen waren de veteranen al een uur bezig. In het begin kwam Wim tegen Paul Tulfer wat onder druk te staan en met de verdedigingszet f5 leek hij lelijke zwaktes op e5 en e6 (pion) te hebben gecreƫerd. Het lukte Wim vrij snel om e5 te spelen en toen stond hij zeker niet slechter meer.

Na veel gemanoeuvreer kwam er uiteindelijk een toreneindspel op het bord dat weliswaar eindigde met een pion minder voor zwart (als ik het goed zag. Ik heb het einde niet helemaal gezien), maar potremise was.
Met dit halfje was Wim onbereikbaar geworden voor de concurrentie en was de titel een feit.

Jan Wouters kwam ook nog op het podium (gedeeld derde), door Chris Rindertsma te verslaan. In een goed gespeelde strategische partij wist Jan een pion te winnen en door constante druk te houden dwong hij in het verre eindspel de beslissende fout af. Een goede prestatie.

In de tweede klasse kon Hans Gillet de stijgende lijn van de afgelopen keren niet volhouden. Hoewel hij na de opening nog best redelijk stond, ging het in het eindspel snel en hard mis tegen het aanstormend jeugdlid Ilan van de Zande. Hans verrichtte hiermee wel een goede daad, want zijn tegenstander was erg blij met z'n puntje.

De laatste speeldag in de hoofdklasse begon met een enigszins onaangename verrassing. Ik had verwacht tegen Johnny Paans om de derde plek te gaan spelen, maar de computer had iets anders bedacht en Hotze en mijzelf aan elkaar gekoppeld.

Omdat Thomas Beerdsen er de voorkeur aan had gegeven om in Duitsland op jacht te gaan naar een meesterresultaat en dus een reglementaire nul aan z'n broek kreeg, kon Hotze bij winst nog gedeeld eerste worden. Vol aan de bak dus.

Niet alleen voor mij, maar ook voor Hotze. Met een creatieve dame uitval had ik namelijk met zwart na een zet of 15 een gelijke tot waarschijnlijk zelfs ietsje betere stelling weten te bereiken. Hoewel ik volgens Stockfish op de 20e zet een onterecht pionoffer deed (Hotze en ik vonden het best een goede zet), greep ik pas echt mis op de 25e zet. Ik dacht met Td3 en Tcd8 dacht een mooie lijn te pakken te hebben.

Niets bleek minder waar. Met Pf4 werd de toren op d3 weggejaagd en dit leverde Hotze alle ruimte op om met de dame op pionnennjacht te gaan, alsmede ook met z'n toren binnen te komen. Mijn tijd was ondertussen tot luttele seconden geslonken en hoewel ik nog wel wat probeerde, was het, ook doordat Hotze op zijn welbekende manier zieke zetjes bleef doen, een kansloos gebeuren geworden. In gladverloren stelling ging ik uiteindelijk door mijn vlag. De troost was dat het wel weer een echte partij was geweest.

Hotze mag nu in twee vluggertjes met Thomas Beerdsen uitmaken wie zich dit jaar OSBO kampioen mag noemen. Nu nog een datum en locatie vinden wanneer dit tweegevecht kan plaatsvinden.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron