Martin speelt in Bangkok

Hier verslag over toernooien.

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » vr 15 apr 2016, 14:22

Het wordt wat saai, maar deze pot bier is zeer welverdiend en ik ben ook niet eens echt nat geworden. Kortom een topdag!

Ik was vandaag aan een Maleise jeugdspeler van 2025 gekoppeld en had dus wel wat water kunnen gebruiken om de borst nat te maken.

Na de eerste 20 zetten manoeuvreren, waarbij ik dacht wel aardig te staan, maar het niet zeker wist, begon mijn tegenstander met het grote ruilen. Toen er aan beide kanten twee torens en zeven pionnen en voor hem een loper en voor mij een paard over waren besloot ik maar eens remise aan te nemen. Ik vond dat ik beter stond, dus een beetje kippengedrag was het wel, maar dit seizoen al zoveel mis zien gaan, dat ik een halfje wel mooi vond.

Mijn tegenstander keek nog eens naar mijn rating op mijn naambordje en besloot door te spelen. Dat had hij beter niet kunnen doen. Ik ging er nog eens voor zitten en dacht: hij heeft wel heel veel pionnen op wit staan met een zwarte loper. Een plan was geboren.

Ik besloot tot de opstoot f4, f5, ruilde een pion en een toren op e6 en toen had zwart een geïsoleerde pion op d5 en een hangende op f7. Dus niet de tweede toren ruilen, maar toren f1 gespeeld en dat leverde in twee zetten de pion op d5 op. Ik moest de pion op g2 geven, maar kreeg er die op f6 en h6 er voor terug. Vervolgens probeerde zwart op de damevleugel nog een pion te winnen en dat liet ik met alle plezier gebeuren. Ik kom namelijk met de koning naar binnen lopen en met een pionnetje en paard erbij ging dat snel mat.

Goede partij denk ik. Stockfish zal het eindoordeel geven, maar die 50% na zeven ronden nemen ze me niet meer af.

Ik denk dat het, het Boeddha groeten is, want weer mooie tempels bezocht vanochtend.

Morgen weer een dag, nu een potje bier met een oude kennis drinken.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor Bakkertjuh » vr 15 apr 2016, 15:30

Leuk om je stukjes te lezen Martin!
Succes met de laatste partijen, hopelijk houd je de goede reeks vol!
Bakkertjuh
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 40
Geregistreerd: vr 02 okt 2015, 12:14

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » za 16 apr 2016, 14:07

Vanachter een vroeg verdiend biertje, hierbij het verslag van ronde 8

Vandaag een dame aan de overkant van het bord en wel een Nieuw Zeelandse vrouwen fide meester. Ja, die heb je ook. Haar rating is 2023, dus naar verwachting, op ronde twee na, allemaal 2000+ spelers. Goed voor mijn jojo rating, die met een beetje geluk weer in de buurt van de 1900 gaat komen.

Het werd vandaag een potje betonschaak, met hier en daar een beetje dreigende rot, maar dit werd gelukkig niet opgemerkt. Er waren behoorlijk wat partijen van haar te vinden en ze had er eentje met de Portisch-Hook variant van de Winawer verloren. Dus besloot ik die maar van stal te halen. Ik had daar de laatste KNSB ronde weliswaar mee verloren, maar ik het nu een beetje bekeken.

Zoals gezegd werd het al snel op de damevleugel vastgelegd en ik besloot op de koningsvleugel met beton te gaan gieten. Stockfisch vond overigens dat het snel ging rotten als ze met een stukoffer was gekomen. Een echte stockfish variant. Dus ik vind dat die niet meetelt. Had ze nooit naar gekeken. Later zagen we beiden een vergelijkbaar offer wel, maar toen was het niet goed.

Uiteindelijk kreeg ze nog één kans, die ze een aantal zetten lang niet benutte. Zij had geen plan meer en ik eigenlijk ook niet. Logisch resultaat dus een remise.

Morgenochtend vroeg de laatste ronde, maar nu eerst Wieke van het vliegveld halen die op het laatste moment besloot het tochtje van Bangkok naar Ho Chi Min City mee te maken. Een mooi vooruitzicht, want een weekje op mezelf was best leuk, maar met z'n 2-en is toch leuker.

Morgen het laatste verslag. Eens kijken of we de 50% kunnen veiligstellen. Waarschijnlijk wit dus dat is mooi, hoewel ik met zwart niet verloren heb dit toernooi. Wel wat afgrondjes meegemaakt volgens Stockfisch, maar als je ze niet ziet, zijn ze een stuk minder eng.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor talktalk » zo 17 apr 2016, 10:22

Succes in de laatste ronde Martin.
Wat een voorrecht om in het buitenland in goede temperaturen te schaken.
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » zo 17 apr 2016, 14:46

Het laatste welverdiende biertje wordt getapt terwijl ik aan het typen ben.

Het was vandaag een 80 zetten lange partij tegen een Nepalees van 2050 of zoiets.

Omdat ik zo slim was geweest de wekker op zaterdag ipv zondag te zetten begon de partij voor mij 23 minuten te laat. Dus de opening maar wat sneller gespeeld.

Het werd een soort symmetrische Colle met mijn loper op g5 en de zijne op f5 en de dames op b3 en b6.

Op een gegeven moment kon ik een voor mij gunstige afruil forceren waarbij zijn toren wat onhandig op e7 kwam te staan. Daardoor kon met een tempowinst c4 en b4 opstoten en zag het er zonnig voor me uit.

Mijn tegenstander kwam echter net op tijd met een tegenstoot in het centrum en na wat ingewikkelde verwikkelingen leek er een potremise stelling op het bord te komen. Mijn tegenstander wilde echter winnen en ging voor geïsoleerde pionnen op a7 en b6.

Daar wist ik wel raad mee en al gauw ging die op c6 in het doosje. Stukken werden daarbij wel geruild en mijn tegenstander kreeg wat compensatie met dreigingen van twee torens en dame tegen koning en zevende rij. Die kon ik allemaal pareren en na een stel torens geruild te hebben, dacht ik: gaatje maken voor de koning en dan eens kijken of die ene pion genoeg is voor de winst.

Had ik wel het juiste gaatje moeten maken. Ik deed h4 ipv h3 en zag gelijk dat het mis was. Met Td4 viel hij dame en dus ook pion h4 aan. Met een tussenschaakje kon ik alles op de koningsvleugel wel redden, maar kostte wel mijn pluspion en er bleef een sardientjesstelling over.

Met zetjes als Te2, Df2 en Kg2 wist ik mijn territorium iets uit te breiden, maar ondertussen wist hij z'n pion naar a3 te krijgen en dacht hij na torenruil op b2 te winnen. Ik wist echter net op tijd de pion op a2 te dekken en dacht dat het wel weer remise was.

Mijn tegenstander wou het nog wel bewezen zien en ging met zijn koning aan de wandel. Het werd weer spannend beide kanten op, maar met name voor mij.

Toen echter de dames geruild werden bleef er een potremise pionneneindspel over. Mijn tegenstander molk nog twintig zetten door en toen heb ik de arbiter er maar bijgehaald om aan te kondigen dat op de volgende zet er drie keer dezelfde stelling op het bord zou staan. Tegenstander boos, maar arbiter gaf me gelijk. Remise dus. We hadden overigens ook nog dertig zetten door kunnen spelen, maar winnen zou hij nooit. De zaal was zo wel leeg genoeg (foto volgt)

Met vierenhalve punt ben ik uitermate tevreden. Sterke tegenstanders gehad, behoorlijke partijen gespeeld met hier en daar een gelukje en wat mogelijkheidjes op meer.

Verder was het gewoon een enorm goed georganiseerd toernooi. Kortom een uitermate goede tijdsbesteding geweest.

Nu nog een weekje reizen en zie jullie maandag over een week weer op de club.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor Dogfriend » di 19 apr 2016, 10:37

Hartstikke leuk om het allemaal te volgen, Martin. En een knappe prestatie van je!

Kees
Dogfriend
BSVnewbie
BSVnewbie
 
Berichten: 17
Geregistreerd: di 29 sep 2015, 00:27

Vorige

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron