door kreeft58 » do 14 apr 2016, 15:38
Uw razende junior reporter is nu niet alleen zeiknat, maar ook nog bijna platgedrukt in een enorme mensenmassa
Op zich nog wel te overzien, maar het betekende wel een enorme vertraging om mijn welverdiende potje bier te bereiken.
Goed met een droog shirt (jawel geleerd van gisteren) ben ik weer klaar voor het volgende verslag.
Gisteren met oude vrienden uit Jakarta op stap geweest, dus was wel blij met al dat water. Zat ik tenminste nog een beetje fris achter het bord.
Ik had me vandaag zowaar voorbereid tegen mijn Thaise speler van twintigzoveelezestig want er waren wat Olympiade partijen van hem te vinden en er zat zowaar een Franse partij tussen, de doorschuifvariant met Ld3. Ik heb m'n boek mee dus maar eens opgezocht hoe je dat ook al weer doet. Allemaal vergeefse moeite want het werd de afruilvariant (de tweede al dit toernooi).
Hij speelde het met c4 en er ontstond een stelling die denk ik dynamisch in evenwicht was. Hij een geïsoleerde pion, ik stukken die niet helemaal lekker stonden.
Na wat mijn stukken gereorganiseerd te hebben en ondertussen wat stukken geruild, dacht ik dat ik niet onaardig stond. Ik zag alleen niet hoe ik verder moest en besloot in te gaan op zijn schijnoffer van de pion op d4.
Misschien niet zo verstandig want wat resteerde was een paard (van mij) tegen loper eindspel met drie en twee pionnen op iedere vleugel. Ik dacht was ik nu Ed maar, die had het waarschijnlijk wel geweten. Ik worstelde er maar mee en had een roller coaster ride. Het ging van 'moet geen probleem zijn' naar 'dit ga ik toch niet verliezen' tot 'misschien ga ik wel winnen'.
Hij dacht op een gegeven moment door een doorbraak met zijn h-pion te promoveren, maar hier had ik beter gerekend en in principe had dit hem een pion moeten kosten, maar m'n koning zou dan wel erg ver weg staan. Uiteindelijk bleek die dat toch en moest ik nog oppassen. Dat deed uiteindelijk en net voordat het notatieblaadje vol was vond mijn tegenstander het ook wel genoeg. Een derde remise dus.
Nog even over gisterenavond toen het snelschaken op het programma stond. Ik zat bij Loek van Wely in de groep en al in ronde twee was het titanengevecht. Loek wees er nog even fijntjes op dat ik het toreneindspel in ronde 1 tegen 2100+ niet remise had hoeven laten lopen en ik dacht dat zal ik je leren. Kansloos gebeuren natuurlijk. Maar wel leuk om tegen hem gespeeld te hebben. Vluggeren ging verder redelijk. 50% met een paar 2100 honderd spelers laten glippen, 2000 spelers gewonnen, maar ook knullig verloren van mindere goden.
Vanavond vroeg naar bed, dan kunnen we nog een beetje naar Boeddha bidden morgen. Het schijnt te helpen...