Martin speelt in Bangkok

Hier verslag over toernooien.

Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor htj » za 09 apr 2016, 12:19

Martin Markering doet mee in Bangkok.

Prachtwebsite om hem te volgen.
http://bangkokchess.com/bcc-open-2016-registrations/
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » za 09 apr 2016, 13:07

Tijdsverschil met Nederland: 5 uur later in Bangkok

Programma (tijd in Bangkok)
1e ronde zondag 10 april 15.30 uur
2e ronde maandag 11 april 09.00 uur
3e ronde maandag 11 april 15.30 uur
4e ronde t/m 8e ronde dagelijks t/m 16 april 14.00 uur
9e ronde zondag 17 april 09.00 uur
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » zo 10 apr 2016, 15:23

Eerste korte verslag vanachter een lekker potje bier.

Na een korte tussenstop bij vrienden in Singapore ruim op tijd bij de toernooizaal aangekomen in het mooie Dusit Thani hotel om me aldaar aan te melden. Daarna wat gezond sporten op wrakke machines en volle goede moed een paar uur later aan de partij begonnen.

De indeling had mij aan een wat oudere Thaise Fide Meester van tegen de 2300 gekoppeld. Na een Hollandse opening dacht ik niet onaardig te staan, maar na een pionopstoot met e5, waarvan ik eerst dacht dat het niet kon (na diep rekenen besloot ik de pion toch maar niet te winnen, vanwege waarschijnlijk opgesloten dame op a8) werd het toch wat moeizamer. Er was echter nog voldoende om voor te spelen, maar toen ik iets te haastig op aanval ging spelen, liet ik pardoes een cruciale pion op c4 slaan. Koste ook nog stuk.
Stukken in het doosje zou je zeggen, maar er waren nog rommelkansen. Ik moet zeggen, ik kwam nog best een end. Wist weer twee pionnen terug te winnen met actief spel tegen de koning. Zoals wel vaker op de 41e zet ging het definitief mis. De derde pion was er 1 teveel en toen konden de stukken wel in het doosje.

Morgen om negen uur weer een ronde. De enige dag met twee potten. Zal proberen het rustig aan te doen vanavond.......
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » ma 11 apr 2016, 09:14

Korte update

Had gisteren toch die pion op e5 moeten slaan. Minimaal +2.5 of +4.0 met die dame op a8. Die komt eruit volgens Stockfish.

Vanochtend tegen een no-rating uit Thailand. Altijd gevaarlijk. Won in de opening al snel een pion en daarna een kwaliteit. In al mijn wijsheid besloot ik die niet te nemen en voor aanval op de koning te gaan. Was iets te optimistisch, zeker het stukoffer dat ik ook nog deed. Uiteindelijk kreeg ik er drie pionnen voor en weet ik niet meer hoe het stond. Bleef wel druk houden en daar bezweek mijn tegenstander alsnog onder. Eerste puntje is binnen, maar baal wel een beetje van gisteren.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » ma 11 apr 2016, 16:11

Vanachter een wel verdiende pot bier het volgende verslag

Ronde twee bracht na een niet gerate speler.

Nu in ronde drie een Indiaas jongetje van 9 met een rating van 2095! Zit je niet op te wachten. Hoewel misschien heb ik wel tegen de volgende Anand gespeeld.

De partij begon redelijk rampzalig. In de opening offerde ik een pion (g4 in de opening van René, Ed & Hotze) en toen ik h3 opschreef om het paard aldaar te verjagen en de zet ook uitvoerde, begon het jongetje heel hard om de arbiter te roepen. Dit mag inderdaad niet (meer) en dus had ik een officiële waarschuwing aan mijn broek hangen.

Tot overmaat van ramp zag ik die pion ook niet meer terug. Ik was een paar zetten danig van slag. Gelukkig wist ik initiatief te houden en besloot de rug te rechten en de frustratie naar het bord te kanaliseren.

Toen ik me begon af te vragen hoe het jongetje ooit verder zou kunnen komen, deed hij inderdaad een poging om met z'n paard elders lol te trappen. Dat kan ik ook dacht ik en met allerlei penninkjes wist ik het jongetje voor de keuze te stellen: of zetten herhalen of pion kwijt.

Het jongetje besloot de pion voor lief te nemen en de boel op de damevleugel open te gooien. Maar ik had ook kansen op de koningsvleugel (zelfs instellingen met allebei twee torens en loper tegen paard kun je vol op de aanval spelen).

Stockfish zal uitwijzen of ik inderdaad het best gerekend had, maar het jongetje had uiteindelijk geluk dat de slotstelling met een pion meer niet gewonnen was voor mij.

Er deed zich nog een leuk incidentje voor. Het jongetje bood remise aan, terwijl hij aan zet was. Ik begon natuurlijk luidkeels om de arbiter te roepen. Wraak is zoet en een landgenoot had me net uitgelegd dat het zo werkt hier, met al die verschillende culturen bij elkaar. Maar ja, ik had om die reden het jongetje al vergeven, want hij deed gewoon wat gebruikelijk is en heb het dus maar laten zitten. We deden nog twee zetten (hij had een iets mindere zet kunnen doen) en hebben toen de vrede getekend. Mocht het jongetje dus geen wereldkampioen worden omdat hij bepaalde hardheid mist, dan komt het vast vanwege mijn softheid.

Erg voldaan ga ik zo eens het nachtleven van Bangkok bekijken. Morgen relaxed om twee uur beginnen.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor Pauwbase » ma 11 apr 2016, 16:58

Afbeelding
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » di 12 apr 2016, 15:37

Uw jongste verslaggever zit weer achter een welverdiend potje bier. Tijd voor een verslag van de ronde van vandaag.

's Ochtends wat tempels bezocht en in het kader van 'baat het niet dan schaadt het niet' uitgebreid Buddha vereerd. Of het geholpen heeft weet ik niet, maar ik ging er zeker niet slechter van spelen.

Vandaag wachtte er een Japanner van 2091 en die opende ook nog 1. c4. Ik besloot eens wat anders te doen en na een zet of 13 dacht ik dat het een kort potje zou worden. Ik had wat enthousiast mijn pion naar e4 gebracht en nadat wit pionnen ruilde op d5 en f3 speelde, werd de witte loper op g2 akelig sterk en dreigde minimaal een compleet verrotte pionnenstelling

Gelukkig had wit ook nog een probleempje met een open diagonaal b6-g1. Met gewaagd verdedigen wist ik daar net voldoende van te profiteren en bleef er niet meer over dan een stelling met wat meer druk voor wit.

Wit probeerde op de damevleugel een meerderheid te creëren en omdat mijn stukken niet echt lekker stonden, leek wit een end te komen. Maar ik zat goed in mijn vel, zag een hoop (tenminste zo voelde het) en wist het allemaal te keepen met onder andere behulp van een schijnoffer van een kwaliteit. In de slotstelling stond ik zelfs weer een pion voor, maar het was potremise.

Na ruim vier en half uur werken zelfs nog even geanalyseerd (de eerste keer) en ik moet zeggen dat op één moment na, waar wit een moeilijk te winnen eindspel met een pion meer kon bereiken, het allemaal redelijk overeind bleef wat ik deed (oké nog niet door Stockfish gehaald, maar toch).

Geen incidenten deze keer, hoewel ik 1x mijn klok met een stuk indrukte. Dit schijnt ook niet te mogen, maar deze sympathieke Japanner was niet pietluttig.

Morgen weer een partij en daarna snelschaken. Het zou kunnen dat het volgende verslag een dagje later komt.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » wo 13 apr 2016, 14:34

Zeiknat achter een nog steeds welverdiend potje bier, hier het volgende verslag

Eerst maar even het zeiknat uitleggen. Het is hier namelijk Songkran oftewel Thais Nieuwjaar oftewel het waterfestival. Dus loop heel Bangkok met enorme waterpistolen en emmers water rond. Na vele malen beschoten te zijn, kreeg ik net een emmer over me heen. Tot op de onderbroek dus.

Nu het schaken. Een nul, tegen een Philippijn met 2130. Kan gebeuren en wel weer mijn best gedaan. Niet dat je daarvoor wat koopt, maar het klinkt wel positief.

In een Tsjigorin achtig damegambiet (voor de niet schakende meelezers dit is met de pion nog op c7 en een paard op c6) won ik een pion met wit. Stockfish vond het maar niks, maar in de analyse bleef het nog best overeind.

Het ging een beetje mis toen ik optimistisch een stuk offerde om er vier pionnen voor terug te krijgen. Tenminste dat dacht ik, maar had even over het hoofd gezien dat het zwarte paard een cruciaal veld dekte. Nu kun je met drie pionnen tegen een stuk ook nog voldoende compensatie hebben, maar in dit geval stond ik redelijk geprakt.

Maar goed, hij moest het nog wel winnen en dat was nog niet zo makkelijk. Ik had een beetje een vesting op weten te bouwen. Stockfish vond het veel beter voor zwart, maar voor een mens was het nog niet makkelijk.

Totdat ik spontaan nog een kwaliteit in de aanbieding deed. Een toren tegen drie pionnen was wat teveel van het goede en hoewel ik nog wat tegenspartelde, was het daarna redelijk snel gedaan.

Vanavond op het programma: nat worden, snelschaken, weer nat worden en wie weet ergens nog wel een biertje
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor kreeft58 » do 14 apr 2016, 15:38

Uw razende junior reporter is nu niet alleen zeiknat, maar ook nog bijna platgedrukt in een enorme mensenmassa

Op zich nog wel te overzien, maar het betekende wel een enorme vertraging om mijn welverdiende potje bier te bereiken.

Goed met een droog shirt (jawel geleerd van gisteren) ben ik weer klaar voor het volgende verslag.

Gisteren met oude vrienden uit Jakarta op stap geweest, dus was wel blij met al dat water. Zat ik tenminste nog een beetje fris achter het bord.

Ik had me vandaag zowaar voorbereid tegen mijn Thaise speler van twintigzoveelezestig want er waren wat Olympiade partijen van hem te vinden en er zat zowaar een Franse partij tussen, de doorschuifvariant met Ld3. Ik heb m'n boek mee dus maar eens opgezocht hoe je dat ook al weer doet. Allemaal vergeefse moeite want het werd de afruilvariant (de tweede al dit toernooi).

Hij speelde het met c4 en er ontstond een stelling die denk ik dynamisch in evenwicht was. Hij een geïsoleerde pion, ik stukken die niet helemaal lekker stonden.

Na wat mijn stukken gereorganiseerd te hebben en ondertussen wat stukken geruild, dacht ik dat ik niet onaardig stond. Ik zag alleen niet hoe ik verder moest en besloot in te gaan op zijn schijnoffer van de pion op d4.

Misschien niet zo verstandig want wat resteerde was een paard (van mij) tegen loper eindspel met drie en twee pionnen op iedere vleugel. Ik dacht was ik nu Ed maar, die had het waarschijnlijk wel geweten. Ik worstelde er maar mee en had een roller coaster ride. Het ging van 'moet geen probleem zijn' naar 'dit ga ik toch niet verliezen' tot 'misschien ga ik wel winnen'.

Hij dacht op een gegeven moment door een doorbraak met zijn h-pion te promoveren, maar hier had ik beter gerekend en in principe had dit hem een pion moeten kosten, maar m'n koning zou dan wel erg ver weg staan. Uiteindelijk bleek die dat toch en moest ik nog oppassen. Dat deed uiteindelijk en net voordat het notatieblaadje vol was vond mijn tegenstander het ook wel genoeg. Een derde remise dus.

Nog even over gisterenavond toen het snelschaken op het programma stond. Ik zat bij Loek van Wely in de groep en al in ronde twee was het titanengevecht. Loek wees er nog even fijntjes op dat ik het toreneindspel in ronde 1 tegen 2100+ niet remise had hoeven laten lopen en ik dacht dat zal ik je leren. Kansloos gebeuren natuurlijk. Maar wel leuk om tegen hem gespeeld te hebben. Vluggeren ging verder redelijk. 50% met een paar 2100 honderd spelers laten glippen, 2000 spelers gewonnen, maar ook knullig verloren van mindere goden.

Vanavond vroeg naar bed, dan kunnen we nog een beetje naar Boeddha bidden morgen. Het schijnt te helpen...
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Martin speelt in Bangkok

Berichtdoor Pauwbase » do 14 apr 2016, 21:58

Top verslagen!
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron