Gestuntel in Bulgarije

Hier verslag over toernooien.

Gestuntel in Bulgarije

Berichtdoor Bakkertjuh » zo 28 aug 2016, 16:03

Vanmiddag ben ik weer thuisgekomen van een lekkere vakantie waarbij schaken een mooie rol speelde. Samen met Thomas Slijper van de Wageningse schaakvereniging ben ik naar Bulgarije (Teteven) geweest voor een negendaags schaaktoernooi waarna we nog een week langs Belgrado en Boedapest zijn geweest. Normaliter schrijf ik netjes een stukje voordat ik aan een schaaktoernooi begin en houd ik het netjes gedurende het toernooi bij. Dit keer schrijf ik het echter nadat het toernooi al tot zijn einde is gekomen. Reden is dat zowel schaakvriend Thomas Slijper als ik enorm weinig zin hadden in het schaaktoernooi. Geen idee hoe dat kwam maar het voelde alsof we lekker op vakantie gingen en elke dag even een potje moesten schaken. Geen enkele minuut werd gespendeerd aan voorbereiding op het toernooi en mijn toch al niet al te sterke openingsrepertoire was wel weer wat verroest.

Maar zoals het wel vaker gaat met dit koningsspel duurde het echter niet lang voordat we het schaakvirus weer te pakken hadden. De motivatie en plezier kwam al snel weer en de openingsboekjes werden er gedurende het toernooi ook weer bijgepakt. In ronde 1 mocht ik tegen een 1581 speler waar ik vanzelfsprekend f4 tegen opende aangezien ik niets aan voorbereiding had gedaan en gelukkig blunderde mijn tegenstander na 3 uur een vol stuk in een behoorlijk lastige stelling. Thomas moest direct tegen een jeugdspeler wat hem helaas een 0 opleverde.

Ronde 2 was ik zwart tegen 1774 en werd ik door een 70 jarige speler positioneel redelijk weggedrukt. Wederom was ik gelukkig want mijn enige babytrucje trapte hij in waardoor het weer gelijk was en vervolgens na meer dan 3 uur ruilde hij verkeerd af waardoor ik erg makkelijk spel kreeg en uiteindelijk hem in het eindspel weg kon spelen. Wederom geen goede partij maar wel gelukkig een punt. Thomas moest wederom tegen een jeugdspeler maar won dit keer gelukkig erg overtuigend.

Ronde 3 kwam wederom een speler waar ik van hoorde te winnen: een 84 jarige 1744 speler die wel de NM titel had. Helaas was ik wederom aan het stuntelen en dit keer was ik enigszins gelukkig dat hij een gewonnen stelling niet afmaakte. Uiteindelijk na meer dan 4 uur keepen, werd de vrede getekend. Na de eerste drie partijen tegen 3 veel lager gerate, had ik dus 3x gemazzeld en ging ik met een kleine min naar ronde 4. Blijft trouwens wel bijzonder dat je met 2.5/3 nog een min hebt tegen dat soort prima spelers. Thomas had echt een pechtoernooi qua loting en moest voor de derde keer op rij tegen een jeugdspeler maar ook deze speelde hij behoorlijk makkelijk weg.

Ronde 4 was de ommekeer qua motivatie voor mij want ik mocht tegen een FM met 2287 en dat moest ik gezien de eerste drie partijen wel even voorbereiden, wilde ik niet binnen een uur verloren hebben. Dat resulteerde in een van mijn beter potten waarbij ik helaas 1x een tactisch grapje over het hoofd zag waarbij ik +3 zou zijn gekomen. Uiteindelijk kon ik gelukkig de FM met moeite op remise houden. Slijper won zijn partij en zo kwamen we beide op 3 uit 4.

Ronde 5 mocht ik tegen een 1944 speler en wederom kwam ik slecht te staan. Dit keer was het echt erg want na 10 zetten stond ik met wit gewoon bagger. Ik had geen zin om de rest van de partij keihard te moeten verdedigen om waarschijnlijk toch te verliezen dus ik koos voor Russisch roulette met een vleugje blufpoker. Hij trapte in mijn blufzetten en deed een paar overbodig verdedigende zetten waardoor ik opeens wel echte aanvalskansen kreeg. Uiteindelijk ruilden we af naar een gewonnen eindspel en kwam ik op een mooie 4 uit 5. Slijper speelde een erg goede pot tegen een 2100+ speler maar rekende helaas net verkeerd in een grote tactische combinatie.

Ronde 6 mocht ik tegen een 2254 speler op bord 4 en ik toverde de leeuw met zwart op het bord. Mijn tegenstander ging voor een bijzondere variant waarbij ik leek te winnen binnen 15 zetten. Hij dacht dat zelf ook en had op zet 13 al een uur minder dan ik op de klok. Ik zag al helemaal voor me dat ik de dag erna op bord 1 of 2 zou moeten spelen toen hij opeens met een bizar torenoffer kwam. Niet alleen pareerde hij mijn mat maar hij dreigde er ook zelf mat mee. Vervolgens speelde hij tot en met zet 20 constant computerzetten. Uiteindelijk pareerde we beide alle mataanvallen en hielden we een moeilijk eindspel over waarbij hij me in wederzijds tijdnood de baas was. Slijper won zijn partij en zo stonden we beide op 4 uit 6.

Ronde 7 moest ik helaas tegen een jeugdspeler met 1766 die zoals zo vaak beter speelde dan zijn rating. Dit keer kreeg ik echter voor de eerste keer dit toernooi een betere stelling dan mijn lager gerate tegenstander. Ik probeerde zo hard mogelijk aan te vallen en uiteindelijk ging hij mooi mat op h4 door een matnetje met toren + loper en 2 pionnen. Thomas verloor helaas onterecht en hij bleef dus hangen op 4 uit 7.

Ronde 8 mocht ik tegen een IM van in de 70 jaar die was terug gezakt naar 2128. Met zwart speelde ik een lekkere hollandse partij waarbij na 23 zetten mijn tegenstander al de hand kon geven en een schitterend toernooi leek in de maak. Sowieso kan ik nu zeggen dat ik van een IM heb gewonnen al had hij wel een bizar lage rating voor een IM. Thomas speelde tegen een verschrikkelijk irritant mannetje die nog anderhalf uur doorspeelde in een complete remisestelling totdat ze beide enkel de kale koning overhadden.

Ronde 9 moest het dan echt gebeuren om er een sensationeel toernooi van te maken. Ik mocht op bord 4 met wit tegen een FM met 2292 en als ik die zou winnen zou ik zelfs gedeeld 2de worden met zijn vieren. Al snel kreeg ik de betere stelling en richtte ik al mijn stukken op zijn koning. Helaas blunderde ik door met wit Pg5-Pe4 te spelen voordat hij de standaard h6 verzwakking had gespeeld. Hierdoor verknalde ik een +1 stelling en kregen we een potremise eindspel met beide toren + 4 pionnen. 6.5 uit 9 is nog steeds prima met zulke tegenstanders dus ik kon er mee leven en was best blij. Maar toen gebeurde er iets waardoor het toernooi niet als mijn beste toernooi de boeken inging en ik nog dagen chagrijnig bleef na de partij: ik begon echt ziekelijk slechte zetten te spelen in tijdnood. Zelfs toen hij de torenruil aanbood, weigerde ik in tijdnood omdat ik gewoon verkeerd telde. Letterlijk tot 5 tellen was opeens te hoog gegrepen. Hij had waarschijnlijk na torenruil direct remise aangeboden want we konden met de koning enkel dezelfde zet telkens doen. Vele baggerzetten later was het toren+2 pionnen tegen toren+2 pionnen maar zijn pionnen waren dankzij mijn kansloze zetten te ver doorgelopen. Vol schaamte droop ik uiteindelijk dus weg van het toernooi en nu na een kleine week kan ik er gelukkig wel om lachen. Had nog steeds met 6 uit 9 een prima plus van 0.45 terwijl mijn fiderating in het laatste jaar behoorlijk was gestegen dus het was nog steeds een mooi toernooi al heb ik wel heel veel gestunteld tegen lager gerate spelers. Thomas had helaas een minder toernooi met 4.5 uit 9 want hij verloor de laatste ronde zwaar onterecht.

Al met al een leuk toernooi in een erg mooi en bovenal enorm goedkoop land!
Bakkertjuh
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 40
Geregistreerd: vr 02 okt 2015, 12:14

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron