Uw jongste verslaggever (gedeeld) 2e veteraan van Amsterdam

Hier verslag over toernooien.

Uw jongste verslaggever (gedeeld) 2e veteraan van Amsterdam

Berichtdoor MartinM » za 11 nov 2017, 21:52

Ja u leest het goed. Ondanks dat u jongste verslaggever schaakt als een jonge god en Bennekom bij de OSBO hoort, zorgen de toch ietwat gevorderde leeftijd en het lidmaatschap van FischerZ ervoor dat ik vandaag om het rapidkampioenschap voor oude lullen van de SGA mocht strijden. En dat ging meer dan aardig. Met een enigzins houten kop (was in Amsterdam gebleven en had dat gekoppeld aan een avondje uit) ondernam ik vanochtend een best wel lange fietstocht naar het aan de zee ontworstelde Ijburg (voor de jongeren onder ons, ooit was het IJsselmeer de Zuiderzee). De eerste drie rondjes gingen niet geweldig, maar de schade bleef beperkt. Ronde 1 had ik twee tegenstanders (verkeerde indeling) en de laatste begreep het Frans niet helemaal. Hij offerde een stuk dat nooit meer terugkwam. De tweede ronde tegen een 1800 speler dacht ik tegen de Leeuw een pionnetje mee te kunen pakken. Misschien kon dat ook wel, maar toren en paard kwamen mijn stelling binnen en dat behandelde ik niet echt goed (ok, slecht dus). Een nul was het resultaat. Ronde drie zondigde ik tegen de regel 'sla nooit op b2, ook al is het goed'. Het was gewoon fout. Mijn tegenstander (1860 of zoiets) offerde een loper op h7, hetgeen volkomen correct was. Hij ging voor het simpele mat met Pg5 en Dh5, maar had even gemist dat ik door de pion op c2 te slaan het matveld op h7 dekte. Nog even taai verdedigen, hier en daar wat materiaal meenemen en het volgende punt kon geteld worden. Na de lunch (een heerlijk broodje brie) begon het te lopen. Eerst tegen oude bekende Dirk Goes (de coach van Hing Ting Lai) die een soort John stijl heeft, maar dan iets minder goed. Ik had het moeilijk vanuit de opening en Dirk dreigde met een paardoffer mijn koningsvleugel open te breken. Geloof het of niet, maar de opstoot b5-b4 op de damevleugel neutraliseerde die dreiging en leverde ook nog zwakke pionnen op c3 en a2 op. Daar wist ik wel raad mee en een zet of vijf later streek Dirk de vlag. Nu begon het echte werk. Ronde vijf bracht Frans Schoffelmeer (2000 zoveel) die dacht een pion op h2 te winnen, maar vergat dat hij dan eerst een batterij met Dc7 had moeten creeren. Nu kon ik gewoon de loper slaan. De tegenstander kreeg nog wel wat kansen door met zijn pionnen richting mijn koning te lopen. Gewoon het stuk teruggeven tegen twee van die pionnen was de remedie. Omdat daarna zijn Dame op c8 en Toren op a8 niets aan het doen waren kon ik de stoomwals op de koningsvleugel van stal halen en die deed rap zijn werk. Ik verwachtte in ronde zes de nummer 1 Aran Kohler (2204) te treffen, maar het werd Bart-Piet Mulder. Met een rating van 2160 (schijnt ruim boven de 2200 gehad te hebben, maar ja, met het klimmen der jaren......) ook geen kinderachtige tegenstander. Voor de verandering speelde ik de opening erg goed en wist een zwakke c-pion bij de tegenstander te creeren. Die kwam weliswaar tot c3, maar zou daar zijn Waterloo vinden. Als ik hem geslagen had tenminste, maar ik besloot met Pf6 voor de koning te gaan. Dat bleek de goede keuze. Hij had de dreiging onderschat en viel het paard met Kg7 aan. Ik dekte hem met Dd4. Die werd aangevallen met Pe6, maar na Pe8 (dubbel)schaak gevolgd door Df6 was mat via f7 niet meer te stoppen. Er stond namelijk ook nog een witte Toren op b7..... De laatste ronde was Aran Kohler wel aan de beurt. Waar ik een beetje op hoopte gebeurde. Ik kreeg op zet 3 remise aangeboden, hetgeen Aran de ongedeeld eerst plaats zou opleveren en mij minimaal ongedeeld de derde. Aangenomen dus. Mijn buren deded hetzelfde twee minuten later en dat betekende dat we met z'n drieeen met 5 1/2 punt op de tweede plek belandden. Mooi resultaat, een paar mooie partijen en 35 euries. Wat wil een mens nog meer........
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever (gedeeld) 2e veteraan van Amster

Berichtdoor MartinM » ma 13 nov 2017, 01:19

En hierbij de eindstand, TPR van 2162 ben ik toch wel een beetje trots op.

http://www.sgaschaken.nl/toernooien/senioren-en-veteranen-rapidtoernooi/
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron