Hotze wint VIS. toernooi!

Hier verslag over toernooien.

Hotze wint VIS. toernooi!

Berichtdoor Pauwbase » zo 25 maart 2018, 23:04

Afgelopen zaterdag trok een bescheiden delegatie uit Bennekom naar Spakenburg om deel te nemen aan het VIS. (spreek uit: Vispunt) toernooi. Harry en Hotze hadden dit toernooi al vaker bezocht, voor mij werd het een eerste kennismaking met het beroemde torentje in Spakenburg. Aangezien mijn auto nog niet klaar was om weer legaal de weg op te mogen, moest Hotze rijden. Dat leverde een interessante schijnbeweging op de A1 op, wat volgens Hotze te wijten was aan een oude TomTom (die trouwens niet eens gebruikt werd...). Een ander voordeel was dat Hotze nu zijn bierinname moest beperken, wat zijn spel in de 2e helft zeker ten goede kwam. In de achtkampen kwam Hotze uiteraard in groep 1 en viel ik er (gelukkig) net buiten. Anders had ik me een beetje gevoeld zoals de tonijnshoarma (een specialiteit van de sponsor), die gretig verorberd werd door hongerige schakers. Er schijnt ook nog zalm aanwezig te zijn geweest, maar die was al op voordat de lunchpauze gepland stond.

Hotze begon met 2 overwinningen, maar moest daarna 2 nullen slikken. Inmiddels was om half een het eerste biertje al genuttigd en normaal gesproken zouden er nog wel een aantal volgen, waarmee naast het alcoholpromillage ook het aantal nullen snel zou toenemen. Hotze als BOB zorgde er voor dat hij de kracht had om in het 2e gedeelte toe te slaan met o.a. een zwaarbevochten overwinning op GM Peng (die werd even door de vlag gestampt in remise-stelling). Maar Hotze had al heel lang voordeel en initiatief en Peng moest steeds verdedigen en toen de remisehaven eindelijk bereikt was had ze niet genoeg aan de 5 seconden increment om het halfje ook daadwerkelijk te kunnen bijschrijven. Shit happens. Ik heb weinig van zijn partijen gezien, dus ik beperk me tot de laatste ronde waar Hotze een wildwestpartij won van Lanchava en daarmee op onderling resultaat uitgeroepen werd tot winnaar van het toernooi! De wisselbeker bleef achter, maar zijn naam wordt er nu ook bij gezet.

Zoals gezegd speelde ik in groep 2. In de eerste ronde kreeg ik met wit tegen John Markus mijn voorbereiding van Wijk aan Zee op het bord, wat ik destijds niet kon gebruiken omdat Markus toen een andere variant speelde. Dat leverde me nu een stuk op, maar even later blunderde ik twee keer achter elkaar en stond ik ineens geen stuk meer voor, maar een kwaliteit en 2 pionnen achter. Daarmee had hij zijn revanche, want in Wijk stond hij gewonnen maar bleef het punt bij mij. En hij bleef nu gewoon in het toernooi, dat leverde hem ook een mooie 2e prijs op aan het eind.

In de 2e ronde tegen Remy Sennema weer wit en ik kreeg vanuit een Siciliaan een prettig voordeeltje. De dames gingen snel van het bord, maar ik kreeg een paard op d6 en meer ruimte. Toch bleef hij alles netjes verdedigen en was het moeilijk om iets concreets te bereiken. Uiteindelijk lukte het toch om een pion te winnen en even later de kwaliteit. In totaal gewoon stelling gaf ik heel sullig mijn vrije a-pion weg door een paardvork, maar de stelling bleef gelukkig gewonnen. Zeker toen hij direct daarna zijn paard weg gaf :-) Eigenlijk best een goede partij, op het bizarre einde na.

In ronde 3 misschien de beste partij. Met zwart tegen Arie van Diermen in een gesloten Siciliaan leverde een actie in het centrum mij een vrijpion op c3 op. In tijdnood kon hij zijn verdediging niet op orde krijgen (als die er al was) en won ik ook nog een stuk.

In ronde 4 met wit tegen Marvin Dekker kreeg ik een interessante stelling tegen zijn Aljechin. In zijn tijdnood werd het tactisch en kwam ik materiaal voor. Toch kreeg hij op een bepaald moment genoeg compensatie en was de remise bijna binnen. Maar terwijl zijn klok een paar keer bijna tot 00:00 terug liep ging het alsnog mis voor hem. Een beetje gelukkige overwinning, maar niet helemaal onterecht.

In de 5e ronde met zwart tegen Yehuda Pelter kreeg ik al heel snel een iets betere stelling, maar er was ook al veel geruild. Ik probeerde nog even of ik er iets van kon maken, maar het verzandde al snel naar remise. Even de krachten sparen ;-)

Daarna kreeg ik met wit weer een Siciliaan, nu tegen Ardin Bosboom. Dat ging behoorlijk gelijk op en het zou dus in de tijdnood beslist worden. Eerst gaf ik een pion weg, maar het geluk was dat het wel een pion was die ik de hele partij al had willen offeren. Het was daarmee ook duidelijk dat ik moest aanvallen en met een leuke truc kreeg ik een winnende aanval. Aan het eind ging het nog bijna mis toen ik mat wilde geven terwijl ik schaak stond. Het was gelukkig een toernooi waarbij onreglementaire zetten niet zouden verliezen, dat was vooraf al aangekondigd. Ik zei dat mijn tegenstander 2 minuten kon claimen en dat ik met mijn dame zou moeten zetten. Gelukkig had ik een goede damezet, waarmee ik een toren voor zou blijven. Daarop gaf mijn tegenstander maar sportief op i.p.v. de wedstrijdleider te roepen.

In de laatste ronde zou remise voldoende zijn voor de groepswinst, maar David Knight vloog me in de Najdorf gelijk naar de keel. Ik werd redelijk overlopen en ik wist vrij zeker dat ik als eerste klaar zou zijn. Ik kwam een pion achter, maar daarvoor heb je vaak wel compensatie in de Najdorf. Alleen was ik nu alleen maar bezig om niet direct te verliezen, want zijn paarden zorgen voor chaos in mijn stelling. Langzaam wist ik weer terug te komen in de partij en uiteindelijk werd ik zelfs zo actief dat ik de pion terug won en het zelfs nog kon proberen in het eindspel omdat al mijn stukken actiever stonden. Aangezien ik eerder dik verloren had gestaan, remise voldoende was en ik in deze partij steeds minder tijd had dan mijn tegenstander besloot ik maar het zekere voor het onzeker te nemen en remise voor te stellen. Dat zou Hotze nooit gedaan hebben denk ik, maar ja ik ben nou eenmaal een softie.

Zo werden groep 1 en 2 dus gewonnen door Bennekom, helaas kon Harry er geen clean sweep van maken in groep 3. Voor eindstanden, zie http://www.schaakclubenpassant.nl/content.php?id=65
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Hotze wint VIS. toernooi!

Berichtdoor Pauwbase » zo 25 maart 2018, 23:40

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron