Weekendje schaken in Delft en Amsterdam

Hier verslag over toernooien.

Weekendje schaken in Delft en Amsterdam

Berichtdoor Bakkertjuh » zo 09 sep 2018, 20:12

Afgelopen weekend ben ik samen met Thomas Slijper (Wageningse schaakvereniging) op schaakavontuur geweest in Delft en Amsterdam. Mede door mijn dramatische start van het vorige seizoen, wilde ik dit jaar wel wat schaakritme opdoen voordat we weer extern mogen spelen met Bennekom. De zaterdag reisten we af naar Delft waar ze een interessant toernooiopzet hebben! Het rapidtoernooi begint namelijk pas om 3 uur ’s middags, heeft een heerlijk buffet en eindigt pas rond half 11 ’s avonds. Het spelersveld was ook interessant te noemen want er deden maar liefst 17 titelhouders mee in een groep van 42 man!

De eerste ronde mocht ik meteen tegen Loek van Wely, een voormalige 2700+ speler die het nog steeds prima doet met een 116de plek op de wereldranglijst. Zelf ben ik waarschijnlijk 126ste van Gelderland dus de eerste verrassing zat er aan te komen. Helaas was mijn optimisme na ongeveer 10 denkminuten van Loek helemaal weg want ik stond binnen 20 zetten mat. Voor de geinteresseerden, kan ik morgenavond de partij laten zien!

Vervolgens had ik geluk (of juist pech) met de loting want ik speelde maar liefst 5 rondes tegen spelers met een rating van tussen de 1855 en 2100. Hierbij haalde ik 3.5 punten waarbij met name de twee 1800 spelers redelijk weggetikt werden. Daar stond echter een verschrikkelijk slecht eindspel over tegen een fidemeester met 2100 waar ik een potremise stelling verknalde. De laatste ronde mocht ik tegen Bram van der Velden, een voormalige Edenaar, waar ik van moest winnen om de ratingprijs te kunnen winnen. Zoals het zo vaak met mij gaat in de laatste ronde, werd ook dit keer weer bijzonder hard geblunderd in de opening (het bier misschien?) waardoor ik zomaar e5 met zwart verloor. Enkele blufzetjes later had ik echter wel weer leuke lijnen en konden we het bijna nog een pionoffer noemen. Helaas speelde Bram het zeer gedecideerd uit waardoor ik helaas het toernooi met een 0 afsloot en daardoor ook nog minscore had met een tpr van 2078.

Thomas scoorde 2 uit 7 maar dat was redelijk geflatteerd aangezien hij heel vaak super stond. Helaas in de eindfase van zijn partijen liet hij het veel liggen. Maar ja, schaakritme was het doel van het weekend dus dat was prima. Na het toernooi nog heerlijk gesnelschaakt met Thomas en Bram waarna er nog iets te veel bier werd gedronken in de Locus Publicus, een aan te raden Delftse kroeg!

De zondag reisten we, met een enorme kater en te weinig slaap, af naar Amsterdam waar we het Raadsheer rapidtoernooi speelden. In dit toernooi hadden we wel titelambities aangezien we als 1ste en 6de waren geplaatst in de hoogste achtkamp met ratings van 1865 tot 2134. Het toernooi begon echter meteen slecht, zeer waarschijnlijk door de kater, want Thomas verloor van nummer 5 en ik verknalde het tegen de welbekende Pim Ydo. Met 20 seconden op zijn klok tegen 2 minuten van mij, deed ik de enige zet waardoor hij het dicht kon schuiven waarna ik wel remise aan moest nemen. Elke andere zet had ik hem gewoon gevlagt dus het begon niet super.

Ronde 2 wonnen we beide erg overtuigend waarna we helaas in ronde 3 al tegen elkaar moesten spelen. Thomas begint mijn angstgegner te worden want ik verloor wederom van hem nadat ik in het eindspel een domme blunder beging. Het moet gezegd worden dat Slijper daarvoor ook had geblunderd dus het was niet geheel onterecht dat hij het punt won. 1.5 uit 3 dus terwijl je als 1ste geplaatst ben in de groep. Na wat gevloek tijdens de lunchpauze terwijl Slijper met een big smile rondliep, begon het echter in de middag echt goed te lopen! Zowel Thomas als ik wonnen twee wedstrijden op rij waardoor hij 1ste stond met 4 uit 5 en ik 2de met 3,5 uit 5. Met name mijn aanvallende witpartij tegen een 2100 speler was er een om in te lijsten. Rond zet 20 had hij al 2 pionnen en een kwaliteit moeten offeren om niet mat te gaan. Ronde 6 speelde Thomas een spannende partij waarbij hij helaas diep in het eindspel zijn meerdere moest erkennen in Tjerk Hacquebord. Zelf kon ik dus op 1 komen als ik zou winnen van Olaf Cliteur maar met een stuk tegen 2 pionnen, nam ik in wedernoods tijdnood remise aan. Olaf had veel dreigingen in de stelling geborduurd dus ik nam het zekere voor het onzekere.

De slotronde speelde Slijper heel sterk tegen Pim Ydo en won erg snel. Zo eindigde hij op 5 uit 7 en was hij minimaal gedeeld 1ste! Ik speelde tegen Tjerk die ook 4 uit 6 had dus we konden beide nog gelijk komen met Thomas. Zoals altijd kwam ik weer slechter met wit uit de opening maar na wat gemanouvreer kon ik mijn lievelingsaspect van het schaken weer uitvoeren: een heerlijke koningsaanval met een pion- en stukoffer. Toen ik ook nog e6 (met wit!) kon spelen, won ik binnen 20 zetten de dame. Lekker einde van een toernooi dat behoorlijk mager begon! En helemaal gaaf om samen met Thomas als toernooiwinnaars weer richting huis te gaan! Alleen een beetje jammer dat hij wegens onderling resultaat dus de officiele toernooiwinnaar is haha.
Bakkertjuh
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 40
Geregistreerd: vr 02 okt 2015, 12:14

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron