Bevrijdingsschaaktoernooi Wageningen 5 mei

Hier verslag over toernooien.

Bevrijdingsschaaktoernooi Wageningen 5 mei

Berichtdoor kreeft58 » do 29 apr 2010, 08:35

De Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) is vorig jaar een PR-campagne begonnen onder het motto ‘Schaken: een meesterlijke sport’. In Wageningen brengt de plaatselijke schaakvereniging dit motto al jaren in de praktijk. Mr. Harrie van Lotringen ondersteunt met zijn advocatenkantoor namelijk al sinds 1992 het Bevrijdingsschaaktoernooi, dat elk jaar op 5 mei in Bevrijdingsstad Wageningen georganiseerd wordt.

Op woensdag 5 mei staat de 62e editie van het toernooi op de agenda. De Vredehorst aan de Tarthorst 1 is dan wederom de oase van rust in een drukke stad. Van Lotringen & Goedings advocaten is wederom de hoofdsponsor. “Sinds jaar en dag ben ik lid van de Schaakvereniging Wageningen. Het schaken verscherpt het strategisch inzicht, dat uitermate bruikbaar is bij het bepalen van je zettenreeks in een geschillenbeslechting”, legt Van Lotringen zijn betrokkenheid uit.

De combinatie van de Bevrijdingsfeesten en het schaaktoernooi trekt elk jaar vele amateurs en topspelers op 5 mei naar Wageningen. Uiteraard komt Jan Timman, kopman van Wageningen, negenvoudig kampioen van Nederland en voormalig nummer twee van de wereld, een gooi doen naar de titel.

Aanmelden voor het toernooi is mogelijk tot en met zondag 2 mei via e-mail, [email protected] Alle informatie over het Bevrijdingsschaaktoernooi is te vinden op http://www.svwageningen.nl
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Bevrijdingsschaaktoernooi Wageningen 5 mei

Berichtdoor htj » do 06 mei 2010, 14:08

Leuk toernooi en zeer tevreden over mijn uitslagen. :) Hoewel ik de kans gemist heb op euforie.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Bevrijdingsschaaktoernooi Wageningen 5 mei

Berichtdoor htj » do 06 mei 2010, 14:58

Ronde 1 had ik wit tegen Casper Kruijf.
In de opening liep ik in een huisvariantje waarna ik twijfelachtig stond maar wel actief. Net toen ik met een fraai dameoffer de partij wilde beslissen gaf mijn tegenstander een paard weg.

Ronde 2 had ik zwart tegen v.d. Doel. De partij kan de boeken in als Lc4 altijd goed.
v.d. Doel begint altijd rustig dus dat is wel prettig. Hij speelde in de opening na e4 al vlug voor de eerste keer Lc4. Na een aantal tussenzetjes wist ik dat witte kreng te verjagen naar b3. Tot mijn verrassing volgde er enkele zetten later weer Lb3-c4. Mijn eerste ingeving was a6 maar besloot toch verder te gaan met ontwikkelen. Na Pb5 volgde er Txb5 en Lc4xb5, Db6 en weer Lc4. Helaas bleek ik in de rest van de partij net niet voldoende compensatie te hebben. Wel lukte mij het nog met d5 de loper op c4 weg te halen maar na zijn c4 xc4 Lxc4 kwam dat kreng weer op c4 te staan en besliste de partij door de zware druk op f7. Niks anders reste me meer als fraai mat te worden gezet.

Ronde 3: Wit tegen JJJ.
Door weer een huisvariantje belande ik in een situatie dat ik al vroeg een stuk moest offeren tegen 2 pionnen. De stelling was verschikkelijk. Een slechte loper een verdwaalde dame, inactieve torens en alle pionnen nog ongeveer in de beginstelling. Dankzij heel veel kleine zetjes kwam ik steeds beter te staan en kwam zelfs in een eindspel van toren en 4 pionnen tegen toren, paard en pion voor JJJ. Helaas werd de spanning mij na zo'n 100 zetten te veel en moest toch berusten in remise.

Ronde 4: Zwart tegen Tijmen.
Tijmen had door goed spel mij van het Veens snelschaakkampioenschap afgehouden. (winst in barrage)
Dus de messen waren geslepen. Een loperoffer om zijn koning open te breken en twee ijzersterke paarden zorgde voor een prettige stelling en een tijdsvoorsprong van 16min om 3min. In de complexe stelling overzag Tijmen een truukje en verloor.

Ronde 5. Wit tegen Jaap Vogel.
Voor de verandering kwam ik deze keer erg prettig uit de opening. In een drukstelling wist ik met een torenoffer paard en loper te winnen en de koning op te jagen. Bijzonder tevreden was ik over de stille winnende zet Dh3. Het alternatief was Dxh7 schaak maar slaan met schaak is altijd slecht. ;) Na een aantal goede onwikkelingszetten gaf Jaap Vogel zelfs vroegtijdig op dankzij de vele dreigingen.

Ronde 6. Zwart tegen Robin van Kampen.
Deze jonge schaakgod en toekomstig oprichter van de partij voor de schaakklokken was mijn 6de tegenstander.
Lang volgden we mijn partij tegen v.d.Doel. Verschil was dat ik nu wel Lc4 uit de stelling wist te houden. In het middenspel kwam ik met een speculatief pionoffer voor activiteit. Door dit pionoffer werd zo'n 10 zetten later een fraaie combinatie op f3 mogelijk. Door deze combi won ik een kwal, mijn geofferde pion en extra druk op de koning. Uiteindelijk besliste ik de partij met een Dame offer matcombinatie.

Ronde 7. Zwart tegen Jan Timman.
Niet goed gespeeld zeer terecht verloren zonder echt tegenspel en ook hier weer fraai matgezet.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Bevrijdingsschaaktoernooi Wageningen 5 mei

Berichtdoor eagle » do 06 mei 2010, 20:36

htj schreef:Ronde 6. Zwart tegen Robin van Kampen.
Deze jonge schaakgod en toekomstig oprichter van de partij voor de schaakklokken was mijn 6de tegenstander.

partij voor de schaakklokken??? Kan dat ook worden toegelicht?
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Bevrijdingsschaaktoernooi Wageningen 5 mei

Berichtdoor Pauwbase » vr 07 mei 2010, 20:35

eagle schreef:
htj schreef:Ronde 6. Zwart tegen Robin van Kampen.
Deze jonge schaakgod en toekomstig oprichter van de partij voor de schaakklokken was mijn 6de tegenstander.

partij voor de schaakklokken??? Kan dat ook worden toegelicht?

Ik doe een gok. Hotze speelde weer lekker snel en had nog 13 minuten tegen 2,5 voor Robin. Bovendien was hij zijn jonge tegenstander van het bord aan het spelen. Uit puur enthousiasme en de wil om te winnen moest de arme DGT het een beetje ontzien. Een licht geirriteerde van Kampen maakte daar een opmerking over, maar dat was een beetje zure reactie gezien zijn stelling op dat moment.

Ik was er niet bij, dus het kan ook heel anders zijn gegaan :-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Bevrijdingsschaaktoernooi Wageningen 5 mei

Berichtdoor htj » vr 07 mei 2010, 21:11

De gok is 99% correct. :D

De tijdsverdeling was namelijk 10 om 3 min. Het dameoffer voerde ik waarschijnlijk met een extra harde knal uit. Het zat al zo'n 8 zetten in de stelling zodra de Dame van de 3de rij wegging. Toen die Dame eindelijk weg ging vergat ik een zet om hem uit te voeren. Na de partij begon hij over klokken en boksballen.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron