71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Hier verslag over toernooien.

71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor Koeke » ma 21 feb 2011, 14:43

Heb mij zojuist opgegeven....

71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011
Het Leidsch Schaakgenootschap organiseert voor de 71e keer het Daniël Noteboomtoernooi. Als toernooivorm is gekozen voor het bekende 6-rondige Zwitsers op weerstand in drie groepen op vrijdag, zaterdag en zondag. Groep A voor spelers met ELO hoger dan 1900. Groep B voor spelers met ELO hoger dan 1600 en lager dan 2000. Groep C voor spelers met ELO lager dan 1700. De uitslagen worden doorgegeven aan de ratingcommissaris van de KNSB.

Speelzaal
LET OP ! GEEN VISSER ’T HOOFT MEER !
Leonardo College, Noachstraat 2, 2324 LT Leiden. De routebeschrijving staat onderaan de pagina.
Roken is in de gehele gebouw verboden. Buiten kan uiteraard wel gerookt worden.

Programma
Datum Activiteit Aanvang Einde
Vrijdag 4 maart Inschrijving vanaf 18.15
Opening 19.15 19.30
Ronde 1 19.30 23.30
Zaterdag 5 maart Ronde 2 09.00 13.00
Ronde 3 14.00 18.00
Ronde 4 19.30 23.30
Zondag 6 maart Ronde 5 09.00 13.00
Ronde 6 14.00 18.00
Prijsuitreiking 19.00


Prijzengeld
Groep A Groep B Groep C
1 1400,- 600,- 400,-
2 700,- 300,- 150,-
3 450,- 150,- 120,-
4 350,- 130,- 100,-

Verder: damesprijs, ratingprijzen, jeugdprijzen, schoonheid/spektakelprijs, supertrio en uitbreiding van het prijzengeld bij groot deelnemersveld. Bij gelijk eindigen worden geldprijzen gedeeld. Men kan niet meer dan 1 prijs winnen uitgezonderd de schoonheidsprijs en het supertrio.

Aanmelding en inlichtingen
Bij aanmelding naam, adres, postcode, woonplaats, club, ELO, bondsnummer, groep en wel of niet een bye vermelden. Vermelding van bondsnummer is noodzakelijk voor de ratingverwerking. Indien men geen bondsnummer heeft, gaarne geboortedatum vermelden.

Inschrijfgeld à 30 Euro kan uitsluitend aan de zaal betaald worden. Voor IGM, WGM, IM en spelers met een ELO rating boven 2400 gratis.

Een "bye" (½ punt) is alleen in één van de eerste vier ronden mogelijk, onder voorwaarde van tijdige schriftelijke opgave.

Aanmelding bij voorkeur per e-mail:
•e-mail: [email protected] (uiterlijk ! tot en met 3 maart 2011)
•Sven Bakker, Stationsplein 78, 2312 AL, Leiden, 06-11335689
•Chris de Weert, Abraham van der Hulstlaan 27, 2253 VK, Voorschoten, 06-14362661
Accommodatie: VVV Leiden, Stationsweg 210, Leiden, 0900-2222333. Op hun website kunt u de optie Overnachtingen aanklikken.
Speeltempo
Het tempo is 40 zetten in 1.45 uur (FIDE-reglement). Na 40 zetten worden beide klokken 15 minuten teruggezet en geldt het reglement voor het versneld uitspelen van de partijen.
Routebeschrijving
Vanaf A44 Den Haag - Amsterdam:
Afslag Noordwijk Valkenburg N206 P+R Transferium Katwijk Leiden
Vanuit het Noorden linksaf, vanuit het Zuiden rechtsaf de Plesmanlaan (N206)
Op de Plesmanlaan na 400 meter rechts (Haagse Schouwweg)
Direct daarna links, Doctor Lelylaan, deze volgen tot over het water
De Lelylaan gaat nu over in de Churchillaan
400 meter na het water rechtsaf naar de Brandts Buyskade
Deze gaat over in de Noachstraat

Vanaf A4 Rotterdam - Amsterdam - Utrecht:
Afslag Zoeterwoude Dorp (N206)
Borden Voorschoten volgen
Brug over de Vliet, links aanhouden (N206)
Op de Voorschoterweg bij de stoplichten rechtsaf ( Churchillaan N206)
Tegen het einde van de Churchillaan linksaf naar de Brandts Buyskade
Deze gaat over in de Noachstraat

Via openbaar vervoer
De vooruitgang van station Leiden Centraal nemen
* Bus 39 richting Den Haag brengt u in 10 minuten naar de Noachstraat (halte Glenn Millerstraat)
* Bus 48 richting Voorschoten brengt u in 10 minuten bij halte Kneppelhoutstraat. Van daaruit is het 5 min lopen
Vanaf het station is het 15-20 minuten lopen
(Vooruitgang Leiden CS, rechtsaf richting Morssingel, Rembrandtbrug (Molen de Put), rechtsaf de Haagweg volgen totdat deze de Churchillaan bereikt, linksaf de Churchillaan op, de eerste straat rechts is de Brandts Buyskade die overgaat in de Noachstraat)



--------------------------------------------------------------------------------
Koeke
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 42
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 21:25

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor eagle » di 22 feb 2011, 13:11

Koeke schreef:Heb mij zojuist opgegeven....

--------------------------------------------------------------------------------

groep B of C?
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor Koeke » di 22 feb 2011, 19:00

eagle schreef:
Koeke schreef:Heb mij zojuist opgegeven....

--------------------------------------------------------------------------------

groep B of C?

Heb geen groep opgegeven, maar C is volgens mij hoog zat voor zo'n prutser :D
Daarbij gerekend dat je 6 partijen speelt is dit zwaar zat...
Koeke
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 42
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 21:25

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor kreeft58 » za 05 maart 2011, 20:18

martien schreef:Tweede ronde, altijd lastig! Martijn behaalt een keurige overwinning. Beide anderen verliezen, en das jammer. Maar er is nog voldoende tijd om terug te komen. ;)


Beetje beperkt deze informatie.

Goed, dus doe ik het even anders: In de derde ronde verliest Martijn van Kevlishvili. Deze persoon heeft een rating van 1671 en Martijn heeft een rating van 1869. Dus mogen vraagtekens worden gezet bij dit verlies van de topman van De Cirkel :o
René verliest van Weerts, rating 1598. Ook vraagtekens. Zeker gezien de vorm en de hogere rating van onze man. Herstel van Gerhard. Hij wint van Gooyers. Deze persoon heeft een rating van 1377, dus deed Gerhard wat hij aan zijn stand is verplicht. Hulde!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor eagle » zo 06 maart 2011, 01:08

martien schreef:
kreeft58 schreef:
martien schreef:Tweede ronde, altijd lastig! Martijn behaalt een keurige overwinning. Beide anderen verliezen, en das jammer. Maar er is nog voldoende tijd om terug te komen. ;)


Beetje beperkt deze informatie.

Goed, dus doe ik het even anders: In de derde ronde verliest Martijn van Kevlishvili. Deze persoon heeft een rating van 1671 en Martijn heeft een rating van 1869. Dus mogen vraagtekens worden gezet bij dit verlies van de topman van De Cirkel :o
René verliest van Weerts, rating 1598. Ook vraagtekens. Zeker gezien de vorm en de hogere rating van onze man. Herstel van Gerhard. Hij wint van Gooyers. Deze persoon heeft een rating van 1377, dus deed Gerhard wat hij aan zijn stand is verplicht. Hulde!


Inderdaad netjes van Gerhard. Maar bij Rene doemen wel veel vragen op. Maar die zullen wel geen mobiel internet in hun verblijf hebben. :lol:

Tot nu toe ligt de tpr bij alle drie de Bakkers beneden hun rating, dus hun niveau. Ik ga er vanuit dat de heren nu ingespeeld zijn en het scoren gaat beginnen. 8-)
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor kreeft58 » zo 06 maart 2011, 03:45

eagle schreef:
martien schreef:
kreeft58 schreef:
martien schreef:Tweede ronde, altijd lastig! Martijn behaalt een keurige overwinning. Beide anderen verliezen, en das jammer. Maar er is nog voldoende tijd om terug te komen. ;)


Beetje beperkt deze informatie.

Goed, dus doe ik het even anders: In de derde ronde verliest Martijn van Kevlishvili. Deze persoon heeft een rating van 1671 en Martijn heeft een rating van 1869. Dus mogen vraagtekens worden gezet bij dit verlies van de topman van De Cirkel :o
René verliest van Weerts, rating 1598. Ook vraagtekens. Zeker gezien de vorm en de hogere rating van onze man. Herstel van Gerhard. Hij wint van Gooyers. Deze persoon heeft een rating van 1377, dus deed Gerhard wat hij aan zijn stand is verplicht. Hulde!


Inderdaad netjes van Gerhard. Maar bij Rene doemen wel veel vragen op. Maar die zullen wel geen mobiel internet in hun verblijf hebben. :lol:

Tot nu toe ligt de tpr bij alle drie de Bakkers beneden hun rating, dus hun niveau. Ik ga er vanuit dat de heren nu ingespeeld zijn en het scoren gaat beginnen. 8-)


De TPR heb ik niet bekeken, wel de resultaten van de vierde ronde. Martijn scoort vol. Hij klopt ene Karis met een rating van 1810. Niet slecht dus, zelfs heel goed. Martijn heeft nu 2,5 uit 4 en staat 36e in een groep van 113 spelers.
René wint ook keurig van meneer Riemens, heeft nu 2 uit 4 en Riemens heeft een rating van 1599. Dus: winst hoort in dit geval.
Gerhard heeft remise gespeeld tegen meneer Ruyter en staat ook op 2 uit 4. Ruyter heeft een rating van 1506 en de conclusie dat dit een nette remise is, snijdt hout.
Het zou zo maar kunnen dat vandaag Rene en Gerhard elkaar mogen bestrijden. En dat hoop ik niet, want dan beleven we wat!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor kreeft58 » zo 06 maart 2011, 16:51

martien schreef:
Riemens heeft een rating van 1599. Dus: winst hoort in dit geval.

Dat vind ik een aanname die ik niet deel. Dat zit vlak onder Rene en de kans op remise is er dan. Het is dus een nette overwinning. ;)


Het is ook mijn aanname en wel gelet op de rating van René: 1629 en vooral zijn vorm!

Goede: de vijfde ronde!
Martijn komt tot remise tegen Joey Brokaar met een rating van 1744 en staat met 3 uit 5 boven de 50%. Gezien de rating van Martijn: 1869, zou dat halfje minimaal kunnen worden genoemd. Echter, wat is een rating achter het bord? Overigens de TPR van Martijn is tot en met de vijfde ronde 1815.

René zat met wit tegen H. de Vreede (1400). Dat werd uiteraard winst en dus staat René nu op 3 uit 5. Zijn TPR is 1581!

Gerhard had wit tegen Luuc Baltus (1260). Winst dus voor deze BSV-er en ook hij staat op 3 uit 5. Rating van Gerhard is 1567 en de TPR 1526.

Benieuwd naar de zesde- tevens slotronde! Hoewel René en Gerhard pal boven elkaar staan, spelen zij niet tegen elkaar in de slotronde.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor kreeft58 » ma 07 maart 2011, 01:02

martien schreef:Rene wint zijn laatste ronde van Wim de Ruyter (1506). Hierbij vind ik dit volgens verwachting. Hij wordt 17e in de eindranglijst.
Zijn uiteindelijke resultaat staat hieronder:
17 Bakker, Rene 1629 1634 4.0 6


Gerhard verliest de laatste ronde van Rene Weerts (1598). Dat is jammer maar geen schande.Hij wordt 35e in de eindranglijst.
Zijn resultaat:
35 Bakker, Gerhard 1567 1474 3.0 6


Martijn eindigt met 4 uit 6 op de 23e plaats. Die zal niet helemaal ontevreden zijn denk ik.
Mijn goede vriend Marco Braam wordt 63e met 3 uit 5, ook iets boven verwachting.

Ik ben benieuwd naar de persoonlijke verslagen. Het kan zwaar zijn , zo'n weekendtoernooi.
En dan morgen weer aan het werk en gewoon 's avonds weer schaken bij BSV.. :lol:


Leuk zo'n zin van Martien: ,,Die zal niet helemaal ontevreden zijn, denk ik''. Want, ik denk dat Martijn best tevreden zal zijn met het resultaat. Hij wint in de slotronde van Richard Koes (1851). En dat levert uiteindelijk een TPR op van 1885 en een 23e plaats met 113 deelnemers mag er ook zijn in zo'n zwaar weekeindetoernooi ;)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor Koeke » ma 07 maart 2011, 15:43

Ok, hier komt tie dan..
Leuk om jullie redeneringswijze achteraf te lezen en zoals zo vaak is de werkelijkheid anders.
In de eerste plaats is winst op een min of meer gelijkgerate speler geen vanzelfsprekendheid hoor !
In de tweede plaats kom je in de praktijd jeugdspelers tegen met een veel te lage rating.
Zo is Martijn er een keer afgeschoven door een speler van 11 jaar!!!
Dat kost punten.
Ten derde is er altijd een verhaal (met name over wedstijdleiders :evil: ) te vertellen, maar dat komt zo.

In de eerste plaats de eindresultaten van de 6 potjes in de categorien B en C:
Ranking Name ELO TPR Pnts
23 Bakker, Martijn 1869 1885 4.0

Ranking Name ELO TPR Pnts
17 Bakker, Rene 1629 1634 4.0
35 Bakker, Gerhard 1567 1474 3.0

De eerste in poule C had overigens maar 5 punten !!

Laat ik beginnen met mijzelf.
Na winst in ronde 1 op vrijdagavond, begon ik de zaterdag met een nul.
Kan er kort over zijn, stond loper en pion voor en tegenstander had nog geen schijn van kans.
Nu stonden torens en dame nog wel op bord, dus blijft het oppassen.
Ik overzag een veld, waardoor hij met dame in mij stelling binnen kon komen en drie zetten later zelfs mat kon geven :cry: .
Normaal kun je dit nog winnen door er iets tussen te zetten, maar alle sleutelvelden vielen ook nog eens zijn kant op.
Shit happens.

In de middag een potje tegen een gelijkgerate speler (1598).
Op zich een goede pot en een op gegeven moment gelijke stelling.
Kreeg remiseaanbod, maar leek iets beter te staan en nam dit, mede gezien mij eerder nul die ochtend, niet aan.
Ben een offer gaan overwegen en heb deze gespeeld. So far so good. paard gegeven, tegen drie verbonden vrijpionnen.
Hij had echter witveldige loper, waardoor er nog steeds evenwicht bestond.
Daarna heb ik een remiseaanbod gedaan, waar hij niet mee akkoord ging.
Mijn indruk bestond dat hij me door de klok wilde jagen in een stelling met ongelijke lopers.
Ben vervolgens naar wedstrijdleider gelopen met vraag hoe te handelen in een dergelijk geval.
Wedstrijdleider gaf mij vervolgens aan dat ik nog voldoende tijd had, omdat ik er nog een kwartier bijkreeg. (speeltempo 1.45 uur + 0,15 uur)
Ok, waarna ik tegen hem zei dat ik de dames wel zou ruilen, waarna het in elk geval remise zou zijn en ben rustig gaan doorschaken.
Heb dit gedaan en heb nog een keer remiseaanbod gedaan, waarbij mijn tegenstander riep "Nu (na dameruil) zeker niet meer"
Tot mijn klok viel en mijn tegenstander de partij opeiste, waarna ik van mijn stoel viel.
Waar was mijn extra 0,15 minuten dan? Deze bleek ik al gehad te hebben, wat je overigens maar kort op je klok zichtbaar hebt.
Los van mijn eigen verantwoordelijkheid, had de wedstrijdleider mij op verkeerde been gezet, waarna ik in die laatse paar minuten de dames heb geruild en rustig ben gaan doorschaken.
Had anders natuurlijk dame op bord gehouden en een soort zetherhaling gedaan, waarna het "volgens mij" remise was geworden.
Uiteindelijk heeft tegenstander heeft precies gedaan wat ik voorspeld had en bleef ik met een nul achter :evil: .
Bezwaar gemaakt, maar niet gehonoreerd. :evil: :evil: Uiteraard ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn tijd...
Nu had ik pas echt een dikke sik :cry: . (1 uit 3)
Om een lang verhaal kort te maken, won mijn laatste drie partijen, waardoor geen schade opgelopen.

Martijn deed zijn ding, kon het beter doen, maar zo als zo vaak... je doet het nooit allemaal goed, ook Martijn niet.
Is tevreden met resultaat, had wat pech met indeling tegen talenten met lagere rating en kan terugkijken op een goed toernooi.

Gerhard deed het ook goed, liet een geheide winst in laatste ronde lopen door een toren weg te geven, waardoor hij op 3 bleef steken.
Hij kende dezelfde wedstrijdleider :evil: als mijzelf, wat in 4e ronde een doorslaggevende factor was en een half punt scheelde.
Hier deed hij alles goed, speelde een degelijke partij en kon één van zijn twee losse pionnen laten promoveren, wat uitkwam op een eindspel Koning-Toren tegen zijn Koning-Dame.
En toen begon het gedonder. De tegenstander claimde remise, omdat dit niet te winnen zou zijn. :o
De klokken werden stilgezet en wedstrijdleider erbij. Gezien hij nog niet binnen de twee minuten was, doorspelen.
Even later weer de klokken stil, wedstrijdleider erbij, gewoon doorspelen, dit is te winnen.
Vervolgens ging tegenstander door de klok, wedstrijdleider....REMISE ! :o
Geen verdere uitleg, want wedstrijdleider was al weer weggelopen, dus naar wedstrijdleider toe. :o
Op grond van artikel... , onvoldoende winstpogingen :o
Nu stonden Martijn en ik te kijken, waarbij er(de hele wedstrijd al) wel degelijk getracht was de partij te winnen.
Dat hierbij, in tijdnood, niet altijd de juiste zet door Gerhard gedaan werd, lijkt synoniem voor de groep C, maar gestreden werd er.
Achteraf, na bezwaar bij de hoofdscheidsrechter, bleek dat Gerhard recht ook nog eens recht had op 2 minuten extra tijd, die ook niet waren verleend.
Echter, de hoofdscheids bleef de bij de mening en verklaring van de wedstrijdleider :evil: van onvoldoende winstpoging en het bleef een half.
Met het wel toekennen van extra tijd, had Gerhard wellicht wel de betere zet gedaan en was het alsnog een terecht punt geweest.
Tevens sneu dat de tegenstander die claimt op grond van "niet te winnen" en remise krijgt op grond van een ander artikel. :cry:
Gerhard is blijven steken op 3, maar ook hij, zoals zo vaak, had meer puntjes kunnen of moeten hebben.

Kortom, ronde 3 en 4 waren een waar feest met de wedstrijdleider :evil: , maar desondanks veel plezier gehad, lekker gegeten en voor herhaling vatbaar. :D
Koeke
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 42
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 21:25

Re: 71e Noteboomtoernooi: 4 t/m 6 maart 2011

Berichtdoor kreeft58 » ma 07 maart 2011, 16:03

Koeke schreef:Ok, hier komt tie dan..
Leuk om jullie redeneringswijze achteraf te lezen en zoals zo vaak is de werkelijkheid anders.
In de eerste plaats is winst op een min of meer gelijkgerate speler geen vanzelfsprekendheid hoor !
In de tweede plaats kom je in de praktijd jeugdspelers tegen met een veel te lage rating.
Zo is Martijn er een keer afgeschoven door een speler van 11 jaar!!!
Dat kost punten.
Ten derde is er altijd een verhaal (met name over wedstijdleiders :evil: ) te vertellen, maar dat komt zo.

In de eerste plaats de eindresultaten van de 6 potjes in de categorien B en C:
Ranking Name ELO TPR Pnts
23 Bakker, Martijn 1869 1885 4.0

Ranking Name ELO TPR Pnts
17 Bakker, Rene 1629 1634 4.0
35 Bakker, Gerhard 1567 1474 3.0

De eerste in poule C had overigens maar 5 punten !!

Laat ik beginnen met mijzelf.
Na winst in ronde 1 op vrijdagavond, begon ik de zaterdag met een nul.
Kan er kort over zijn, stond loper en pion voor en tegenstander had nog geen schijn van kans.
Nu stonden torens en dame nog wel op bord, dus blijft het oppassen.
Ik overzag een veld, waardoor hij met dame in mij stelling binnen kon komen en drie zetten later zelfs mat kon geven :cry: .
Normaal kun je dit nog winnen door er iets tussen te zetten, maar alle sleutelvelden vielen ook nog eens zijn kant op.
Shit happens.

In de middag een potje tegen een gelijkgerate speler (1598).
Op zich een goede pot en een op gegeven moment gelijke stelling.
Kreeg remiseaanbod, maar leek iets beter te staan en nam dit, mede gezien mij eerder nul die ochtend, niet aan.
Ben een offer gaan overwegen en heb deze gespeeld. So far so good. paard gegeven, tegen drie verbonden vrijpionnen.
Hij had echter witveldige loper, waardoor er nog steeds evenwicht bestond.
Daarna heb ik een remiseaanbod gedaan, waar hij niet mee akkoord ging.
Mijn indruk bestond dat hij me door de klok wilde jagen in een stelling met ongelijke lopers.
Ben vervolgens naar wedstrijdleider gelopen met vraag hoe te handelen in een dergelijk geval.
Wedstrijdleider gaf mij vervolgens aan dat ik nog voldoende tijd had, omdat ik er nog een kwartier bijkreeg. (speeltempo 1.45 uur + 0,15 uur)
Ok, waarna ik tegen hem zei dat ik de dames wel zou ruilen, waarna het in elk geval remise zou zijn en ben rustig gaan doorschaken.
Heb dit gedaan en heb nog een keer remiseaanbod gedaan, waarbij mijn tegenstander riep "Nu (na dameruil) zeker niet meer"
Tot mijn klok viel en mijn tegenstander de partij opeiste, waarna ik van mijn stoel viel.
Waar was mijn extra 0,15 minuten dan? Deze bleek ik al gehad te hebben, wat je overigens maar kort op je klok zichtbaar hebt.
Los van mijn eigen verantwoordelijkheid, had de wedstrijdleider mij op verkeerde been gezet, waarna ik in die laatse paar minuten de dames heb geruild en rustig ben gaan doorschaken.
Had anders natuurlijk dame op bord gehouden en een soort zetherhaling gedaan, waarna het "volgens mij" remise was geworden.
Uiteindelijk heeft tegenstander heeft precies gedaan wat ik voorspeld had en bleef ik met een nul achter :evil: .
Bezwaar gemaakt, maar niet gehonoreerd. :evil: :evil: Uiteraard ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn tijd...
Nu had ik pas echt een dikke sik :cry: . (1 uit 3)
Om een lang verhaal kort te maken, won mijn laatste drie partijen, waardoor geen schade opgelopen.

Martijn deed zijn ding, kon het beter doen, maar zo als zo vaak... je doet het nooit allemaal goed, ook Martijn niet.
Is tevreden met resultaat, had wat pech met indeling tegen talenten met lagere rating en kan terugkijken op een goed toernooi.

Gerhard deed het ook goed, liet een geheide winst in laatste ronde lopen door een toren weg te geven, waardoor hij op 3 bleef steken.
Hij kende dezelfde wedstrijdleider :evil: als mijzelf, wat in 4e ronde een doorslaggevende factor was en een half punt scheelde.
Hier deed hij alles goed, speelde een degelijke partij en kon één van zijn twee losse pionnen laten promoveren, wat uitkwam op een eindspel Koning-Toren tegen zijn Koning-Dame.
En toen begon het gedonder. De tegenstander claimde remise, omdat dit niet te winnen zou zijn. :o
De klokken werden stilgezet en wedstrijdleider erbij. Gezien hij nog niet binnen de twee minuten was, doorspelen.
Even later weer de klokken stil, wedstrijdleider erbij, gewoon doorspelen, dit is te winnen.
Vervolgens ging tegenstander door de klok, wedstrijdleider....REMISE ! :o
Geen verdere uitleg, want wedstrijdleider was al weer weggelopen, dus naar wedstrijdleider toe. :o
Op grond van artikel... , onvoldoende winstpogingen :o
Nu stonden Martijn en ik te kijken, waarbij er(de hele wedstrijd al) wel degelijk getracht was de partij te winnen.
Dat hierbij, in tijdnood, niet altijd de juiste zet door Gerhard gedaan werd, lijkt synoniem voor de groep C, maar gestreden werd er.
Achteraf, na bezwaar bij de hoofdscheidsrechter, bleek dat Gerhard recht ook nog eens recht had op 2 minuten extra tijd, die ook niet waren verleend.
Echter, de hoofdscheids bleef de bij de mening en verklaring van de wedstrijdleider :evil: van onvoldoende winstpoging en het bleef een half.
Met het wel toekennen van extra tijd, had Gerhard wellicht wel de betere zet gedaan en was het alsnog een terecht punt geweest.
Tevens sneu dat de tegenstander die claimt op grond van "niet te winnen" en remise krijgt op grond van een ander artikel. :cry:
Gerhard is blijven steken op 3, maar ook hij, zoals zo vaak, had meer puntjes kunnen of moeten hebben.

Kortom, ronde 3 en 4 waren een waar feest met de wedstrijdleider :evil: , maar desondanks veel plezier gehad, lekker gegeten en voor herhaling vatbaar. :D


Leuk, beetje verward verslag. En ik onthoud mij van verder commentaar. Lijkt me meer wat voor onze wedstrijdleider!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron