Tata Steel Chess 2012

Hier verslag over toernooien.

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor eagle » ma 16 jan 2012, 17:46

kreeft58 schreef:
martien schreef:
talktalk schreef:Mannen succes bij aankomend Corus. Ik kom jullie aanmoedigen!

De schaaksite van Corus is best verslavend. 8 partijen tegelijk te volgen. Daar zat je vroeger dan met teletekst.

Ronde 2 Giri won wel een pionnetje, echter ik vind zwarts spel in dat soort stellingen altijd vervaarlijk en kansrijk ogen. Giri zag dat ook en besloot zijn pion terug te gaan geven maar voordien al remise overeen te komen. Hij zegt niet in gevaar te zijn geweest, of te wel een solide remise. Maar wel met wit!


Mooie analyse Ed, maar het is nu echt Tata ipv Hoogovens ;)


Moet me er nu toch even mee bemoeien. 1)Martien, je zult bedoelen denk ik TATA ipv Corus, want dat schrijft Ed. Waar jij nu ineens Hooovens vandaan haalt in de jongste tekst van Ed? Zal het tijdstip zijn.... 2) Ga mee met de uitleg van Pauwbase over het dameoffer. Ruilen is terug krijgen in waarde wat je inlevert. En dat is niet zo in dit geval. Dus is het een offer, Cock! 3) Is inderdaad echt geweldig die livegames van TATA.

is volgens jou een dame veel meer waard dan een toren plus paard? De computer ziet het verschil niet, dus waar hebben we het over?
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor kreeft58 » ma 16 jan 2012, 18:26

eagle schreef:
kreeft58 schreef:
martien schreef:
talktalk schreef:Mannen succes bij aankomend Corus. Ik kom jullie aanmoedigen!

De schaaksite van Corus is best verslavend. 8 partijen tegelijk te volgen. Daar zat je vroeger dan met teletekst.

Ronde 2 Giri won wel een pionnetje, echter ik vind zwarts spel in dat soort stellingen altijd vervaarlijk en kansrijk ogen. Giri zag dat ook en besloot zijn pion terug te gaan geven maar voordien al remise overeen te komen. Hij zegt niet in gevaar te zijn geweest, of te wel een solide remise. Maar wel met wit!


Mooie analyse Ed, maar het is nu echt Tata ipv Hoogovens ;)


Moet me er nu toch even mee bemoeien. 1)Martien, je zult bedoelen denk ik TATA ipv Corus, want dat schrijft Ed. Waar jij nu ineens Hooovens vandaan haalt in de jongste tekst van Ed? Zal het tijdstip zijn.... 2) Ga mee met de uitleg van Pauwbase over het dameoffer. Ruilen is terug krijgen in waarde wat je inlevert. En dat is niet zo in dit geval. Dus is het een offer, Cock! 3) Is inderdaad echt geweldig die livegames van TATA.

is volgens jou een dame veel meer waard dan een toren plus paard? De computer ziet het verschil niet, dus waar hebben we het over?


We hebben het over een offer of een ruil. Zie onderstaande:

Offer (schaken)
In het schaakspel wordt gesproken van een offer als een speler een stuk aanbiedt waarvoor hij geen directe compensatie ontvangt, maar waarmee hij op den duur toch voordeel hoopt te behalen in de vorm van een betere stelling of zelfs het winnen van de partij.

De tegenstander hoeft het offer niet altijd te aanvaarden.

Een offer in de opening, meestal van één of meer pionnen, wordt een gambiet genoemd. Er zijn echter ook gambieten waarbij een stuk wordt geofferd, zoals het Cochranegambiet en het Muziogambiet, waarin een paard geofferd wordt.

En zo was het volgens mij in de desbetreffende partij!

Vergat het bijna. Wat ging die Giri er vandaag zeg!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor eagle » ma 16 jan 2012, 19:55

kreeft58 schreef:
eagle schreef:
kreeft58 schreef:
martien schreef:
talktalk schreef:Mannen succes bij aankomend Corus. Ik kom jullie aanmoedigen!

De schaaksite van Corus is best verslavend. 8 partijen tegelijk te volgen. Daar zat je vroeger dan met teletekst.

Ronde 2 Giri won wel een pionnetje, echter ik vind zwarts spel in dat soort stellingen altijd vervaarlijk en kansrijk ogen. Giri zag dat ook en besloot zijn pion terug te gaan geven maar voordien al remise overeen te komen. Hij zegt niet in gevaar te zijn geweest, of te wel een solide remise. Maar wel met wit!


Mooie analyse Ed, maar het is nu echt Tata ipv Hoogovens ;)


Moet me er nu toch even mee bemoeien. 1)Martien, je zult bedoelen denk ik TATA ipv Corus, want dat schrijft Ed. Waar jij nu ineens Hooovens vandaan haalt in de jongste tekst van Ed? Zal het tijdstip zijn.... 2) Ga mee met de uitleg van Pauwbase over het dameoffer. Ruilen is terug krijgen in waarde wat je inlevert. En dat is niet zo in dit geval. Dus is het een offer, Cock! 3) Is inderdaad echt geweldig die livegames van TATA.

is volgens jou een dame veel meer waard dan een toren plus paard? De computer ziet het verschil niet, dus waar hebben we het over?


We hebben het over een offer of een ruil. Zie onderstaande:

Offer (schaken)
In het schaakspel wordt gesproken van een offer als een speler een stuk aanbiedt waarvoor hij geen directe compensatie ontvangt, maar waarmee hij op den duur toch voordeel hoopt te behalen in de vorm van een betere stelling of zelfs het winnen van de partij.

De tegenstander hoeft het offer niet altijd te aanvaarden.

Een offer in de opening, meestal van één of meer pionnen, wordt een gambiet genoemd. Er zijn echter ook gambieten waarbij een stuk wordt geofferd, zoals het Cochranegambiet en het Muziogambiet, waarin een paard geofferd wordt.

En zo was het volgens mij in de desbetreffende partij!

Vergat het bijna. Wat ging die Giri er vandaag zeg!


Voor de goede orde: Nakamura speelde Pc3, dat was een paardvork op de dame en toren van Aronian. Hij kon 1. de dame wegzetten en een kwaliteit achterstand accepteren. Omdat hij dat niet wilde, ging hij 2. in op de ruil van dame tegen toren en paard. Het was dus een kwaliteit achterstand of dame geven voor toren en paard. Dat noem ik nog steeds geen offer, het is kiezen voor de minst grote achterstand. Tenminste als je er vanuit gaat dat een dame 9 punten vertegenwoordigt en toren plus paard 8. Ik blijf bij mijn stelling. :)
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor Pauwbase » ma 16 jan 2012, 22:30

talktalk schreef:De schaaksite van Corus is best verslavend. 8 partijen tegelijk te volgen. Daar zat je vroeger dan met teletekst.

Had jij Teletekst? Lucky bastard! Ik moest vroeger in de vuilnisemmer van de buren duiken, aardappelschillen eruit schudden en dan kon je een partijtje naspelen van 2 dagen geleden. Je had niet beter.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor Pauwbase » ma 16 jan 2012, 22:33

eagle schreef:Eindelijk weer eens wat vuurwerk op de site, het werd zo'n dooie boel! Als zelfs ons slapend lid Pauw weer wakker wordt, is dat een goede zaak. Kom maar eens vaker spelen zou ik zeggen, nog maar zien of je mee kunt komen met de top 2.

Ik zie wel een verband tussen mijn comeback op dit forum en de enorme hoeveelheid activiteit die ineens ontstaat. Ik ben nog niet eens echt begonnen met mensen afbranden :lol:
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor Pauwbase » ma 16 jan 2012, 22:37

eagle schreef:is volgens jou een dame veel meer waard dan een toren plus paard? De computer ziet het verschil niet, dus waar hebben we het over?

De computer berekent toren + paard + compensatie voor de dame. Als wit geen compensatie had gehad, zou er een negatieve waardering staan.
Maar volgende keer mag jij mijn paard en toren hebben, pak ik je dame. En daarna gaan we schaken, maakt toch niet uit volgens jou.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor Pauwbase » ma 16 jan 2012, 22:39

eagle schreef:Voor de goede orde: Nakamura speelde Pc3, dat was een paardvork op de dame en toren van Aronian. Hij kon 1. de dame wegzetten en een kwaliteit achterstand accepteren. Omdat hij dat niet wilde, ging hij 2. in op de ruil van dame tegen toren en paard. Het was dus een kwaliteit achterstand of dame geven voor toren en paard. Dat noem ik nog steeds geen offer, het is kiezen voor de minst grote achterstand. Tenminste als je er vanuit gaat dat een dame 9 punten vertegenwoordigt en toren plus paard 8. Ik blijf bij mijn stelling. :)

Je vergeet dat Aronian, i.t.t. Eagle, wel meer dan 4 ply diep kan rekenen.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor kreeft58 » di 17 jan 2012, 03:12

martien schreef:Mooie discussies! Ondertussen is het duidelijk wie de baas is in de schaakwereld! Carlsen wint van Aronian en ondergetekende van Drenth :mrgreen: :mrgreen:
Op naar vrijdag. Ben er klaar voor! ;)


Vrijdag en de volgende dagen zijn de tegenstanders van een ander kaliber Martien :mrgreen:
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor kreeft58 » di 17 jan 2012, 03:18

Pauwbase schreef:
eagle schreef:Voor de goede orde: Nakamura speelde Pc3, dat was een paardvork op de dame en toren van Aronian. Hij kon 1. de dame wegzetten en een kwaliteit achterstand accepteren. Omdat hij dat niet wilde, ging hij 2. in op de ruil van dame tegen toren en paard. Het was dus een kwaliteit achterstand of dame geven voor toren en paard. Dat noem ik nog steeds geen offer, het is kiezen voor de minst grote achterstand. Tenminste als je er vanuit gaat dat een dame 9 punten vertegenwoordigt en toren plus paard 8. Ik blijf bij mijn stelling. :)

Je vergeet dat Aronian, i.t.t. Eagle, wel meer dan 4 ply diep kan rekenen.


Kijk dat is nog eens een bekentenis ;) En die is echt diep, want daarmee staat vast dat Aronian beter kan rekenen dan Eagle en dat Pauwbase het echt goed heeft met dat dameoffer. Want beste Eagle, Aronian had even voor de paardvork van de tegenstander ook wat anders kunnen spelen. Dan was de paardvork niet gedwongen en had het niet geleid tot een winnend dameoffer ;)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2012

Berichtdoor eagle » di 17 jan 2012, 15:08

kreeft58 schreef:
Pauwbase schreef:
eagle schreef:Voor de goede orde: Nakamura speelde Pc3, dat was een paardvork op de dame en toren van Aronian. Hij kon 1. de dame wegzetten en een kwaliteit achterstand accepteren. Omdat hij dat niet wilde, ging hij 2. in op de ruil van dame tegen toren en paard. Het was dus een kwaliteit achterstand of dame geven voor toren en paard. Dat noem ik nog steeds geen offer, het is kiezen voor de minst grote achterstand. Tenminste als je er vanuit gaat dat een dame 9 punten vertegenwoordigt en toren plus paard 8. Ik blijf bij mijn stelling. :)

Je vergeet dat Aronian, i.t.t. Eagle, wel meer dan 4 ply diep kan rekenen.


Kijk dat is nog eens een bekentenis ;) En die is echt diep, want daarmee staat vast dat Aronian beter kan rekenen dan Eagle en dat Pauwbase het echt goed heeft met dat dameoffer. Want beste Eagle, Aronian had even voor de paardvork van de tegenstander ook wat anders kunnen spelen. Dan was de paardvork niet gedwongen en had het niet geleid tot een winnend dameoffer ;)

Ik geef het op. :(
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron