Goede start BSV-ers in hoofdklasse OSBO PK

Hier verslag over toernooien.

Goede start BSV-ers in hoofdklasse OSBO PK

Berichtdoor MartinM » za 30 jan 2016, 21:10

Na meer dan 30 jaar had ik weer eens besloten om aan het PK mee te doen. Hotze besloot op het laatst ook mee te doen, dus met twee man was BSV goed vertegenwoordigd in de hoofdklasse. Ik moest de eerste ronde met zwart tegen Fokke Jonkman. Met een rating van 2079 (of iets dergelijks) was Jonkman duidelijk de favoriet en toen hij ook nog met 1 c4 opende voorzag ik een zware ochtend. Ik besloot het eens actief op te zetten en zo stond er op zet zes een witte pion op f6 en een zwarte op c3. Door verder actief te blijven spelen wist ik een heel klein minnetje in een klein plusje om te zetten. Jonkman dacht ergens nog een keer een stuk te winnen maar dat viel tegen. Het leverde slechts een dubbelpion aan mijn kant op die meer dan gecompenseerd werd door een aantal open lijnen en actief paard. Waarschijnlijk had ik het in het eindspel nog iets beter kunnen doen, maar met een verder probleemloze remise was ik best tevreden. Hotze speelde tegen Martin Weijsenfeld en had continu druk. Natuurlijk had z'n tegenstander het ergens beter kunnen doen zoals in de analyse bleek, maar met weinig tijd wist Weijsenfeld de problemen die Hotze hem voorlegde niet allemaal op te lossen en hij werd fraai mat gezet (nou ja, er kon nog een loper tussen, maar dat zou slechts uitstel van executie zijn geweest).
In de tweede ronde speelde Hotze en ik tegen dezelfde tegenstanders maar dan natuurlijk tegen elkaars tegenstander van de ochtend. Ikzelf kwam in een soort draak terecht en voelde me niet helemaal op mijn gemak. Dus maar op degelijk de dames geruild en op zet 15 remise aangeboden. Dat werd aangenomen en met 50% voor de dag kunnen we heel goed leven. Hotze speelde een spectaculaire partij. Hij won een dame, maar wel ten kostte van twee torens en een pion (dat pionnetje was trouwens dankzij een onnauwkeurigheid van Hotze) en wie kan tellen weet dat dat meer waard is dan een dame (overigens weten we dankzij Loek van Wely sinds gisteren dat twee lopers en een paar pionnen ook tegen een dame opkunnen). Hotze zou Hotze niet zijn als hij toch niet allerlei nare dreiginkjes tegen de zwarte koning wist te creëren. Hoewel er zelfs nog een pionnetje extra afging, wist Hotze de opgaven voor Jonkman steeds moeilijker te maken en die kwam er niet meer uit. Eerst gaf hij een kwaliteit, later moest er nog een stuk bij, maar er was geen houden meer aan. Gedecideerd schoof Hotze de pot uit. Met 2 uit 2 gaat hij samen met Thomas Beerndsen aan kop.
Hans Gillet en Jan Wouters waren er ook. Hans scoorde 2 uit 2 dankzij een bye en een strak gevoerde winstpartij. Minder goed verging het Jan Wouters. Hij moest bijna de hele partij keepen en deed dat lang heel goed. Met een pion minder had hij op een gegeven moment waarschijnlijk remise in handen. Jan koos echter het verkeerde plan en zijn ene vrijpion op de koningsvleugel moest het uiteindelijk afleggen tegen de twee op de damevleugel van zijn tegenstander. Ze gingen er allemaal wel af, maar toen stond de koning van Jan veel te ver weg om de laatste pion tegen te houden. Een mooi gevecht, maar helaas wel de verkeerde afloop. Eind februari weer verder.....
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Goede start BSV-ers in hoofdklasse OSBO PK

Berichtdoor kreeft58 » zo 31 jan 2016, 13:44

Super gedaan junior verslaggever! Misschien wel een volgende keer even kijken of er elders al iets over een onderwerp staat!!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Goede start BSV-ers in hoofdklasse OSBO PK

Berichtdoor kreeft58 » ma 01 feb 2016, 11:07

Oké Martin, gezien!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron