Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Alles op schaakgebied bij BSV

Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor Pauwbase » do 30 apr 2009, 16:44

Net even snel de OSBO-stukken doorgebladerd die op de site staan en daarbij vielen me 3 punten op:

OSBO-cup
Artikel 4
Voorstel:
De wedstrijden worden gespeeld in de maanden december tot en met juni volgens het knock out-systeem ( het team dat verliest is uitgeschakeld )
De functionaris stelt de speeldata voor 1 september vast en alle rondes worden regionaal geloot en gezamenlijk gespeeld. Er wordt op zaterdagmiddagen gespeeld met als aanvangstijd in principe 13.00 uur.
De loting voor de nieuwe ronde ( m.u.v. de finaledag ) is minimaal 14 dagen voor de volgende speeldatum bekend.
Na de inschrijving tot 1 november van het betreffende seizoen stelt de functionaris de speellocaties vast.


Voortaan dus ook de OSBO-cup, net als de Promotieklasse, gewoon op zaterdagmiddag. Heb ik geen bezwaar tegen, ben er wel voor. Maar ik snap de zin "alle rondes worden regionaal geloot en gezamenlijk gespeeld' niet. Als er gezamenlijk wordt gespeeld, wat is dan het nut van regionaal loten??? Sowieso ben ik geen voorstander van dat regionaal loten, het gaat een beetje in tegen het bekerprincipe. Maar om grote reisafstanden op een doordeweekse avond zoveel mogelijk te voorkomen is het wel begrijpelijk. Nu de rondes gezamenlijk worden gespeeld is dat niet meer nodig lijkt me? Of komen er de eerste rondes meerdere locaties? (Noord / Zuid)


OSBO site

Er wordt geconstateerd dat de site op dit moment nog niet voldoet en daar wordt komend seizoen extra geld voor uitgetrokken (externe hulp). Ik vraag me echt af of het OSBO-bestuur de middelen wel goed inzet, want op dit moment is de kwaliteit zeer matig en ik heb grote bedenkingen bij de kwaliteiten van de mensen die nu in het webteam zitten. En als ik dan lees wat ze vooral willen veranderen, dan schieten de tranen in mijn ogen:

De kosten voor de OSBO site zullen ook komend jaar nog extra hoog zijn, het elektronische jaarboekje bij te houden door de verenigingen, het door de wedstrijdleiding kunnen toevoegen van toernooiresultaten op de site zijn twee belangrijke, veel tijd vragende klussen.
...
Het jaarboekje zal komend jaar niet meer op papier verschijnen. We verwachtten op de site een goed werkende applicatie hebben die deze gegevens onder waarborging van de privacy toegankelijk maakt voor clubbestuurders. Mocht dit onverhoopt niet lukken dan komt er een PDF versie op de site.


Wat ze precies bedoelen met het toevoegen aan toernooiresultaten weet ik niet, maar ik maak me echt zorgen als ze geld en tijd gaan steken in een applicatie om verenigingen zelf mutaties te kunnen laten doen op de clubgegevens. Dat is toch echt iets wat je in fase 6 ofzo doet, en we site met de site op fase 1 of 2! :roll: Het nut hiervan ontgaat me compleet, mutaties doorsturen naar de secretaris die ze 's avonds online zet lijkt me toch echt meer dan voldoende.

Waar de site écht behoefte aan heeft is de mogelijkheid voor teamleiders om online het wedstrijdformulier in te vullen waarbij deze dan direct gepubliceerd wordt. Een systeem dat 100x zinvoller is dan de mogelijkheid om je clubgegevens online te kunnen bewerken. Bovendien bestaat het systeem al bij andere regionale bonden. Een ander punt is de eindredactie, clubs zomaar nieuws op de site laten zetten werkt gewoon niet en maakt een slordige en amateuristische indruk. Het opnemen van een link is voor een aantal mensen al te moeilijk. Geeft niks, maar laat dat dan iemand anders doen.

Jeugdteams

De wedstrijd Bennekom 2 - Schaakmaat jeugd gaat nog even verder. De Schaakmaat komt met een voorstel over jeugdteams:

Jeugdteams, ingedeeld in OSBO-seniorencompetitie, spelen altijd op vrijdagavond met een bedenktijd van 1 uur en 45 minuten en dienen altijd, zowel in uit-, als in thuiswedstrijden om 19.30 uur te beginnen. Mocht een jeugdteam op een andere dag en om 20.00 uur willen spelen, dan zijn ze daar vrij in.

Een korte toelichting hierop:
...
Drie wedstrijden begonnen in de slotronde in Ede om 19.30 uur en uitgerekend ons jeugdteam moest om 20.00 uur om alle wedstrijden tegelijk te laten eindigen i.v.m. degradatieperikelen.

Ons 2e moest tegen Bennekom, dat kon degraderen en Veenendaal, dat 6e stond in de stand na 6 ronden met 2 match- en 1½ bordpunt voorsprong, moest de laatste wedstrijd tegen het zeer zwakke Wageningen spelen, dat al gedegradeerd was. Je mocht er in principe wel van uitgaan, dat Veenendaal daar tenminste toch wel een gelijkspel uit zou slepen en daardoor onbereikbaar voor Bennekom zou worden.

De Schaakmaat kan zich met deze gang van zaken niet akkoord gaan en wil met bovenstaand voorstel dit probleem uit de wereld helpen.


Nog even los van de ietwat slordige formulering van het voorstel, ik kan me best voorstellen dat jeugdteams bepaalde privileges krijgen om zo weer op tijd in bed te kunnen liggen. En eigenlijk heb ik er ook geen bezwaar tegen dat jeugdteams altijd om 19:30 uur mogen beginnen. Het probleem van Bennekom zat vooral in de ongelijkheid bij de gezamenlijke slotronde, waarbij concurrenten een half uur later beginnen. Dat is natuurlijk onacceptabel, en terecht dat daar een punt van is gemaakt. Tegen dit argument brengt de Schaakmaat wel een hele bizarre argumentatie: ze bekijken dit specifieke geval met een subjectieve blik ("zeer zwakke Wageningen.....Je mocht er in principe wel van uitgaan") en komen dan met een "voorstel om dit probleem uit de wereld te helpen" dat het probleem juist in stand houdt!

Ik denk wel dat het goed is om in de reglementen iets op te nemen zodat er geen competitievervalsing ontstaat tijdens een gezamenlijke slotronde waarbij een jeudteam betrokken is. Dat zou dus betekenen dat bij een slotronde het aanvangstijdstip van alle wedstrijden in die bewuste klasse 19:30 uur is (voordeel jeugdteam) of 20:00 uur is (voordeel senioren). Welk tijdstip in de reglementen wordt opgenomen, daar zal de ALV dan over moeten beslissen. Mij maakt het niks uit, maar dan is er duidelijkheid én geen competitievervalsing meer mogelijk.

Bennekom reageert trouwens ook officieel met een stuk dat eindigt met:

Bennekom stelt dan ook de Algemene Vergadering van de OSBO voor het volgende uit te spreken:
1) De huidige regelgeving in het Competitiereglement van de OSBO met betrekking tot het meespelen van jeugdteams in de seniorencompetitie wordt gehandhaafd.
2) Er wordt geen regel opgenomen in het Competitiereglement van de OSBO die bepaalt hoe laat een wedstrijd in de seniorencompetitie doordeweeks tussen teams moet beginnen.
3) Nadrukkelijk wordt bepaald dat de regelgeving in het Competitiereglement van de OSBO met betrekking tot het spelen van wedstrijden in de promotieklasse, niet worden gewijzigd door of voor het deelnemen van een zogeheten jeugdteam in de promotieklasse.


Dat begrijp ik ook niet zo goed. Het voorstel is om niks te wijzigen, maar wat is daar het nut van? Het voorstel van de Schaakmaat wegstemmen, dat is toch genoeg? Maar om nou vast te leggen om allerlei zaken niet vast te leggen....
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor htj » vr 01 mei 2009, 09:53

OSBO beker.
Ik ben het 110% met je eens. Gewoon 1 data vaststellen bij voorkeur een zaterdag i.p.v. huidig gepolder wat problemen kan geven.

Site.
Ook hiermee ben ik het met je eens. Eerst de 90% laaghangend fruit veranderen en dan beslissen dat voor het overige de kosten te hoog zijn.

Jeugdteams.
Speciaal voor het Feestbeest zal ik het nog 1x duidelijk proberen te maken.
1: Competitie.
2: Jeugdteams krijgen voordeel (positieve discriminatie) tenzij het punt 1(competitie) nadelig beinvloed.
Of in wiskunde termen. 2 kan niet groter zijn dan 1.
3: Jeugdteams zijn niet groter dan het geheel.
Een b.v. gehandicapten parkeerplaats is normaal maar een aparte rijstrook op de a2 voor gehandicapten niet.

Dus de slotronde moet gelijktijdig beginnen en eindigen in het SENIORENTEMPO.(punt 3.) Het aanvanstijdstip is dan relatief onbelangrijk en kan dus naar 19.30.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor webmaster » vr 01 mei 2009, 10:26

Voor wat het waard is ;) :

Commissie van Beroep

De leden Guust Homs en Jeroen van Onzen stellen zich herkiesbaar.
Het lid Helmig van der Vegt stelt zich niet meer herkiesbaar.
Ook het reservelid Audry Burer stelt zich niet meer herkiesbaar.
Reservelid Martien Smit schuift van reservelid tot lid van de Commissie van Beroep.
Het OSBO-bestuur stelt voor dit drietal te benoemen tot leden van de Commissie van Beroep.

Voor de reserveleden draagt het OSBO-bestuur voor:
René Kniest, lid van SV Variant. René Kniest is Nationaal Arbiter en al jaren actief in de KNSB als arbiter. Ook leidt hij het NK jeugd en het NK rapid voor de jeugd en jeugdteams.
Désiré Fassaert, lid van SMB en ASV. Ook Désiré Fassaert is Nationaal Arbiter. Hij is een van de opstellers van het huidige OSBO-competitie-reglement.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor kreeft58 » vr 01 mei 2009, 10:57

htj schreef:OSBO beker.
Ik ben het 110% met je eens. Gewoon 1 data vaststellen bij voorkeur een zaterdag i.p.v. huidig gepolder wat problemen kan geven.

Site.
Ook hiermee ben ik het met je eens. Eerst de 90% laaghangend fruit veranderen en dan beslissen dat voor het overige de kosten te hoog zijn.

Jeugdteams.
Speciaal voor het Feestbeest zal ik het nog 1x duidelijk proberen te maken.
1: Competitie.
2: Jeugdteams krijgen voordeel (positieve discriminatie) tenzij het punt 1(competitie) nadelig beinvloed.
Of in wiskunde termen. 2 kan niet groter zijn dan 1.
3: Jeugdteams zijn niet groter dan het geheel.
Een b.v. gehandicapten parkeerplaats is normaal maar een aparte rijstrook op de a2 voor gehandicapten niet.

Dus de slotronde moet gelijktijdig beginnen en eindigen in het SENIORENTEMPO.(punt 3.) Het aanvanstijdstip is dan relatief onbelangrijk en kan dus naar 19.30.


OSBO beker
Wat bedoel je hier nu precies HJT. Er zijn wat mij betreft helemaal geen problemen met speeldatums of zo. Men wil regionaal indelen én naar de zaterdag. Men denkt dan meer teams te krijgen, echter krijg je volgens mij lagere team dan die nu op zaterdag spelen echt niet naar die speeldag. En los daarvan, heb je wel bedacht hoe weinig zaterdagen beschikbaar zijn?

Jeugdteams
Natuurlijk probeert De Schaakmaat alle voordeel naar de jeugd toe te halen door hun voorstellen. Als je het stuk van Bennekom helemaal hebt gelezen, heb kunnen vaststellen dat er nu al tal van privileges zijn. Daar heeft Bennekom (let op de ondertekening) op zich zelf geen problemen mee. Alleen: het spelen op vrijdag én vooral het starten om 19.30 uur geeft volgens ons onoverkomelijke problemen. Als je pech hebt speel je enkele wedstrijden op vrijdag. Ik heb ervaring in het samenstellen van teams op vrijdag en dat is niet simpel. Het kan alleen lukken als je heel vroeg dat allemaal regelt en iedereen zich dan aan de afspraken houdt. Echter ontstaat het probleem voornamelijk omdat enkele ouders per se willen dat hun kind ook op vrijdag op een vroeg tijdstip thuis is. Wij zeggen dan, voor die enkele kinderen moet je niet een hele seniorencompetitie op haar kop gaan zetten. Ouders bepalen dan het tijdstip waarop een wedstrijd moet starten. En dat kan toch niet het geval zijn. Dan moeten die enkele kinderen maar niet spelen in de seniorencompetitie.

De problemen in Ede zijn overigens vooral ontstaan door communicatieproblemen én het feit dat de competitieleider bij het vaststellen van de datums niet goed heeft opgelet (niet echt verwijtbaar gezien de veelheid aan werk in het begin). Bovendien was het extra lastig omdat de Schaakmaat met drie jeugdteam in verschillende klassen speelde en die moesten allemaal op vrijdag 17 april de slotavond spelen. Daar had naar moeten worden gekeken door de competitieleider en ook door De Schaakmaat zelf, want zij schrijven toch die jeugdteams in. En voor minstens 1 slotavond (die in Ede) had dan een andere datum (3 april) moeten komen. Overigens los je het niet op door altijd om 19.30 uur te starten. Vanwege de kortere speeltijd van de jeugd houdt je altijd in geval van kampioenschap of degradatieperikelen het feit dat er één wedstrijd eerder af is. En dus kan daar sprake zijn van competitievervalsing.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor Osito » di 05 mei 2009, 11:32

Ik ben overigens zeer te spreken over de gezamenlijke OSBO-slotrondes. Om je een idee te geven. In de wedstrijd bij Bennekom 2 werd de wedstrijd een half uur uitgesteld ivm degradatieperikelen. In de SGA heeft Almere 2 vorige week maandag de koppositie gepakt. Donderdag a.s. wordt pas bepaald of dat genoeg is voor het kampioenschap want dan speelt de concurrent. Tja dan is zo’n half uurtje toch beter dan 10 dagen. Tot zaterdag !
Osito
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 19:51

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor Pauwbase » di 05 mei 2009, 12:52

Osito schreef:Ik ben overigens zeer te spreken over de gezamenlijke OSBO-slotrondes. Om je een idee te geven. In de wedstrijd bij Bennekom 2 werd de wedstrijd een half uur uitgesteld ivm degradatieperikelen. In de SGA heeft Almere 2 vorige week maandag de koppositie gepakt. Donderdag a.s. wordt pas bepaald of dat genoeg is voor het kampioenschap want dan speelt de concurrent. Tja dan is zo’n half uurtje toch beter dan 10 dagen. Tot zaterdag !

Eens, die slotrondes zijn een goed idee geweest! Neemt niet weg dat we op details nog kunnen perfectioneren ;-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor Mark » di 05 mei 2009, 13:48

Mbt de OSBO-cup: Zal het niet zo zijn dat er een hoop teams op zaterdag niet kunnen? (afgezien van het compleet terechte feit van 'de beschikbare zaterdagen')
Mark
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 169
Geregistreerd: di 30 sep 2008, 13:14

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor Osito » di 05 mei 2009, 14:02

Veenendaal kan zaterdag a.s. niet voor de OSBO-cup spelen. En dus spelen we maar op vrijdagavond in Arnhem tegen De Toren 2. Zal zaterdag blijken of dat een goede voorbereiding is voor de kraker tegen Zutphen (waarin we overigens met 0-1 achterstaan; Marcel Flohr verloor gisteren in een vooruitgespeelde partij van Henstra na een doldriest tijdnoodduel).
Osito
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 19:51

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor aesculaapje » vr 08 mei 2009, 11:51

Aan de Bennekommers dus om de belangen van de senioren komende week te verdedigen. Ga je ook de negatieve berichtgeving/ beeldvorming rond BSV 2 in de kwestie met schaakmaat aan de orde stellen Rini?
aesculaapje
BSV clubschaker
BSV clubschaker
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 29 okt 2008, 11:00

Re: Voorjaarsvergadering OSBO 13 mei

Berichtdoor Pauwbase » za 09 mei 2009, 10:33

Op de OSBO-site:

Persoonlijke mail dat verstuurd is t.a.v. het jubileum toernooi van WDC. In mijn enthousiasme voor het jubileum toernooi van WDC heb ik een mailing verstuurd aan de leden om ze uit te nodigen voor het toernooi. Omdat ik de ledenadministratie verwerk voor de OSBO heb ik een emailadressen van de verschillende leden. Ik kreeg van sommige mensen kritiek op deze actie. Mijn excusses hier voor. Het zal niet meer gebeuren.

Met vriendelijke groet,

Ron Berendsen
WDC jubileumcommissie
********@chello.nl


Ok, zand erover.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Volgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron