OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Alles op schaakgebied bij BSV

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor kreeft58 » vr 08 mei 2009, 10:12

Pauwbase schreef:
htj schreef:Inderdaad een erg goede overwinning. :) :)

Teunis en Ed speelden modelpartijen en Martijn speelde ook een erg goede partij met een zeer verrassend stukoffer. (in eerste instantie dacht ik dat Martijn gewoon een stuk wegblunderde.)
Mijn eigen slotcombinatie met toren offer stemde ook tot tevredenheid.

Als je de partij naar me wil mailen (Chessbase of PGN), dan zet ik 'm er vanavond ook bij. Er zijn meerdere gratis tools om een partij in te voeren, bijvoobeeld Chessbase Light dat je kunt downloaden op http://www.chessbase.com.


Zoals ik gisteravond laat nog naar Ed berichtte: geweldig. En natuurlijk gefeliciteerd. Met een beetje geluk kan de beker worden verdedigd!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor Osito » vr 08 mei 2009, 11:08

Pauwbase schreef:
Mark schreef:Niet verkeerd hoor ! En nu?

Naar de finaldedag op zaterdag 6 juni in Arnhem! Meppel is ook door, die wonnen gisteravond van ASV 5.

Vanavond is de Toren 2- Veenendaal
Osito
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 19:51

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor kreeft58 » vr 08 mei 2009, 11:45

Osito schreef:
Pauwbase schreef:
Mark schreef:Niet verkeerd hoor ! En nu?

Naar de finaldedag op zaterdag 6 juni in Arnhem! Meppel is ook door, die wonnen gisteravond van ASV 5.

Vanavond is de Toren 2- Veenendaal


Moet Veenendaal 2 dus twee dagen achtereen aan de bak!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor webmaster » vr 08 mei 2009, 12:02

Proficiat boys! Herhaling van het suc6 van verleden jaar?? :mrgreen:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor kreeft58 » vr 08 mei 2009, 12:27

kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor talktalk » vr 08 mei 2009, 14:29

BSV bekert verder.

Gisteravond - donderdag 7 mei - traden wij aan in het nieuwe speellokaal van ASV, hetgeen oke is!
Met een sterke opstelling (bord 1 Hotze, bord 2 Martijn, bord 3 Ed en bord 4 Teun) zagen we met vertrouwen het eindresultaat tegemoet. Uiteindelijk werd het vier tegen nul en daar was geen punt van gestolen.

Teunis begon voortvarend met de pionenn naar voren, pakte het Wolga-gambiet pionnetje terloops even mee, gaf die niet meer terug en overspeelde zijn tegenstander met een pionnenopmars door het centrum heen. Als eerste klaar bleek uit de analyse dat zijn tegenstander het her en der beter had kunnen doen, maar Teun in de meeste varianten toch over (groot) voordeel bleef beschikken. Dat is lekker, zo'n 1-0 voorsprong, zeker met de prettige stand van de bsv-ers op de andere borden.
Enige hoffelijkheid was Ed vreemd die avond. Wel bood hij de nodige kopjes koffie aan, maar daar hield het dan ook mee op. Op het bord ging hij als een geurillastrijder zwaar bewapend recht op zijn doel af. Of de kop van de koning moest eraf of die van de koningin. Het werd de koningin, hetgeen Erica Belle bracht tot de verzuchtende opmerking:
"Ik heb geen kans gehad, wat is mij overkomen?, waar ging het fout?". Ontredderd liet hij haar achter.
Schrale troost is dat Ed deze variant wel 500 keer in allerlei vormen en gradaties op het bord heeft gehad met als bijkomstig voordeel, een tijdvoorsprong van gemiddeld 1 uur vanaf zet 5. Ook dat mag wel eens gemeld worden.

Ja, en dan de mooiste partij. Of dat had het kunnen worden. Martijn speelde een Karpov-achtige variant met een tijdelijk beoogd stukoffer. Athans tijdelijk voor Martijn, Hotze en ik dachten structureel. Echter zagen wij het helemaal verkeerd, en de meester gelukkig goed. Het offer - zoals ook uit een korte analyse bleek- was briljant!!
Jammer dat zijn tegenstander dat ook vond en het offer niet accepteerde om vervolgens flauw wat stukken te ruilen en te kiezen voor een variant die voor hem - wat mij betreft - tot een positioneel verloren stelling bij vakkundig spel van wit leidde. Martijn speelde het bekwaam uit en won keurig het eindspel met lichte stukken.
Voor de verandering had Hotze het misschien wel het lastigst. Om kansen op meer te behouden gooide hij de lijnen open met een pionoffer hetgeen optimaal uitpakte. Zijn tegenstander raakte de weg kwijt en Hotze won fraai met krachtige dame en toren zetten.

Al met al een dik verdiende overwinning. Op naar de finale!

Talk talk "the party is over"
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor Mark » vr 08 mei 2009, 14:51

Ho stop !! Een UUR tijdsVOORSPRONG ???? Dit verslag is een leugen ! Dat kan helemaal niet ! Ik geloof er niets van ! De hele wedstrijd moet dus anders gelopen zijn.... :twisted:

Maar mooi stukkie hoor Ed ;)
Mark
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 169
Geregistreerd: di 30 sep 2008, 13:14

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor kreeft58 » vr 08 mei 2009, 15:20

talktalk schreef:BSV bekert verder.

Gisteravond - donderdag 7 mei - traden wij aan in het nieuwe speellokaal van ASV, hetgeen oke is!
Met een sterke opstelling (bord 1 Hotze, bord 2 Martijn, bord 3 Ed en bord 4 Teun) zagen we met vertrouwen het eindresultaat tegemoet. Uiteindelijk werd het vier tegen nul en daar was geen punt van gestolen.

Teunis begon voortvarend met de pionenn naar voren, pakte het Wolga-gambiet pionnetje terloops even mee, gaf die niet meer terug en overspeelde zijn tegenstander met een pionnenopmars door het centrum heen. Als eerste klaar bleek uit de analyse dat zijn tegenstander het her en der beter had kunnen doen, maar Teun in de meeste varianten toch over (groot) voordeel bleef beschikken. Dat is lekker, zo'n 1-0 voorsprong, zeker met de prettige stand van de bsv-ers op de andere borden.
Enige hoffelijkheid was Ed vreemd die avond. Wel bood hij de nodige kopjes koffie aan, maar daar hield het dan ook mee op. Op het bord ging hij als een geurillastrijder zwaar bewapend recht op zijn doel af. Of de kop van de koning moest eraf of die van de koningin. Het werd de koningin, hetgeen Erica Belle bracht tot de verzuchtende opmerking:
"Ik heb geen kans gehad, wat is mij overkomen?, waar ging het fout?". Ontredderd liet hij haar achter.
Schrale troost is dat Ed deze variant wel 500 keer in allerlei vormen en gradaties op het bord heeft gehad met als bijkomstig voordeel, een tijdvoorsprong van gemiddeld 1 uur vanaf zet 5. Ook dat mag wel eens gemeld worden.

Ja, en dan de mooiste partij. Of dat had het kunnen worden. Martijn speelde een Karpov-achtige variant met een tijdelijk beoogd stukoffer. Athans tijdelijk voor Martijn, Hotze en ik dachten structureel. Echter zagen wij het helemaal verkeerd, en de meester gelukkig goed. Het offer - zoals ook uit een korte analyse bleek- was briljant!!
Jammer dat zijn tegenstander dat ook vond en het offer niet accepteerde om vervolgens flauw wat stukken te ruilen en te kiezen voor een variant die voor hem - wat mij betreft - tot een positioneel verloren stelling bij vakkundig spel van wit leidde. Martijn speelde het bekwaam uit en won keurig het eindspel met lichte stukken.
Voor de verandering had Hotze het misschien wel het lastigst. Om kansen op meer te behouden gooide hij de lijnen open met een pionoffer hetgeen optimaal uitpakte. Zijn tegenstander raakte de weg kwijt en Hotze won fraai met krachtige dame en toren zetten.

Al met al een dik verdiende overwinning. Op naar de finale!

Talk talk "the party is over"


Het mooie verslag wijkt wat af van de weerspiegelingen op het home en zoals het naar de pers is gegaan. Echter, het moest worden samengesteld uit wat schamele gegevens en dan krijg je nu eenmaal verwisselingen en aannamen. Het gaat gelukkig om de intentie. En die is hetzelfde ;)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor Pauwbase » vr 08 mei 2009, 15:23

Mark schreef:Ho stop !! Een UUR tijdsVOORSPRONG ???? Dit verslag is een leugen ! Dat kan helemaal niet ! Ik geloof er niets van ! De hele wedstrijd moet dus anders gelopen zijn.... :twisted:

Maar mooi stukkie hoor Ed ;)

Hotze had ook een uur voorsprong, Teunis 20-30 minuten en ik steeds 15-20 minuten (nadat mijn tegenstander op zet 11 45 minuten in de denktank was gegaan na mijn verbluffende 11.Pg5!!?).
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: OSBO Cup: ASV 4 - Bennekom

Berichtdoor koenmvdb » vr 08 mei 2009, 15:43

zoals reeds beschreven hebben wij gisteren flink op de broek gekregen door de mannen van bennekom. op het 3e en 4e bord hebben wij volgens mij sowieso geen kans gehad en ook op de 1e 2 borden moesten wij na enige strijd het hoofd buigen. naar aanleiding van mijn partij tegen martijn heb ik vandaag enige research gedaan over de gespeelde openingsvariant.
het stuk dat martijn mij in de aanbieding deed staat bekend als het zogenaamde 'karpov gambiet' in het open spaans. deze verrassende zet werd volgens mij voor het eerst gespeelt door karpov tegen kortchnoi in hun match op de fillipijnen. ik was niet bekend met de finesses van dit gambiet en koos voor een variant die gezien de resultaten die mijn database geeft als slecht kan worden bestempeld. het aannemen van het stuk ziet er gevaarlijk uit maar als zwart weet wat hij doet lijkt het een remisevariant. ter verduidelijking heb ik een aantal voorbeelden opgezocht:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1327762
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1296900
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1295413

nogmaals van harte gefeliciteerd en veel succes in de finaleronde!

koen maassen vd brink
koenmvdb
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr 08 mei 2009, 15:21

VorigeVolgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron