Zomertoernooien

Alles op schaakgebied bij BSV

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » ma 25 mei 2009, 11:09

Mark schreef:Was mij ook niet duidelijk bij Pauw inderdaad....

3,5 is niet verkeerd lijkt me Generalissimo ! (hey !!, je naam klopt een keer :lol: ). Maar iets meer verslag zou leuk zijn !


Ja ja komt nog. Eerst nog Rybka aan het werk zetten. Kijken wat die er allemaal van vindt. :idea: Vlagje is trouwens gecorrigeerd naar de Nederlandse. Toen ik daar commentaar op leverde, nadat jullie dat meldden was hun reaktie: maar je bent nu toch een Italiaan? :mrgreen:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » ma 25 mei 2009, 12:00

Goed! Vrijdagmiddag 15 mei gearriveerd. Loop tijdens het inchecken Sander tegen het lijf. Deze zullen we nog dagelijks tegenkomen evenals Ali B en Roi Miedema. Leuke jongens die de hele vakantie bleekjes studeren m.b.v. hun meegenomen laptop. :lol: Die komen echt voor het schaken en denken er niet over om aan het heerlijke strand te zitten of de omgeving te gaan bekijken. Wij wel. Het programma telt elke dag in de ochtend erop uit met onze huurPinda en vanaf 15 uur is het schaken geblazen.
Er is bij dat toernooi veel aandacht voor de voorzieningen. Een zaal met airco (geen luxe met die temperaturen), houten borden, verzwaarde Staunton stukken, allemaal DGT's, kortom het kan niet op.
Het toernooi wordt ingedeeld met behulp van Vegachess en de eerste 6 ronden wordt gewerkt volgens het versneld Zwitsers. Dat is een systeem waar ik vooralsnog weinig van snap, maar het heeft ermee te maken dat virtuele punten worden toegekend volgens een groepsindeling waardoor het makkelijk zou worden om normen te scoren. :roll: Groep 1 krijgt 2 punten, groep 2 1 punt en groep 3 0 punten. Die worden na ronde 6 weer verwijderd.
In de eerste ronde op zaterdag mag ik met wittegen een Fideelo van 1957, ofwel meneer Graziani uit Italie. Normaal gesproken kansloos zou je zeggen: Niets is minder waar. Na een solide opening: Pf3 Pf6, d4 e6, g3 c5,Lg2 Pc6, 0-0 d5, b3 Ld6, Lb2 0-0, Pbd2 cxd4, Pxd4 e5, Pxc6 bxc6, c4 Le6, Tc1 Dd7, cxd5 cxd5, Pf3 e4, Pd4 Pg4, Pxe6 fxe6, e3 Pe5 - mis ik direkt Lxe4 maar niet getreurd zoals ik het doe gaat het ook aardig - Lxe5 Lxe5, Lxe4 pionnetje voor mij Df7, Lg2 Tad8, Tc6 Dd7, Dc2 Tf6, f4 Ld6, e4 Lb8 - hier kreeg ik wat last van een gevoel dat dit misschien te winnen was - exd5 exd5, Txf6 gxf6 -stelling versimpelen toch?- Td1 d4, - hier had ik vervolgens Lc6 en Le4 moeten spelen, niks meer aan de hand dan, maar ik deed het niet de volgende stelling is op het bord:

Afbeelding
- Dd3 Lc7, b4 Lb6, a3 Tc8

waarna ik het verschrikkelijke a4 speel en Dxa4 krijg, - nog niks aan de hand - Db1 Tc3, Le4 Dd7, Lf5 (mag ik een teiltje?) d3 schaak en opgave.... wordt vervolgd
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » ma 25 mei 2009, 12:09

Op zondag de tweede partij met zwart tegen opnieuw een 1957 Italiaan. Kansloze partij die ik na 23 zetten kon opgeven :twisted: Overigens was ik vergeten te vertellen dat iedereen die geen Fiderating heeft zijn rating volgens een duistere formule wordt omgerekend naar een Italiaanse rating. Ik kreeg 1800 :mrgreen:
's Avonds werd na het eten door de organisatie voor ons de Reikjavik schaakquiz gegeven, 30 soms zeer moeilijke schaakvragen voor duo's.
Winnaars hadden 23 punten. Het Nederlandse vak was verdeeld in de koppels van Eik/Bitalzadeh en Smit/Miedema . Saillant detail: wij scoorden 9,5 punt en het andere duo 9 punten. :mrgreen: De volgende partij tegen de sympathieke Engelsman Paul Haddock zou voor mij het echte begin worden. Daarover later meer....
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » ma 25 mei 2009, 17:08

Mwah, door het stomme indelingssysteem heb ik maar 3 FIDE-ratinghouders gehad


Ikke vier. :mrgreen:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » di 26 mei 2009, 02:03

Over eindstanden gesproken
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » wo 27 mei 2009, 00:05

Verder maar weer dan met het mooie toernooi in Sardientjesland. Na twee nullen in de eerste twee rondes tegen sterke Italianos nu de beurt aan Paul Haddock, die net als ik een Italiaanse rating van 1800 had. Dat schept (geen) verwachtingen toch? Toch had ik voor de ronde zoiets van de dood of de gladiolen. En zoiets vond ook plaats. Een partij vol van fouten maar ook spectaculair!!
Goed! De zetten dan maar: e4 c5, Pf3 Pc6, d4 cxd4, Pxd4 Pf6, Pc3 e5, Pb5 d6, f3 - nieuw voor mij - a6, Pa3 b5, Pd5 Le7, Lg5 0-0, Pxe7 Dxe7, Dd2 Lb7, c4 b4, Pc2 a5, Pc3 Pd4, Pg4 en dan de volgende stelling:
Afbeelding

Ik heb hier heel veel tijd geinvesteerd. Ik had een enorme tijdsvoorsprong die hier volledig wegebde. Een gevoel van, weggegeven maar wil het nog niet opgeven.

Na lang nadenken Kh8, Lxf6 gxf6 Dh6 Tg8, Pxf6 Tg7 -het gaat allemaal net - Ld3 Pe6, h4 Pf8, h5 La6 - ruimte maken voor de dame - g4 Da7 - met het idee dat er in het centrum wel wat te halen is - Kd2 - fout! - Df2+, Le2 Dd4+, Kc2 Lxc4 - hier heeft meer in gezeten - Tad1 Dc5, Lxc4 Dxc4+, Kb1 Td8, Td5 a4, Thd1 Tc8, - ik weet het hij heeft de winst keihard weg laten lopen maar dat is nou zo leuk aan schaken :mrgreen: - Txd6 Dc2+, Ka1 a3, Tb1 axb2+, Txb2, Dc3, Td1 Dxf3, Tbd2 Dc3+,Kb1 Pe6, Pd5 Df3, Pe7 Dxc4+, Ka1 Ta8, - hier kreeg ik het winstgevoel weer terug na een reeks van $%# zetten - Df6 Pd4, Td3 Dg2,Td3d2 Pb3+ (geef het maar op :mrgreen: ) Kb2 Pxd2, h6 Pc4+ 0-1........
het gevoel wat ik na deze partij had laat zich raden. Deze partij heeft me in het toernooi gezet!! :D
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » wo 27 mei 2009, 00:25

Partij nummer 4 ga ik niet bespreken. Een teleurstellende remise tegen een 1400 Italiaan. Het feit dat hij veel goede zetten deed gaf mij het vermoeden met een jeugdtalent te maken te hebben dus zijn remiseaanbod was snel aangenomen. :cry:
Morgen het vervolg.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » ma 01 jun 2009, 22:01

Weet ik, maar kan niet in het forum dacht ik :roll:
Hier komt er nog eentje vanuit 8e ronde met zwart tegen een bijna 1900 Italo. Partij waar ik het meest trots op het resultaat ben: een remise. Komt ie:
1,c4 Pf6 2, d4 e6 3, Pc3 d5 4, cxd5 exd5 5, Lg5 c6 6, Pf3 Le7 7, h3 -dit is geen theorie meer maar wordt nog wel gevonden in CB- Lf5 8, Lf4 h6 -tja dan maar meteen het veld g5 controleren- 9,e3 Da5 -en die zet wordt niet meer gevonden, alternatief is Db6 maar met de zwartveldige loper buiten het verdedigingsveld wilde ik de druk op het centrum verhogen, de koning had immers nog niet gerokeerd- 10, Da4 -hier was ik verrast over, had loper d3 verwacht- Dxa4 11, Pxa4 Lb4+ 12, Pc3 Pbd7 -op weg naar e4 wat een belangrijke rol gaat spelen- 13,Le2 -a3 was beter geweest- Pe4 14,Tc1 Pdf6 15, a3 -telaat- Pxc3 16, axb4 Pxe2 -achteraf Pa2 bekeken, misschien sterker maar de strijd is in het centrum en niet aan de rand- 17,Kxe2 0-0 -met remiseaanbod wat hij weigerde- 18, Pd2 Tfe8 19, g4 Lh7 20, Lh2 Pe4 -aangekomen op bestemming, ik begon de stelling steeds leuker te vinden- 21, Pb3 Te7 22, h4 Tae8 23, Pc5 Pxc5 24, bxc5 -mooi! ik was al enige zetten bevreesd voor b5- Te4 25, Kd2 -natuurlijk niet goed, de koning moest naar f3- Txg4 -pionwinst!- 26, Lf4 Le4 27, Th2 Tg6 -geen stukken klem laten zetten- 28, h5 Tge6 29, Tg1 Kh8 -hier neemt hij bijna de aanval over- 30, Th3 Tg8 31, Thg3
Afbeelding
Stelling na 31, Thg3
-ziet er dreigend uit maar is goed te verdedigen- g5 -als hij die neemt komt er een grote ruil, dat wilde hij niet- 32, Ld6 f6 33, Ta1 a6 34, Ta3 Tg7 35, f3 Lf5 36, Tb3 Te8 37, Tb6 Lc8 -zet nu alles op de verdediging- 38, Kd3 Lf5+ 39 Kd2 Lc8 remise aangenomen. Ik zag geen mogelijkheid voor een winstpoging meer, het zal de eerste keer niet zijn dat ik iets forceer en het lid op de neus krijg, zoals de dag ervoor toen ik met wit vreselijk klop kreeg in een blunderpartij.
Op zaterdagmorgen tegen de Italiaanse variant op Bodlaender: Een oude knoestige man die geen woord Engels sprak. Via zijn buurman vroeg hij of ik uit Ijsland kwam :mrgreen: :mrgreen: Lang leek ik in de stelling een voordeel te krijgen en moest geduldig bouwen. Vlak voor het einde, ik stond een pion voor liet ik me trucen met een vork en kwalverlies. Toen maar remise aangeboden :roll: iets wat hij meteen aannam.
De prijsuitreiking verder maar niet afgewacht maar met de huurpinda naar Alghero teruggereden. Het was inmiddels 39 graden. Toen we 's avonds laat in Weeze landden regende het.
Het is voor mij voor herhaling vatbaar. De vakantie zit er nu op. Morgen moet er weer gewerkt. :roll:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Zomertoernooien

Berichtdoor webmaster » ma 01 jun 2009, 22:36

Samenvattend zou je bijna kunnen concluderen dat ik met zwart beter heb gespeed dan met wit. Dat lijkt me een zorgelijke concludering :mrgreen: Ik moet mijn witrepertoire gaan aanpassen. Polletje van maken? (Ach nee, die wordt toch nauwelijks ingevuld :lol: )
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Vorige

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron