Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Hier verslag over toernooien.

Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor kreeft58 » za 18 jul 2009, 12:18

Komende zomer zal voor het eerst in de geschiedenis van Meppel het Nederlands Kampioenschap Snel Schaken plaatsvinden. De plaatselijke schaakclub heeft de handschoen opgenomen om er iets bijzonders van te maken in de traditie van de stad. In de vorm van een stijlvol feest zal de spectaculaire vorm van snel-schaak zicht-baar gemaakt worden aan iedereen.

Blitz Meppel zal gehouden worden op zaterdag 22 augustus 2009 op het Kerkplein, voor Stadscafe Oasis en uitkijkend op de Meppeler toren, en het plein De Wheem, voor het karakteristieke Wheemgebouw en eetcafe De Beurs.
Deze zeer centrale locaties in het kloppend hart van Meppel tonen hoe dit evenement centraal staat in de Meppeler gemeenschap.

De prijzenpot zal goed gevuld worden en is afhankelijk van het aantal sponsors. Het streven is een fantastische eerste prijs van minimaal EUR 1.250! Zoals bij de informatiepagina van de website van Blitzmeppel te lezen is, wordt 25% van het totale prijzengeld afgedragen aan drie goede doelen.

Meer informatie: http://www.blitzmeppel.nl
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor htj » ma 17 aug 2009, 19:23

Inderdaad als er nog meer liefhebbers zijn? :)

In eerste instantie was ik van plan het te combineren met een bezoekje aan mijn oudste zus in Friesland echter die zit dan net in Kopenhagen.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor Cyclist » di 18 aug 2009, 17:45

htj schreef:Inderdaad als er nog meer liefhebbers zijn? :)

In eerste instantie was ik van plan het te combineren met een bezoekje aan mijn oudste zus in Friesland echter die zit dan net in Kopenhagen.


Zolang ik uiteindelijk maar in V'daal terechtkom zonder al te grote omwegen, doe ik wel mee. Afspreken bij de Mac?
Cyclist
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 64
Geregistreerd: do 02 okt 2008, 12:54

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor htj » di 18 aug 2009, 18:39

Ok, :D

We moeten er zijn om 10.30.
Dus helaas :( vrees ik dat we zo rond 9 uur bij de Mac moeten afspreken.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor Cyclist » di 18 aug 2009, 19:29

htj schreef:Ok, :D

We moeten er zijn om 10.30.
Dus helaas :( vrees ik dat we zo rond 9 uur bij de Mac moeten afspreken.


Moet lukken, heb me net ingeschreven.
Cyclist
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 64
Geregistreerd: do 02 okt 2008, 12:54

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor htj » zo 23 aug 2009, 11:23

Met plezier terug uit Meppel.

Afgelopen zaterdag werd in Meppel het gesloten NK snelschaken gehouden. Samen met Harry had ik besloten om hieraan mee te doen.
De organisatie en sfeer was perfect te noemen. Op het zonovergoten marktplein werd geschaakt onder begeleiding van een dj met up-beat tempo. Na afloop kon je genieten van een heerlijke barbeque. Vooral Harry en Meppeler Roelof ter Wolde wisten van het onbeperkt opscheppen gebruik te maken.
Door het gesloten karakter van het toernooi moest het deelnemersveld het doen zonder de gebruikelijke prijswegkapende Oostblokkers. De favorieten voor de titel waren dus de veel sympatiekere Nederlandse toppers als Bosboom en Timman.

1e Voorronde.
Bijgelovige Harry had de deelnemerskaarten opgehaald en besloten dat ik in groep 13 moest plaatsnemen en hijzelf koos voor groep 14. Harry begon met 2 uit 5. Dit hadden er drie moeten zijn. Tegen niemand minder dan Bosboom won Harry de dame. Met een gevaarlijke vrijpion genoeg tijd en een zeer sterke dame tegen toren en loper moest het toch te winnen zijn. De constante dreigingen van Manuel koste echter teveel tijd en in zwaar gewonnen stelling ging Harry door de vlag.
In groep 13 begon ik tegen zeer jeugdige tegenstand met 4 punten.

2e Voorronde.
Volgens mij had Harry in deze ronde 3 punten gescoord.
In deze voorronde was ik erg tevreden over mijn spel. 4x goede winst tegen sterke tegenstanders en 1x remise. De remise werd aangeboden omdat ik bij perfect spel zo'n 30 seconden over zou hebben om met paard en loper mat te zetten.

3e Voorronde.
Harry zijn streefdoel was 2,5 punt te halen om op 50% te eindigen na de voorrondes. Harry moest echter genoegen nemen met 7 punten.
Met 8,5 uit 10 uit de voorrondes gebeurde waar ik al een beetje bang voor was. Groep 1 in de laatste voorrondes. Medestrijders in de groep waren Bosboom, Timman, Lancheva, de handige van Assendelft en Esgoo topper Peter Bolwerk.
In de eerste ronde begon ik aarzelend tegen Bolwerk. Gelukkig werd ik geholpen door de DJ die naar zijn hoogtepunt toewerkte. Door het verhoogde tempo van de DJ wist ik ook mijn tempo te verhogen en truukte mijn tegenstander. In de 2de ronde werd ik weer met beide voetjes op de aarde gezet door Timman. Een lesje sterk paard tegen zeer zwakke loper. De partij deed een beetje teveel denken aan de veegpartij van Timman tegen Lars Ootjes. De derde ronde was een echte Bosboom partij.
Na het plaatsen(hint Martijn of Martien) van een diagrammetje zal ik het verslag afmaken.

Zwart laatste zet was e4 waarna wit g4? speelde.

Zwart wint.

Wit: Ke1, Dc2, Ta1, Th1,, Lb2, Le2, Pd2, Pf3
a3,b3,d3,e3,f2,g5,h3.
Zwart: Kg8, De7, Te8, Ta8, Lc8, Lc7, Pd5, Pf6, a7,b7,c6, e4, f7, g7 en h7.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor Pauwbase » zo 23 aug 2009, 23:14

htj schreef:In de eerste ronde begon ik aarzelend tegen Bolwerk. Gelukkig werd ik geholpen door de DJ die naar zijn hoogtepunt toewerkte. Door het verhoogde tempo van de DJ wist ik ook mijn tempo te verhogen en truukte mijn tegenstander. In de 2de ronde werd ik weer met beide voetjes op de aarde gezet door Timman. Een lesje sterk paard tegen zeer zwakke loper. De partij deed een beetje teveel denken aan de veegpartij van Timman tegen Lars Ootjes. De derde ronde was een echte Bosboom partij.
Na het plaatsen(hint Martijn of Martien) van een diagrammetje zal ik het verslag afmaken.

Zwart laatste zet was e4 waarna wit g4? speelde.

Zwart wint.

Wit: Ke1, Dc2, Ta1, Th1,, Lb2, Le2, Pd2, Pf3
a3,b3,d3,e3,f2,g5,h3.
Zwart: Kg8, De7, Te8, Ta8, Lc8, Lc7, Pd5, Pf6, a7,b7,c6, e4, f7, g7 en h7.


Afbeelding
Bosboom-Hotze
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor htj » ma 24 aug 2009, 00:27

De kleurverdeling heb je inderdaad goed geraden.

De partij ging als volgt verder voor zwart. xf3, xf6, Pxe3!!!, Wit kan niet de Dame nemen omdat zwart dan ook de Dame neemt en vervolgens de toren. De partij ging verder met xe3, Dxe3, Pe4 gevolgt door de 2de dreun. Txe4!, xe4 Lg3, Kd1, Le6, Dd3 Lxb3 en wit geeft op.
Een erg lekkere combi en dubbel zo leuk om hem tegen Bosboom uit te voeren. :) :)
Laatst bijgewerkt door htj op ma 24 aug 2009, 00:34, in totaal 1 keer bewerkt.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor htj » ma 24 aug 2009, 00:31

Na mijn verrassende winst tegen Bosboom moest ik tegen van Assendelft. Om zeker te zijn van de hoofdgroep bood hij snel remise aan wat ik accepteerde. De laatste ronde was tegen Lancheva. Een schijnoffer verraste een van Nederlands sterkste dames. Hierdoor kreef ik erg veel initiatief. Om onder de druk uit te komen offerde Lancheva tijdelijk een paard. Dat tijdelijke werd permanent na een gemeen truukje. Na weer een mislukt offer van haar gingen al snel de stukken in het doosje.
Met een prachtige score van 12 uit 15 was de hoofdgroep gehaald.

De Hoofdgroep.
Was het de zon, de nieuwe DJ, de paar heerlijke biertjes na de voorrondes of gewoon sterke tegenstanders. Wat het ook was Harry en ik begonnen zeer slecht. Harry had na 4 rondes pas eindelijk zijn 1e puntje te pakken.

De eerste partij tegen Van Assendelft. Na een goede schaakpartij kwam ik 1 seconde te kort om zijn laatste pion te pakken. Koning, toren en 3 pionnen tegen Koning en 1 pion is dan nog steeds verloren. De 2de ronde tegen Erwich wisselde ik na een zeer speculatief offer 2 zetten om wat Dameverlies betekende. Gelukkig bleek in de analyse mijn aanval niet te kloppen.
In plaats van het offer had ik dus gewoon moeten terugslaan met zeer prettige stelling en aanvalskansen.
De derde ronde was een remise na een +5 stelling.
In de vierde ronde had mijn tegenstander nog 12 seconde en ondergetekende 30. Het enige wat je dan niet moet doen is mat gaan. En ja hoor met erg veel hulp wist hij dit toch te bereiken.
De 5de ronde eindelijk een winstpartij na weer een slecht begin.
De 6e ronde tegen Timman.
Weer met wit tegen Timman en deze keer besloten om een andere opening te spelen. Dit pakte erg goed uit en een truukje zorde voor pionwinst. Hierna koos ik voor een erg laffe voortzetting. Na veel gedwonnen ruilen kreeg ik een eindspel met ongelijke lopers en pluspion. Dit leek mij genoeg om remise aan te bieden!!
De 7de tot en met 9de ronde werd afgesloten met een lange rokade.
Ondertussen was Harry op stoom gekomen en scoorde weer opvallend sterk. Dit zorgde voor een gedeeld derde prijs. Een designer mousepad met USB stick.

Het kan dus toch.
Met plezier terugkomen na geschaakt te hebben in Meppel.
Na talloze nederlagen tegen de gebroeders Pauptit en weer een dik verlies voor het BSV team had ik dit toch stilletjes niet durven dromen.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Re: Blitz Meppel of te wel NK snelschaken

Berichtdoor Pauwbase » ma 24 aug 2009, 20:57

Fantastische prestatie van Hotze! Als je de groepen allemaal bekijkt, dan zie je pas hoeveel sterke schakers hij allemaal achter zich heeft gelaten.

Afbeelding

Code: Selecteer alles
Hoofdfinale
Manuel Bosboom   -   Jan Timman   0,5-0,5
Jan Timman   -   Manuel Bosboom   1-0
Manuel Bosboom   -   Jan Timman   0-1

1   Manuel Bosboom   En Passant   2440   7,5
2   Jan Timman   Wageningen   2565   7
3   Frank Erwich   BF Wassenaar   2297   6
4   Ornett Stork   DVP Vianen   2107   5,5
5   Floris van Assendelft   Dr. Max Euwe   2321   4,5
6   Erik Hoeksema   SC Groningen   2296   4
7   Francois Wehkamp   SISSA   2048   4
8   Jan Joris Groenewold   SISSA   2174   3,5
9   Hotze Hofstra   Bennekom   2192   2
10   Andries Mellema   Paul Keres   2205   1

Code: Selecteer alles
Finalegroep 8
1   Christiaan Mol   Hoogeveen   1983   7
2   Fred Avis   Hoornsche Schaakvereniging Caissa   1815   7
3   Kees Hoogendijk   Meppeler S.V.   1866   6
4   Elias Oude Brunink   SISSA   1710   6
5   Harry Verhoef   Bennekom   1847   6
6   Bert Spil   Caissa   1897   5
7   Luc van Dijk   SV Almere   1712   4
8   Nick Maatman   W.E.S. Wolvega   1992   2,5
9   Gerald Visch   VDS Beekbergen   1560   1
10   E.van Steenbergen   SC Steenwijk   1761   0,5


Alle eindstanden hier.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron