Tata Steel Chess 2011

Hier verslag over toernooien.

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » do 13 jan 2011, 16:35

martien schreef:
martien schreef:
martien schreef:Het roemruchte Hoogovens/Corus heeft zoals bekend een nieuwe naam: Tata Steel Chess Tournament.
Alhoewel er nog steeds geen nieuwe site is te vinden is het deelnemersveld al wel vrijwel bekend: http://www.coruschess.com/article.php?s=n203 En dat liegt er niet om!
Verder is te vermelden dat enkele lokale "Heroes" natuurlijk ook weer mee gaan doen te weten Noel Bovens, Martijn Pauwbase en Martien Smit. Hopelijk volgen er meer vanuit de regio!


De nieuwe site


Dinsdag vielen de uitnodigingsbrieven in de brievenbus. Voor de tienkampen is zoals altijd snelheid geboden.


Tot nu toe geen namen gevonden. Zal wel aan mij liggen. Echter, vraag ik me af of Martien minder enthousiast is? Normaal is ie al dagen tevoren bezig met voorbeschouwen en jubeltonen verkopen over het toernooi! Of zou hij niet mee doen vanwege de strijd om de B-titel bij BSV? :)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » do 13 jan 2011, 16:54

kreeft58 schreef:
martien schreef:
martien schreef:
martien schreef:Het roemruchte Hoogovens/Corus heeft zoals bekend een nieuwe naam: Tata Steel Chess Tournament.
Alhoewel er nog steeds geen nieuwe site is te vinden is het deelnemersveld al wel vrijwel bekend: http://www.coruschess.com/article.php?s=n203 En dat liegt er niet om!
Verder is te vermelden dat enkele lokale "Heroes" natuurlijk ook weer mee gaan doen te weten Noel Bovens, Martijn Pauwbase en Martien Smit. Hopelijk volgen er meer vanuit de regio!


De nieuwe site


Dinsdag vielen de uitnodigingsbrieven in de brievenbus. Voor de tienkampen is zoals altijd snelheid geboden.


Tot nu toe geen namen gevonden. Zal wel aan mij liggen. Echter, vraag ik me af of Martien minder enthousiast is? Normaal is ie al dagen tevoren bezig met voorbeschouwen en jubeltonen verkopen over het toernooi! Of zou hij niet mee doen vanwege de strijd om de B-titel bij BSV? :)


Niet goed genoeg gezocht! Heb de namen toch gevonden. Hier komen ze met als noot, dat het cijfer de groep aan geeft waarin gaat worden gespeeld:
(Vierkamp) Bovens,Noël Zetten 1927 3
(Vierkamp)Bakker,Gerhard Nijkerk 1574 6
(Vierkamp)Bakker,Martijn Ede 1843 4
(Vierkamp, dag en avond?)Smit,Martien Bennekom 1558 7
(Tienkamp)Pauw,Martijn Wageningen 1972 2090 2
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » vr 14 jan 2011, 03:12

martien schreef:
Niet goed genoeg gezocht! Heb de namen toch gevonden. Hier komen ze met als noot, dat het cijfer de groep aan geeft waarin gaat worden gespeeld:
(Vierkamp) Bovens,Noël Zetten 1927 3
(Vierkamp)Bakker,Gerhard Nijkerk 1574 6
(Vierkamp)Bakker,Martijn Ede 1843 4
(Vierkamp, dag en avond?)Smit,Martien Bennekom 1558 7
(Tienkamp)Pauw,Martijn Wageningen 1972 2090 2


Kan wel merken dat je weer aan de beterende hand ben Rini. :mrgreen: Het zoeken gaat steeds beter :mrgreen:
Helaas...je mist een detail....ik speel zowel de weekendvierkamp als de dagvierkamp. :lol:
De eerste reis ik samen met clubgenoot Noel. De tweede met onze Cirkelvrienden Jan Blokpoel en Jef van Swieten. En er gaan er nog meer van zowel de Cirkel als ESV vanaf maandag te weten Hans vd Weteringh, Ben Zee, Louis vd Vos, Hans Thuyls, Jos van Raan, Bart Koeweiden, Peter Jonker, Eip Janssen en Albert Bootsman.
En dan zal ik er nog wel een enkeling vergeten. Wat ik jammer vind is dat er zo weinig BSV-ers aan het toernooi meedoen. Daar heeft iedereen natuurlijk zijn reden voor maar toch jammer. Ik heb Hotze gevraagd maar hij wil niet.
Maar goed, dat zal de pret niet drukken. Wijk aan Zee is een prettige omgeving de komende weken. Ik zal zeker naast de wedstrijddagen andere dagen gaan kijken, al was het alleen maar dat ik de toezegging heb om deze editie ook achter de schermen te mogen kijken. Kijken of dat gaat lukken!


Het is gelukt :lol: Ik dacht bij het schrijven van bovenstaande tekst: ik zet ''avond'' in plaats van ''weekeind'', zodat Martien nog even kan zeuren :D
Enne, dat er weinig BSV-ers gaan en wel relatief veel Cirkelaars en ESV-ers? Tja denk ik dan, zo gaat dat! Immers, als BSV in Bennekom een toernooi heeft, zie weer heel weinig Cirkelaars en ESV-ers. Kom er eens om ;)
Los van dit alles: allen heel veel schaakplezier :!:
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » zo 16 jan 2011, 16:36

kreeft58 schreef:
martien schreef:
Niet goed genoeg gezocht! Heb de namen toch gevonden. Hier komen ze met als noot, dat het cijfer de groep aan geeft waarin gaat worden gespeeld:
(Vierkamp) Bovens,Noël Zetten 1927 3
(Vierkamp)Bakker,Gerhard Nijkerk 1574 6
(Vierkamp)Bakker,Martijn Ede 1843 4
(Vierkamp, dag en avond?)Smit,Martien Bennekom 1558 7
(Tienkamp)Pauw,Martijn Wageningen 1972 2090 2


Kan wel merken dat je weer aan de beterende hand ben Rini. :mrgreen: Het zoeken gaat steeds beter :mrgreen:
Helaas...je mist een detail....ik speel zowel de weekendvierkamp als de dagvierkamp. :lol:
De eerste reis ik samen met clubgenoot Noel. De tweede met onze Cirkelvrienden Jan Blokpoel en Jef van Swieten. En er gaan er nog meer van zowel de Cirkel als ESV vanaf maandag te weten Hans vd Weteringh, Ben Zee, Louis vd Vos, Hans Thuyls, Jos van Raan, Bart Koeweiden, Peter Jonker, Eip Janssen en Albert Bootsman.
En dan zal ik er nog wel een enkeling vergeten. Wat ik jammer vind is dat er zo weinig BSV-ers aan het toernooi meedoen. Daar heeft iedereen natuurlijk zijn reden voor maar toch jammer. Ik heb Hotze gevraagd maar hij wil niet.
Maar goed, dat zal de pret niet drukken. Wijk aan Zee is een prettige omgeving de komende weken. Ik zal zeker naast de wedstrijddagen andere dagen gaan kijken, al was het alleen maar dat ik de toezegging heb om deze editie ook achter de schermen te mogen kijken. Kijken of dat gaat lukken!


Het is gelukt :lol: Ik dacht bij het schrijven van bovenstaande tekst: ik zet ''avond'' in plaats van ''weekeind'', zodat Martien nog even kan zeuren :D
Enne, dat er weinig BSV-ers gaan en wel relatief veel Cirkelaars en ESV-ers? Tja denk ik dan, zo gaat dat! Immers, als BSV in Bennekom een toernooi heeft, zie weer heel weinig Cirkelaars en ESV-ers. Kom er eens om ;)
Los van dit alles: allen heel veel schaakplezier :!:


Voor resultaten: zie TATA Steel resultaten
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » ma 17 jan 2011, 02:47

martien schreef:Het was en werd niks. Een uitermate teleurstellende prestatie voor de 3 BSV-ers die hebben meegedaan. Ik ga er ook niet al teveel woorden aan spenderen. Noel haalde in de eerste ronde een gemakkelijke remise. In de tweede ronde kreeg hij openingsles van een sterke schaker uit Den Haag. In de derde ronde (eindelijk wit) kwam hij goed uit de opening maar blunderde een stuk en de partij. Noel moet volgend jaar een stapje terug naar de 4e klasse.
Gerhard begon met een nederlaag, In de tweede ronde miste hij een mooie combinatie en moest mede daardoor berusten in remise. De derde ronde opnieuw een nederlaag. Vanwege de drukte (was niet normaal, vooral die mannetjes met die rugzakken op zijn buitengewoon hinderlijk!) heb ik hier niks van gezien.
Ikzelf dan. Het lukt me andere jaren wel een aardig verslag te schrijven. Dat gaat nu niet lukken. De eerste ronde een schandalig slechte partij met een hangende d-pion die me noodlottig werd.De tweede ronde tegen een sympathieke pensionado uit de Canarische eilanden. De beste man opende met een zeer irritant openingspelletje (d3-d5,Pd2-e5,e4-d4,c3-c5, Le2-Pc6, h3-Pf6). Van alles geprobeerd te bedenken om hier door heen te komen maar hij schoof alles dicht. Ik moest berusten in remise want forceren gaf geen aanknopingspunten. Vandaag eindelijk wit en het voornemen om door te gaan tot het gaatje. Op zich een buitengewoon boeiende partij waar ik over de e-lijn met dubbele torens kansen kreeg. Maar opnieuw een schaker die goed kon verdedigen en we wikkelden af naar een eindspel met beiden 4 pionnen en lopers van ongelijke kleur.
Samengevat: soms lukt het gewoon niet en mis je dat kleine beetje geluk wat een partij in je voordeel doet omslaan.
Bij de grootmeesters wordt er in de eerste twee ronden flink gestreden. Opvallend dat in de 3 groepen er na twee ronden nog maar 1 speler is met 100%.
Publiekslieveling gaat zeker Iljya Nyhznyk worden. De 14 jarige turf in de C-groep die inmiddels 1,5 punt heeft!
In de A-groep is het spel van Giri vooralsnog interessant met vandaag een werkelijk schitterende Botvinnik tegen Jan Smeets.
Morgen nieuw toernooi, nieuwe kansen.
Is het toch weer een heel verhaal geworden :lol:


Dat sowieso en die slechte resulaten wisten we al, want die staan onder TATA Steel resulaten ;)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » do 20 jan 2011, 02:07

martien schreef:Net terug van een geweldige afterparty in de Moriaan. 2 uit 3 gespeeld en daarmee de groep gewonnen. Morgen meer, eerst bijkomen! :lol:


Zet die tekst dan wel bij de resultaten!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » vr 21 jan 2011, 01:42

martien schreef:Het is mij niet helemaal helder waarom er twee draadjes over het Tatatoernooi zijn geopend. Misschien kun je daar uitleg over geven Rini?
Desondanks een terugblik op weer een mooie week in Wijk aan Zee. Over het eerste deel heb ik verslag gedaan. Dat viel tegen. Die dingen gebeuren. Ik ben gestopt met me daarover druk te maken. Wel denk ik na welke zaken er fout gaan en hoe dat komt. Dat levert interessante discussies op over kwadranten.
Over het tweede deel ben ik enigszins tevreden. Als ik de derde partij had gewonnen had je "enigszins" kunnen vervangen door "geheel".
In de eerste ronde met zwart een mooi initiatief over de A-lijn. Mijn tegenstander reageerde wat passief en dat gaf mij de gelegenheid om de a-lijn te controleren. Diverse trucjes leverde uiteindelijk een pion, een kwal en uiteindelijk de winst.
Dan de tweede partij. Opnieuw zwart in en Siciliaan waarbij wit het paard terug speelt naar f3. Een open c-lijn inspireert mij na lang nadenken tot de meest mooie varianten om op c2 in te slaan. Zoals meestal mis ik iets en sta in ene een pion en een kwal achter.
Dan begint het grote bluffen met een loperoffer op h2. Mijn sympathieke tegenstander Jan de Jong (leeftijd 70+) schrikt, neemt het offer aan en gaat vervolgens gebukt onder een koningsjacht door de dame.
Dat heeft hem waarschijnlijk teveel energie gekost. Ik had die partij nooit mogen winnen maar met permanente dreigingen raakte hij het spoor volledig bijster. We kwamen uiteindelijk in een eindspel van dame/loper tegen dame/toren met enkele pionnen. Het was ik eeuwig schaak of hij eeuwig schaak. Ik koos voor het eerste.
De derde partij met wit. Dit werd een mooie strategische opbouw, waarbij ik na lang manoevreren, een pion won. Bij de afwikkeling ging er iets mis. Daar moet ik nog eens naar kijken. Desondanks bleef het binnen de remisemarge en mocht ik wat euries ophalen om de schade te beperken.
Na afloop was en bleef het lang gezellig in de Moriaan.... :lol:


Dat is logisch. Anders wordt dat eerst draadje veel te lang en nu bleef het leesbaar!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor eagle » za 22 jan 2011, 12:11

Ik mis Martijn bij de tienkamp, heeft hij zich terugggetrokken? Jammer. Bert Duijker heeft er al een ronde opzitten. Het resultaat kan ik hier echter niet kwijt, vanwege het gedoe met de draadjes. :(
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor kreeft58 » za 22 jan 2011, 22:41

eagle schreef:Ik mis Martijn bij de tienkamp, heeft hij zich terugggetrokken? Jammer. Bert Duijker heeft er al een ronde opzitten. Het resultaat kan ik hier echter niet kwijt, vanwege het gedoe met de draadjes. :(


Er is helemaal geen gedoe met draadjes :o :shock: Zie onder resultaten! Bert leidt met 2 uit 2!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Tata Steel Chess 2011

Berichtdoor Pauwbase » di 25 jan 2011, 02:37

martien schreef:Een hoog Tania gehalte in de Tatadaily Pauwbase! :mrgreen:

Hij is fijn! :)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron