BSV Bennekom 1 in halve finale OSBO Cup

Alles op schaakgebied bij BSV

Re: BSV Bennekom 1 in halve finale OSBO Cup

Berichtdoor kreeft58 » wo 30 apr 2014, 20:17

Graag dit soort ''gesprekken'' via het gesloten forum heren!
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV Bennekom 1 in halve finale OSBO Cup

Berichtdoor Pauwbase » do 01 mei 2014, 01:03

talktalk schreef:Pauw, ik heb je slotstelling nog eens bekeken. En als ik het goed heb gereproduceerd doel ik op de stelling waarin je Tc7 speelt. Ik dacht al dat Lf1 beter was. Je valt zijn dame aan en die kan niet goed weg anders verliest hij de loper op e6 met schaak. Aldus resteert Tc4 met zodanig materiaalverlies voor zwart dat het plus 4 is.
Nog beter dan Lf1 is Le3!

Volgens mij ging het verder met Tc7, Txd4 en jij speelde Txd4. Als zwart dan Db6 speelt en jij Txe7 dan staat het plus 7 voor zwart.

Klopt dit?

Talk talk

Lf1 was inderdaad een stuk beter, +2. En Le3! gevolgd door Tc7 is echt einde oefening voor zwart. Het ging ook verder met Tc7 Txd4 (remiseaanbod) Txd4 Db6 en toen speelde ik Kf1?! Daarna was het met Dxd4 Dxe6+ remise, als hij niet opgegeven had :D Beter was Kh1, maar dat durfde ik niet aan vanwege matdreigingen op de onderste rij. Dan heb ik echter nog een duidelijk plusje en kom ik een pion voor en kan nog voor de winst gaan. Ik had daarvoor ook nog wel een kansje laten liggen, maar speelde te snel om hem op de klok onder druk te zetten.

Maar goed, na mijn mislukte schijnoffer in het centrum kwam ik gewoon een pion achter, no compensation. Pas toen hij met a3 ging breken en ik met cxb4 goed reageerde, deed ik weer helemaal mee. Het idee waar mijn schijnoffer op gebaseerd was kon de computer wel waarderen, alleen deed hij het vele malen subtieler en beter door met b3! gevolgd door c4! eerst wat pionnen te offeren met als pointe de d4-d5-d6 stoomwals. Die probeerde ik met een schijnstukoffer ook te bereiken, maar na zijn a tempo tegenoffer stond ik mooi sip te kijken.

Een lucky win dus, maar wat geeft het ;-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV Bennekom 1 in halve finale OSBO Cup

Berichtdoor kreeft58 » do 29 mei 2014, 17:12

Komende zaterdag 31 mei finaledag in Arnhem. BSV Bennekom 1 komt daar in de halve finale uit tegen PSVDoDo, ASV 4 of De Toren Arnhem 3. Plaats van handeling: Color Business Center Arnhem Lorentz. De aanvang is 10.00 uur, terwijl de finale om 15.00 uur begint. BSV Bennekom is titelverdediger en gaat voor de dubbel!!
De matadoren vertrekken zaterdag om 9.15 uur vanaf De Commanderij.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV Bennekom 1 in halve finale OSBO Cup

Berichtdoor webmaster » za 31 mei 2014, 17:57

BSV Bennekom - De Toren 3 3-1
1. (z) Hotze Hofstra (2177) - Rik Roelofs (2041) 1-0
2. Ed de Beule (2013) - Ronald Engelen (1848) 1-0
3. Benno van der Veen (2000) - Raimond Vastenhout (1737) 1-0
4. Martin Markering (1930) - Ben McNab (1764) 0-1

BSV Bennekom lijkt het duel snel te willen beslissen. Al vroeg in de partij kreeg Hotze Hofstra via een afwikkeling de open lijnen in handen. Daar kwam een door het loperpaar ondersteunde aanval uit, waar Rik Roelofs geen antwoord op had. Materiaalverlies besliste het duel in Bennekoms voordeel. Ook Ed de Beule had al snel voordeel. Een sterk loperpaar nam de slecht verdedigde koningsstelling onder vuur en dat leverde twee pionnen op. Na stukkenruil staakte Ron Engelen aan het begin van een kansloos eindspel de strijd. De finaleplaats lijkt BSV Bennekom zo niet meer te kunnen ontgaan. In het strategische duel tussen Martin Markering en Ben McNab heeft de Bennekommer veel tijd nodig om de goede zetten te vinden. In opperste tijdnood gaat het dan mis, waardoor er weer hoop komt in de Arnhemse harten. Benno van der Veen blijkt echter de goede man om onder spanning de droom om de dubbel te winnen levend te houden. In een hectische tijdnoodfase moet Raimond Vastenhout met koning en drie pionnen tegen koning en dame buigen.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Vorige

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron