BSV kampioen OSBO en promoveert!!!!

Alles op schaakgebied bij BSV

Re: BSV kampioen OSBO en promoveert!!!!

Berichtdoor kreeft58 » ma 12 mei 2014, 12:58

En zo zag Rudy Bloemhard namens Voorst het allemaal!

VOORST............ 1865 - BSV BENNEKOM............ 2001 1-7
Michiel Jansen.... 1906 - Mike van Niel....... 1976 0-1
Lûtsen Dooper..... 1911 - Noël Bovens......... 1915 0-1
Marcel Kraaijkamp. 1831 - Wim Thieme.......... 1927 0-1
Sven Pronk........ 1917 - Martin Markering.... 1930 0-1
Rudy Bloemhard.... 2018 - Martijn Pauw........ 2071 ½-½
Jacques Kuiper.... 1836 - Hotze Tette Hofstra. 2177 0-1
Henri Jansen...... 1757 - Eddy de Beule....... 2013 0-1
Tom Molewijk...... 1747 - Benno van der Veen.. 2000 ½-½

Er stond voor ons niets meer op het spel. We hadden dit seizoen weer een prachtige start en na de moeizame overwinning op Pallas 2 in de zesde ronde mochten we, net als vorig seizoen, nog hoop houden op een hoge eindklassering. Er volgden echter twee ontnuchterende nederlagen waardoor we zelfs nog in degradatiegevaar dreigden te geraken. Door de splitsing landelijke en regionale competitie is er geen piramidale vorm tussen de 3e klasse KNSB en de promotieklassen regionaal. Dit seizoen leek het er aanvankelijk op dat er misschien wel zes OSBO teams uit de landelijke competitie zouden kunnen degraderen. Dat zou dan ook extra degradatieplaatsen in de promotieklassen opleveren. Daardoor was de nummer acht, maar ook zeven en misschien zelfs zes niet zeker van klassebehoud. Gelukkig herpakte een aantal OSBO-teams zich tijdig en slaagden erin degradatie uit de KNSB te voorkomen. Daardoor wisten we dat we in elk geval veilig waren.

Bij ons ging het dus nergens meer om, afgezien van wellicht de behoefte om de competitie met een mooie overwinning af te sluiten. Onze tegenstander Bennekom had nog wel alles om voor te spelen. Om promotie in eigen hand te hebben moest er minimaal met 4-4 worden gelijkgespeeld, zoals teamleider Rini Kreeft me tijdens de wedstrijd nog subtiel meldde. De schrik zat er kennelijk goed in bij hen, omdat we Bennekom de vorige twee seizoenen verslagen hadden. Vorig jaar scoorden we zelfs 3½ uit 4 aan de eerste vier borden als ik me goed herinner. Dat was waarschijnlijk de reden dat ze hun opstelling helemaal door elkaar hadden gegooid. Hun beste spelers zaten dit keer aan bord 5 t/m 8. Ik ben nooit zo'n fan van dat soort constructies, maar niets in het reglement verbiedt dat, dus het mag gewoon. Ik zat bij het samenstellen van de opstelling nog te spelen met het idee om het team in de laatste ronde op te stellen op volgorde van de toernooiprestatie-rating. Daardoor zou Jacques waarschijnlijk aan een hoog bord komen te zitten. Uiteindelijk koos ik voor een normale opstelling. Grappig was toen om te zien dat Jacques aan het zesde bord toch mocht spelen tegen de sterkste man van Bennekom.

Na een tijdje spelen leek het nog gelijk op te gaan. Ik had al snel een pion gewonnen, maar Marcel was inmiddels eenzelfde houtje kwijtgeraakt. Aan de overige borden zag het er niet slecht uit. Tom was met wit degelijk uit de opening gekomen. Toen hij zich ervan had vergewist dat zijn tegenstander een sterke speler was besloot hij geen ijzer met handen te breken en hield de zaak potdicht. Dat leverde de eerste keurige remise op tegen een tegenstander met zo'n 250 ratingpunten meer.

Ik had, zoals vermeld, al snel een klein materieel voordeel verworven. Maar het was toch nog niet zo eenvoudig voor mij. Mijn computer schudt aantrekkelijke, maar ingewikkelde winstvarianten zo uit zijn mouw, maar zo'n handig hulpmiddel is gelukkig niet beschikbaar tijdens de partij. Daardoor kon ik de winst niet vinden. Net toen ik weer op verlies begon te spelen, bood mijn tegenstander remise aan. Wijs geworden voor vele blauwe ogen eerder dit seizoen nam ik schoorvoetend genoegen met het halve ei.

Het was dus 1-1 en ik begon om me heen te kijken hoe mijn teamgenoten de tijdnoodfase aan het overleven waren. Mijn tegenstander liep juist even weg om een drankje voor ons te halen. Toen hij terugkwam was het ineens 5-1 voor Bennekom. Henri speelde zoals gewoonlijk weer alles of niets. Ik heb de partijen niet zo goed gevolgd, maar het leek erop dat hij een stuk had geofferd om een winnende koningsaanval te krijgen. Dat laatste kwam er niet uit, waardoor hij de vlag moest strijken. Marcel leek aanvankelijk nog wat vage compensatie te hebben voor de pion, maar die verdween langzamerhand en ook daar ging voor hem het licht uit. Aan het eerste bord moest Michiel ook zijn koning omleggen. Ik begrijp dat hij een blunder had gemaakt. Ook Lûtsen hield het toen voor gezien. Ik dacht dat hij wel goed stond en heb geen idee wat daar was gebeurd.

Dat zag er dus niet goed uit voor ons. Jacques had een goede partij gespeeld, kwam ook prima uit de opening, maar Hotze Hofstra is als 2200-speler niet gemakkelijk om te leggen. Langzamerhand ging het mis bij Jacques. Hij zette een loper buitenspel en kon daarna slechts toezien hoe zwart zijn stelling binnendrong. Uiteindelijk was ook hier geen redding meer mogelijk.

De laatste die toen nog bezig was, was Sven. En hij was ook letterlijk als laatste bezig, want inmiddels waren de overige 39 partijen allang afgelopen. Hij kan dus op zijn conto bij laten schrijven dat hij de prijsuitreiking een tijd heeft uitgesteld. Sven leek ook niet zo slecht te staan, maar niet tevreden over de vorderingen besloot hij te forceren en ging hij opportunistisch met zijn koningsvleugelpionnen maar voren. Dat was riskant en achteraf keerde dat zich tegen hem. Hij bleef met een minuspion zitten en na uren vond zijn tegenstander een mooie winst via een pionnendoorbraak op de damevleugel.

Dat was dus een gevoelige 7-1 nederlaag en de derde op rij. Gelukkig hadden we in het begin van het seizoen een buffer opgebouwd die groot genoeg bleek te zijn.

Misschien is het wel leuk om per speler het seizoen nog even door te nemen op volgorde van TPR. En jullie hebben het al gemerkt, ik ben gek op cijfertjes:

1968 Michiel Jansen
Vorig seizoen won Michiel de ene wedstrijd na de andere. En ook nog eens aan een hoog bord. Uiteindelijk kon hij een onwaarschijnlijke 8 uit 9 laten noteren. Inmiddels zijn zijn opponenten gewaarschuwd, maar desondanks handhaafde zijn zich moeiteloos aan de topborden met een 50% score.

1963 Marcel Kraaikamp
Marcel begon met 4½ uit 5, maar daarna begon de motor te haperen. Desondanks heeft hij het heel goed gedaan met 5 uit 8. Hij is daarmee topscorer van het team geworden.

1952 Rudy Bloemhard
Ik speelde een matig seizoen. Begon met ½ uit 3 en eindigde uiteindelijk op 4½ uit 9. Door misplaatst optimisme verloor ik enkele partijen, omdat ik niet tevreden was met het halve punt. Beter mijn best doen dus volgend seizoen!

1945 Lûtsen Dooper
Lûtsen is alweer een tijdje een geroutineerde kracht die aan ook aan een hoog bord kan scoren. Dit jaar kwam hij tot 4 uit 7 en dat is prima. Volgens mij kan hij nog sterker worden. We zullen zien.

1935 Jacques Kuiper
Jacques heeft veel voordeel bij het nieuwe speeltempo. Vroeger kwam hij in grote tijdnood en moest dan veel zetten doen in een paar seconden. Dat was menselijkerwijs vaak ondoenlijk en zo gingen veel goed opgezette partijen verloren. Met het nieuwe tempo van 30 seconden per zet kan hij zijn voordelige stellingen nu veel beter tot winst voeren. Met 5 uit 9 heeft hij net zoveel punten gescoord als Marcel, alleen met een partij meer gespeeld.

1903 Tom Molewijk
De grote verrassing dit jaar is zonder twijfel Tom. Zonder enige schroom ging hij de strijd aan met tegenstanders die soms honderden ratingpunten meer achter hun naam hadden staan en scoorde 4½ uit 7. Tom is natuurlijk ook veel beter dan de 16-zoveel die hij de afgelopen jaren als rating had. Kenners zien in hem een speler die nog wel een eind richting 1900 moet kunnen doorgroeien. Zet hem op Tom!

1868 Sven Pronk
Sven zal niet tevreden zijn met zijn seizoen. Met 2½ uit 7 bleef hij achter bij de hoge verwachtingen. Net als ik speelt hij soms te ongeduldig op winst. Maar als hij dat bijstelt gaat dat alleen maar punten opleveren. Binnenkort zal hij zeker de 2000-ratingbarriere slechten.

1856 Paul Tulfer
Paul moest helaas na de vijfde ronde verstek laten gaan. Hopelijk is hij volgend seizoen weer van de partij. Met een 50% score van 2½ uit 5 hielp hij het team aan een paar belangrijke matchpunten.

De invallers
De invallers konden ons dit seizoen helaas niet aan veel punten helpen. Het niveau in de promotieklasse is natuurlijk ook niet slecht. Sjoerd begon prima met 1½ uit 2 en hielp ons daarbij aan extra matchpunten, maar daarna stokte de machine. Hij eindige op 1½ uit 4. Henri liet een ½ uit 2 noteren en Fred en Jacques van Gelder konden in hun twee invalbeurten helaas niet scoren. Ook Joop Hendriksen kon zijn partij niet redden. Desondanks hartelijk dank voor het meespelen!

teamleider Voorst 1
Rudy Bloemhard
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV kampioen OSBO en promoveert!!!!

Berichtdoor Osito » ma 12 mei 2014, 19:17

Mijn pionoffer was ambitieus maar niet zonder gevaar. Zwart overzag een lastige combinatie....een blunder zou ik het niet noemen. Wel een prima verslag tegen een sportieve tegenstander. Ook mijn tegenstander was achteraf aardig. Wel nog een frappant detail. Hij wilde zich voorstellen aan het begin van de partij. Het was duidelijk dat hij de 'kleinere' Mike niet herkend had. :mrgreen:
Osito
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 19:51

Vorige

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron