Bekerfinale BSV Bennekom

Alles op schaakgebied bij BSV

Bekerfinale BSV Bennekom

Berichtdoor kreeft58 » di 13 mei 2014, 17:49

Zoals aangegeven in het verslag van de partij Noël Bovens - Martijn Pauw, hieronder de analyse van Noël. Schieten maar!!!


De partij gisteren tegen Martijn had een nieuwtje op de eerste zet van wit: 1 b3!

Martijn koos voor een dame-indische opstelling en de opening verliep volgens normale patronen verder en beiden rocheerden kort.
De druk in het centrum werd door Martijn gebroken door zijn e6-e5 waarna een afruil van pion, paard en loper aan beide kanten volgden. Analyse vanmorgen wees echter uit dat e5 had moeten worden voorbereid en de tussenzet Lb5! Van wit had een echte plus kunnen geven aan wit.
Na de ruil op e5 moest wit een belangrijke keuze maken voor ofwel f4 (verjaagd dame) en een zet later e4 (om de e3 pion niet te zwak te laten worden) of de combinatie f4 en h3! met als idee om een koningsaanval mogelijk te maken.
Na veel rekenwerk gebeurde dat laatste (analyse bedenkt het plan niet en waardeert de stelling als gelijk na e4 en ook na h3). De zwarte stukken gingen naar de half open e-lijn en wit probeerde via Df2-Dh4-g4 een aanval op te zetten.
Beide spelers hadden geen trek in een remisepartij dus het was erop of eronder.
Na een kleine fout van zwart Te7-d7 gevolgd door de tussenzet Lf5! en Te7 (weer terug) en dan g4-g5! werden de witte kansen groter. Het paard van f6 had geen goede toekomst meer en na Ph5, Lf5-h7+ Kxh7 en Dxh5 zag ik de manoeuvre Pd2-f3-e5 en die werden gespeeld.
Toen maakte zwart een grote fout door Dd5 te spelen waarop wit met e3-e4 eenvoudig naar een +3 stelling ging. Zwart zat toen al in hevige tijdnood en wit ging stevig met de aanval verder na e4 (verjaagd dame) De6 volgde sterk g6! En fxg6 Pxg6 Te7e8.
Hier greep wit mis met f4-f5 want er had sterk Dh8+ kunnen volgen. De stelling zakt dan in elkaar na Kf7 en Pg6e5+! (ik had gemist dat dameoffer Dxe5 niet werkte omdat fxe5 ook weer met schaak is door de toren op de f-lijn.
De stelling bleef ruim in de plus voor wit en Martijn in hevige tijdnood offerde een toren om met zijn dame naar g3 met schaak te kunnen gaan. Echter zowel na Kf1 als Kh1 zijn er geen schaakjes meer en enkele zetten later gooide Martijn de handdoek in de ring.
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Bekerfinale BSV Bennekom

Berichtdoor talktalk » wo 14 mei 2014, 01:53

Interessante partij. En goed om te zien dat er tot de laatste snik is gestreden voor winst.
Ik denk dat zwart toch wat kansen heeft laten liggen naast de reeds genoemde.
Gemakkelijke praat met de computer in de buurt.

Op 8. a3 lijkt cxd4 logisch. Na exd4 speelt zwart e5. Beide lopers worden actief en kijken gevaarlijk naar de witte koning.
Verder vind ik 14. f4 gevolgd door h3 wat minder. Zwart kan dan opmars e4 tegengaan met zijn zetten Te8 gevolgd door Lb7 zoals geschiedde. Op 17 a4 dan geen Dd6 maar Tac8. Op Lb5 dan Lc6, en op g4 dan c4!
Zwart is dan licht in voordeel.

Op naar de kraker Noël tegen Teun. Ik verheug me al op een snelschaak duel..
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 342
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 11:02

Re: Bekerfinale BSV Bennekom

Berichtdoor kreeft58 » wo 14 mei 2014, 02:16

Dat is maandag al en dan liefst drie snelschaakduels :D
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron