Tatachess 2015, de uitslagen

Alles op schaakgebied bij BSV

Tatachess 2015, de uitslagen

Berichtdoor webmaster » za 17 jan 2015, 01:11

Vandaag begon het beste amateurtoernooi ter wereld: De tienkamp bij Tata Steel Chess in Wijk aan Zee. Of zoals ze het in het Engels noemen: The nine-round event.
Beide Bennekomse deelnemers (Martijn en Martien) wisten verleden jaar hun groep te winnen en zodoende mochten beiden een stapje omhoog doen bij de tienkampen.
Zo werkt dat daar. In theorie is het hoogste podium haalbaar. ;)
Beide spelers begonnen in een volgepakte sportzaal met zwart aan hun toernooi. Allebei een voorzichtige remise. Na afloop beide partijen in de Moriaan bekeken onder het genot van een Jopen. Insiders weten dat dit een bier is om tevreden van te genieten.
Hierna was onze Wageningse vriend Kees Stap (die zijn partij had verloren) in vorm met allerlei anekdotes....
We zijn weer begonnen, wordt vervolgd! Ja, de eerste BSVsupporter is gespot: Chapeau voor Teun Alting!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Tatachess 2015, de uitslagen

Berichtdoor webmaster » wo 21 jan 2015, 00:43

Met dank aan Mark...:)

In de afgelopen jaren was er een warme belangstelling vanuit het Bennekomse voor de deelnemers aan Tata.
Het is duidelijk dat dat nu ook zo is. ;) Wat een klus om al die leuke reacties te lezen. :twisted:
Even voor de duidelijkheid: Martijn zit niet lekker in het toernooi en wellicht daardoor ook niet lekker in zijn schaakvel. In die zin vindt hij het denk ik niet erg dat hij zich kan verschuilen achter een slechte Wifi. :mrgreen:
Over mijn toernooi kan ik kort zijn...niet dus...maar ik ga geen uitgebreide verslagen schrijven voor een stille menigte.
1 overwinning en 4 keer remise, 3 keer zwart en twee keer wit. Dat betekent dat ik in de laatste twee jaar Tata 14 ronden niet heb verloren. :mrgreen:
Mijn overwinning is de partij waar ik totnutoe de leukste herinneringen aan over houd: 85 zetten met wisselende kansen, een speculatief torenoffer en na 5,5 uur toch aan het langste eind trekken.
Nog 4 ronden te gaan. Gerhard Bakker was er vanmiddag.
Ed nog enig idee over een Chinees op zondag? :lol:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Tatachess 2015, de uitslagen

Berichtdoor webmaster » za 24 jan 2015, 00:51

eagle schreef:En Martijn heeft gewonnen van Kees Stap, goed voor het zelfvertrouwen en de ratingpuntjes.


Ik heb Martijn helaas niet kunnen spreken na zijn partij. Wel hoorde ik via Wageningers (die zie je regelmatig ;) ) dat Kees ontevreden was over de partij. Aan het begin wist hij me wel te vertellen dat hij iets speelde waarvan hij dacht dat Martijn het lastig zou vinden. Dat blijkt dus te zijn misgelopen.

Ik startte deze dag met 3,5 punten. Hier en daar werd er al wat gemompeld over de 5 remises die ik had veroverd. Voor het toernooi had ik ieder de mond gesnoerd met zo'n score. Vanmorgen ging ik er met wit eens goed voor zitten. De opening was Reti, maar dat zal niemand verbazen. Ik kwam lekker uit de opening tot de 15e zet. Na een vreselijke mispeer gaf ik een totaal paard weg :twisted: :twisted: :twisted: .................................................................
Een half uur later besloot ik door te spelen. Stukken hergroeperen, pionnen opspelen stap voor stap. Rustig afwachten en kijken waar ik de druk kon opvoeren.
En wat ik niet meer had verwacht gebeurde toch, ik kon na stukkenruil met de dame schaakjes geven en uiteindelijk het punt op het droge halen.
4,5 uit 7 wie had dat van te voren gedacht? Mijn doelstelling (50%) is binnen maar ik sta nu ongedeeld tweede. Morgen tegen de koploper en zondag tegen een mindere tegenstander.
Ik durf nog steeds geen voorspellingen te doen, maar die tweede plaats smaakt goed en naar meer. Hopelijk gooit het weer geen roet in het eten zaterdag.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Tatachess 2015, de uitslagen

Berichtdoor webmaster » zo 25 jan 2015, 00:22

eagle schreef:Het halfje is alvast binnen. Mooi gedaan.
Giri nu 2797, bijna 2800. Dat gaat hard, inmiddels nummer 5 op de ranglijst.


Dank u! Halfje plus tegen de koploper! Deze dag begon met wat ik gisteren al noemde: sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw, wat een ellende en nog niet eerder meegemaakt tijdens Tata. Lange tijd was het nog maar de vraag of ik überhaupt in Wijk zou komen. Het was te glad om met de auto te gaan dus na enige telefoontjes met 9292 en NS toch maar om 10 uur op pad gegaan.
Na 3 kwartier wachten op de bus kwam er zowaar één. Op Ede Wageningen waren er nog geen treinen die reden. Echter vanaf half twaalf kwam het treinverkeer op gang.
Na een gratis kopje koffie van de NS in de trein richting Castricum. Voor zover ik het had uitgerekend zou ik een half uur te laat arriveren dus even gebeld met de organisatie om mee te delen dat ik door overmacht te laat zou aankomen.
Dan denk je alles gehad te hebben..., staan we te wachten in Amsterdam CS, wordt er ineens omgeroepen dat de machinist die de trein verder moest helpen er niet was :lol: . Ook dat duurde weer bijna 20 minuten. Uiteindelijk na een reis van bijna 4 uur in Wijk gearriveerd. Mijn tegenstander was na bemiddeling van 1 van de arbiters zo vriendelijk om de "schade" in tijd te delen.
Klaas de Ruijter is een vriendelijke en zeer degelijke schaker. Ik heb veel partijen van hem kunnen bekijken omdat ik vaak naast hem zat. Ook in moeilijke stellingen weet hij altijd op rustige wijze een oplossing te vinden dus ik was gewaarschuwd. In een geweigerd damegambiet kreeg hij geleidelijk in het centrum de overhand met zijn centrumpionnen op d4 en e4. Toen hij zijn e-pion naar e5 schoof en mijn paard verjoeg moest ik oppassen om via e4 geen superknol van hem op d6 te krijgen. Dan was het waarschijnlijk over en uit met de pret.
Gelukkig kon ik die aanval neutraliseren. Daarna deed hij een wat mindere zet waardoor ik de belangrijke d-pion won. Hierna leek hij deze pion via een combinatie weer terug te winnen. Hij bood remise aan wat ik na enige bedenktijd aannam, omdat ik alle complicaties niet kon overzien.
Stom, stom want in de trein zag ik een simpele combi waar ik een stuk mee had kunnen winnen :shock:
Maar goed...inmiddels 5 uit 8 en over 2 jaar Tata nog steeds ongeslagen!!
En dat moet morgen maar zo blijven!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Tatachess 2015, de uitslagen

Berichtdoor webmaster » zo 25 jan 2015, 22:58

Missie geslaagd. Twee jaar Tata ongeslagen gebleven :mrgreen: Vanmiddag een niet echt geïnspireerde partij kunnen ophoesten waarin mijn tegenstander complicaties inbouwde en ik echt serieus dacht dan toch nog een nederlaag op te lopen. Echter ik kon het keepen en nam zijn remise aanbod dankbaar aan.
Dat betekent 50 euro schaakboeken van de firma New In Chess en een ongedeeld tweede plaats. Daaruit kan voortvloeien dat ik volgend jaar 5e klasse mag spelen.
Ik ga daar maar eens een jaartje over nadenken en ook of ik wel dagelijks op en neer ga, want wat ik ook vandaag weer heb meegemaakt met OV tart iedere beschrijving.
Maar goed home sweet home na een enorme omweg omdat er mensen zijn in dit land die zonodig op het spoor gaan staan met alle gevolgen van dien.
5,5 uit 9 partijen is samen met de 6,5 van vorig jaar maakt toch maar mooi 12 uit 18. :mrgreen: :mrgreen:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Tatachess 2015, de uitslagen

Berichtdoor webmaster » di 27 jan 2015, 00:24

Pauwbase schreef:
eagle schreef:Mooie score en tpr Martien! Maar je mag ook in klasse 6 blijven? Dat is ongetwijfeld prettiger. Bij Martijn blijkt toch dat een (te) hoge klasse niet lekker speelt. Tenzij je in een super vorm bent.

Mijn advies: volgend jaar gebruik maken van je promotierecht en in groep 5 spelen! Martien zijn rating is/was te laag, dat vindt hij zelf tenminste :-) Maar je ziet ook dat hij lang een rating tussen de 1650 en 1700 heeft gehad. Zijn doel was om eens de 1700 aan te tikken. Dan moet je lekker in groep 5 spelen, zo groot is het niveauverschil echt niet. Bovendien is de speelstijl van Martien nogal saai eh....solide :-D Als je niet probeert te kijken hoe goed je bent, zul je het nooit weten! Bijkomend voordeel: ik hoef dan hopelijk niet elke ronde te horen hoelang hij nu al ongeslagen is bij TaTa :lol:

Morgen een korte terugblik op mijn eigen toernooi. Ik kan nu al zeggen dat ik, hoewel er meer dan genoeg baalmomenten waren, toch blij ben dat ik het gedaan heb. Het is echt leerzaam om dag in dag uit tegen sterke spelers te spelen, dan weet je waar je zelf nog te kort schiet. Daar heb je dan 2 jaar om aan te werken. Volgend jaar groep 3 weer winnen en dan de glorieuze comeback in groep 2, waarbij ik dan 4 punten zal halen.

Vanavond sla ik even over. Ik zie de aasgieren al die zich verlekkerd op de gewonde prooi willen storten, maar ik neem even een korte time-out en zie jullie volgende week weer.


Mooi man! Die zelfreflectie en verwerking die je nu al toont. Dat siert de goede schaker. :lol: Ikzelf ben vanavond wel gaan spelen om me door Rinus vd Molen op mijn plek te laten zetten. En die pakte zijn kans... :lol:
Maar goed, of ik de 5e klasse ga doen hangt van meerdere factoren af. 9 dagen in Wijk blijven zie ik niet zo zitten en de ervaringen van dit jaar met het OV waren niet om over naar huis te schrijven. Bovendien is schaken voor mij een wekelijkse ontspanning en dat wil ik graag zo houden. ;)
En 1700 is ook maar een getal. Eerst maar eens kijken wat de resultaten zijn van mijn huidige prestaties.
Ik heb trouwens 2 mooie boeken gewonnen: Improve your chess pattern recognition, van Arthur van de Oudeweetering, en Sacrifice and initiative in Chess, van Ivan Sokolov.Als je wilt mag je ze wel eens lenen. :)
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Tatachess 2015, de uitslagen

Berichtdoor webmaster » ma 02 feb 2015, 00:54

Pauwbase schreef:Die terugblik houden jullie nog tegoed, wordt dit weekend. Het is complexe materie :lol:


Het weekend is bijna voorbij! :lol:
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron