Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Alles op schaakgebied bij BSV

Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor kreeft58 » wo 16 dec 2015, 12:48

Kwartfinale 18 januari 2016
Jan Hooft - John Riksen
Cock Struik - Martijn Pauw
Benno van der Veen - Noel Bovens
Martijn Bakker bye
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor Pauwbase » za 19 dec 2015, 21:58

kreeft58 schreef:Kwartfinale 18 januari 2016
Jan Hooft - John Riksen
Cock Struik - Martijn Pauw
Benno van der Veen - Noel Bovens
Martijn Bakker bye


Hoe kan het nu dat er in deze ronde een bye wordt uitgedeeld??
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor eagle » zo 20 dec 2015, 18:23

Pauwbase schreef:
kreeft58 schreef:Kwartfinale 18 januari 2016
Jan Hooft - John Riksen
Cock Struijk - Martijn Pauw
Benno van der Veen - Noel Bovens
Martijn Bakker bye


Hoe kan het nu dat er in deze ronde een bye wordt uitgedeeld??

Dat is een vraag voor de wedstrijdleider.
Maar ik zal het op een rijtje zetten:
1e ronde 26 spelers, 13 door
2e ronde 13 spelers, 6 + Jan Hooft (uitgeloot) door
3e ronde 7 spelers, 3 plus Martijn Bakker (uitgeloot) door.
4e ronde: 4 spelers, nu een veelvoud van 2.
Het blijft een terugkerende discussie: bijloten of uitloten, oftewel: herkansing voor 1 of meer spelers, of mazzeltje van een ronde minder spelen.
Ik ben zelf meer voor het huidige systeem, een tweede kans hoor je niet te krijgen bij een afvalsysteem.
Maar het zou ook zo kunnen: tussenronde na ronde 1 met 26 spelers door 20 spelers. Dan loten er 6 uit. Dan zit je op 16, het gewenste veelvoud van 2.
Je ziet, dan zijn het er 6 die een voordeeltje hebben. Wat is beter??
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor Pauwbase » za 26 dec 2015, 14:42

Iemand die uitgeschakeld weer inloten is een NO GO area.

Er zijn 2 mogelijkheden wat mij betreft.

1. 1e ronde = voorronde waarbij 20 spelers spelen en 6 een bye hebben => 16 over
2. 1e ronde speelt iedereen (13 door), in 2e ronde krijgen 3 spelers een bye (5 winnaars + 3 bye).

Mijn voorkeur had altijd optie 1.

Het bestuur koos er voor dat in de 1e ronde altijd iedereen moet spelen, dan kom je op optie 2. Ook goed.

Ik denk dat hoe langer je wacht met vrijloten ,hoe minder byes je nodig hebt in totaal. Maar omdat het steeds later in het toernooi is, voelt dat niet als rechtvaardig. Mijns inziens moet er een keuze worden gemaakt tussen 1 en 2 en moet dit ook in het reglement worden vastgelegd zodat we niet ieder jaar de discussie hoeven te voeren...
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor eagle » zo 27 dec 2015, 14:30

Ik denk dat het goed is om het vast te leggen, dan weet de wedstrijdleider wat hem te doen staat.
Ik ben het niet met optie 1 eens. Je hebt 6 mensen die de eerste ronde mee willen doen die veroordeeld worden tot iets anders. Vrij spelen? We hadden nu juist geregeld dat er geen interne competitie is tijdens de eerste bekerronde.
Dan hou je jouw optie 2 over of de tussenronde die ik voorstelde. Daar moet dan maar uit gekozen worden wat mij betreft.
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor eagle » zo 27 dec 2015, 18:02

Ik verheug me overigens op het bekertreffen met Pauwbase. De vorige keer lukte het net niet na de reguliere remise in de beslissende derde snelschaakronde.
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor eagle » di 19 jan 2016, 19:32

Helaas weer niet gelukt. In de bekerwedstrijd stond het na zet 19 +0,3 voor ondergetekende. Martijn Pauw met zwart had het idee dat hij duidelijk beter stond, maar daar was dus geen sprake van. Wel had hij het loperpaar. Vervolgens zag hij een pionverlies over het hoofd, door die pion te pakken werd het een toren voor Pauw tegen twee pionnen en een stuk. Enkele zetten later in de slotstelling na het remiseaanbod was het +0,7 voor wit.
Volgend jaar misschien nieuwe kansen? Het lijkt niet waarschijnlijk dat we elkaar weer treffen.
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: Loting kwartfinale beker BSV Bennekom

Berichtdoor Pauwbase » wo 20 jan 2016, 14:27

eagle schreef:Helaas weer niet gelukt. In de bekerwedstrijd stond het na zet 19 +0,3 voor ondergetekende. Martijn Pauw met zwart had het idee dat hij duidelijk beter stond, maar daar was dus geen sprake van. Wel had hij het loperpaar. Vervolgens zag hij een pionverlies over het hoofd, door die pion te pakken werd het een toren voor Pauw tegen twee pionnen en een stuk. Enkele zetten later in de slotstelling na het remiseaanbod was het +0,7 voor wit.
Volgend jaar misschien nieuwe kansen? Het lijkt niet waarschijnlijk dat we elkaar weer treffen.

Ja, ik moet mijn interne evaluatiefunctie weer even herijken :-D Dacht echt dat ik beter stond. Had ik dat maar niet gedaan, dan had ik ook niet zo lang na hoeven denken om uit te vinden hoe ik het voordeel moest behalen dat er niet was. Ik speel zo langzaam de laatste tijd, als ik dat in Wijk aan Zee ook doe ga ik geen punt halen. Het moet sneller. En beter. Maar vooral sneller. Zal ik *ooit* een partij spelen waarbij ik kan zeggen 'op zet 37 trok ik 10 minuten uit om de doodsklap te vinden' :roll:

Vorig jaar had ik nog 4 partijen nodig, nu slechts 3 om je uit de beker te knikkeren :-D Maar bekijk het positief, je bent in ieder geval al 2 jaar ongeslagen in de bekercompetitie.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron