Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Hier verslag over toernooien.

Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » za 15 okt 2016, 12:50

De komende week zal ik vanaf deze plek op gezette tijden verslag doen van mijn belevenissen op het schaakbord (en misschien ook wel daarbuiten) tijdens het international schaaktoernooi van Guernsey. Eens kijken of we mijn bedroevende start van het seizoen kunnen wegpoetsen.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » ma 17 okt 2016, 11:04

Helaas. De eerste ronde met een nul begonnen. Tegen de local hero en ex Olympiade deelnemer Fred Hamperl werd het een boeiende partij in de Franse afruilvariant. Volgens mijn boekje speelde ik de opening wel ok, maar ergens kwam ik in het middenspel toch wat in de verdrukking te staan. Hoewel ik nog wel creatief verdedigde en verscheidene valkuilen in de stelling wist te brengen, was het na bijna 5 uur spelen gedaan met me. Ik verloor een cruciale pion en van hem liep er daarna eentje door. Alsof dat nog niet genoeg was kregen we ook nog een barre fietstocht voor de kiezen. Het begon te regenen en door de overslaande golven werden we bijna van het fietspad afgespoeld. Na dit overleefd te hebben, was daar gelukkig weer een toch wel welverdiende pot bier en een geode maaltijd, waarmee het toch nog een aangename dag werd.
Omdat ik gisteren wel veel gezien had - wel allemaal voortzettingen waarin ik het net niet redde - heb ik toch wel goede moed voor het vervolg. Vandaag tegen een Nederlander met 17 nogwat, dus maar eens kijken of we op het scorebord kunnen komen.Maar nu eerst een rondje over het eiland fietsen.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » di 18 okt 2016, 11:13

Het eerste punt is binnen, maar het was wel hard werken. Tegen Jeroen Frijling (er doen veel Nederlanders mee) mislukte de opening behoorlijk en ik kreeg een stelling waar nul-komma-nul muziek voor me inzat. Mijn tegenstander dacht dat er voor hem wel het een en ander te halen was en ik was het eigenlijk wel met hem eens. Daarom maar een tactisch remiseaanbod gedaan. Dat werd resoluut afgewezen en een armada van pionnen, paard, toren en dame werd op mijn koning afgestuurd. Ik had genoeg stukken ter verdediging, maar kreeg het toch enigszins (nog net niet Spaans) benauwd toen hij een paard op g3 kon posteren. Ik zag echter niet direct hoe ik ging verliezen en mijn tegenstander kennelijk ook niet. Op zet 33 trok hij zijn paard weer terug en bood remise aan. Hoewel ik nog maar zes minuten op de klok had, begon ik eindelijk muziek te horen. Zonder veel na te denken en met het motto 'bij aanval op de vleugel, ga voor de tegenstoot in het centrum' in gedachten, speelde ik resoluut 34. e4!. Deze werd er als eerste pion van de partij afgeslagen en dat leverde mij de half open e-lijn op en hem een hangende pion op e6. Daarna ging het hard. Paarden werden geruild evenals het volgende pionnetje. Ik denk dat ik toen in hogere zin al gewonnen stond, maar nadat hij de e6 pion met zijn toren op het verkeerde veld dekte, was het met een dubbele aanval van de dame op koning en toren op zet 40 ineens klaar. In plaats van nog een tijdje doorwerken, kon ik direct aan mijn welverdiende potje bier. Vandaag een beetje druilerige dag hier. Kan ik me mooi geestelijk voorbereiden op een omlaag gevallen 2150 speler. Zal dus wel weer afzien worden vanmiddag.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » wo 19 okt 2016, 10:50

Een vreselijke blunder was het. Weliswaar met niet al te veel tijd en moeilijke stelling, maar toch. Ik dacht De7 en speelde Dd8 en dat kostte een toren. Kon gelijk opgeven. Het was sowieso een moeilijke pot tegen een tegenstander die inderdaad beter was dan zijn rating van 2004. Ik kwam moeizaam door de opening heen. Zoals wel vaker haalde ik tegen c4 wat systemen door elkaar heen en dat leverde wit een nare vrijpion op b5 op. Was het gisteren e4, vandaag brak ik het centrum open met e5. Dat gaf enigszins lucht, maar het bleef moeilijk en scherp. Terwijl naast mij mijn FischerZ maatje Kees de Kruif tegen een remiseclaim van OSBO veteraan Desire Fassaert aanliep (ja er gebeurt een hoop hier op Guernsey), dacht ik nog een tijdje zweten voor de boeg te hebben. Dat viel dus tegen. In de analyse na afloop (met deze keer een iets minder welverdiend potje bier nartuurlijk) bleek mijn tegenstander toch wel veel gezien te hebben, maar het was allerminst een gelopen race geweest. Genoeg remisevarianten op het bord gehad. Geval van jammer dus. Vandaag een rondje golf, een 1944 rating en de social event (diner, wijnproeverij + quiz) voor de boeg. Wordt weer een zware, maar hopelijk aangename dag.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor kreeft58 » do 20 okt 2016, 01:24

Leuke verslagen Martin en je kunt er nog drie winnen hé!

Kun je daar in Guernsey wat reclame maken voor het Albert Heijn Bennekom schaaktoernooi op 3 december 2016?
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » do 20 okt 2016, 11:38

Het was inderdaad een zware dag gisteren. Niet zozeer qua schaken, want dat was na 18 zetten klaar, maar daarover later meer. De dag begon al goed toen ik op de fiets de verkeerde afslag nam en in plaats van relaxed op hoogte te blijven fietsen, ging ik door de vallei heen. Dat betekende gelijk een flink stuk klimmen. Maar af en toe afzien is niet slecht voor een mens en ik begon goed opgewarmd aan een rondje 'Pitch & Put' (golf op korte baantjes) met mijn oude vriend Kees. Ik vloog uit de startblokken en met drie slagen voorsprong ging ik de laatste twee holes in. Het is maar goed dat dit een schaakverslag is en geen golfverslag is. Hoef ik tenminste het verdere verloop van deze match niet te beschrijven. In ieder geval ging Kees met een brede grijns de baan af.
Dan nu het schaken. Mijn tegenstander (alweer een speler die ooit 21 zoveel had. Hij was een tijd gestopt geweest) had de drie partijen die van mij op het internet vinden waren uitgebreid bestudeerd. Hoewel drie nullen, was hij best onder de indruk. Hij verwachte een Torre Attack, maar ik speelde voor de verandering eens c4 ipv c3 onder het mom van 1.Pf6 spelers houden meestal niet van een damegambiet. Dit leek goed uit te pakken met een hele slechte witveldige loper voor zwart, al mijn pionnen op zwart en een paard dat de zwarte stelling binnenkwam. Maar zwart had ook een mooi gecentraliseerd paard en het was niet helemaal duidelijk. Mijn tegenstander brak de stelling open op de damevleugel en bood op het voor hem juiste moment remise aan. Hij vertrouwde de zwarte stelling niet helemaal. Omdat ik het zelfde gevoel had, maar dan over de witte stelling, besloot ik maar op het aanbod in te gaan. In de analyse bleek dat te kloppen voor de varianten die ik doorgerekend had, maar als ik even wat langer gekeken had, dan had ik de stille zet Le2-d1 misschien wel gevonden, waarna ik goede kansen had gehad om in een sterk paard tegen slechte loper eindspel te komen dat goede winstkansen bood. Nu won ik de analyse, maar dat telt helaas niet.
De dag was echter nog niet voornbij want de 'social event' stond op het programma. Onder de naam 'StairKEES to Heaven' deden we met een gelegenheidsteam van veelal oude mannen aan de quiz mee. Deze bestond uit het proeven van een zestal wijnen en twee quizrondes over de 'Brexit' en voetbalstadions. De wijn was lekker, maar we hadden er duidelijk weinig verstand van. Vragen beantwoorden ging ons beter af en uiteindelijk werden we nog verdienstelijk derde van de negen teams. En het was daarna nog lang onrustig op het eiland....
Vandaag met zwart tegen een 2068 (ook eentje die 21 zoveel tijden heeft gekend), dus ik kan de borst weer natmaken.
Laatst bijgewerkt door MartinM op ma 24 okt 2016, 10:20, in totaal 1 keer bewerkt.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » vr 21 okt 2016, 10:52

De rating bleek uiteindelijk 2038, maar een taaie knakker was het. Hij speelde 5. b6 in de Wolga en dat levert voor zwart meestal niet de makkelijkste stelling op. Zo ook nu weer. Ik stond in de verdrukking, maar het was me niet duidelijk hoe wit verder moest. Ik bracht een trucje in de stelling en dat leverde zowaar een pion op. Helaas werd het er niet veel makkelijker op. Mijn stukken bleven wat onhandig op de damevleugel staan en wit had dreigingen op de e- en b-lijnen. Misschien had ik een algehele ruil van pionnen op de damevleugel kunnen uitlokken, maar met weinig tijd op de klok durfde ik het niet aan. Dan maar, enigszins laf misschien, remise aanbieden. Dat kon mijn tegenstander met goed fatsoen niet weigeren en ik kon weer een halfje bijschrijven. 's Avonds samen met goede vriend Kees (die met drie uit vijf overigens als een speer gaat) en een 'utterly English' gezelschap in een uitstekend restaurant gegeten. De wijn (en er was ergens ook nog een welverdiend potje bier natuurlijk) en conversaties waren van hoge kwaliteit!
Zometeen weer een rondje golf (revanche!) en dan een 14 jarig jongetje van 1983 (heb ik weer). Morgen begint de ronde om half tien, dus het zou zomaar kunnen dat de laatste twee ronden in een gezamelijk laatste verslag komen.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » za 22 okt 2016, 10:00

Wat een drama dag gisteren. Eerst door Kees geslacht met golf en daarna door een jongetje van 14 met schaken. Snel vergeten.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38

Re: Uw jongste verslaggever gaat naar Guernsey

Berichtdoor MartinM » zo 23 okt 2016, 11:44

Laatste potje winnen is altijd een lekker gevoel en hoewel niet de sterkste tegenstander, was ik er erg tevreden mee. Ik speelde tegen een Schot die onderdeel van het gezelschap was waarmee we eerder in de week zo aangenaam gegeten hebben. Een kleine correctie is dus op zijn plaats. Het gezelschap was 'utterly British', niet 'English'. Dan nu terug naar de partij. Het werd een Franse Tarrasch en mijn tegenstander wilde wel remise. Kijkend naar mijn score tot nu toe, kon daar natuurlijk geen sprake van zijn. Ik besloot met 13. Kh8 de risico's op te zoeken. Dat leverde de witte pion op d4 op, maar ook kansen op koningsaanval voor hem. Een reus van een paard op f6 smoorde die echter in de kiem en met kleine middeltjes kon ik mijn stelling verder verbeteren. Met een schijnoffer op c1 kon ik een toren ruilen en belangrijker nog, ik kon e5 doorduwen. Toen ging het hard. De d- en e-pion trokken gebroederlijk naar voren en met een kleine combinatie won ik een loper en konden de rest van de overgebleven stukken ook in het doosje.
's Avonds was er 'price giving dinner en ik kan jullie wel vertellen dat het lang geleden is dat ik zo slecht gegeten heb. Tot aan de koffie kreeg ik geen van de gerechten weg. Maar goed 'een gegeven kippetje moet je niet in de bek kijken' en dat deden we dus ook niet. Er was nog een licht pikant speechje van de Chief Justice van het eiland en een ellelange prijsuitreiking. Daarna was het wel nog lang gezellig.
Nu weer op weg naar huis, maar niet zonder een laatste evaluatie. Was het leuk en voor herhaling vatbaar? Dat zeker! Ben ik tevreden? Dat kan natuurlijk niet als je 12 ratingpunten verliest, maar op 1 potje na wel redelijk gespeeeld. Maar twee plusremises uit vijf partijen tegen hoger gerate spelers was net niet voldoende. Volgende keer beter. En hiermede sluit ik weer een leuk toernooi af.
MartinM
BSV runner-up
BSV runner-up
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 08 feb 2010, 20:38


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron