Bennekom boekt overtuigende winst tegen Wageningen

Alles op schaakgebied bij BSV

Bennekom boekt overtuigende winst tegen Wageningen

Berichtdoor webmaster » vr 23 jan 2009, 01:32

Gisterenavond speelde het sterrenkwartet van Bennekom, Hotze, Teunis, Martijn Pauw en Jan Wouters tegen Wageningen3. Rond middernacht stond er na een spannende wedstrijd een 3-1 winst voor de Bennekommers op het uitslagformulier.
Bennekom mag voorzichtig aan een herhaling van vorig jaar (winaar OSBO-cup) gaan denken.

De uitspraken op het Wageningenforum, dat we het Feyenoord van de OSBO zouden zijn, waren een prima stimulans om er in het hol van de leeuw eens een echte streekderby van te maken. Toen ik rond 10 uur binnenkwam stond Martijn tegen Frans Bonnier al gewonnen. Laatstgenoemde was het daar mee eens en gaf kort daarna zijn partij op. Ondertussen had Hotze tegen Martijn Naayer een kwal geofferd in een wat gesloten stelling. Jan stond "lekker tegen Cees vd Waerdt. Teunis moest met zwart tegen D Binnewijzend zijn dame tegen de torens ruilen en moest gaan hopen in een mindere stelling.
Lang bleef het onduidelijk. De kans op een gelijkspel bleef aanwezig en dan moest er worden gevluggerd. Echter Hotze had het geluk aan zijn kant. Hij liet zijn tegenstander na een stukoffer de stelling binnenkomen maar deze had erg veel bedenktijd verbruikt. Hierdoor lukte het hem niet om Hotze mat te zetten en de Wageninger ging door zijn vlag.
Zowel Jan als Teunis boden remise aan. Teunis had zich herpakt en wist met enkele goede zetten het centrum van zijn tegenstander te breken. Op een bepaald moment had hij weer kansen zodat zijn tegenstander niets anders reste om remise te accepteren. Vlak daarna behaalde ook Jan remise zodat de 3-1 winst er stond.
Op naar de kwartfinale!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Bennekom boekt overtuigende winst tegen Wageningen

Berichtdoor htj » vr 23 jan 2009, 13:40

De vergelijkingen met Feyenoord gingen niet echt op gisteren. Het was meer Lucky Ajax. :) :)

Martijn Pauw moet vol van vertrouwen naar Wijk aan Zee afreizen na de 2 zeer correcte winsten van afgelopen week. Na winst op Jo Decker maandag in zeer overtuigende stijl werd er gisteren ook foutloos in sneltreinvaart gewonnen.
Ook Jan stond de hele partij ietsje beter en een klein tussenzetje in het eindspel(e5 i.p.v. xf6) had waarschijnlijk de winst kunnen brengen. Op dat moment was remise voldoende voor de bekerwinst dus nam onze voorzitter niet meer de nodige risico's.
Teunis had, hoe kan het ook anders, een zeer tweesnijdige partij met wisselende kansen.
Mischien kan Martien de partij publiceren. ????
Teunis en zijn tegenstander Daniel Binnewijzend gingen vol voor de aanval. Teunis begon net een zetje te enthousiast waardoor zijn tegenstander het heft kon overnemen. Vervolgens ging ook Daniel iets te enthousiast aanvallen waarna een ruil volgde waarbij Teunis twee torens had en Daniel een Dame. In de stelling die volgde won Teunis een erg giftig pionnetje
waardoor i.p.v. een gewonnen stelling een verloren stelling ontstond. Daniel nam het heft weer over en speelde soepel naar winst. Op het moment supreme deed ook Daniel een mindere zet waardoor beide spelers maximaal eeuwig schaak hadden. De aantrekkelijke bloedige partij eindigde zo in een terechte remise.
In mijn eigen partij tegen Martijn Naayer offerde ik te vroeg een kwaliteit voor een pion en op de lange duur een tweede pion. Helaas kwam ik mede door het goede spel van Martijn de hele partij hierna een zet tekort. Ik won nog wel mijn tweede pion terug maar een stukoffer van Martijn dwon me erg diep door de knieen. Ik kwam zelfs een volle toren achter. Martijn had echter zo veel tijd gebruikt dat slechts 30 seconden resten om de partij ook daadwerkelijk af te maken. Dit lukte hem niet en door het vallen van de vlag won ik met erg veel geluk.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron