Corus 2009

Hier verslag over toernooien.

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » ma 02 feb 2009, 16:33

En waarom ook niet? Met wit tegen Gerrit Holsteijn (1853) die duidelijk niet bezig was aan het toernooi van zijn leven. Of misschien wel, maar niet in postieve zin, want met 0 uit 4 was het allemaal vrij beroerd gegaan. In mijn voorbereiding had ik gegokt op een scherpe variant in de Moderne verdediging, waarin ik weer een pionoffer had klaarliggen. Helaas speelde hij het anders en ging de opening over naar een Pirc. Ik was heel snel uit de theorie, maar hij gelukkig ook. Met 9...Pd4! had hij de theorie nog kunnen volgen, maar na 9..Pe7N stond wit overwegend. Ik koos voor tegengestelde rokades om te gaan beuken op de koningsvleugel. Hij verzuimde om zelf actief te worden in het centrum, maar probeerde zijn koningstelling te stutten. Dat hielp niet echt, meer van de regen in de drup en al snel kreeg ik een zeer gevaarlijke aanval. Dat hield ie niet meer droog toen na een eenvoudig pionoffer de witte toren op h7 binnen kwam. Hij verloor haard en huis, vocht nog door in de hoop dat ik in opkomende tijdnood iets weg zou bokken, maar op zet 31 had ie niets meer om mee te spelen. 1-0 en we staan nu echt op het scorebord! :-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » ma 02 feb 2009, 16:51

En voor de rustdag nog een kans op een vol punt met wit tegen Robert Oosting(1977). Dat het niet makkelijk zou worden wist ik al, want hij zat ook in mijn tienkamp toen ik 2 jaar geleden voor het eerst mee deed in Wijk aan Zee. In mijn allereerste Coruspartij uit mijn leven moest ik met zwart in ronde 1 kort na de tijdcontrole opgeven. Via een zetverwisseling (ook al eens eerder in Wijk aan Zee met succes toegepast) wist ik hem in een andere Siciliaan te krijgen dan op zijn repertoire staat. Helemaal onbekend met de Taimanov/Kan-variant was hij niet, want met wit had hij deze opening al op het bord gehad tegen Cerasi. Sterker nog, het bleek dat ik al snel behoorlijk in de fout ging. Ik dacht voor de populaire Engelse Aanval te gaan, maar een subtiel verschil in de zwarte opzet was mij ontgaan. Ik kon achteraf niet geloven dat ik de theorie al zo snel verlaten had, maar check in de database leverde inderdaad op dat de "Engelse Aanval" in deze specifieke variant slechts 10% voor wit scoort :shock: Ik kwam met een dubbelpion op c3 te zitten, terwijl ik lang gerokeerd had. In eerste instantie gaf ik daar nog niet zo veel om, maar toen hij duidelijke initiatieven ging ontplooien op de damevleugel moest ik mijn evaluatie en verwachting voor die middag naar beneden bijstellen :-( Op zich verdedigde ik me best aardig, maar de stelling bleef licht in het voordeel van zwart. Een eerste zetherhaling werd nog geweigerd door zwart, maar even later koos hij er zelf voor om opnieuw in te gaan op deze vrij geforceerde zettenreeks. Aangezien ik niet echt een alternatief had, was ik "gedwongen" de remise aan te nemen. Op zich geen slecht resultaat, maar qua partij wel wat teleurstellend voor mij omdat nooit echte kansen heb gehad op meer dan een half punt. RUSTDAG!!! :-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » ma 02 feb 2009, 17:16

Na de rustdag kon ik meteen aan de slag: weer zwart tegen de koploper Loek Mostertman (1988). Volgens Generaal heb ik de rustdag gebruikt om eens flink te pluggen, en daar had ie gelijk in :lol: Met zwart heb ik wel wat probleempjes, de resultaten zijn matig tot slecht. Misschien is mijn zwartrepertoire te aggressief, misschien past het toch niet zo goed bij me. Ik zou natuurlijk weer een Siciliaan op het bord kunnen brengen en dan maar weer 'God zegene de greep'. Probleem is dat mijn theoriekennis met zwart gewoon niet diep genoeg is op dit niveau. Mijn tegenstander is zeer ervaren en heeft een aanvallende speelstijl. Voor je het weet zit ik weer in een of ander lievelingsvariantje van wit te ploeteren. Ik besloot om (net als de vorige zwartpartij tegen de koploper) weer een verrassingswapen van stal te halen: de Caro-Kann! :o Het is natuurlijk een enorm risico om een compleet nieuwe opening te spelen, maar ik vertrouwde er op dat wit weer zijn petline tegen de Caro-Kann te voorschijn zou toveren, zoals ik in een oude partij van hem aangetroffen had. En jawel, hij liep rechtstreeks in mijn voorbereiding :-) In zijn giftige variant werden alle landmijnen vakkundig ontlopen en na 12 zetten had ik een stelling op het bord die volledig gelijkwaardig was. Niet tevreden met een solide =-stelling speelde hij 13.Kf1?!N gevolgd door 14.Th3 en het creatieve 15.Pxg7+!?? Ik ving de aanval op door direct een kwaliteit terug te geven. Daarna hield ik twee lichte stukken over tegen een toren + pion, wat mij goede kansen gaf. Ik moest alleen nog even de stukken activeren en dat ging prima. Soepel gleden de stukken naar de goede velden, haalden een pion op en verzamelden zich voor een aanval tegen de witte koning. De logge zware stukken waren niet opgewassen tegen de behendige paarden en lopers van mij. Toen zijn dame verloren ging gaf hij op. Op zet 33 was dat, en ik had nog 17 minuten over, een ongekende luxe! :D
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » ma 02 feb 2009, 17:34

In de voorlaatste ronde nog een keer wit: Wim Nieland (1938). Ik had in het Spaans de Jaenisch of de Bird-variant verwacht, maar hij speelde 3...g6. Tegen Mostertman was zijn Jaenisch door de mangel gehaald en hij had die opening na afloop achter gelaten in de kliko bij Corus. Ik kreeg al snel een prettig voordeeltje, zeker toen hij besloot tot de opstoot h6/g5. Ik had een zeer gezonde plus (ook pion b5 was zwak, Lg7 deed niet mee) en zwart begreep waar de bijnaam Spanisch torture vandaan kwam. Maar goed, diverse plusjes maken nog geen punt. In de analyse offert Rybka steeds een stuk op e5, gevolgd door kwalwinst op f7. Dan heb je toren + 2 pionnen tegen paard en loper. Tja, daarvan ga ik nog niet direct juichen. Maar zo'n computer (en waarschijnlijk ook een willekeurige IM/GM) ziet dan dat de toren veel sterker is in deze stelling, omdat de lichte stukken van zwart passief staan. Tja.....als ik dat allemaal goed zou inschatten, dan was Hotze niet de nummer 1 van BSV :mrgreen: Voor het eerst dit toernooi (ik heb niet vaak de 40 zetten gehaald :mrgreen:) kwam ik in serieuze tijdnood, maar ik hield wel wat voordeel. Na zijn sterke manoeuvre Pe7-c8-d6 begon ik ernstig te twijfelen of ik dit wel kon winnen. Ik besloot om er in ieder geval vol voor te gaan en eerst de tijdcontrole te halen en dan nog eens goed kijken naar de stelling. Op zet 40 kreeg ik een remiseaanbod, maar in het D+P eindspel waren mijn stukken zo aktief dat ik goede kansen had. Dat bleek, want een paar zetten later kon ik met een schijndameoffer afwikkelen naar een paardeindspel met pluspion. Toen hij moest kiezen tussen mijn vrijpion door laten lopen of een 2e pion geven koos hij voor het beste alternatief: de hand :D Mijn beste partij was die tegen Mostertman, maar over deze was ik het meest tevreden. Geen voorbereiding waarop ik kon leunen, tijdnood overleefd en gewoon een prima partij. Nu stond ik gedeeld 2e met Cerasi, dus bij winst in de laatste ronde zou ik volgend jaar promoveren naar groep 2. Of je dat moet willen is een vraag waar Nigel en ik het wel over eens zijn :lol:
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » ma 02 feb 2009, 17:52

Zwart tegen de hoogste ratinghouder: Arno Buyten (2049). Hij was begonnen met 0 uit 3, maar stond na een indrukwekkende inhaalrace op 4 uit 8! Zoals gezegd moest ik het resultaat van Cerasi evenaren om te promoveren, maar zelf was ik ook tevreden met remise en een +2 score. Het ging mis, maar dat ik promotie gemist heb vind ik niet erg. Wel dat ik een slechte partij speelde met een slechte instelling :evil: In een 1.d4 opening zat ik al te twijfelen tussen verschillende varianten, met in mijn achterhoofd dat het weleens een korte remise zou kunnen worden. Toen hij ook nog het slappe cxd5 speelde wist ik bijna zeker dat deze partij niet lang zou duren en dat speelt dan toch mee in je hoofd. Hij kwam met de break e4 en toen ging ik in denktank. Hmmm........dit was toch niet zo gelijkspel als ik gedacht had. Ik heb lang overwogen om mijn zwartveldige loper te laten afruilen om zo verder te kunnen ontwikkelen. Maar uiteindelijk wilde ik hem geen reden geven (loperpaar) om nog lang door te spelen, dus koos ik toch voor Ld6-c7 en een passieve stelling. Jammer, want Rybka geeft inderdaad het opgeven van de zwartveldige loper als enige weg naar gelijkspel (0.04), met alle alternatieven vanaf +0.6 voor wit. Een paar zetten later stond ik weliswaar passief en kampend met een ontwikkelingsachterstand, maar naar mijn gevoel was er niets ernstigs aan de hand. Daarom maar remise aangeboden, al was het maar om duidelijkheid te scheppen. En die kreeg ik. Hij sloeg het af, en even later realiseerde ik me hoe beroerd ik eigenlijk stond. Ik kon geen fatsoenlijke zet meer vinden, alle zetten hadden wel een nadeel. Na een lange denkpauze waarin ik diverse kandidaatzetten geelimineerd had, koos ik voor een zet die ik vrijwel niet doorgerekend had. Als de rest niet goed is, dan moet het wel deze zijn. Auw! Na loslaten zag ik direct de weerlegging, Pd6! Kost me een kwaliteit, en ik had er nog een pion voor kunnen krijgen (slechte stelling, maar wel met vechtkansen) maar ook dat zag ik niet :-( De rest van de partij was niet meer interessant, al probeerde ik in het eindspel tevergeefs nog wat verwarring te stichten met mijn loperpaar. Op zet 44 had ik genoeg gezien en konden de stukken voor dit jaar Wijk aan Zee weer in de doos.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » ma 02 feb 2009, 18:13

Evaluerend: ik ben aardig tevreden over mijn toernooi. Op tiebreak (SB) 3e geworden in groep 3 en tot en met de laatste ronde meegedaan voor promotie naar groep 2. Vorig jaar werd ik 6e en in 2007 werd ik (ongedeeld) 3e, maar toen waren de promotieplaatsen al voor de laatste ronde vergeven.

TPR gehaald van 1970, en dat betekent ongeveer 10 ratingpunten winst voor de mei rating :-) Het lijkt er op dat de neergang gestopt is, vanaf nu gaan we weer proberen richting de 1950 te komen. Dat lijkt me een mooie rating voor mij.

Opvallend is het verschil in prestatie tussen mijn wit- en zwartpartijen. De laatste 17 partijen met normaal tempo met beide kleuren:

Code: Selecteer alles
WIT:    +10  =7   -0  (TPR 2115)
ZWART:  +5   =3   -9  (TPR 1813)

Mijn laatste nul met wit dateert alweer van 21 april 2008, interne competitie tegen ene Hofstra. Driehonderd punten verschil in TPR tussen wit en zwart! :shock:
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Corus 2009

Berichtdoor Mark » ma 02 feb 2009, 18:28

Kijk, zo hadden we het graag iedere ronde gezien he Pauwtje... ;) Ook een manier om de postcount omhoog te krijgen :lol:

Maar ik schrok wel van 'pas de eerste keer in tijdnood...' Wa's dat dan? Geen beven meer voor supporters en teamgenoten? Geen pouletjes (hoe schrijf je dat eigenlijk?) met gokken op de secondes die Martijn over zal houden? Tssss, ik mis weer eens teveel ! :roll:

Toch nog een prima resultaat toch?
Mark
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 169
Geregistreerd: di 30 sep 2008, 13:14

Re: Corus 2009

Berichtdoor kreeft58 » ma 02 feb 2009, 19:21

Pauwbase schreef:Evaluerend: ik ben aardig tevreden over mijn toernooi. Op tiebreak (SB) 3e geworden in groep 3 en tot en met de laatste ronde meegedaan voor promotie naar groep 2. Vorig jaar werd ik 6e en in 2007 werd ik (ongedeeld) 3e, maar toen waren de promotieplaatsen al voor de laatste ronde vergeven.

TPR gehaald van 1970, en dat betekent ongeveer 10 ratingpunten winst voor de mei rating :-) Het lijkt er op dat de neergang gestopt is, vanaf nu gaan we weer proberen richting de 1950 te komen. Dat lijkt me een mooie rating voor mij.

Opvallend is het verschil in prestatie tussen mijn wit- en zwartpartijen. De laatste 17 partijen met normaal tempo met beide kleuren:

Code: Selecteer alles
WIT:    +10  =7   -0  (TPR 2115)
ZWART:  +5   =3   -9  (TPR 1813)

Mijn laatste nul met wit dateert alweer van 21 april 2008, interne competitie tegen ene Hofstra. Driehonderd punten verschil in TPR tussen wit en zwart! :shock:


En nu zaterdag nog ;)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » ma 02 feb 2009, 20:00

kreeft58 schreef:
Pauwbase schreef:Evaluerend: ik ben aardig tevreden over mijn toernooi. Op tiebreak (SB) 3e geworden in groep 3 en tot en met de laatste ronde meegedaan voor promotie naar groep 2. Vorig jaar werd ik 6e en in 2007 werd ik (ongedeeld) 3e, maar toen waren de promotieplaatsen al voor de laatste ronde vergeven.

TPR gehaald van 1970, en dat betekent ongeveer 10 ratingpunten winst voor de mei rating :-) Het lijkt er op dat de neergang gestopt is, vanaf nu gaan we weer proberen richting de 1950 te komen. Dat lijkt me een mooie rating voor mij.

Opvallend is het verschil in prestatie tussen mijn wit- en zwartpartijen. De laatste 17 partijen met normaal tempo met beide kleuren:

Code: Selecteer alles
WIT:    +10  =7   -0  (TPR 2115)
ZWART:  +5   =3   -9  (TPR 1813)

Mijn laatste nul met wit dateert alweer van 21 april 2008, interne competitie tegen ene Hofstra. Driehonderd punten verschil in TPR tussen wit en zwart! :shock:


En nu zaterdag nog ;)

Jij maakt de opstelling, dus doe je voordeel met al deze info ;-)
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Corus 2009

Berichtdoor Pauwbase » vr 06 feb 2009, 23:19

Het volgende bericht doet me goed, ik had het ook wel verwacht na de afgelopen editie met iets te veel korte remises.

Other decisions of the meeting of the representatives of the Grand Slam in Wijk ann Zee is the concern of the organisers about the unfought draws during the Corus tournament, as well as early triple-repetition of the position placed in other tournaments where the Sofia Rule has been applied. By common agreement, all the tournaments of the Grand Slam will apply the Sofia Rule from the 2010 edition onwards, and other regulations will be considered in order to fight against this practice.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Vorige

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron