Straffen en schorsingen

Alles op schaakgebied bij BSV

Straffen en schorsingen

Berichtdoor webmaster » do 12 feb 2009, 23:32

Huub Blom reageert op de OSBO-site naar aanleiding van de gebeurtenis in de bekerwedstrijd tussen PION en Dubbelschaak, waar een omstander zich woordelijk bemoeit met het vallen van de vlag (schijnt actueel te zijn de laatste tijd :mrgreen: ). Ik vind het interessant om te lezen hoe Huub stelling neemt en om die reden zet ik zijn commentaar hieronder:

Schaker voor drie wedstrijden geschorst

Tijdens de spannende bekerwedstrijd Dubbelschaak – PION Groesbeek is de PION-speler Wopke Veenstra de fout in gegaan. Nadat de reguliere wedstrijden onbeslist waren (2-2) en ook het vluggeren weer bloedstollend spannend was, constateerde Wopke Veenstra, bij een stand van 2-1 voor PION, dat bij de laatste partij de vlag van speler van Dubbelschaak was gevallen. Spontaan flapte hij “vlag” eruit. Beide partijen wisten niet hoe verder te handelen en legde de uitslag van de partij voor aan de competitieleider van de KNSB. Behalve dat hij een uitspraak deed over de uitslag (winst voor PION omdat de betreffende speler er niets aan kan doen dat anderen zich met de partij bemoeien) legde hij de dader een opzienbarende straf op: een schorsing van anderhalf jaar! Anderhalf jaar geen wedstrijden in de KNSB-competitie en bekercompetitie!
Na het bekend worden van deze straf klom Dubbelschaak in de pen en benadrukte dat er slechts om een uitspraak over de laatste snelschaakpartij werd gevraagd. Tevens schreef de schaakclub dat de uiting van Wopke Veenstra volgens getuigen een slip of the tongue was.
De competitieleider bedacht zich en binnen 24 uur werd de straf teruggedraaid tot een schorsing van drie wedstrijden.
De competitieleider wil met de straf een signaal afgeven. Hierin kan ik wel met hem meegaan. Ook ik constateer dat buitenstaanders zich te vaak met een partij bemoeien en met hun gedrag de uitslag van de partij beïnvloeden.
Echter de strafmaat, een schorsing van drie wedstrijden, vind ik te hoog. Een schorsing van één wedstrijd in het bekertoernooi had me meer op zijn plaats geleken.
Welke straf wordt dan uitgedeeld wanneer er werkelijk van opzet sprake is?

Helaas is het zo dat veel schakers slecht op de hoogte zijn van de regels en in hun verkeerd handelen is dan vaak sprake van onkunde. Wanneer dat allemaal wordt bestraft dan zal voor velen de lol van het spelen in een bondscompetitie vergaan en zullen zij zich niet meer beschikbaar stellen om uit te komen in een team.
Dat lijkt me niet de bedoeling. Het schaken heeft de leden hard nodig.

Ik hoop dat PION in beroep gaat tegen de opgelegde straf, want anders wordt een koers ingeslagen waarbij iedereen voor het geringste vergrijp al voor drie wedstrijden wordt geschorst.

De FIDE die sinds kort partijen verloren verklaart voor spelers die niet bij aanvang van de partij achter het bord zitten. De KNSB die zware straffen uitdeelt. Zullen we maar gaan sjoelbakken?

Huub Blom
Competitieleider van de OSBO


Mijn eerste gedachte hierbij is dat ik van mening ben dat Huub zeer genuanceerd heeft nagedacht en gereageerd op het hele gebeuren. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken dus komt u maar met reacties! ;)
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Straffen en schorsingen

Berichtdoor Pauwbase » vr 13 feb 2009, 00:15

martien schreef:Huub Blom reageert op de OSBO-site naar aanleiding van de gebeurtenis in de bekerwedstrijd tussen PION en Dubbelschaak, waar een omstander zich woordelijk bemoeit met het vallen van de vlag (schijnt actueel te zijn de laatste tijd :mrgreen: ). Ik vind het interessant om te lezen hoe Huub stelling neemt en om die reden zet ik zijn commentaar hieronder:

Schaker voor drie wedstrijden geschorst

Tijdens de spannende bekerwedstrijd Dubbelschaak – PION Groesbeek is de PION-speler Wopke Veenstra de fout in gegaan. Nadat de reguliere wedstrijden onbeslist waren (2-2) en ook het vluggeren weer bloedstollend spannend was, constateerde Wopke Veenstra, bij een stand van 2-1 voor PION, dat bij de laatste partij de vlag van speler van Dubbelschaak was gevallen. Spontaan flapte hij “vlag” eruit. Beide partijen wisten niet hoe verder te handelen en legde de uitslag van de partij voor aan de competitieleider van de KNSB. Behalve dat hij een uitspraak deed over de uitslag (winst voor PION omdat de betreffende speler er niets aan kan doen dat anderen zich met de partij bemoeien) legde hij de dader een opzienbarende straf op: een schorsing van anderhalf jaar! Anderhalf jaar geen wedstrijden in de KNSB-competitie en bekercompetitie!
Na het bekend worden van deze straf klom Dubbelschaak in de pen en benadrukte dat er slechts om een uitspraak over de laatste snelschaakpartij werd gevraagd. Tevens schreef de schaakclub dat de uiting van Wopke Veenstra volgens getuigen een slip of the tongue was.
De competitieleider bedacht zich en binnen 24 uur werd de straf teruggedraaid tot een schorsing van drie wedstrijden.
De competitieleider wil met de straf een signaal afgeven. Hierin kan ik wel met hem meegaan. Ook ik constateer dat buitenstaanders zich te vaak met een partij bemoeien en met hun gedrag de uitslag van de partij beïnvloeden.
Echter de strafmaat, een schorsing van drie wedstrijden, vind ik te hoog. Een schorsing van één wedstrijd in het bekertoernooi had me meer op zijn plaats geleken.
Welke straf wordt dan uitgedeeld wanneer er werkelijk van opzet sprake is?

Helaas is het zo dat veel schakers slecht op de hoogte zijn van de regels en in hun verkeerd handelen is dan vaak sprake van onkunde. Wanneer dat allemaal wordt bestraft dan zal voor velen de lol van het spelen in een bondscompetitie vergaan en zullen zij zich niet meer beschikbaar stellen om uit te komen in een team.
Dat lijkt me niet de bedoeling. Het schaken heeft de leden hard nodig.

Ik hoop dat PION in beroep gaat tegen de opgelegde straf, want anders wordt een koers ingeslagen waarbij iedereen voor het geringste vergrijp al voor drie wedstrijden wordt geschorst.

De FIDE die sinds kort partijen verloren verklaart voor spelers die niet bij aanvang van de partij achter het bord zitten. De KNSB die zware straffen uitdeelt. Zullen we maar gaan sjoelbakken?

Huub Blom
Competitieleider van de OSBO


Mijn eerste gedachte hierbij is dat ik van mening ben dat Huub zeer genuanceerd heeft nagedacht en gereageerd op het hele gebeuren. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken dus komt u maar met reacties! ;)

Ben het wel aardig met Huub eens! Drie wedstrijden.....kreeg deze speler ook niet 3 wedstrijden? Daarbij is het ook niet echt sterk dat er een beslissing genomen wordt die binnen 24 uur wordt aangepast. Niet goed over nagedacht?

Dit soort incidenten kun je alleen maar door de wedstrijdleider laten oplossen. Als die niks doet of geen beslissing durft te nemen, dan kan de competitieleider achteraf ook nog maar weinig uitrichten. In dit geval wil de competitieleider toch nog wat doen aan het onrecht, vandaar de schorsing.

Als wedstrijdleider had ik de snelschaakpartij over laten spelen. De vlag roepende speler dupeert daarmee zijn team, want waarschijnlijk had de speler zelf ook wel geclaimd. Dus overspelen en na afloop verplicht een biertje drinken :-) Een wedstrijdleider die geen beslissing durft te nemen is niet geschikt voor de functie.
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: Straffen en schorsingen

Berichtdoor webmaster » vr 13 feb 2009, 01:16

Prima reaktie. Kan ik me in vinden. Maar nou gebeurt het in een qua bedenktijd lange partij. Ook overspelen?? (eventueel in een later stadium?)
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Straffen en schorsingen

Berichtdoor kreeft58 » vr 13 feb 2009, 01:54

martien schreef:Prima reaktie. Kan ik me in vinden. Maar nou gebeurt het in een qua bedenktijd lange partij. Ook overspelen?? (eventueel in een later stadium?)


Ik denk dat die laatste opmerking van Martien zo is geformuleerd, omdat het al 23.00 uur is geweest ;)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: Straffen en schorsingen

Berichtdoor webmaster » vr 13 feb 2009, 01:58

kreeft58 schreef:
martien schreef:Prima reaktie. Kan ik me in vinden. Maar nou gebeurt het in een qua bedenktijd lange partij. Ook overspelen?? (eventueel in een later stadium?)


Ik denk dat die laatste opmerking van Martien zo is geformuleerd, omdat het al 23.00 uur is geweest ;)


Nope! :mrgreen:
Vind dit wel een interessante discussie!
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: Straffen en schorsingen

Berichtdoor Osito » vr 13 feb 2009, 10:47

Tja voor mij is het moeilijk om objectief te blijven, want het gaat hier immers om de 'vrienden' (ahummm) van PION.Tegen Veenendaal een keer vette ruzie. Tegen Bennekom hebben ze al een keer een opstootje veroorzaakt, omdat ze erg kwaad waren over een aantal puur objectieve en eerlijke getuigenissen. Als je een paar van die nare mannetjes in je team hebt kun je natuurlijk een keer wachten op zo'n harde reactie van een bond. Ook al zou het niet mogen, denk ik toch dat het alom bekende onsportieve imago van PION kan meespelen in zo'n uitspraak. Overigens was de geschorste speler ook al actief of het Utrecht forum tijdens de discussie over de match PION-Veenendaal. Daar waren zijn opmerkingen ook al niet mals. Dus ik ben niet rouwig om de uitspraak. Als ik wel objectief ben kan ik me wel een beetje vinden in de stelling van Blom.

Oh ja pikant detail volgende wedstrijd in de KNSB : PION - Veenendaal
Osito
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 26 sep 2008, 19:51


Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron