BSV-Meppel

Alles op schaakgebied bij BSV

BSV-Meppel

Berichtdoor Pauwbase » wo 25 feb 2009, 00:49

Richard Berendsen zet Meppel 1 op voorsprong tegen Bennekom!

Richard Berendsen heeft op maandagavond 23 februari al een wedstrijd vooruitgespeeld tegen BSV uit Bennekom. Met zwart klopte hij niemand minder dan de plaatselijke topper Hotze Hofstra. Op de speeldag van de promotieklasse vieren de ouders van Richard hun 40-jarige bruiloft en daarom speelde Richard vooruit. Fijn dat Bennekom hier aan meewerkte, want het was wel leuk dat beide toppers elkaar zouden kunnen treffen. Richard kan nu dubbel feestvieren op de feestdag van zijn ouders. Bedankt Richard en een fijne dag straks. Meppel 1 heeft natuurlijk nog niet gewonnen van Bennekom en zal echt nog stevig aan de bak moeten, want BSV is niet zo maar te kloppen!
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor kreeft58 » za 07 maart 2009, 23:52

Helaas met 3,5-4,5 verloren. Nadat Hotze in de vooruitgespeelde verloor, liep Jan ook tegen een nul aan. Mark, Noël, Martijn, Wim en Teunis kwamen tot remise. Ed boekte een prachtige overwinning. Verslag volgt.

Promotieklasse Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. Meppel 12-31
2. Pallas 10-32
3. PSV DoDO 9-30
4. ASV 4 9-29
5. Bennekom 6-22
6. UVS 2 5-23,5
7. Ede 4-19,5
8. Zutphen 3-19
9. SMB 3 2-18,5
10. Veenendaal 2 0-15½

ronde 6
Bennekom - Meppel 3½ - 4½
Ede - Veenendaal 2 6-2
UVS 2 - Pallas 2 - 6
SMB 3 - PSV DoDO 2½ - 5½
Zutphen - ASV 4 4 - 4
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor eagle » zo 08 maart 2009, 11:22

kreeft58 schreef:Helaas met 3,5-4,5 verloren. Nadat Hotze in de vooruitgespeelde verloor, liep Jan ook tegen een nul aan. Mark, Noël, Martijn, Wim en Teunis kwamen tot remise. Ed boekte een prachtige overwinning. Verslag volgt.

Promotieklasse Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. Meppel 12-31
2. Pallas 10-32
3. PSV DoDO 9-30
4. ASV 4 9-29
5. Bennekom 6-22
6. UVS 2 5-23,5
7. Ede 4-19,5
8. Zutphen 3-19
9. SMB 3 2-18,5
10. Veenendaal 2 0-15½

ronde 6
Bennekom - Meppel 3½ - 4½
Ede - Veenendaal 2 6-2
UVS 2 - Pallas 2 - 6
SMB 3 - PSV DoDO 2½ - 5½
Zutphen - ASV 4 4 - 4

Onze Ed zat weer eens in tijdnood, maar had nu de assistentie van een pro. Speelde dus in tempo door samen met zijn tegenstander die ook nog maar enkele minuten tot zijn beschikking had voor de 40e zet bereikt was. Hotze was volgens mij niet in de buurt, ik bleef ook op afstand. Toen de klok van de tegenstander aangaf dat 2 uur verstreken waren, greep onze pro in, en wees beide spelers er op dat nu de notatie moest worden ingehaald. Inmiddels waren 48 zetten gedaan. Die gingen er eens voor zitten en reconstrueerden de partij met behulp van de notatie van de wedstrijdleider. En zo verliep alles in goede orde. ;)
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 272
Geregistreerd: wo 15 okt 2008, 00:12

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor kreeft58 » zo 08 maart 2009, 12:23

eagle schreef:
kreeft58 schreef:Helaas met 3,5-4,5 verloren. Nadat Hotze in de vooruitgespeelde verloor, liep Jan ook tegen een nul aan. Mark, Noël, Martijn, Wim en Teunis kwamen tot remise. Ed boekte een prachtige overwinning. Verslag volgt.

Promotieklasse Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. Meppel 12-31
2. Pallas 10-32
3. PSV DoDO 9-30
4. ASV 4 9-29
5. Bennekom 6-22
6. UVS 2 5-23,5
7. Ede 4-19,5
8. Zutphen 3-19
9. SMB 3 2-18,5
10. Veenendaal 2 0-15½

ronde 6
Bennekom - Meppel 3½ - 4½
Ede - Veenendaal 2 6-2
UVS 2 - Pallas 2 - 6
SMB 3 - PSV DoDO 2½ - 5½
Zutphen - ASV 4 4 - 4

Onze Ed zat weer eens in tijdnood, maar had nu de assistentie van een pro. Speelde dus in tempo door samen met zijn tegenstander die ook nog maar enkele minuten tot zijn beschikking had voor de 40e zet bereikt was. Hotze was volgens mij niet in de buurt, ik bleef ook op afstand. Toen de klok van de tegenstander aangaf dat 2 uur verstreken waren, greep onze pro in, en wees beide spelers er op dat nu de notatie moest worden ingehaald. Inmiddels waren 48 zetten gedaan. Die gingen er eens voor zitten en reconstrueerden de partij met behulp van de notatie van de wedstrijdleider. En zo verliep alles in goede orde. ;)


Als je maar een goede wedstrijdleider hebt ;)
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor Mark » zo 08 maart 2009, 16:17

Knap dat Edje dat nog won !

@Hotze: We hadden die stelling van mij dus wel goed ingeschat inderdaad. Als je dooranalyseert vind vriend Fritz (sorry, geen Rybka hier) continu eeuwig schaak valletjes. Alleen zijn die soms zo diep dat ik me afvraag wie van ons 2-en, m'n tegenstander of ik het eerst in de fout was gegaan...
Mark
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 169
Geregistreerd: di 30 sep 2008, 13:14

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor webmaster » zo 08 maart 2009, 21:38

In afwachting van een verslag van de teamleider,hier een verslag van de winnaars.
webmaster
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 904
Geregistreerd: wo 17 sep 2008, 12:11
Woonplaats: Bennekom

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor Pauwbase » zo 08 maart 2009, 23:50

martien schreef:In afwachting van een verslag van de teamleider,hier een verslag van de winnaars.


Bart speelde op bord 6 zijn favoriete opening. Zijn opponent had echter vorig jaar nog op hem voorbereid en daardoor kwam er al snel een remise eindspel op het bord. Er viel weinig te proberen bij een tegenstander die niet zelf ook probeert te winnen en dus bood Bart remise aan en was de stand al vrij snel 1.5-0.5.

Vriend Roel Donker heeft wel de klok horen luiden, maar zoekt nu nog naar de klepel :roll:

Twee (of drie) jaar geleden heb ik me met wit eens voorbereid op o.a. Bart Davids. Destijds was ik van plan de normale variant van de Versnelde Draak te spelen. Omdat zo'n voorbereiding maar een hele korte periode in het geheugen blijft, kon ik me daar natuurlijk weinig van herinneren. Vandaar dat ik besloot om de Maroczy-variant te spelen (dus 5.c4 i.p.v. 5.Pc3), die ik wel vaker speel met wit. Dit is natuurlijk geen remisevariant, wit heeft goede kans op een zeer langdurig voordeeltje. Het is ook de populairste zet onder de grootmeesters, als scheelt het niet veel met 5.Pc3. Het was duidelijk dat zwart zijn zaakjes goed voorelkaar had, hij speelde snel en koos een variant die ik niet goed kende. Al snel had ik zo'n drie kwartier achterstand op de klok. Achter het bord probeerde ik gewoon normale, gezonde zetten te spelen in de hoop dat ik toch nog een voordeeltje zou overhouden. Dat bleek niet het geval, zwart wikkelde zonder enig probleem af naar een stelling die geen enkel perspectief meer voor beiden bood.

Afbeelding
Eindstelling Pauw-Davids na 18...Ld7 (=)

Thuisgekomen was ik benieuwd tot hoever het theorie was en wat ik dan wel had moeten spelen. Tot mijn verbazing bleek de slotstelling nog volkomen bekend te zijn. In de online database van chessbase staan er ongeveer 100 partijen met deze stelling. Het zal niemand verbazen dat bijna al deze stellingen in remis zijn geeindigd.

Afbeelding
Statistieken na 18...Ld7

Conclusie: Zwart kende zijn opening uitstekend en ik moest op eigen kracht de juiste zetten weten te vinden om een plusje vast te houden. Dat luktte dus niet, maar ik bevind me in goed gezelschap. Een partij om snel te vergeten, maar eens in de zoveel tijd loop je daar tegen aan. Shit happens.

Nog wel een leuke bijkomstigheid was dat ene Ulf Andersson op precies hetzelfde moment tijdens het EK tegen bijna exact dezelfde stelling zat aan te kijken (na ruil van de torens op de c-lijn):

Afbeelding
Andersson-Simeonidis na 21...Lxc8

Uiteraard won Ulfje dit na nog eens 43 zetten :lol:
Pauwbase
BSVmeester
BSVmeester
 
Berichten: 701
Geregistreerd: zo 21 sep 2008, 01:52

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor Mark » ma 09 maart 2009, 12:02

Kleine opmerking op verslag, dat kwaliteitsoffer is NIET gedwongen te spelen, zwart kan dat makkelijk verhinderen. Als m'n tegenstander dat toegelaten had, dan had het MISSCHIEN gewonnen, maar aangezien Hotze en ik daar al een behoorlijke tijd over deden is dat wel heel makkelijk gezegd. Afgezien daarvan had ik dat toch niet gedurfd op dat moment in de wedstrijd, mede vanwege spelritme e.d.

@Pauw: Je durft je toch wel te meten met ouwe Ulf :D
Mark
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 169
Geregistreerd: di 30 sep 2008, 13:14

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor kreeft58 » ma 09 maart 2009, 14:24

Mark schreef:Kleine opmerking op verslag, dat kwaliteitsoffer is NIET gedwongen te spelen, zwart kan dat makkelijk verhinderen. Als m'n tegenstander dat toegelaten had, dan had het MISSCHIEN gewonnen, maar aangezien Hotze en ik daar al een behoorlijke tijd over deden is dat wel heel makkelijk gezegd. Afgezien daarvan had ik dat toch niet gedurfd op dat moment in de wedstrijd, mede vanwege spelritme e.d.

@Pauw: Je durft je toch wel te meten met ouwe Ulf :D


1) Tja, maar volgens mij is dat bij Ulf toch een andere stelling dan bij Pauwbase ;)

2) Tja, de zinsnede over het kwaliteitsoffer is niet gemakkelijk gezegd, maar uit analyse voortgekomen. En volgens mij gaat bij het schaken er toch om dat je tijdens de partij ook analyseert? Had ik geweten van dat kansje, dan had ik geen toestemming voor de remise gegeven :) En spelritme? Daar kun je wat aan doen ;)

3) Zie ook http://www.edestad.nl 'Nipt verlies schakers Bennekom tegen Meppel'. Kunnen wedstrijdleiders 'nog eens zien hoe het verder moet nadat de vlag is gevallen :lol:
kreeft58
BSV nestor
 
Berichten: 1748
Geregistreerd: vr 19 sep 2008, 20:20

Re: BSV-Meppel

Berichtdoor htj » ma 09 maart 2009, 14:55

Het mogelijke kwal offer van de tegenstander van Mark leek kansrijk maar als beste analyse uit knotsgekke en zeer gecompliceerde stellingen kwam er een eindspel uit de bus waarbij Mark een pion minder had gehad. :cry:

Echter Mark was zaterdag erg scherp in de eindspelanalyses. :) (ook bij Ed zijn partij)
Het toreneindspel met een pion minder bleek door een zeer scherpe tussenzet met de koning gewonnen voor Mark.

Helaas verloren van Meppel maar iedereen op 1 na :( :( een zeer puike partij gespeeld.
htj
BSV kampioen
BSV kampioen
 
Berichten: 154
Geregistreerd: zo 02 nov 2008, 14:20

Volgende

Keer terug naar BSV Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron